Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi Kirjolla-kausi pettymys

Vierailija
28.10.2024 |

Topia lukuun ottamatta kukaan osallistujista ei vaikuta oikealta autistilta. Tulee lähinnä mieleen ihmisiä keillä on vaikeuksia hyväksyä itseään ilman diagnoosia. On yliopistokoulutusta, yrittäjyyttä...

Kommentit (295)

Vierailija
41/295 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri on aika vahvasti autistinen, mutta kävi yliopiston. On todella fiksu ja hänellä on kavereita, mutta kuitenkin selkeästi näkee, ettei ole ihan normaali. Mulla on ADHD ja mulla on kaksi yliopistotutkintoa ja kolmas tekeillä (+ muutama kesken jäänyt). Ei nepsydiagnoosit tarkoita, ettei pystyisi mihinkään korkeampiin opiskeluihin tai pystyisi saamaan kavereita.

Juu, ei tarkoitakaan. Esim.  aspergerin diagnostisissa kriteereissä kuitenkin mainitaan, että

"Häiriö aiheuttaa kliinisesti merkittävää haittaa sosiaalisella, ammatillisella tai muulla tärkeällä toiminnan alueella"

ja tässä sarjassa ei kyllä käynyt ilmi, että missä se merkittävä haitta näillä uusilla osallistujilla on. Toki sitten piirrediagnoosit erikseen. Sama juttu sosiaalisen vuorovaikutuksen kohdalla, esim. kaikki ovat hyvin ilmeikkäitä ja verbaalisesti taitavia puhujia ja ihmissuhteet sellaisia kuin voi odottaakin olevan ikäisillään ja kertoilivat kavereilleen omia juttujaan ja ihan vastavuoroisesti.

Vierailija
42/295 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vahvistuu se ajatus, että nykyään ihmisiä diagnosoidaan autisteiksi ihan liian helposti. Ja sen jälkeen ihmiset alkavat määrittämään itseään vain diagnoosin kautta. Vaikka ongelmat ovat ihan arkipäiväisiä, johon monet ihmiset voivat samastua olematta kuitenkaan autisteja. Odotukset kakkoskauden suhteen oli korkeammalla. Pettymys. Topi tietty piristää aina.

Pääsääntöisesti tuon diagnoosin saa nykypäivänä vain, jos on tarvetta tukitoimille. Itsekin ajattelen, että tämä on aika hyvä kriteeri.

Ja millehän tukitoimille näillä sarjan autisteilla on tarvetta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/295 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muotidiagnoosi minäminätyypeillä.

Höpö höpö. Ole hyvä ja mene kokeilemaan saada tämä muotidiagnoosi julkiselta puolelta. Taitaa jäädä saamatta. 

Olen jo iäkkäämpi ihminen, mutta autismin kirjon diagnoosi napsahti kerralla, terveyskeskuslääkäriltä. Toki oireistoni oli hyvin stereotyyppinen ja sain testistä korkeat pisteet. Koska autismiin ei ole tarjolla vastaavaa lääkitystä kuin adhd:en, ei lääkärin ole syytä epäillä manipulaatiota.

Vierailija
44/295 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ohjelma vain vahvistaa käsitystä siitä että nykyään kuka vain saa diagnoosin jos ei vain satu huvittamaan.

Samaa mieltä. Ja tulee myös mieleen, että onko tässä meemi diagnoosin saaneet huomanneet sauman saada somejulkisuutta, kuten Topi, suositun sarjan siivellä. Narsistisen yhteiskunnan omien pierujen haistelua koko paska.

Koska Sointu haluaa pysyä pinnalla Topin avulla.

Rasittavia molemmat.

Vierailija
45/295 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vahvistuu se ajatus, että nykyään ihmisiä diagnosoidaan autisteiksi ihan liian helposti. Ja sen jälkeen ihmiset alkavat määrittämään itseään vain diagnoosin kautta. Vaikka ongelmat ovat ihan arkipäiväisiä, johon monet ihmiset voivat samastua olematta kuitenkaan autisteja. Odotukset kakkoskauden suhteen oli korkeammalla. Pettymys. Topi tietty piristää aina.

Pääsääntöisesti tuon diagnoosin saa nykypäivänä vain, jos on tarvetta tukitoimille. Itsekin ajattelen, että tämä on aika hyvä kriteeri.

Näiden tukitoimet: uniikkien lumihiutaleiden jatkuva huomioiminen.

