Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi Kirjolla-kausi pettymys

Vierailija
28.10.2024 |

Topia lukuun ottamatta kukaan osallistujista ei vaikuta oikealta autistilta. Tulee lähinnä mieleen ihmisiä keillä on vaikeuksia hyväksyä itseään ilman diagnoosia. On yliopistokoulutusta, yrittäjyyttä...

Kommentit (295)

Vierailija
1/295 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki yksilöt ovat hyvin toimintakykyisiä. Valtava ero ensimmäiseen kauteen.

Vierailija
2/295 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tämä kakkoskausi on ykköstä parempi nimen omaan siksi että kaikki sarjan henkilöt eivät ole vahvasti autistisia kuten ykköskaudella oli. Ykköskausi vääristi autismia vähän tai ei ollenkaan tuntevien käsitystä ja vahvisti sitä mediassa esillä ollutta (esim Sademies elokuva) strereotypiaa että kaikki autistit ovat samanlisia ja vahvasti autistisia ja heistä huomaa jokainen heti että he ovat autistisia. Tämähän ei ole totta, vaan autismin kirjo on KIRJO nimen omaan siksi että autismin jana johon autistit sijoittuvat on pitkä (lievästä voimakkaaseen) eikä kahta samanlaista autistia ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/295 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä menee autistin ja vähän erikoisen normaalin välillä. Kaikilla meillä kai on vaikeuksia tai epävarmuuksia joissain asioissa.

Vierailija
4/295 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla autismi ei usein näy yhtä selvästi ulospäin kuin miehillä. Silti sisäisesti voi kärsiä täysin samoista haasteista.

Vierailija
5/295 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon pahoillani sarjassa esiintyjille, mutta tää toinen kausi ei tuo mitään lisäarvoa neuroepätyypillisyyden ymmärtämiseen. Ihme jaarittelua.

Vierailija
6/295 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sarjan osallistujista tekee autistisia? Nörtähtävät mielenkiinnonkohteetko? 

Vierailija
7/295 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ohjelma vain vahvistaa käsitystä siitä että nykyään kuka vain saa diagnoosin jos ei vain satu huvittamaan.

Vierailija
8/295 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ohjelma vain vahvistaa käsitystä siitä että nykyään kuka vain saa diagnoosin jos ei vain satu huvittamaan.

Samaa mieltä. Ja tulee myös mieleen, että onko tässä meemi diagnoosin saaneet huomanneet sauman saada somejulkisuutta, kuten Topi, suositun sarjan siivellä. Narsistisen yhteiskunnan omien pierujen haistelua koko paska.

Vierailija
9/295 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisilla autismi ei usein näy yhtä selvästi ulospäin kuin miehillä. Silti sisäisesti voi kärsiä täysin samoista haasteista.

Jep. Mä olen niin taitava maskaaja, että kukaan ei ole vieläkään tajunnut. Itseasiassa osaan varmaan paremmin toimia sosiaalisissa tilanteissa kuin "normaalit", koska suoritan niin hulluna koko ajan, että varmasti menee oikein.

Vierailija
10/295 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Mä olen niin taitava maskaaja, että kukaan ei ole vieläkään tajunnut. Itseasiassa osaan varmaan paremmin toimia sosiaalisissa tilanteissa kuin "normaalit", koska suoritan niin hulluna koko ajan, että varmasti menee oikein.

Mistä tiedät, että ns normaalit eivät toimisi näin? Ihmiset ovat erilaisia. Vilpittömästi kysyn. Ap

Vierailija
11/295 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittamaan mikä? Tuo ei kelpaa syyksi eläkkeeseen eikä saikkuihin, koska ei ole sairaus. Ihan normaalisti yrittävät yhteiskunnassa toimia.

Vierailija
12/295 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittamaan mikä? Tuo ei kelpaa syyksi eläkkeeseen eikä saikkuihin, koska ei ole sairaus. Ihan normaalisti yrittävät yhteiskunnassa toimia.

Tämän kauden ihmiset toimivat vaativissa viroissa, ovat yrittäjiä ja korkeasti koulutettuja osa.

Vierailija
13/295 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät, että ns normaalit eivät toimisi näin? Ihmiset ovat erilaisia. Vilpittömästi kysyn. Ap

Ei kukaan tuntemani ihminen ainakaan ole kertonut esittävänsä roolia koko ajan.

Vierailija
14/295 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin tämä. Kaikilla meillä ihmisillä on omat erikoisuutemme  ja emme näytä ulospäin sitä todellista minäämme kaikille. Siksi nämä diagnoosit ja muut saavat hämmentymään nykyään. Ennen oli helpompaa.

Vierailija
15/295 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minulla on lähipiirissä ja suvussa normaaleja ihmisiä. Ei jaksaisi lähteä tämmöiseen pelleilyyn.

Vierailija
16/295 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin tämä. Kaikilla meillä ihmisillä on omat erikoisuutemme  ja emme näytä ulospäin sitä todellista minäämme kaikille. Siksi nämä diagnoosit ja muut saavat hämmentymään nykyään. Ennen oli helpompaa.

Ennen oli helpompaa? Kenellä? Ei minulla ainakaan, kun kuvittelin että olen jotenkin tyhmä ja huono, kun en tajua ihmisistä ja sosiaalisista kuvioista mitään, ja kaikki oli muutenkin uskomattoman hankalaa. Diagnoosi oli helpotus.

Vierailija
17/295 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan me , ihan diagnosoimattomatkin, esitämme välillä, tsemppaamme käytöstämme. Eikös se ole ihan normaalia.

Vierailija
18/295 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä menee autistin ja vähän erikoisen normaalin välillä. Kaikilla meillä kai on vaikeuksia tai epävarmuuksia joissain asioissa.

Nykyisessä woke-Suomessa me kaikki olemme hieman autisteja, senhän woke-Yle haluaa meidän tietävän...

Vierailija
19/295 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se yksi transmies? En muista nyt nimeänsä. Näyttää jotenkin naiselta, mutta miehen ääni ja partaa.

On. Selitti kuinka tytöiltä vaaditaan sitä ja tätä niin hän ei voi olla tyttö kun ei sovi siihen muottiin.

Vierailija
20/295 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herää kysymys että miksi nää ihmiset ja perheensä haluaa identifioitua autisteiksi jos se ei ole este esim sosiaaliselle elämälle. Vaikeudet eivät ole este, vaikeudet ovat tie.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme