Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhdeterapia manipulatiivisen kumppanin kanssa? Kokemuksia?

Vierailija
18.10.2024 |

Voiko siitä olla apua? Entä jos itsellä vaikea välillä tunnistaa manipulaatiota kun niin tottunut siihen ja ikävä kyllä hyväksynyt aiempina vuosina kaikenlaista, niin monista sairaista asioista tullut ikäänkuin normi parisuhteessa ja niitä tosi vaikea muuttaa.

Kommentit (136)

Vierailija
81/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tapauksia joissa terapeutti on hämääntynyt miehen puhelahjoista ja ulkonäöstä.

Sama. Erään läheisen eksällä oli vahvoja narskupiirteitä. Pariterapia kului lähinnä siihen, että tämä narsu oli äänessä ja vakuutteli erinomaisuuttaan. Huonon terapeutin merkki, jos sortuu uskomaan vain sitä osapuolta, joka ottaa tilanteessa koko tilan itselleen itsekkäästi.

Mies on kyllä taitava esittämään mm. virkatahoille. Läheiseni on siinä vaiheessa lyönyt tuhansien viestien haukkumis- ja manipulointi viestiketjuja noiden tahojen eteen todisteeksi. Ukko vaan yrittää siitä huolimatta jatkaa omalla kusetuslinjallaan. Siis aivan ihmishirviö tämä tapaus. En ole kamalampaa ihmistä eläissäni tavannut.

Mitenköhän yleistä tämä oikeasti on? Kauhean traumaattista toiselle osapuolelle. Tämä manipulointi-asia on sellainen jota pitää vaan itse opiskella ja oppia tunnistamaan. 

Vierailija
82/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traumaattinen kokemus varmasti kyllä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pitää päiväkirjaa teoista pari kk. Esim. 22-28.8 puoliso oli teillä tietämättömillä. Sanoi syyksi minun 20.8 tekemäni virheellisen pyykinpesun. 1.8. aamulla lupasi viedä lapset uimaan, mutta perui. klo 12. Sanoi syyksi että aamiaista ei ollut riittävästi.

Tämmöistä kuivaa listaa kun antaa sille terapeutille, niin asiat paljastuu. Itse istunnossa kannattaa olla hissukseen ja antaa terapeutin ja manipuloijan avata asiaa. Tärkeätä kuitenkin, että listassa on vain tekoja, ei tunteita tai spekulaatiota tai omaa tulkintaa.

Vierailija
84/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa pitää päiväkirjaa teoista pari kk. Esim. 22-28.8 puoliso oli teillä tietämättömillä. Sanoi syyksi minun 20.8 tekemäni virheellisen pyykinpesun. 1.8. aamulla lupasi viedä lapset uimaan, mutta perui. klo 12. Sanoi syyksi että aamiaista ei ollut riittävästi.

Tämmöistä kuivaa listaa kun antaa sille terapeutille, niin asiat paljastuu. Itse istunnossa kannattaa olla hissukseen ja antaa terapeutin ja manipuloijan avata asiaa. Tärkeätä kuitenkin, että listassa on vain tekoja, ei tunteita tai spekulaatiota tai omaa tulkintaa.

Hmmm. Et kai tuollaisen ihmisen kanssa mene terapiaan?

Vierailija
85/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuommoista se usein on kun asiat laittaa paperille. Yleensä manipuloija peittää tekonsa tunne- ja sanahelinään, mutta paljaat faktat näyttävät mistä on kyse.

Ei ole mun parisuhteesta kysymys, mutta sivusta seuranneena.

Vierailija
86/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli tällainen mies nuorena useamman vuoden, oltiin naimisissa.  Ehdotin terapiaa ja varasin ajan, mies ei tullut tapaamiseen ja menin yksin sekä laitoin  eropaperit vireille kuukauden sisällä.

Vierailija
87/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuommoista se usein on kun asiat laittaa paperille. Yleensä manipuloija peittää tekonsa tunne- ja sanahelinään, mutta paljaat faktat näyttävät mistä on kyse.

Jep aivan. Meillä arjen tasa-arvoinen jakautuminen ollut aina ongelma, joka hieman parantunut, kun se ennen oli 10/90, niin nykyään ehkä 30/70. Ja tähän väliin pakko laittaa, että minä myös teen enemmän töitä ja maksan enemmän yhteisistä menoista.

Mutta tätäkin enemmän ongelma on kommunikointi. Siis kun mies heti puolustuskannalle, yrittää kääntää ja vääntää kaikki asiat niin että itse näyttäisi paremmalta. Lisäksi lupailee asioita joita ei aikomustakaan toteuttaa. Esim itse on ehdottanut kotityölistaa joka tehty ja jonka itse myös täysin unohtaa vähän ajan päästä. Tällaista muutenkin on paljon että käytös korjaantuu hetkellisesti, kunnes taas ollaan samassa. Nämä asiat on paljon loukkaavampia kuin se että jonkun kerran jättää imuroimatta kun onkin jotain muuta tms.

Minulla ei saisi olla mitään tunteita, toiveita ja kokemus aina erilainen ja väärä. 

Vierailija
88/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep aivan. Meillä arjen tasa-arvoinen jakautuminen ollut aina ongelma, joka hieman parantunut, kun se ennen oli 10/90, niin nykyään ehkä 30/70. Ja tähän väliin pakko laittaa, että minä myös teen enemmän töitä ja maksan enemmän yhteisistä menoista.

Mutta tätäkin enemmän ongelma on kommunikointi. Siis kun mies heti puolustuskannalle, yrittää kääntää ja vääntää kaikki asiat niin että itse näyttäisi paremmalta. Lisäksi lupailee asioita joita ei aikomustakaan toteuttaa. Esim itse on ehdottanut kotityölistaa joka tehty ja jonka itse myös täysin unohtaa vähän ajan päästä. Tällaista muutenkin on paljon että käytös korjaantuu

Piti vielä jatkaa, että nämä kommunikointiin liityvät ongelmat ovat paljon vaikeampia sanoittaa tai laittaa paperille. Esim minulla oli yövuoro tulossa viikonloppuna ja mies vapailla. Hän tietää toiveeni, että haluaisin nukkua niinä aamuina pidempään ja että hän heräisi lasten kanssa. Silti, aina sama tilanne. Hän ei mukamas herää, vaikka rehellisesti ei hänellä ole edes aikomusta. Ja nyt huomasin että hän oli hereillä sängyssä puhelimella, mutta kun tulin hän teeskenteli nukkuvaa ja valehteli että heräsi vasta klo11, kun tulin. Hän sanoi vaan et olisit herättänyt. No näin että hän oli hereillä kyllä ja meni hetki ennen kuin myönsi asian. Siis että ihan valehtelee pokkana päin naamaa ja toisaalta sitten ei ikimaailmassa herää lasten kanssa, vaikka minulla olisi yövuoro tulossa ja hän vapaalla, vaikka tietää toiveeni ja mielestäni tämä on asia mitä ei edes pitäisi joka kerta erikseen joutua toivomaan. Ja minun oma syy ettet joka kerta tajua sitä erikseen pyytää. Eihän se että mies ei herännyt ole tässä se suurin ongelma, vaan valehtelu, itsekäs asenne jne. Näitä vastaavanlaisia asioita on lukuisia.

Vierailija
89/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tätäkin enemmän ongelma on kommunikointi. Siis kun mies heti puolustuskannalle, yrittää kääntää ja vääntää kaikki asiat niin että itse näyttäisi paremmalta. Lisäksi lupailee asioita joita ei aikomustakaan toteuttaa. Esim itse on ehdottanut kotityölistaa joka tehty ja jonka itse myös täysin unohtaa vähän ajan päästä. Täll

Ja kun keskittyy näihin yksittäisiin tekoihin, ja jos mies vaikka korjaakin joskus jonkun yksittäisen asian, niin aina tulee uusia vastaavia ja taas mies saa kääntää asian niin että mikään ei minulle riitä. No ei kun aina on se itsekäs asenne siellä taustalla, se ettei kiinnosta pätkän vertaa kuunnella toisen toiveita.

Vierailija
90/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta löytyy parikin kokemusta, että manipuloiva mies saa terapeutin ihastumaan itseensä. Se on oikeasti aika pöyristyttävää, kun luulisi että terapeutit on koulutettu tunnistamaan tällaiset henkilöt.

Suosittelen samaa kuin muutkin vastaajat: käy terapiassa yksin.

Eihän se näin voi olla. Kyllä terapeutilla täytyy olla koulutus kohdillaan.

Näin se vaan valitettavasti on. Olen itse sen kokenut. Pahinta oli, että jotenkin arvasin että näin tulee käymään, mutta halusin uskoa parasta. Terapeuttikin on vain ihminen, ja kääntyy mielellään sen (omasta mielestään) viehättävämmän ja karismaattisemman henkilön puolelle. Toki on varmasti sellaisiakin, joihin ei manipulointi uppoa.

Manipuloijan tai narsistin uhri on yleensä ihan loppu ja palasina, ei enää ehkä osaa edes mitenkään puolustautua tai pitää puoliaan. Ei ehkä löydä enää edes sanoja asioille eikä uskalla puhua. Ihan solmussa ja lamaantunut. Terapeutti jolla ei ole kokemusta näistä tilanteista, voi saada itse uhrista jotenkin huonon ja ongelmaisen kuvan.

Vierailija
91/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa outoja terapeutteja ollut osalla. Onko edes järkeä mennä jos vaan menee asiat pahemmin solmulle.

Vierailija
92/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta löytyy parikin kokemusta, että manipuloiva mies saa terapeutin ihastumaan itseensä. Se on oikeasti aika pöyristyttävää, kun luulisi että terapeutit on koulutettu tunnistamaan tällaiset henkilöt.

Suosittelen samaa kuin muutkin vastaajat: käy terapiassa yksin.

Eihän se näin voi olla. Kyllä terapeutilla täytyy olla koulutus kohdillaan.

Näin se vaan valitettavasti on. Olen itse sen kokenut. Pahinta oli, että jotenkin arvasin että näin tulee käymään, mutta halusin uskoa parasta. Terapeuttikin on vain ihminen, ja kääntyy mielellään sen (omasta mielestään) viehättävämmän ja karismaattisemman henkilön puolelle. Toki on varmasti sellaisiakin, joihin ei manipulointi uppoa.

Manipuloijan tai narsistin uhri on

Joo tämä on kyllä tosi surullista ja erityisen traumaattista. Uhri vaan enemmän syyllistyy itse ja ajattelee että itsessä vika. Ihmiselämiå menee hukkaan tällä tavalla. Uhri masentuu, passivoituu ja alistuu vaan entistä enemmän. Ihan kauhealla solmulla mieli, ei tiedä mikå totta ja mikä ei.

Vierailija
93/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tapauksia joissa terapeutti on hämääntynyt miehen puhelahjoista ja ulkonäöstä.

Tai terapeutti onkin mies ja häneen uppoaa ihan täysin äitini performanssi. Kysyin äidiltä haluaako hän, että tulen kertomaan millaiselta tilanne meillä kotona näyttää minun näkökulmastani sitä 20 vuotta seuranneena... Ei yllättäen halunnut minua sinne sotkemaan. Äitini syytteli isää narsistiksi, mutta oikeasti oli itse sellainen. 

Vierailija
94/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakastamani nainen on välillä käynyt terapiassa miehensä kanssa, joka on kaappihomo. Siitä ei ollut mitään hyötyä. Terapeutti vielä meni sen miehen puolelle. Siis täysin naurettavaa touhua.

Siis ei voi olla totta! Kuulostaa samalta naiselta, johon itse ihastuin. Emme koskaan tavanneet livenä, viestiteltiin vain netissä. Nainen oli homon kanssa naimisissa ja oli lapsiakin. Terapiassakin kävivät... Vaikutti niin ihanalta naiselta, tapaaminen vain ei koskaan onnistunut ja lopulta kyllästyin odottamaan sitä.

Vierailija
95/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein joskus sellaista listaa, kun joku suosittelikin, toisen tekemisistä ja sanomisista. Sen jälkeen tajusin, että siinä vaiheessa, kun tulee mieleen alkaa pitää kirjaa toisen kummallisesta käytöksestä, on jo aika erota.

AP:lle suosittelen kirjaa Kaikki se rakkaus, mikä sinulle kuuluu. Jos se toinen haluaa sinun hyväksesi muuttua, siinä kirjassa on hyvä resepti siihen. Mutta kertomasi perusteella suosittelen vielä enemmän eroa.

Jaska..
96/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariterapeutin miehenä pakko kommentoida. Tarkastakaa terapeutin koulutus ennen ajanvarausta. Heikoimmillaan pariterapeuttina voi toimia 6-12viikon kurssin läpikäymällä. Ja käyttää ns mainoksessa tutkintoa.

Vaimo kävi 5v psykologin opintoja. 

Vaimo on monta x naureskellut " toki kertomatta henkilöllisyyksiä" just näistä ns vahvasti narsisti pohjaisista ihmisistä.. Jotka kuvittelevat pystyvänsä manipuloimaan häntä.. 

Jaska...
97/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä.  Tää on muuten karuin vaimon kohtaama tapaus ikinä..  Tuossa vaimoa manipuloitiin tavallaan.

Pariskunta tuli terapiaan koska mies petti ja jäi kiinni.. Mies oli tosi katuva ja vaikutti aidosti siltä että katuu paljon... Halusi vielä itse lisä istuntoja että varmasti saisivat asiat kuntoon ja hänelle niin tärkeä parisuhde pelastuisi.. Mies tunnusti virheensä ym ym.

Terapia loppui tosi hyvässä hengessä ja suhde tuntui alkavan kukoistaa uudelleen. 

2viikkoa terapian loputtua mies lähestyi vaimoani kysellen " yksilö terapiaa" koska oli huomannut vaimoni kiinnostuksen.

Vierailija
98/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä moni ihmetteli, että kuinka terapeutti uskoo sitä manipuloijaa joka vie kaiken tilan ja paistattelee omassa erinomaisuudessaan tai tilanteesta riippuen ottaa uhrin roolin. Eivät kaikki terapeutitkaan tunnista esim. narsismia. Jotkut ovat siihen kyllä erikoistuneet mutteivät läheskään kaikki. Tuon ilmiön tunnistaminen vaatii useimmiten jonkunlaista omakohtaista kokemusta. Vain sitä kautta voi oikeasti ymmärtää mistä kyse.

Mikäli terapeutilla ei ole kokemusta asiasta, voi esim. narsisti vetää omaa showtaan ihan rauhassa ja esittää olevansa juuri se, minkä huomaa tehoavan parhaiten kuulijaan. Uupunut puoliso esitetään sitten usein hyvinkin huonossa valossa ulkopuolisille.

Vierailija
99/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Jatkan vielä.  Tää on muuten karuin vaimon kohtaama tapaus ikinä..  Tuossa vaimoa manipuloitiin tavallaan.

Pariskunta tuli terapiaan koska mies petti ja jäi kiinni.. Mies oli tosi katuva ja vaikutti aidosti siltä että katuu paljon... Halusi vielä itse lisä istuntoja että varmasti saisivat asiat kuntoon ja hänelle niin tärkeä parisuhde pelastuisi.. Mies tunnusti virheensä ym ym.

Terapia loppui tosi hyvässä hengessä ja suhde tuntui alkavan kukoistaa uudelleen. 

2viikkoa terapian loputtua mies lähestyi vaimoani kysellen " yksilö terapiaa" koska oli huomannut vaimoni kiinnostuksen.

Eli tuossahan manipuloija sai jekutettua terapeuttiakin?

Jaska.
100/136 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Eli tuossahan manipuloija sai jekutettua terapeuttiakin?

Miten sen nyt ottaa.. siinä mielessä kyllä että vaimo uskoi miehen olevan aidosti pahoillaan ja katuvan.  Millään tavalla tuo ei vaikuttanut terapian kulkuun. Eli mies ei hyötynyt tuosta mitään.