Vierailija
46/295 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri on aika vahvasti autistinen, mutta kävi yliopiston. On todella fiksu ja hänellä on kavereita, mutta kuitenkin selkeästi näkee, ettei ole ihan normaali. Mulla on ADHD ja mulla on kaksi yliopistotutkintoa ja kolmas tekeillä (+ muutama kesken jäänyt). Ei nepsydiagnoosit tarkoita, ettei pystyisi mihinkään korkeampiin opiskeluihin tai pystyisi saamaan kavereita.

Mitä työtä teet?

Vierailija
47/295 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Itse sain heti diagnoosien jälkeen omavastuullisen neuropsykiatrsien kuntoutuksen neuropsykologilla (3 vuotta). Moni autistinen lapsi tarvitsee myös paljon toimintaterapiaa. 

Vierailija
48/295 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en pysty kattomaan kun siinä on se trans. En jaksa enää yhtään niitä.

Siinä on trans ihan vain sen vuoksi, koska sukupuolisekoilu yhteiskunnassa. Pakko tunkea niitä jopa autismidokkareihin.

Autismin kirjolla oleville alkaa näköjään olla enemmän sääntö kuin poikkeus identifioitua vastakkaiseksi sukupuoleksi. Totta, hehän kokevat oman sukupuolen eri tavoin kuin me neurotyypilliset, mutta mietin että mitenköhän paljon tämä henkilö on esim somessa seurannut transhenkilöitä ja sitten vain hoksannut että hei, hänkin voi identifioitua vastakkaiseen sukupuoleen...

Vierailija
49/295 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ei tarkoitakaan. Esim.  aspergerin diagnostisissa kriteereissä kuitenkin mainitaan, että

"Häiriö aiheuttaa kliinisesti merkittävää haittaa sosiaalisella, ammatillisella tai muulla tärkeällä toiminnan alueella"

ja tässä sarjassa ei kyllä käynyt ilmi, että missä se merkittävä haitta näillä uusilla osallistujilla on. Toki sitten piirrediagnoosit erikseen. Sama juttu sosiaalisen vuorovaikutuksen kohdalla, esim. kaikki ovat hyvin ilmeikkäitä ja verbaalisesti taitavia puhujia ja ihmissuht

On se munkin kaveri verbaalisesti taitava. Oli mm. yliopiston väittelyjoukkueessa. Ja osasi myös jutella vastavuoroisesti kavereidensa ja muiden kanssa.

Mutta sitten oli niitä omituisia juttuja, kuten se, ettei hän ennen aamuluentoja oikein keskustellut vaan oli tosi hiljainen. Mä luulin aluksi, ettei se halua olla mun kaveri, kun mä en saanut siitä oikein mitään irti. Mä lähetin sille oikeasti sähköpostinkin siitä, että jos se ei halua, että mä juttelen sille, niin mulle voi kyllä sanoa, ettei se halua mun juttelevan sille.

Kerran tultiin jostain menosta ja oltiin eroamassa omille teillemme, kun jäätiin juttelemaan vähäksi aikaa. Ilmeisesti se juttelu kesti mun puolelta vähän liian kauan, kun yhtäkkiä se suurin piirtein kesken mun lauseen, sanoi vaan moikka ja lähti menemään. Mä jäin siihen vähän ihmettelemään, että mitä tapahtui.

Vierailija
50/295 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se yksi transmies? En muista nyt nimeänsä. Näyttää jotenkin naiselta, mutta miehen ääni ja partaa.

On. Selitti kuinka tytöiltä vaaditaan sitä ja tätä niin hän ei voi olla tyttö kun ei sovi siihen muottiin.

Eli.. kun tytöiltä vaaditaan eri asioita kuin pojilta niin hän ei sovi siihen sukupuolen muottiin mihin on syntynyt? 

Vierailija
51/295 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä työtä teet?

Suorittavaa toimistotyötä, johon ei tarvitse yliopistotutkintoa ja joka ei liity opintohini millään tavoin. Yritän nyt parhaani tämän kolmannen tutkinnon kanssa, että työllistyisin tekemään jotain mielekkäämpää.

Vierailija
52/295 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Lievemmät tapaukset ovat vain 'autistisia piirteitä', eli kuuluvat ihmisen (epi)genetiikan normaalivaihtelun piiriin.

Mitä varten pitäisi olla diagnoosi, jos henkilö pärjää ilman apuja, tukea?  Hullua medikalisaatiota ja normaaliuden rajaamista.

Tätähän tapahtuu nykyään joka puolella: jos et ole _tietynlainen_ nainen, et oikeasti olekaan nainen, vaan joku muu. Jos hampaasi eivät ole 100% suorat ja identtiset helmet kauniissa rivissä, sinulle tarjotaan (esteettistä) hammashoitoa. 

Vierailija
53/295 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se yksi transmies? En muista nyt nimeänsä. Näyttää jotenkin naiselta, mutta miehen ääni ja partaa.

