Uusi Kirjolla-kausi pettymys
Topia lukuun ottamatta kukaan osallistujista ei vaikuta oikealta autistilta. Tulee lähinnä mieleen ihmisiä keillä on vaikeuksia hyväksyä itseään ilman diagnoosia. On yliopistokoulutusta, yrittäjyyttä...
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muotidiagnoosi minäminätyypeillä.
Höpö höpö. Ole hyvä ja mene kokeilemaan saada tämä muotidiagnoosi julkiselta puolelta. Taitaa jäädä saamatta.
Olen jo iäkkäämpi ihminen, mutta autismin kirjon diagnoosi napsahti kerralla, terveyskeskuslääkäriltä. Toki oireistoni oli hyvin stereotyyppinen ja sain testistä korkeat pisteet. Koska autismiin ei ole tarjolla vastaavaa lääkitystä kuin adhd:en, ei lääkärin ole syytä epäillä manipulaatiota.
Jos sinua ei ole testattu kunnolla, on tuo ihan romukoppadiagnoosi ja kuriositeetti omakannassa. Tk-lääkärit eivät diagnosoi autismia. Itse olin sairaalassa neurolla use
" Minulla oli myös älykkyystestit, persoonallisuushäiriöiden poissulkutestaus, pitkät neuropsykologin haastattelut ja testaukset. Myös mielen teoriaa käytiin läpi. "
Varmaan olit paljon nuorempi ja taustasi erilainen.
Miksi älykkyyttä pitäisi testata järjissään olevalta, suomalaisessa yliopistossa tohtorintutkinnon suorittaneelta?
Ainakaan ei ole huolta, että diagnoosi joskus kumottaisiin virheellisenä, kun oireisto on vain lisääntynyt iän karttuessa. Maskasin koko ikäni ja nyt se on loppu.
Vierailija kirjoitti:
Vilhelmiina ja Topi ovat saaneet selvästi viettää hyvinkin suojattua elämää ja paljon apua kaikkeen ovat saaneet, eivätkä ole kaikkea joutuneet itse tekemään ja kohtaamaan, mutta Leena ja Mico ovat joutuneet kohtaamaan pahan maailman itse. Mico on parhaiten löytänyt itsensä kaltaista seuraa tuekseen kun niistä biologisista sukulaisistaan ei ole tähän ollut. Leena taas on selkeästi eri sukupolvea kuin muut. Ihmetytti tämän taiteen ja kulttuurin korostaminen voimakkaana näiden voimaannuttavana tekijänä. Tällaisessa kuplassa eläminen juurikin tehokkaasti vieraannuttaa todellisuudesta ja näihin piireihin kasaantuu erikoisia ihmisiä, oli näillä sitten diagnoosit tai ei. En itse diagnoosin saaneena voi sietää tällaisia taide ja kulttuurijuttuja.
Omia erityisiä kiinnostuksen kohteitani ovat sosiaalipolitiikka ja Salatut elämät ja olen itsekin Vilhelmiinan tavoin haaveillut politiikasta oikeastaan koko aikuisikäni. Olisin halunnut opiskellakin tu
Ei nyt millään pahalla, mutta aivan samanlainen todellisuudesta vieraantunut - ja vielä narsistinen sellainen (!) - on tuo sinun fantasioimasi poliitiikakupla. Hyvänen aika!
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tämä kakkoskausi on ykköstä parempi nimen omaan siksi että kaikki sarjan henkilöt eivät ole vahvasti autistisia kuten ykköskaudella oli. Ykköskausi vääristi autismia vähän tai ei ollenkaan tuntevien käsitystä ja vahvisti sitä mediassa esillä ollutta (esim Sademies elokuva) strereotypiaa että kaikki autistit ovat samanlisia ja vahvasti autistisia ja heistä huomaa jokainen heti että he ovat autistisia. Tämähän ei ole totta, vaan autismin kirjo on KIRJO nimen omaan siksi että autismin jana johon autistit sijoittuvat on pitkä (lievästä voimakkaaseen) eikä kahta samanlaista autistia ole.
En sanoisi, että ykköskaudella kaikki olivat vahvasti autistisia. Mielestäni yksikään ei ollut vahvasti autistinen, sillä selvisivät jonkilaisen avun kanssa kuitenkin yksinkin esim. oma koti jne. En ole nähnyt kuin osan toisen kauden ensimmäisestä jaksosta ja toki siellä näyttää olevan lievästi autistisia tapauksia (ennen vanhaan ehkä aspergertyyppisiä). Olisi toivonut enemmän kirjoa kun sarjan nimi on kuitenkin KIrjoilla ja olisi hyvä, että silloin näytettäisiin kirjoa laajemmin. Olisi mukana edes yksi tai kaksi myös vahvasti autistista henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Ole hyvä ja mene kokeilemaan saada tämä muotidiagnoosi julkiselta puolelta. Taitaa jäädä saamatta.
