Uusi Kirjolla-kausi pettymys
Topia lukuun ottamatta kukaan osallistujista ei vaikuta oikealta autistilta. Tulee lähinnä mieleen ihmisiä keillä on vaikeuksia hyväksyä itseään ilman diagnoosia. On yliopistokoulutusta, yrittäjyyttä...
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi Leena ei todellakaan ole mikään autisti. :D Topi on ainut noista ja ei vaadi häneltä edes selittelyjä. Nauratti Topi pulkkamäessä, piristi kuivaa arkeani. :D
Minulle tulee Leenasta erittäin vahvat ADHD-vibat; hän menee tunnetilasta toiseen, elää niissä itkien ja nauraen. Myös parisuhteessaan säätää samalla metodilla aivan ylireagoiden tilanteisiin nähden - tuli ihan Iholla-sarja mieleen hänen monologeistaan alasti ikkunalaudalla 😅 Sen sijaan itsekään en hänessä autismia näe.
En ole katsonut sarjaa joten en tiedä miten hän ylireagoi, mutta joillakin autisteilla on tosi vahvat tunteet, kai Leenallakin, minkä takia hän saattaa vaikuttaa ylireagoivalta/dramaattiselta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tätä älytöntä gatekeepingiä, että "toi ei oo oikea autisti kun sen autismi ei ilmene ulospäin samoin kuin mun autismi/mun lapsen autismi/mun tutun autismi/mun stereotyyppinen käsitys autismista.
Tämä on vain minun henkilökohtainen näkemykseni. En huomannut autistisia piirteitä kuin Topista. Ongelmahan voi olla juurikin siinä, että olen ymmärtänyt autismin kirjon täysin väärin, kun en sitä osallistujista tunnista. Ap
Mä huomasin kyllä siitä lukiolaistytöstä jo heti trailerin perusteella. Katsekontakti poikkeavaa, välillä katsoo kameraan ja välillä jonnekin muualle pitkiäkin aikoja kun puhuu. Ihan samanlaista kuin mulla, joka sain diagnoosin päiväkoti-ikäisenä tyttönä.
Uusien ihmisten kanssa muistutan itseäni, että tässä tilanteessa kuuluu katsoa silmiin, mutten pysty tehdä sitä kauaa vaan automaattisesti alan katsoa maahan tai jonnekin muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tätä älytöntä gatekeepingiä, että "toi ei oo oikea autisti kun sen autismi ei ilmene ulospäin samoin kuin mun autismi/mun lapsen autismi/mun tutun autismi/mun stereotyyppinen käsitys autismista.
Tämä on vain minun henkilökohtainen näkemykseni. En huomannut autistisia piirteitä kuin Topista. Ongelmahan voi olla juurikin siinä, että olen ymmärtänyt autismin kirjon täysin väärin, kun en sitä osallistujista tunnista. Ap
Mä huomasin kyllä siitä lukiolaistytöstä jo heti trailerin perusteella. Katsekontakti poikkeavaa, välillä katsoo kameraan ja välillä jonnekin muualle pitkiäkin aikoja kun puhuu. Ihan samanlaista kuin mulla, joka sain diagnoosin päiväkoti-ikäisenä tyttönä.
Uusien ihmisten kanssa muistutan itseäni, että tässä tilanteessa kuuluu katsoa silmiin, mutten pysty teh
Miksi ihmeessä pitäisi toljottaa toista silmiin. Riittää, että tavatessa ja tervehtiessä katsoo. Sen jälkeen vain satunnaisesti. Tärkeämpää on kuunnella ja ilmaista itseään selkeästi mutta ystävällisesti.
Jos haluaa nähdä hieman laajemman otannan autismin kirjon ihmisistä niin suosittelen etsimään BBC:n sarjan nimeltään Inside our autistic minds. Se oli myös Areenassa Autismin maailma -nimellä aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa nähdä hieman laajemman otannan autismin kirjon ihmisistä niin suosittelen etsimään BBC:n sarjan nimeltään Inside our autistic minds. Se oli myös Areenassa Autismin maailma -nimellä aikanaan.
Joo tämä oli hyvä.
Ketä kiinnostaa katsoa retardeja televisiosta? Eikö teillä ole parempaa tekemistä?
Jokainen joka tietää hiemankin autismista näkee suoraan, että kenelläkään noista ei ole autismia. Outoa, miten hyvä sarja piti pilata tuomalla täysin normaaleja, funktionaalisia ihmisiä siihen. Suosittelen jokaista kiinnostunutta lukemaan autismin diagnostiset kriteerit wikipediasta https://fi.wikipedia.org/wiki/Autismi#Diagnostiset_kriteerit . Sääliksi käy
Se nyt o niin pjaska sarja muutenkin !!! Kuuluu ehdottomasti siihen ööööö-luokkaan. EI KIINNOSTA !!!!!!! Se sais nyt loppua kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen joka tietää hiemankin autismista näkee suoraan, että kenelläkään noista ei ole autismia. Outoa, miten hyvä sarja piti pilata tuomalla täysin normaaleja, funktionaalisia ihmisiä siihen. Suosittelen jokaista kiinnostunutta lukemaan autismin diagnostiset kriteerit wikipediasta https://fi.wikipedia.org/wiki/Autismi#Diagnostiset_kriteerit . Sääliksi käy
Mä tietääkseni autistina tiedän autismista vähän enemmän kuin "hiemankin". Tiedän esim. sen, että minkään tv-ohjelmasta saadun mielikuvan perusteella kukaan, edes asiaan perehtynyt ammattilainen, ei pysty sen enempää diagnosoimaan kuin purkamaan diagnooseja. Eli väitteesi on aivan absurdi ja epätosi.
Oikeastihan on taas kerran kyse siitä, ettei naisten autismi tyypillisesti vastaa sitä stereotyyppistä käsitystä mikä ihmisillä autismista miesten oirekuvan perusteella on.
Tuossa vähän enemmän naisten autismista:
Topilla on käynyt hyvä tuuri perheen kanssa. Hirvittää ajatellakin missä hän olisi jos olisi syntynyt johonkin köyhään alkkisperheeseen.
Auttakaahan ymmärtämään Vilhelmiinan toimintakyvyn haasteita! Tavallista nuorempana asui onnistuneesti itsenäisesti, harrasti useita asioita, otti vastuuta yhteisistä asioista, opiskeli ja oli suosittu ikäistensä keskuudessa. Itse halusi autismista ymmärrettävän, että autistit voi tehdä ihan mitä vaan. Hän todellakin näytti siihen pystyvän! Sarjassa tuli esille, että aiemmin on ollut vaikeaa, mutta sarjassa autismin piirteistä ei tullut esille kuin kynsien näpräily, symmetriasta tykkääminen ja erilaisia asioita, joista hän on joskus ollut hyvin kiinnostunut. Tosi kivalta tytöltä vaikutti, toivottavasti nähdään vielä politiikassa! Mutta eikö diagnoosit yleensä ole jollain tavalla rajoittavia?
Vilhelmiina oli myös menossa armeijaan, jossa pitää jatkuvasti olla toisten ihmisten kanssa.
Eka kauden laiska tyttö on oikeasti laiska näitähän on ollut kautta aikain ilman mitään autismi diagnoosia.Ilmeisesti moinen käytös lähtee ihan lapsesta,onkohan niin sanottujen ylihuolehtivien vanhempien lapsia.Eli lapsi valitsee mitä on kiva tehdä sen tekee,mitä ei ole niin kiva tehdä sen tekee joku puolestasi,näin kun toimii lapsesta saakka siihen kyllä oppii.Sitten jossain vaiheessa vanhemmat heräävätkin kysymykseen miksi lapseni toimii niin ja viedään tutkimuksiin ja saa autismikirjon diagnoosin.Perustan ajatukseni siihen että tämäkin tyttö hillui yökaudet kun se oli mukava,kaiken mikä ei ollut mukavaa jätti muiden tehtäväksi.