Autottomat. Miten hoidatte isommat ostokset, lasten kuskauset kavereille, juhliin menot jne
Kaikki ei mitenkään aina voi olla julkisilla saavutettavissa tai olisi hankalaa isojen tavaroiden, pienten lasten tai eläinten kanssa. Ajetetteko taksilla, lainaatte autoa, pummitte kyytejä vai miten toimitte?
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ihmetyttää että noinko pienellä alueella, pienessä piirissä ja olemattomilla harrastuksilla autottomat elävät.
Itse olen maalta kotoisin ja kasvanut auton käyttöön. Busseja ei kulkenut koululaiskyytejä lukuunottamatta. Jos halusi käydä yhtään missään, vierailuilla, kaupassa, asioilla, lääkärissä, talvella luistelemassa tai kesällä uimassa, tarvitsi auton. Isolle kirkolle mentiin myös aina autolla.
Nyt asun kaupungissa ja sama meno jatkuu. En käytä julkisia muutoin kuin joidenkin suurtapahtumien yhteydessä (konsertit kotikaupungissa) ja pitemmillä työmatkoilla. Harrastan geokätköilyä ja kätköt voivat olla ihan perämetsissä. Edelleen läheisiä asuu julkisten ulottumattomissa. Minua ei kiinnosta viettää aikaani julkisissa kulkuneuvoissa paria tuntia, jos pystyn hoitamaan asian autolla puolessa tunnissa. Autolla voin liikkua milloin ja missä vaan. Viikon aikana saatan pyörähtää montakin ker
En minä ainakaan missään pienellä alueella pelkästään liiku.
Asun Turun keskustassa ja bussiyhteydet ovat joka paikkaan todella hyvät. Ison osan ajasta pääsee pyörällä, jopa paremmin kuin autolla eikä tarvitse tuskailla parkkipaikkojen kanssa.
Autoa en kyllä tarvitse yhtään mihinkään täällä. Se on kai mihin tottuu, jos joka paikkaan on aina menty autolla niin tuskinpa sitä kovin mielellään pyöräilee. Meillä lapsetkin menee fillarilla rannalle, kirjastoon, kouluun tms. Eipä heitä ole asia yhtään haitannut, lisäksi bussikortti jos on huonot kelit.
Ajan autolla kaikki 300 metriä pidemmät matkat. Mahdottomuus olisi olla ilman
Vierailija kirjoitti:
Ajan autolla kaikki 300 metriä pidemmät matkat. Mahdottomuus olisi olla ilman
Ja sen varmaan myös näkee sinusta?
Iso reppu selässä ja kestokassi kädessä raahaan ostokseni kaupasta onnikkaan ja siinä puolisen tuntia istuttuani kävelen onnikkapysäkiltä kotio. Maalla on pitempi matka kävellä onnikkapysäkiltä, on hiekkateitä ja koivukuvia ennenku talo häämöttää. Mutta otan kuntoiluna sen. Käyn myös töissä onnikalla.
Kerran kuussa ehkä saan jonkun kyydin sattumalta kylässä käyvältä kaverilta ja silloin kun "käydään kylillä" teen samalla isot ostokset. Tilatakin voisi. Myönnän, että nuo 10 kg:n kissanhiekat olis helpompi kotiovelle tilattuina. Nyt olen katsellut käytettyä autoa. Olisihan se helpompaa.
eri- perheyksiköissä kullakin omat periaatteet ja toimintatavat kun on - yhteistalous. yks hoitaa yhdet hommat, toinen toiset vakiona. tuossakin perheessä kyyditettävä vastaavasti antaa ehkä synninpäästön siivouksesta ja sehän sopii molemmille. eri kuin passata toista.