Uusi Kirjolla-kausi pettymys
Topia lukuun ottamatta kukaan osallistujista ei vaikuta oikealta autistilta. Tulee lähinnä mieleen ihmisiä keillä on vaikeuksia hyväksyä itseään ilman diagnoosia. On yliopistokoulutusta, yrittäjyyttä...
Kommentit (295)
Itse adhd / asperger ihmisenä ihmettelen myös vahvasti sitä miten korkeasti kouluttautuneita nämä ovat ja pärjäävät esim just niissä korkeakouluissa.
Olen itse käynyt vain ammattikoulun, senkin mukautetusti suurimmalta osin työpaikalla oppien, koska todettiin parhaaksi tavaksi suorittaa em koulu. Olen töissä myös. Mutta jatkuvasti olen ongelmissa muiden ihmisten kanssa huonojen vuorovaikutustaitojen takia, muut huomaavat kyllä että en ole "normaali" ja oma elämä on tosi sekavaa ja kuormittavaa ja haastavaa. Voisin sanoa että kyllä suurin osa varmasti lyhyen tuntemisen jälkeen huomaa erikoiset käyttäytymismallini ja sen että olen autisti.
En voisi kuvitellakaan että pärjäisin missään korkeakoulussa, voisin olla yrittäjä, tai yhtään mitään muutakaan. Työskentelen matalapalkka alalla. Miten pystyisin opiskella missään korkeakoulussa, kun en osaa vitosluokan matematiikkaakaan ? Tai miten voisin työskennellä vaativammissa tehtävissä, kun laskut on maksamatta, koti on sotkuinen aivan kammottava, arki on tuskaa.
Itse koen olevani autisminkirjolla lievimmästä päästä, ja näiden ihmisten elämä sarjassa (poislukien Topi) näyttäytyy minun silmiini hyvinkin normaalin ihmisen elämältä, ovat kaikki toimintakykyisiä ja suurempia haasteita ei ole
Tän perusteella alan jo itsekin miettiä olenko autisti. Ihan normi ihmisiä normi-ongelmilla, mutta pitihän tähän tuttuun Yle tyyliin saada ympättyä mukaan kaikki sateenkaaren värit. Tylsä jatkokausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ohjelma vain vahvistaa käsitystä siitä että nykyään kuka vain saa diagnoosin jos ei vain satu huvittamaan.
Huvittamaan mikä? Tuo ei kelpaa syyksi eläkkeeseen eikä saikkuihin, koska ei ole sairaus. Ihan normaalisti yrittävät yhteiskunnassa toimia.
Tämän kauden ihmiset toimivat vaativissa viroissa, ovat yrittäjiä ja korkeasti koulutettuja osa.
Missä ihmeen viroissa? Kaksi on opiskelijaa, yksi tatuoija ja Topi..?
Vierailija kirjoitti:
Tän perusteella alan jo itsekin miettiä olenko autisti. Ihan normi ihmisiä normi-ongelmilla, mutta pitihän tähän tuttuun Yle tyyliin saada ympättyä mukaan kaikki sateenkaaren värit. Tylsä jatkokausi.
Ehkä oletkin. :)
En pysty katsomaan, vaikka olen itse assi. Topi välillä huvittaa, muita ei jaksa kuunnella.
Se adhd-nainen on järkyttävä. Tiedän samanoloisen, rajattoman tyypin asuinkaupungissani. Voi kauhistus! Nuori abityttö on mitäänsanomaton ja tylsä, ei oikeastaan poikkea vastaavanikäisestä nentistä. Homosuhteessa elävä transmies on mulle kaikenkaikkiaan liian outo. Ne nenärenkaatkin... Onko tuommoisella joku pe ni s?
Olen itse aika tyypillinen assi, miestyyppinen vaikka olen nainen. Enkä ole koskaan kyseenalaistanut naiseuttani, vaikka lapsesta asti tajusin olevani erilainen kuin muut tytöt.
Vierailija kirjoitti:
Itse adhd / asperger ihmisenä ihmettelen myös vahvasti sitä miten korkeasti kouluttautuneita nämä ovat ja pärjäävät esim just niissä korkeakouluissa.
Olen itse käynyt vain ammattikoulun, senkin mukautetusti suurimmalta osin työpaikalla oppien, koska todettiin parhaaksi tavaksi suorittaa em koulu. Olen töissä myös. Mutta jatkuvasti olen ongelmissa muiden ihmisten kanssa huonojen vuorovaikutustaitojen takia, muut huomaavat kyllä että en ole "normaali" ja oma elämä on tosi sekavaa ja kuormittavaa ja haastavaa. Voisin sanoa että kyllä suurin osa varmasti lyhyen tuntemisen jälkeen huomaa erikoiset käyttäytymismallini ja sen että olen autisti.
En voisi kuvitellakaan että pärjäisin missään korkeakoulussa, voisin olla yrittäjä, tai yhtään mitään muutakaan. Työskentelen matalapalkka alalla. Miten pystyisin opiskella missään korkeakoulussa, kun en osaa vitosluokan matematiikkaakaan ? Tai miten voisin työskennellä vaativammissa
Minä valmistuin yliopistosta 24-vuotiaana loistavin arvosanoin, mutta en jaksanut työelämää. Ja henkilökohtainen elämäni ihmissuhteineen oli pelkkää katastrofia. Jouduin eläkkeelle 30-vuotiaana.
Autisti voi siis olla myös älykäs ja omata hyvän keskittymiskyvyn. Ongelmat eskaloituvat vasta myöhemmin.
Juu ei jaksa katsoa kun selitellään asioita ja omaa toimintaa jossa ei mitään uutta näkökulmaa. Taikina tuntuu käsissä ällöltä kun se tarttuu? Kenen mielestä ei oo ällöä?! Leivon silti mutten odota siitä mitalia.
En keksisi, että sarja kertoo autisteista ellei sitä erikseen mainittaisi.
Vahvistuu se ajatus, että nykyään ihmisiä diagnosoidaan autisteiksi ihan liian helposti. Ja sen jälkeen ihmiset alkavat määrittämään itseään vain diagnoosin kautta. Vaikka ongelmat ovat ihan arkipäiväisiä, johon monet ihmiset voivat samastua olematta kuitenkaan autisteja. Odotukset kakkoskauden suhteen oli korkeammalla. Pettymys. Topi tietty piristää aina.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sarjan osallistujista tekee autistisia? Nörtähtävät mielenkiinnonkohteetko?
Niin mulle selvisi tämän aloitusjakson seurauksena etten ole autisti koska mulla ei ole spessua intohimonkohdetta,kuten muuten viime kaudellakin.
Mutta toisaalta voisin olla kun kauden "maalarikin" on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se yksi transmies? En muista nyt nimeänsä. Näyttää jotenkin naiselta, mutta miehen ääni ja partaa.
On. Selitti kuinka tytöiltä vaaditaan sitä ja tätä niin hän ei voi olla tyttö kun ei sovi siihen muottiin.
Kuulin huonosti mutta käsitin että olisi tytöksi syntynyt
Mua ärsyttää tässä kaudessa se, että näillä uusilla tyypeillä on kaikilla lisäksi adhd, joka usein piilottaa alleen autismikirjon piirteet. Mulla on itsellä adhd ja pystyn paljon paremmin samaistumaan näihin uusiin kuin meidän perheen autistit (puoliso + 2 teiniä).
Lisäksi tästä oli selvästi yritetty tehdä hyvän mielen sarja, jossa ei näytetä ja kerrota negatiivisempia juttuja ollenkaan. Jonkin verranhan se Mico(?) viimeisimmissä jaksoissa kertoili toiminnanohjauksen ongelmistaan ja uupumisesta yms. ja rivien välistä tuli ilmi niitä juttuja, mitkä koskettaa meillä varsinkin isompaa teiniä.
Vierailija kirjoitti:
Herää kysymys että miksi nää ihmiset ja perheensä haluaa identifioitua autisteiksi jos se ei ole este esim sosiaaliselle elämälle. Vaikeudet eivät ole este, vaikeudet ovat tie.
Itse mietin usein tätä monen muunkin diagnosoidun kohdalla. Diagnosointikriteereissä kun mainitaan, että pitää olla vaikeuksia sosiaalisessa kanssakäymisessä. En nyt tarkalleen muista miten se oli ilmaistu. Sitten on kuitenkin näitä, joilla tuntuu kavereita riittävän vaikka kuinka ja paljon ja mainitsipa toisessa yhteydessä eräs nainen, jolla on as-diagnoosi (yksityiseltä), että hänellä ei ole onneksi sosiaalisen vuorovaikutuksen ongelmia.
Muotidiagnoosi minäminätyypeillä.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Ole hyvä ja mene kokeilemaan saada tämä muotidiagnoosi julkiselta puolelta. Taitaa jäädä saamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Ole hyvä ja mene kokeilemaan saada tämä muotidiagnoosi julkiselta puolelta. Taitaa jäädä saamatta.
En tarvitse diagnoosia, mutta lapsellani se on ollut jo 15 vuotta.
Mun kaveri on aika vahvasti autistinen, mutta kävi yliopiston. On todella fiksu ja hänellä on kavereita, mutta kuitenkin selkeästi näkee, ettei ole ihan normaali. Mulla on ADHD ja mulla on kaksi yliopistotutkintoa ja kolmas tekeillä (+ muutama kesken jäänyt). Ei nepsydiagnoosit tarkoita, ettei pystyisi mihinkään korkeampiin opiskeluihin tai pystyisi saamaan kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarvitse diagnoosia, mutta lapsellani se on ollut jo 15 vuotta.
Ja olet sitä mieltä, että lapsesi on ollut muotidiagnoosinen minäminä-tyyppi kaikki nämä 15 vuotta?
Vierailija kirjoitti:
Vahvistuu se ajatus, että nykyään ihmisiä diagnosoidaan autisteiksi ihan liian helposti. Ja sen jälkeen ihmiset alkavat määrittämään itseään vain diagnoosin kautta. Vaikka ongelmat ovat ihan arkipäiväisiä, johon monet ihmiset voivat samastua olematta kuitenkaan autisteja. Odotukset kakkoskauden suhteen oli korkeammalla. Pettymys. Topi tietty piristää aina.
Pääsääntöisesti tuon diagnoosin saa nykypäivänä vain, jos on tarvetta tukitoimille. Itsekin ajattelen, että tämä on aika hyvä kriteeri.
Noni taas ihan asiallinen ketju tästä sarjasta poistettiin. Mikä juttu?