Autottomat. Miten hoidatte isommat ostokset, lasten kuskauset kavereille, juhliin menot jne
Kaikki ei mitenkään aina voi olla julkisilla saavutettavissa tai olisi hankalaa isojen tavaroiden, pienten lasten tai eläinten kanssa. Ajetetteko taksilla, lainaatte autoa, pummitte kyytejä vai miten toimitte?
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoilevat luovat elämästään sellaista, että siihen elämään tarvitsee autoa. Kun ei edes ajokorttia ole, ei tule mieleenkään tehdä asioita, joihin tarvitsee autoa.
Onnistuu pääkaupunkiseudulla, ehkä muissakin isoimmissa kaupungeissa. Muualla ei ole toimivaa joukkoliikennettä, joten auto on pakollinen, ellei asu taajaman keskustassa palveluiden vieressä ja ole liikkumatta sieltä ikinä muualle.
Höpsistä! Ajokortiton tätini asuu maalaiskunnan keskustassa, ja reissaa pitkin maailmaa. :) Bussi isompaan kaupunkiin (Tampere) menee pari kertaa päivässä, ja sieltähän sitten jo pääseekin vaikka minne. Ja kuten keskustelussa on moneen kertaan todettu, taksikin on keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autollisena olen sivusta seurannut yhden autottaman henkilön ruinaamista, kun pitää saada lapsi kulkemaan harrastuksiin. Kivahan se olisi vastavuoroisesti toimia, kuten esim. monissa joukkuelajeissa tehdään, mutta tämä on vain yksipuolista pyytämistä.
Ilman autoa olisi täysin mahdotonta saada kaksi lasta omiin harrastuksiinsa ajoissa.
Tämä! Nämä autottomat ja kortittomat pärjää sillä, että jostain aina ruinaavat kyytiä.
Ei pidä paikkaansa. Taksit ja julkiset kulkevat.
Vierailija kirjoitti:
Aika moneen työpaikkaakin vaaditaan ajokortti, joten aika vastuutonta on jättää se hankkimatta. Varsinkin omille lapsille pitäisi kyllä se tarjota, jos on taloudellisesti mahdollista.
Mitä tekemistä ajokortittomuudella on auton omistamisen kanssa? Kyllä mulla on ajokortti, mutta en tarvitse omaa autoa. Olisi naurettavaa pitää sitä tuossa kadulla pysäköitynä ja maksaa pysäköintimaksuja.
Asun Helsingin Pasilassa.
Pikkukauppa on noin 30m kotiovelta, iso kauppakeskus viiden minuutin kävelymatkan päässä.
Ydinkeskustaan pääsee alle vartissa junalla, 20min bussilla tai ratikalla. Työpaikka on 1km päässä, joten kävelen työmatkat.
Autottomuus säästää rahaa sen verran paljon, että voin kepein mielin ajella taksilla jos huvittaa ja tilata kotiinkuljetuksen kaikelle vähänkään painavalle.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken saa tarvittaessa kotiinkuljetuksella. Tällä missä asun on erinomainen julkinen liikenne heti kotini edessä ja koska asun keskustassa, kävelymatkan päässä on melkein kaikki. Käytän tarvittaessa myös taksia. Arjessa minulla ei ole mitään käyttöä autolle. Joskus matkoilla siitä voisi olla joskus hyötyä (siis vuokra-autosta) mutta en halua ajaa täysin vieraassa ympäristössä. Ei lapsia eli ei senkään vuoksi tarvetta autolle.
Matkaillessa autosta voisikin olla hyötyä, jos matkustaa sellaisiin paikkoihin, missä tarvitsee autoa. Nuoruudessani ulkomaanreissut oli vielä pääasiassa rantakohteita ja lisäksi matkanjäårjestäjillä oli aina erilaisia kierroksia (bussikuljetus) , joissa matkaoppaat sitten kertoivat kaikkea ja toimivat tulkkeina. Myöhemmin ei rantalomat enää kiinnostaneet vaan kaupunkilomat. Viimeisin reissuni oli 2015 Firenzeen ja vaikka siskoni joka paikkaan kotimaassa kulkeekin autolla, ei hänkään katsonut tarpeelliseksi vuokrata autoa Firenzessä. Näppäräästi pääsi junalla Pisaankin ja itse Firenze tuli viikon aikana kierrettyä ihan kävellenkin. Otettiin vaan kartasta joka päivälle yksi "ruutu" ja kierrettiin se. Seuraavana päivänä toinen "ruutu" jne. Viikossa ehti nähdä kaiken. Olen ollut autoilijoiden kanssa Kööpenhaminassa, Roomassa, Lontoossa, New Yorkissa ja monessa muussakin kaupungissa, mutta eivät edes nämä autoilijat kokeneet tarpeelliseksi vuokrata autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä rekryilmoituksissa lukee selkeästi, että työssä vaaditaan ajokorttia. Silti jatkuvasti vasta haastattelussa selviää, ettei sitä olekaan.. Koittakaa nyt autottomat ymmärtää, ettei ne julkiset joka paikkaan kulje ja ylipäätään ajanhukkaa niillä kuljettaessa on valtava.
Firma voi maksaa taksin sitten!
Miksi ihmeessä, kun työhön voidaan ottaa se, jolta se kortti löytyy..
Niin. Firmalle löytyy kyllä duunari, joten miksi ihmeessa minulla sitten pitäisi olla kortti.
Ikinä en ole hakenut töitä, joihin tarvittaisiin ajokortti, enkä tule hakemaan.
Ja mitä ajanhukkaan tulee, niin julkisissa voin sentään lukea, opiskella, tehdä töitä. Jos ajaisin autolla niin en voisi.
Siis ajanhukkaa hakea paikkaan ja tulla haastateltavaksi, jos sitä korttia ei ole, vaikka ilmoituksessa se vaadittiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä rekryilmoituksissa lukee selkeästi, että työssä vaaditaan ajokorttia. Silti jatkuvasti vasta haastattelussa selviää, ettei sitä olekaan.. Koittakaa nyt autottomat ymmärtää, ettei ne julkiset joka paikkaan kulje ja ylipäätään ajanhukkaa niillä kuljettaessa on valtava.
Koita nyt itse ymmärtää, ettei pääkapunkiseudulla ole mitään järkeä omistaa autoa. Maksat pelkästä pysäköinnistä joka vuosi järjettömästi saati auton huollot, vakuutukset, polttoaineet ym. Saa ajella vaikka taksilla jos ei julkiset houkuttele. Kaupan kotiinkuljetus on ilmaista, joten miksi ihmeessä sinne kauppaan pitää ängetä ja ajaa ruuhkissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä rekryilmoituksissa lukee selkeästi, että työssä vaaditaan ajokorttia. Silti jatkuvasti vasta haastattelussa selviää, ettei sitä olekaan..
Olisko nämä niitä työkkärin hakemaan patistamia? Sieltä kyllä tuollaisia älynväläyksiä tulee, että pistetään kortiton hakemaan paikkaa, johon se tarvittaisiin.
Eivät, vaan ihan tosissaan hakevat ja tulevat haastatteluun. Kun niillä julkisilla pystyy kuulemma kulkemaan...
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken saa tarvittaessa kotiinkuljetuksella. Tällä missä asun on erinomainen julkinen liikenne heti kotini edessä ja koska asun keskustassa, kävelymatkan päässä on melkein kaikki. Käytän tarvittaessa myös taksia. Arjessa minulla ei ole mitään käyttöä autolle. Joskus matkoilla siitä voisi olla joskus hyötyä (siis vuokra-autosta) mutta en halua ajaa täysin vieraassa ympäristössä. Ei lapsia eli ei senkään vuoksi tarvetta autolle.
Matkaillessa autosta voisikin olla hyötyä, jos matkustaa sellaisiin paikkoihin, missä tarvitsee autoa. Nuoruudessani ulkomaanreissut oli vielä pääasiassa rantakohteita ja lisäksi matkanjäårjestäjillä oli aina erilaisia kierroksia (bussikuljetus) , joissa matkaoppaat sitten kertoivat kaikkea ja toimivat tulkkeina. Myöhemmin ei rantalomat enää kiinnostaneet vaan kaupunkilomat. Viimeisin reissuni oli 2015 Firenzeen ja vaikka siskoni joka paikkaan ko
Eihän autoa missään kaupunkikohteessa tarvitsekaan, mutta esimerkiksi Provence kylineen tai Loiren laakso linnoineen olisi joissakin tilanteissa kätevämpi nähdä autolla sillä kaikkialle ei julkista liikennettä mene. Toisaalta pääkohteisiin menee ja on myös erilaisia turisteille suunnattuja retkiä, jossa opas hoitaa auton ja sillä ajamisen. Paljon näkee näinkin. Ja aina voi hankkia vaikka yksityiskulhettajan autoineen koko päiväksi jos vain haluaa siitä maksaa.
Meillä on auto, mutta kortti vain toisella ja oli kausi, kun sitä käytettiin harvemmin kuin kerran viikossa.
- asuttiin vastapäätä hyvää kauppaa, ei olisi ollut mitään järkeä mennä sinne autolla. Joskus mittasin, että meidän keittiöstä oli lyhempi matka kaupan maitohyllylle kuin Prisman parkkipaikalta Prisman vastaavaan. Ja kun asui kaupan vieressä, ei ollut tarvetta ostaa viikon ruokia kerralla.
- Päiväkotiin oli matkaa kilometri, se käveltiin, kun ei viitsitty ajaa autolla. Bussikin olisi mennyt, mutta ei muutamaa pysäkin väliä viitsinyt.
- Melkein kaikki muutkin palvelut oli kävelymatkan päässä. Lisäksi hyvät julkiset yhteydet.
- Huonekaluja tai muuta isoa tarvittiin harvoin, tilattiin kotiinkuljetuksella, ei mahtunut autoon kuitenkaan.
- Töihin oli helpompi mennä julkisilla molemmilla.
- Lomailut tehtiin pääosin junalla tms.
