Uusi Kirjolla-kausi pettymys
Topia lukuun ottamatta kukaan osallistujista ei vaikuta oikealta autistilta. Tulee lähinnä mieleen ihmisiä keillä on vaikeuksia hyväksyä itseään ilman diagnoosia. On yliopistokoulutusta, yrittäjyyttä...
Kommentit (295)
En tiedä mutta itseäni vähän ärsyttää se tatuoija-nainen. Vaikuttaa niin tavalliselta. Ja jotenkin se, miten autismi esitetään. Onko se, että on oikeasti tosi kiinnostunut jostain aiheesta tai väsyy helposti ärsykkeistä, merkki autismista? Eikö nuo ole ihan tavallisia ominaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Itse adhd / asperger ihmisenä ihmettelen myös vahvasti sitä miten korkeasti kouluttautuneita nämä ovat ja pärjäävät esim just niissä korkeakouluissa.
Olen itse käynyt vain ammattikoulun, senkin mukautetusti suurimmalta osin työpaikalla oppien, koska todettiin parhaaksi tavaksi suorittaa em koulu. Olen töissä myös. Mutta jatkuvasti olen ongelmissa muiden ihmisten kanssa huonojen vuorovaikutustaitojen takia, muut huomaavat kyllä että en ole "normaali" ja oma elämä on tosi sekavaa ja kuormittavaa ja haastavaa. Voisin sanoa että kyllä suurin osa varmasti lyhyen tuntemisen jälkeen huomaa erikoiset käyttäytymismallini ja sen että olen autisti.
En voisi kuvitellakaan että pärjäisin missään korkeakoulussa, voisin olla yrittäjä, tai yhtään mitään muutakaan. Työskentelen matalapalkka alalla. Miten pystyisin opiskella missään korkeakoulussa, kun en osaa vitosluokan matematiikkaakaan ? Tai miten voisin työskennellä vaativammissa
Minulla on "vain" ADHD, olen korkeasti koulutettu ja hyvässä työssä. Onnekseni olen ns. normaaliälyinen, joka on auttanut valtavasti. Mutta. Ennen diagnoosia olen keskeyttänyt useita kouluja, työurani on erittäin repaleinen enkä ole kyennyt kokopäivätyöhön. Nyt saan tehdä etänä ja onnekseni työni on erittäin mielenkiintoista eikä rutiinin omaista, joka on iso plussa. Silti minulla on arjessa ihan samoja haasteita kuin ennenkin ja minulla on erikoisia tapoja suoriutua esimerkiksi sosiaalisista tilanteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse autismikirjolla oleva nainen ja aseksuaali. Olisin mielummin mies, mutta en kuitenkaan koe olevani varsinaisesti trans. Tajuan tuntemukseni johtuvan kaikesta siitä sonnasta, jota olen joutunut elämässäni kokemaan. Elämäni olisi vaan ollut helpompaa miehenä, enkä olisi esim. joutunut tekemään kotitöitä tai vastuuseen asioista samalla tavalla kuin nyt, jos olisin mies. Itselleni riittäisi löysät ja peittävät vaatteet ja miesmäinen hiustyyli. Rintanikin mielelläni poistattaisin, jos uskaltaisin ja jos se olisi ylipäätään mahdollista. Tähän se kuitenkin kohdallani jäisi. Miehen elämä nyt vaan on niin paljon helpompaa kuin naisen elämä ja siksi se houkuttaa niin paljon niitä biologisia naisia, jotka eivät koe mahtuvansa ahtaaseen naisen malliin.
Miehen elämä helpompaa? Salli minun nauraa. Rumana miehenä elän näkymättömänä koko elämäni. Naiset taas saavat seuraa jatkuvasti. Miten kehtaat pilkata kaltaisiani.
Niin, hän varmaan juurikin haluaisi saada elää rauhassa näkymättömänä, ja tuskin kaipaa sitä seuraa - ainakaan seksiseuraa, kun kerran on aseksuaali.
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei saa syyttää siitä, että on tällaiseksi syntynyt. Kyseessä on synnynnäinen ominaisuus, johon ei voi itse vaikuttaa, eikä tästä voi parantua.
Ai synnynnäinen ominaisuus. Vai ihan neurologinen sairaus. Tuossa sarjassa ei ole kukaan autisti,kaikki selviävät itse ja tulevat toimeen itsenäisesti,ruuan valmistusta myöten. Vahvasti autisti ei pärjää omillaan . No ,Topi on kyllä autisti kirjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi Leena ei todellakaan ole mikään autisti. :D Topi on ainut noista ja ei vaadi häneltä edes selittelyjä. Nauratti Topi pulkkamäessä, piristi kuivaa arkeani. :D
Minulle tulee Leenasta erittäin vahvat ADHD-vibat; hän menee tunnetilasta toiseen, elää niissä itkien ja nauraen. Myös parisuhteessaan säätää samalla metodilla aivan ylireagoiden tilanteisiin nähden - tuli ihan Iholla-sarja mieleen hänen monologeistaan alasti ikkunalaudalla 😅 Sen sijaan itsekään en hänessä autismia näe.
Mulla taas tuli hänestä mieleen, että voisi olla ennemminkin epävakaa persoonallisuushäiriö. En usko hetkeäkään että olisi autisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei saa syyttää siitä, että on tällaiseksi syntynyt. Kyseessä on synnynnäinen ominaisuus, johon ei voi itse vaikuttaa, eikä tästä voi parantua.
Ai synnynnäinen ominaisuus. Vai ihan neurologinen sairaus. Tuossa sarjassa ei ole kukaan autisti,kaikki selviävät itse ja tulevat toimeen itsenäisesti,ruuan valmistusta myöten. Vahvasti autisti ei pärjää omillaan . No ,Topi on kyllä autisti kirjolla.
Sulla on itsekeksityt diagnoosikriteerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, synnynnäinen ominaisuus. Ei kylläkään sairaus.
Autismin kirjon diagnostisissa kriteereissä ei ole mitään siitä, että ei voisi tulla toimeen itsenäisesti, osata laittaa ruokaa jne. Noi on ihan sun omaa keksintöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi Leena ei todellakaan ole mikään autisti. :D Topi on ainut noista ja ei vaadi häneltä edes selittelyjä. Nauratti Topi pulkkamäessä, piristi kuivaa arkeani. :D
Minulle tulee Leenasta erittäin vahvat ADHD-vibat; hän menee tunnetilasta toiseen, elää niissä itkien ja nauraen. Myös parisuhteessaan säätää samalla metodilla aivan ylireagoiden tilanteisiin nähden - tuli ihan Iholla-sarja mieleen hänen monologeistaan alasti ikkunalaudalla 😅 Sen sijaan itsekään en hänessä autismia näe.
Mulla taas tuli hänestä mieleen, että voisi olla ennemminkin epävakaa persoonallisuushäiriö. En usko hetkeäkään että olisi autisti.
Useinhan naiset, joilla on autismi/ADHD saakin virheellisesti epävakaaan diagnoosin. Ei siis ole mitenkään ihmeellistä, että maallikkokin saattaisi kuvitella niin.
Aika monen keskustelijan olisi tärkeä ymmärtää, että
a) maallikolla ei ole minkäänlaista kompetenssia arvioida kenenkään diagnoosien paikkansapitävyyttä tai toteutumista
b) olette vain ja ainoastaan itse vastuussa siitä, että teillä on puutteellinen/virheellinen/vajaa käsitys austismista ja autismikirjon ihmisistä (esim. moni ei näytä ymmärtävän edes sellaista yksinkertaista faktaa, että autismiin ei kuulu esimerkiksi kehitysvammaa tai heikkoa älyllistä kyvykkyyttä)
c) jokainen autisti ja neurovähemmistöön kuuluva ihminen on erilainen ja erilailla toimiva oma yksilönsä - toisten ns. oirekirjo on toisia laajempi ja esiintyy useammalla osa-alueella kuin toisilla ja osa maskaa paremmin kuin toiset jne.
d) toisilla autisteilla selviytymiskeinot neurotyypillisille suunnatussa maailmassa kehittyvät ajan myötä niin, että piirteet ovat ulospäin vähemmän havaittavia, (mutta se ei tarkoita, ettei as-henkilö kärsisi siitä tai ettei niitä ilmenisi näkyvämmin, kun henkilö on kotona tai muussa turvallisessa paikassa yksinään tai esim. perheensä seurassa)
e) yksikään neurovähemmistön edustaja ei ole olemassa teidän viihteenne vuoksi, ole teille mitään velkaa tai täyttämässä teidän omassa päässänne luomia oletuksia tai odotuksia
f) osoittaa suurta keinotekoista ylemmyydentuntoa ja itsensä jalustalle nostamista kökkiä täällä arvostelemassa ihmisiä ja heidän tapojaan elää ja selviytyä maailmassa: jos asia oikeasti kiinnostaisi teitä, käyttäisitte taatusti aikanne ennemmin oppiaksenne siitä lisää kuin osoitellen niitä ihmisiä, jotka ovat laittaneet itsensä rohkeasti likoon tietoisuuden lisäämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Aika monen keskustelijan olisi tärkeä ymmärtää, että
a) maallikolla ei ole minkäänlaista kompetenssia arvioida kenenkään diagnoosien paikkansapitävyyttä tai toteutumista
b) olette vain ja ainoastaan itse vastuussa siitä, että teillä on puutteellinen/virheellinen/vajaa käsitys austismista ja autismikirjon ihmisistä (esim. moni ei näytä ymmärtävän edes sellaista yksinkertaista faktaa, että autismiin ei kuulu esimerkiksi kehitysvammaa tai heikkoa älyllistä kyvykkyyttä)
c) jokainen autisti ja neurovähemmistöön kuuluva ihminen on erilainen ja erilailla toimiva oma yksilönsä - toisten ns. oirekirjo on toisia laajempi ja esiintyy useammalla osa-alueella kuin toisilla ja osa maskaa paremmin kuin toiset jne.
d) toisilla autisteilla selviytymiskeinot neurotyypillisille suunnatussa maailmassa kehittyvät ajan myötä niin, että piirteet ovat ulospäin vähemmän havaittavia, (mutta se ei tarkoita, ettei as-henkilö kärsis
Jos menee tv-ohjelmaan kertomaan asioistaan, on turha valittaa, kun joutuu puheenaiheeksi. Jos ei kestä keskustelua, turha tulla julkisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla autismi ei usein näy yhtä selvästi ulospäin kuin miehillä. Silti sisäisesti voi kärsiä täysin samoista haasteista.
Siitä vanhemmasta naisesta sarjassa todellakin näkyy, jos yhtään tietää mitä autismi naisilla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ohjelma vain vahvistaa käsitystä siitä että nykyään kuka vain saa diagnoosin jos ei vain satu huvittamaan.
Huvittamaan mikä? Tuo ei kelpaa syyksi eläkkeeseen eikä saikkuihin, koska ei ole sairaus. Ihan normaalisti yrittävät yhteiskunnassa toimia.
Tämän kauden ihmiset toimivat vaativissa viroissa, ovat yrittäjiä ja korkeasti koulutettuja osa.
Kellään ei oo vaativaa virkaa. 2 nuorta opiskelijaa, 1 duunariyrittäjä (tatskaaja, joka kertoo ettei pärjäis tavallisessa työssä) ja 1 duunari (Topi).
Koulu voi olla työpaikkaa helpompi monille autistille, kun on selkeä rakenne. Varsinkin jos vielä mukautusta.
Olipas hupaisa ajatus. Toisekseen keskustelu on lähtökohtaisesti täysin eri asia kuin toisten arvosteleminen, tuomitseminen, nälviminen ym. Lienee tosin turha toive, että täällä aikaansa viettävät ihmiset juurikaan kykenisivät näkemään tätä eroa.
Eka kausi oli näytä ja kerro, tää toinen kausi on pelkästään kerro. Pitää kuunnella mitä ne sanoo ja vähän rivien välistäkin, niin tajuaa ne ongelmat. Jos vaan katsoo, ei tajua.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää tässä kaudessa se, että näillä uusilla tyypeillä on kaikilla lisäksi adhd, joka usein piilottaa alleen autismikirjon piirteet. Mulla on itsellä adhd ja pystyn paljon paremmin samaistumaan näihin uusiin kuin meidän perheen autistit (puoliso + 2 teiniä).
Lisäksi tästä oli selvästi yritetty tehdä hyvän mielen sarja, jossa ei näytetä ja kerrota negatiivisempia juttuja ollenkaan. Jonkin verranhan se Mico(?) viimeisimmissä jaksoissa kertoili toiminnanohjauksen ongelmistaan ja uupumisesta yms. ja rivien välistä tuli ilmi niitä juttuja, mitkä koskettaa meillä varsinkin isompaa teiniä.
Totta. Meltdownista puhuttiin vähän tokavikassa jaksossa, mutta shutdownia ei käsitelty nyt ollenkaan. Edelliselläkin kaudella vaan sen tytön kokemusten kautta vähän (oli ollut ulkomailla ja sit kuormittui niin et makasi monta päivää kotona).
Oisin halunnut kuulla noista ilmiöistä lisää, vaan ehkä liian vaikeita "hyvän mielen sarjaan".
Vierailija kirjoitti:
En keksisi, että sarja kertoo autisteista ellei sitä erikseen mainittaisi.
Suurelta osalta autisteja ongelmat ei näy päällepäin, jos niitä näkee vaan vähän aikaa eikä oo mikään nerokirjon asiantuntija. Sikäli realistinen sarja.
Topilla pitäisi olla oma youtube kanava.
Eiväthän he olleet korkeasti koulutettuja: Topin koulutusta (peruskoulu/lukio?) en tiedä, yksi oli abi, yksi omakustannetaiteilija suurin piirtein ja yksi kandin tehnyt.
Mukavaa, et henkilöt Topia lukuunottamatta vaihtuneet.
Vierailija kirjoitti:
Eiväthän he olleet korkeasti koulutettuja: Topin koulutusta (peruskoulu/lukio?) en tiedä, yksi oli abi, yksi omakustannetaiteilija suurin piirtein ja yksi kandin tehnyt.
Mukavaa, et henkilöt Topia lukuunottamatta vaihtuneet.
Topi on yliopillas, ja muistaakseni hortonomi.
Olen katsonut toisen kauden kolme ensimmäistä jaksoa ja pitänyt. Ei missään tapauksessa pettymys, koska nyt aikuisempia ihmisiä. Neurotyypillisenä olen taas oppinut ja oivaltanut. Ihania ihmisiä!