Olen jo iäkkäämpi ihminen, mutta autismin kirjon diagnoosi napsahti kerralla, terveyskeskuslääkäriltä. Toki oireistoni oli hyvin stereotyyppinen ja sain testistä korkeat pisteet. Koska autismiin ei ole tarjolla vastaavaa lääkitystä kuin adhd:en, ei lääkärin ole syytä epäillä manipulaatiota.
Jos sinua ei ole testattu kunnolla, on tuo ihan romukoppadiagnoosi ja kuriositeetti omakannassa. Tk-lääkärit eivät di
Olin nelikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinua ei ole testattu kunnolla, on tuo ihan romukoppadiagnoosi ja kuriositeetti omakannassa. Tk-lääkärit eivät di
Älykkyyttä testataan lähinnä siksi, että epätasainen kykyprofiili on hyvin yleinen autismikirjossa. Samalla saadaan paremmin selville heikkoudet (minulla esimerkiksi kuulonvarainen muisti vaikka muutoin muisti on loistava). Minäkin olen ns järjissäni, ja jo tuolloin minulla oli kaksi korkeakoulututkintoa.
Se, miten vieraantuneita poliitikot ovat todellisuudesta vaihtelee suuresti eri puolueiden edustajien kesken. Pahiten todellisuudesta ovat vieraantuneet kokoomuslaiset ja sitten RKP.
Ihan sama saadaanko syntyvyyttä kasvuun .
Ketään ei saa syyttää siitä, että on tällaiseksi syntynyt. Kyseessä on synnynnäinen ominaisuus, johon ei voi itse vaikuttaa, eikä tästä voi parantua.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin pienten lasten kohdalla karsastan ajatusta diagnosoinnusta ilman todella selkeää näyttöä autismista. Olin itsekin tyttönä hyvin erilainen kuin muut: en kokenut painetta joukkoon kuulumisesta minkä lisäksi saatoin sanoa mitä sylki suuhun toi. Näistä seuranneita konflikteja olen paikannut opettelemalla sosiaalisia taitoja mikä on mielestäni ihan luonnollista lapselle kuka vasta harjoittelee elämää. Edelleen on tilanteita missä joudun monesti feikkaamaan kiinnostunutta (tms), mutta ihan oikeasti, kenen ei muka koskaan tarvitsisi??
Tosissani kysyn: missä menee tokalle kaudelle osallistuneiden nuorten "autismille tyypillisten erityismielenkiinnonkohteiden" ja tavallisen teinien fanaattisuuden raja? Jos teinipoika ihailee kitaristeja, kerää kitaroita ja käyttää lähes tulkoon kaiken aikansa näppäilyyn, onko se autismia? Jos teinityttö fanittaa Justin Bieberiä, vuoraa huoneensa JB-julisteilla, kuuntelee joka päivä Bieberiä ja käy ke
Vastaan kysymykseesi että missä menee ero autistin ekkon (erityismielenkiinnonkohde) ja tavisteinin fanaattisuuden suhteen. Minulla on ekkoileva assilapsi.
Meillä lapsen kanssa voi keskustella lähinnä vain siitä ekkosta; hän hämmentyy tai pahastuu, jos muuta yrittää. Palauttaa puheenaiheen välittömästi ekkoonsa. Ei riitä että huoneen seinät on tapetoitu ekkoon liittyvillä asioilla kuten normiteineillä, vaan lapsi myös säilöö jokaista esinettä/asiaa, joka mitenkään liittyy ekkoon tunnekokemuksena. Oliko lattialla roska, kun telkkarista tuli kiinnostava uutinen ekkoon liittyen? Se roska on nykyään osa tärkeää kokoelmaa, joka muistuttaa häntä "hyvistä ajoista" (omien sanojensa mukaan).
Kun hän oli pienempi, hän ei aloittanut aamua sanomalla "huomenta". Hän avasi oven ja sanoi "äiti muistatko silloin kun...", tai "arvaa mitä äiti?", ja aihe liittyi joka ikinen aamu siihen ekkoonsa. Joka. Ikinen. Ekkoon liittyviä asioita oli kaikkialla kotona, ne levittäytyivät oman huoneen lisäksi myös olkkariin ja eteiseen, keittiöön...nyt kun lapsi on lähes teini, tilanne on vähän rauhoittunut, mutta edelleen löydän siivotessani esim. ikkunalaudalta tai kirjahyllystä jotain sinne kuulumatonta, ekkoon liittyvää.
Jos tavallinen teini lähtee Lintsille katsomaan fanittamaansa bändiä, hän todennäköisesti haluaa samalla reissulla myös hattaran tai limua sekä lähtee mielellään mukaan laitteisiin, kun mukana on kaveri. Jos omani lähtee Lintsille ekkoon liittyvän jutun takia, hän ei ole kiinnostunut mistään muusta, oli seuraa tai ei. Eli hukkaan menee rannekkeet tai kalliit sisäänpääsyt, se riittää että ekko on tsekattu ja sen parissa jumitettu lapselle sopiva aika. Sen jälkeen lähdetään heti kotiin puhumaan siitä ekkosta (alkaa jo poistuttaessa porteista).
Miksi noilla, ei nyt ehkä Topilla, mutta kolmella muulla oli noin paljon kaikkea ihmeellistä turhaa tavaraa koti täynnä? Teki myös pahaa kun Mico ystävineen kävivät katselemassa käytettyjä kalusteita kirpputorilla. Eivätkö ole tietoisia riskeistä? Rahat olisivat varmasti riittäneet yhteiseen uuteen sohvaan Ikeasta. Eettiseltä kannalta tuo ei ole toki ole hyvä asia, mutta riskit ovat paljon pienemmät.
Tuolle aikaisemmalle lapsensa suhtautumisestaan erityiseen kiinnostuksen kohteeseensa kertoneelle haluan vastata, että oma vanhempani, eikä myöskään aikaisemmin jo kuollut toinen vanhempani suostunut oikeastaan koskaan puhumaan kanssani siitä omasta kiinnostuksen kohteestaan sosiaalipolitiikasta. Mielipiteeni olivat kuulemma vääriä ja parasta, että olen vaan hiljaa. Kummallista, että varsinkin tämä yhä elossa oleva vanhempani suhtautui ja suhtautuu tähän yhä näin, vaikka on äänestänyt useasti samaa puoluetta kuin mitä olen itse äänestänyt ja vaikka itsekin on joutunut kärsimään Suomen surkeasta sosiaalipolitiikasta ja surkeista soten palveluista sekä siitä, että apua ei ole saatavilla. Oma kiinnostukseni sosiaalipolitiikkaa kohtaan lähti juuri siitä, että jäin oman onneni nojaan, enkä saanut tarvitsemaani apua vaikeassa tilanteessa. Ongelmani ovat tuosta vain kasvaneet todella paljon.
Topi on kaiken maskaamisen(kin) tuolla puolen. Tietää kyllä mitä se on, mutta ei millään muotoa voisi edes kuvitella pystyvänsä moiseen 😃 Aivan loistava
On kiva nähdä, että kirjolla oleva voi pärjätä hyvin. Hyvä kausi.
Vierailija kirjoitti:
Hyi v i t t u. Miten te voitte katsoa kehariohjelmaa?
Että unohtaisimme hetkellisesti kaltaistesi sekasikiöiden olemassaolon.
Kanava kääntyy heti, jos toi Topi on jossain änkyttämässä. Ei olisi koskaan edes päässyt julkisuuteen ilman sitä isotissistä siskoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastaako autistit seksiä?
Kaiketi, jos se periytyy. Vai onko kehityshäiriö?
Kyllä autismi on aika vahvasti perinnöllistä. Tosin muitakin tekijöitä on.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän autistille käy jos sille antaa huumeita tai alkoholia?
No päihteistä me päihdytään, niin kuin kaikki muutkin.
Toi Leena ei todellakaan ole mikään autisti. :D Topi on ainut noista ja ei vaadi häneltä edes selittelyjä. Nauratti Topi pulkkamäessä, piristi kuivaa arkeani. :D
Vierailija kirjoitti:
Toi Leena ei todellakaan ole mikään autisti. :D Topi on ainut noista ja ei vaadi häneltä edes selittelyjä. Nauratti Topi pulkkamäessä, piristi kuivaa arkeani. :D
Minulle tulee Leenasta erittäin vahvat ADHD-vibat; hän menee tunnetilasta toiseen, elää niissä itkien ja nauraen. Myös parisuhteessaan säätää samalla metodilla aivan ylireagoiden tilanteisiin nähden - tuli ihan Iholla-sarja mieleen hänen monologeistaan alasti ikkunalaudalla 😅 Sen sijaan itsekään en hänessä autismia näe.
Leenassa korostuu taiteilijan luonne ja ADHD ja Micolla taas homosuhteessa elävän transmiehen identiteetti, ei niinkään autismikirjo. Topin identiteetti toki on täysin autisti ja elämä pyörii täysin ympärillä. Kurjaa, että Topin sisko Sointu tunkee niin voimakkaasti tähänkin sarjaan mukaan ja yrittää selvästi kääntää huomion itseensä ja saada lisää julkisuutta, mutta voisiko Soinnulla itsellään olla ADHD.