On. Selitti kuinka tytöiltä vaaditaan sitä ja tätä niin hän ei voi olla tyttö kun ei sovi siihen muottiin.

Eli.. kun tytöiltä vaaditaan eri asioita kuin pojilta niin hän ei sovi siihen sukupuolen muottiin mihin on syntynyt? 

Eikö olekin järkyttävää?  Tätä on woketus.  

Vierailija
54/295 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö olekin järkyttävää?  Tätä on woketus.  

Täyttä typeryyttä ja sen vuoksi en tue koko wokeilua mitä se nykypäivänä on kun on kyse sukupuolista, yms.

Vierailija
55/295 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muotidiagnoosi minäminätyypeillä.

Höpö höpö. Ole hyvä ja mene kokeilemaan saada tämä muotidiagnoosi julkiselta puolelta. Taitaa jäädä saamatta. 

Olen jo iäkkäämpi ihminen, mutta autismin kirjon diagnoosi napsahti kerralla, terveyskeskuslääkäriltä. Toki oireistoni oli hyvin stereotyyppinen ja sain testistä korkeat pisteet. Koska autismiin ei ole tarjolla vastaavaa lääkitystä kuin adhd:en, ei lääkärin ole syytä epäillä manipulaatiota.

Jos sinua ei ole testattu kunnolla, on tuo ihan romukoppadiagnoosi ja kuriositeetti omakannassa. Tk-lääkärit eivät diagnosoi autismia. Itse olin sairaalassa neurolla useaan otteeseen testeissä ja tutkimuksissa ennen diagnoosia. Tästä toki jo 15 vuotta:

Vierailija
56/295 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä, kun osa vaikuttajista (mm. eräs somesaam.elaine.n) saa diagnoosin parin jutustelukerran perusteella, ja sitten taas oma puolisoni, jolla on oikeastikin suku täynnä "sademiehiä" ei meinannut saada edes lääkärinaikaa työterveydestä aluksi. Saatu apu jäi köykäiseksi muutenkin, diagnoosi tuli mutta kehoitettiin itse etsimään jostain joku valmentaja? Työelämässä olevalle aika erikoinen neuvo. 

Autismi on periytynyt kaikille lapsillemme, mutta vain pojilla on diagnoosi. Tytöt maskaavat ja pärjäävät muutenkin paremmin sosiaalisesti (vaikka kuka tahansa näkee että aina vaan menee vaikeammaksi, kun ikää tulee...), joten terveydenhuolto "katselee tilannetta" ties monettako vuotta peräkkäin. 

Vierailija
57/295 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä, kun osa vaikuttajista (mm. eräs somesaam.elaine.n) saa diagnoosin parin jutustelukerran perusteella, ja sitten taas oma puolisoni, jolla on oikeastikin suku täynnä "sademiehiä" ei meinannut saada edes lääkärinaikaa työterveydestä aluksi. Saatu apu jäi köykäiseksi muutenkin, diagnoosi tuli mutta kehoitettiin itse etsimään jostain joku valmentaja? Työelämässä olevalle aika erikoinen neuvo. 

Autismi on periytynyt kaikille lapsillemme, mutta vain pojilla on diagnoosi. Tytöt maskaavat ja pärjäävät muutenkin paremmin sosiaalisesti (vaikka kuka tahansa näkee että aina vaan menee vaikeammaksi, kun ikää tulee...), joten terveydenhuolto "katselee tilannetta" ties monettako vuotta peräkkäin. 

Niin ja koska joku kuitenkin kysyy että miksi pitää olla diagnoosi jos oireilukin on vähäistä/vähän siinä ja siinä: koska ilman sitä ei saa tukitoimia. Ilman sitä ei myöskään saa selitystä omalle "outoudelleen", joka ei suinkaan ole kaikille kirjolaisille mikään suuri voimavara arjessa. Osa kärsii olostaan ja oireistaan, mutta jossei suunnilleen istu yksin nurkassa heijaamassa itseään puhumattomana, vaikeaa on saada lääkäriä kiinnostuneeksi. 

Tyttöjeni sosiaaliset vaikeudet ovat mm. kyvyttömyyttä ymmärtää ilmapiiriä, ikäistään lapsellisemmat (ja ns. poikamaiset) kiinnostuksenkohteet, kyvyttömyyttä sietää juttuja jotka tuntuvat tylsiltä. Eli jos luokkalainen kertoo miten hänellä on ikävä äskettäin kuollutta isovanhempaansa, toinen tyttö saattaa pyytää, että jutellaanko jostain muusta. Tai alkaa selittämään suu vaahdossa uusimmasta kauhupelistä, josta on kiinnostunut. Koulussa pärjäävät vielä ihan hyvin, mutta se johtuu enemmänkin tunnollisuudesta (joka on hyvin tyypillistä autisminkirjon tytöillä ja naisilla) kuin aidosta kiinnostuksesta tai lahjakkuudesta koulunkäyntiä kohtaan. Monen monta kertaa on koulussakin helpotettu läksyjä, opettajaa ei tunnu haittaavan koska tytöt ovat "niin kilttejä ja kunnollisia". 

Vierailija
58/295 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisilla autismi ei usein näy yhtä selvästi ulospäin kuin miehillä. Silti sisäisesti voi kärsiä täysin samoista haasteista.

Jep. Mä olen niin taitava maskaaja, että kukaan ei ole vieläkään tajunnut. Itseasiassa osaan varmaan paremmin toimia sosiaalisissa tilanteissa kuin "normaalit", koska suoritan niin hulluna koko ajan, että varmasti menee oikein.

Jos sä pystyt maskaamaan niin että kukaan ei huomaa mitään, et ole tosiaan autisti. Tää maskaamiskeskustelu on täysin hölmöä ja vääristynyttä. "Maskaajat" ymmärtää sosiaalisen vuorovaikutuksen sääntöjä ja osaa toimia niiden mukaan niin, että muut pitää normaalina ja ymmärtävät mikä on suotavaa ja mikä ei. Autistinen henkilö ei näitä ymmärrä ja vaikka yrittäisi toimia oikein, niin tekee asioita jotka ovat muiden mielestä outoja. "Maskaava

Alapeukuttajille: olen itsekin autistisen tytön äiti. Vaikka on lievä ja jäi tutkimuksissa melkolailla rajamaille, on jatkuvasti tilanteita, että toimii sosiaalisesti kömpelöllä tavalla, ja tulee ongelmia. Toimintakyky ongelmallinen. Lieväkin autismi on häiriö, josta on haittaa. Nämä miisanuorgam-autistit eivät ole oikeasti autisteja ja on uskomatonta että tästäkin on nyt tullut muotidiagnoosi.

Vierailija
59/295 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisilla autismi ei usein näy yhtä selvästi ulospäin kuin miehillä. Silti sisäisesti voi kärsiä täysin samoista haasteista.

Jep. Mä olen niin taitava maskaaja, että kukaan ei ole vieläkään tajunnut. Itseasiassa osaan varmaan paremmin toimia sosiaalisissa tilanteissa kuin "normaalit", koska suoritan niin hulluna koko ajan, että varmasti menee oikein.

Jos sä pystyt maskaamaan niin että kukaan ei huomaa mitään, et ole tosiaan autisti. Tää maskaamiskeskustelu on täysin hölmöä ja vääristynyttä. "Maskaajat" ymmärtää sosiaalisen vuorovaikutuksen sääntöjä ja osaa toimia niiden mukaan niin, että muut pitää normaalina ja ymmärtävät mikä on suotavaa ja mikä ei. Autistinen henkilö ei näitä ymmärrä ja vaikka yrittäisi toimia oikein, niin tekee a

Tämähän se on. Samalla tämä höpöhöpödiagnosointi ihan vaan *itsetuntemuksen* vuoksi syö myös vaikeammin autististen uskottavuutta ja tuentarvetta. Minulla on useampi tutkinto aloilta, joita on voinut opiskella lähinnä itsekseen. Työkokemus on pelkkää pätkää jos sitäkään, joka kerta se on johtanut koomatasoiseen masennukseen ja uupumukseen. Alla kuntoutusta ja terapiaa vuosia, että olen pysynyt hengissä edes arjessani. Ihmissuhteet täyttä helvettiä - nykyisin en edes uskalla enää tutustua ihmisiin. 

Vierailija
60/295 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sä pystyt maskaamaan niin että kukaan ei huomaa mitään, et ole tosiaan autisti. Tää maskaamiskeskustelu on täysin hölmöä ja vääristynyttä. "Maskaajat" ymmärtää sosiaalisen vuorovaikutuksen sääntöjä ja osaa toimia niiden mukaan niin, että muut pitää normaalina ja ymmärtävät mikä on suotavaa ja mikä ei. Autistinen henkilö ei näitä ymmärrä ja vaikka yrittäisi toimia oikein, niin tekee asioita jotka ovat muiden mielestä outoja. "Maskaava

Ei, vaan sä olet vaan yksinkertaisesti täysin väärässä. Sulla on yksipuolinen ja pelkästään miesten oirekuvaan perustuva käsitys autismista. 

Oletko itse autismin kirjolla? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän