Parisuhdeterapia manipulatiivisen kumppanin kanssa? Kokemuksia?
Voiko siitä olla apua? Entä jos itsellä vaikea välillä tunnistaa manipulaatiota kun niin tottunut siihen ja ikävä kyllä hyväksynyt aiempina vuosina kaikenlaista, niin monista sairaista asioista tullut ikäänkuin normi parisuhteessa ja niitä tosi vaikea muuttaa.
Kommentit (136)
Avaa enemmän suhdetta missä asioissa hän manipuloi. Mua hieman vaivaa tässä kirjoituksessa pari asiaa. Sä olet ollut vuosikausia tän miehen kanssa huomaamatta ongelmaa. On käyty terapiassa mut terapeutti oli huono..
Sä olet vastahakoinen terapiaan jne.. kuulostat mun ex vaimolta. Me käytiin terapiassa 3 terapeutti kun sano et ongelma on sun mt ongelmat hän uskoi.
Joo, nykyisen vaimon kanssa käytiin pariterapiaa mun mustasukkaisuuden takia.. Tai mentiin sinne keskustelu ongelmien kanssa. Vaimo löysi terapeutin kanssa yhteisen sävelen ja mä olen vaan mustasukkainen syyttä.. Kävin jakson terapiaa tuohon. Seuraava terapia olikin sitten sitä kuinka selvitä vaimon uskottomuudesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksia joissa terapeutti on hämääntynyt miehen puhelahjoista ja ulkonäöstä.
Sama. Erään läheisen eksällä oli vahvoja narskupiirteitä. Pariterapia kului lähinnä siihen, että tämä narsu oli äänessä ja vakuutteli erinomaisuuttaan. Huonon terapeutin merkki, jos sortuu uskomaan vain sitä osapuolta, joka ottaa tilanteessa koko tilan itselleen itsekkäästi.
Mies on kyllä taitava esittämään mm. virkatahoille. Läheiseni on siinä vaiheessa lyönyt tuhansien viestien haukkumis- ja manipulointi viestiketjuja noiden tahojen eteen todisteeksi. Ukko vaan yrittää siitä huolimatta jatkaa omalla kusetuslinjallaan. Siis aivan ihmishirviö tämä tapaus. En ole kamalampaa ihmistä eläissäni tavannut.
Tämä! Jos parisuheterapiassa yksi karismaattinen henkilö ottaa 80% puhetilasta ja toinen istuu kalpeana ja hiljaisena lysyssä sohvannurkassa, niin v o i s i k o terapeutti huomata, että tilanne ei ole tasapuolinen sen sijaan, että kuuntelee ihastuneena, kuinka hienot puhelahjat tällä "tähdellä" on. Hänellä kai piitäisi olla siinä kaksi asiakasta eikä yksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksia joissa terapeutti on hämääntynyt miehen puhelahjoista ja ulkonäöstä.
Sama. Erään läheisen eksällä oli vahvoja narskupiirteitä. Pariterapia kului lähinnä siihen, että tämä narsu oli äänessä ja vakuutteli erinomaisuuttaan. Huonon terapeutin merkki, jos sortuu uskomaan vain sitä osapuolta, joka ottaa tilanteessa koko tilan itselleen itsekkäästi.
Mies on kyllä taitava esittämään mm. virkatahoille. Läheiseni on siinä vaiheessa lyönyt tuhansien viestien haukkumis- ja manipulointi viestiketjuja noiden tahojen eteen todisteeksi. Ukko vaan yrittää siitä huolimatta jatkaa omalla kusetuslinjallaan. Siis aivan ihmishirviö tämä tapaus. En ole kamalampaa ihmistä eläissäni tavannut.
Tämä! Jos parisuheterapiassa yksi karismaattinen henkilö ottaa 80% puhetilasta ja toinen istuu k
Jos terapeutti on käynyt koulut tuollaista tilannetta ei tule.. Koulussa painotetaan ihan älyttömän paljon vastavuoroisuutta. Ei tule mitään 80/20 tilanteita kun pariterapia rakennetaan 50/50..
Pariterapeutin koulutuksessa käydään myös todella paljon käytös häiriöitä lävitse ja niiden tunnistamista..
Pariterapia kestää myös yleensä useita kertoja jolloin terapeutille jää aikaa havaita manipulointi
Ei ole kokemusta mutta muusta terapiasta kyllä, ja sen voin sanoa että terapiaan on sitouduttava oikeasti ja kunnolla, muuten siitä ei ole yhtään mitään hyötyä.
Se terapeutti ei kumppania pysty parantamaan, kenelläkään ei siihen ole mahtia, hänen on se itse tehtävä. Ja jos ihminen ei itse sitä oikeasti halua, ajan ja rahan hukkaa.
Kyllä manipuloivan kumppanin täytyy olla kokenut jokin todella suuri ahaa-elämys ja mullistus mielessään että hän kykenee myöntämään ja näkemään mitä on vinossa. Rehellisesti ja aidosti. Manipulointiin tottunut ja siihen turvautuva alkaa takuuvarmasti käyttämään sitä tekniikkaa myös terapeuttiin. Terapeutin on oltava todella osaava jotta näkee näitten yritysten taaksie eikä lähde siihen mukaan. Ja siihen se sitten loppuukin manipuloitsijan osalta. Hän lopettaa terapian.
Sanoisin että jos ei todellakin ole takuuvarmaa tietoa että toinen on myöntänyt virheensä ja haluaa todella varmasti niitä alkaa oikoa, ei kannata. Hyvin suuri todennäköisyys on että tulet vedätetyksi ja manipuloiduksi taas.
Olen elänyt tällaisen ihmisen kanssa ja tiedän tasan tarkkaan mitä se on. Onneksi itse en ole hyväuskoinen vaan tajusin ensimmäisitä merkeistä mihin ollaan menossa. Se tyyppi ei onnistunut minua tuhoamaan. Joten parempi kun juokset!!!
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä nää terapeutit oikein on?
Samaa mietin! Mulla todella huonoja kokemuksia niin terapiasta kuin parisuhdeterapiasta. Mielestäni vielä osaan hyvin kertoa ja kuvailla omia tunteitani ja ajatuksia. Aivan hölmöjä neuvoja saanut parisuhdeterapeuteiltakin. Ja just on tosi vaarallista tuo, jos sattuukin olemaan kumppani manipulatiivinen.
Eihän pariterapeutti pysty vaikuttamaan siihen, että manipuloija ja patologinen valehtelija muuttuisi. Nyt järki käteen! Voit puhua siellä pson manipuloinnista ja valehtelemisesta. Ja luulen, että yllätyt. Nimittäin manipuloija osaa kyllä taas päin naamaa vääntää asiat ja kieputtaa. Ei pariterapiasta ole mitään hyötyä tuommoisessa tapauksessa. Manipuloija voisi saada apua jostain monien vuosien yksilöterapiasta, mutta todellisuudessa mahdollisuudet ovat todella heikot.
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Avaa enemmän suhdetta missä asioissa hän manipuloi. Mua hieman vaivaa tässä kirjoituksessa pari asiaa. Sä olet ollut vuosikausia tän miehen kanssa huomaamatta ongelmaa. On käyty terapiassa mut terapeutti oli huono..
Sä olet vastahakoinen terapiaan jne.. kuulostat mun ex vaimolta. Me käytiin terapiassa 3 terapeutti kun sano et ongelma on sun mt ongelmat hän uskoi.
Manipuloi ihan missä tahansa tilanteessa jossa hänen pitäisi mennä itseensä. Lupausten rikkominen on yksi. Aina löytyy selitykset ja tekosyyt ja hyvin syy saattaa olla minun. Arjen jättäminen minun vastuulleni, vaikka olen kertonut toiveistani satoja kertoja. Puhumattakaan parisuhteeseen liittyvistä toiveista joita ei ole koskaan ottanut kuuleviin korviin, näitä en ole enää toivonutkaan aikoihin. Mies sen sijaan syyllistää minua seksittömyydestä. Ja aina jotain korjattavaa minulta löytyy, olen sanonut asiat väärällä tavalla tai en ole sanonut tarpeeksi selkeästi tms (olen sanonut samasta asiasta miljoona kertaa ei edes pitäisi joutua sanomaan).
Terapeutti oli huono, koska ei nåhnyt manipulatiivista käytöstä. Mies käytti terapia-ajan sen vakuutteluun että on hyvä mies ja yrittää kokoajan tehdä itsestään parempaa - varasihan hän terapiankin meille. Itse näytin huonolta kun en aluksi ollut edes halukas menemään terapiaan, kun edelliskerralla mies lopetti itse terapian kun terapeutti oli hänen mielestään puolueellinen. Se oli harmi, koska mielestäni olimme juuri pääsemässä asiaan siinä.
Eiköhän näitä kokemuksia ole jokaisella, joka on parishteessa ollut. Kaikki ihmiset ovat jokseenkin manipulatiivisia. Sitä jos alkaa liikaa miettimään asiaa, niin alkaa nähdä narsisteja joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän pariterapeutti pysty vaikuttamaan siihen, että manipuloija ja patologinen valehtelija muuttuisi. Nyt järki käteen! Voit puhua siellä pson manipuloinnista ja valehtelemisesta. Ja luulen, että yllätyt. Nimittäin manipuloija osaa kyllä taas päin naamaa vääntää asiat ja kieputtaa. Ei pariterapiasta ole mitään hyötyä tuommoisessa tapauksessa. Manipuloija voisi saada apua jostain monien vuosien yksilöterapiasta, mutta todellisuudessa mahdollisuudet ovat todella heikot.
Miten yleistä tämä tällainen on?
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän näitä kokemuksia ole jokaisella, joka on parishteessa ollut. Kaikki ihmiset ovat jokseenkin manipulatiivisia. Sitä jos alkaa liikaa miettimään asiaa, niin alkaa nähdä narsisteja joka paikassa.
Onko todella näin? Pelkkää kuvitelmaa vaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan on. Riippuu miten ajattelee. Esimerkiksi mä siivoan pe talon tip Top. Teenkö sen pyyteettömästi? No en.
Tiedän tuon vaikuttavan vkl kulkuun. Siivottu talo= lauantai aamu sängyssä..
Esimerkki 2. Kehun vaimon keskinkertaista ruuanlaittoa= vaimo kokkaa mielellään ja mä saan lepoa.
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan on. Riippuu miten ajattelee. Esimerkiksi mä siivoan pe talon tip Top. Teenkö sen pyyteettömästi? No en.
Esimerkki 2. Kehun vaimon keskinkertaista ruuanlaittoa= vaimo kokkaa mielellään ja mä saan lepoa.
Siivoaminen on homma joka pitää hoitaa. Tuohan on vaan fiksua ennakoimista. En näe manipulaatiota tuossa.
Toinen on ehkå siinä rajalla, paitsi että kyllähän vaimoa sietää kehua ihan siitäkin hyvästä että ylipäänsä laittaa ruokaa ja onko sillå väliäkään ettei ole gourmeeruokaa, jos kaikille kelpaa? Jos mielellään vielä laittaa niin mikäs siinä sitten!
Ei kyl ole mitenkään myrkyllisiä mun mielestä nuo esimerkit.
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki ajattele näin, ei tämä ole mikään ns normaali.
Google kertoo: Terapeuttina voi toimia periaatteessa kuka tahansa ilman minkäänlaista kunnollista koulutusta tai ammattitaitoa. Terapeutti-nimikettä ei ole millään tavalla suojattu.
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Jos parisuheterapiassa yksi karismaatti
Me kävimme yhdellä Suomen kuuluisimmista parisuhdeterapeuteista ja niin hän vain silmät kimalten kuunteli eksän performansseja enkä minä juurikaan saanut puheenvuoroja. Mutta puheella muiden vakuuttaminen onkin eksän ammatti.
Meillä oli tilanne että mies manipuloi terapeuttia ja minua yhteisissä tilanteissa. Hänestä oli ihanaa kun sai vain puhua valheita enkä saanut keskeyttää häntä. Hänestä oli ihanaa kun kerrankin oli foorumi jossa hän sai puhua ja manipuloida niin paljon kuin sielu sietää. En voinut sanoa vaan, että seis tuollaista en kuuntele, koska se on puhdas valhe.
Manipuloinnin olen tajunnut vasta jälkikäteen. Terapiassa menin jopa vähän sekaisin, kun tuntui että oikeat ongelmat jäivät käsittelemättä täysin, koska mies käänsi keskustelut aina johonkin muuhun. Terapeutti syytti minua siitå että minulla pyörii sama levy vaan ja että siihen ei pääse väliin. No, mies sitten palannut aina kaikissa riitatilanteissa tähän, kun hän ei suostu kuuntelemaan minua ja syyllistyn sitten sanomaan samaa asiaa uudestaan (ihan turhaan toki), koska hänellä ei ole aikomustakaan kuunnella.