Ainoa mihin tarvittiin autoa oli oikeastaan isovanhemmille kulkeminen ja joskus kavereille, jotka asuivat maalla. Niihinkin olisi päässyt julkisilla, mutta oli helpompaa autolla. Melkein kaikki muu oli helpompaa jollain muulla kuin omalla autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koita nyt itse ymmärtää, ettei pääkapunkiseudulla ole mitään järkeä omistaa autoa. Maksat pelkästä pysäköinnistä joka vuosi järjettömästi saati auton huollot, vakuutukset, polttoaineet ym. Saa ajella vaikka taksilla jos ei julkiset houkuttele. Kaupan kotiinkuljetus on ilmaista, joten miksi ihmeessä sinne kauppaan pitää ängetä ja ajaa ruuhkissa.
Ajokortti ja auton omistaminen ovat kaksi eri asiaa. Autom voi vuokrata, jos on kortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on mies, joka kuskaa.
Mua ällöttää tällaiset ikuista palvelua vaativat prinsessat.
3 kertaa kannoin 9kk hänen lasta ja hänen ei tarvinnut kantaa. Olen autokyydit ansainnut.
Lapsi harrastaa lajeja, mihin pääsee itse pyörällä/julkisilla. Ruuat ja isot esim. kodinkoneostokset kotiinkuljetuksilla. Toki ruokakaupassa käyn työmatkan varrella muutenkin. Taksilla joskus harvoin, jos on tarvetta. En kaipaa autoa ollenkaan, ja rahaa säästyy!
taksilla ajaminen stadissa on kyllä jäätävän kallista. Lyhyt matka viikonloppuna keskustassa 30 €, eikä riippunut edes taksista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä rekryilmoituksissa lukee selkeästi, että työssä vaaditaan ajokorttia. Silti jatkuvasti vasta haastattelussa selviää, ettei sitä olekaan..
Olisko nämä niitä työkkärin hakemaan patistamia? Sieltä kyllä tuollaisia älynväläyksiä tulee, että pistetään kortiton hakemaan paikkaa, johon se tarvittaisiin.
Eivät, vaan ihan tosissaan hakevat ja tulevat haastatteluun. Kun niillä julkisilla pystyy kuulemma kulkemaan...
Joskus katselin Nokian Linnavuoressa olevia teollisuustyöpaikkoja. Autoa vaadittiin, koska vuorotyö ja huonot kulkuyhteydet. Ihmettelin, vaaditaanko niiltäkin, jotka asuvat Linnavuoressa, jolloin kotiin voi kävelläkin. Niissäkin duuneissa palkka on niin pieni, etteipä sillä juuri autoa ylläpidetä.
Naapurilla on GoMoreen listattu auto, jolla ajelen, kun tulee erityistä tarvetta. Siitä on ollut iso apu!
Nro 90: "Eihän autoa missään kaupunkikohteessa tarvitsekaan, mutta esimerkiksi Provence kylineen tai Loiren laakso linnoineen olisi joissakin tilanteissa kätevämpi nähdä autolla sillä kaikkialle ei julkista liikennettä mene. Toisaalta pääkohteisiin menee ja on myös erilaisia turisteille suunnattuja retkiä, jossa opas hoitaa auton ja sillä ajamisen. Paljon näkee näinkin. Ja aina voi hankkia vaikka yksityiskulhettajan autoineen koko päiväksi jos vain haluaa siitä maksaa."
Juuri näin. Mun vanhemmat olisi maksaneet mulle vuonna 1979 ajokortin kuten sitä ennen maksoi mun siskollekin, mutta mä en katsonut ajokorttia tarpeelliseksi. Tai ajattelin niin, että jos sen kortin hankkii, sitten pitäisi ajaakin. Tai no en osaa sanoa, kun en ole koskaan autoa ajannut, että onko se vähän samanlainen "selkäytimeen menevä" asia kuin fillarilla ajokin. Eli kun kerran olet oppinut, niin ei haittaa, vaikka et 40:een vuoteen kertaakaan olisi istunut auton rattiin, mutta silti ajaisit kuin kokenut autoilija.
turha auton hyödyllisyyttä tai hyödyttömyyttä on toiselle vakuutella. Toinen ei sitä tarvitse, mutta vastaavasti toisen elämää se voi helpottaa todella paljon.
Valitettavasti liikkumisesta on tullut osa identiteettipolitiikkaa, jolloin kulkuneuvon valinta identifioi jotenkin ihmisen. Täysin typerää puuhaa, jos haluaa autoilla niin autoilee, jos ei niin ei.
Ruokakaupassa käyn sen verran usein, että saan kannettua ostokset aina kotiin. Jos ostan jotain isompaa, tilaan sen kotiinkuljetuksella. Lasten harrastukset ovat pyörämatkan päässä, talvella myös heillä on nastarenkaat. Harrastuksiin pääsee myös julkisilla. Kesällä vuokraamme yleensä joksikin aikaa auton ja käymme mökillä tai maakuntamatkailemassa. Samoin teemme niinä talvina, kun haluamme matkustaa Lappiin. Taksi kuljettaa silloin, kun pyörä tai julkiset eivät. Mutta hankkisin oman auton, jos matkat olisivat hankalia ilman sitä.
On se ankeaa sun elämä, jos se autosta on kiinni.