Parisuhdeterapia manipulatiivisen kumppanin kanssa? Kokemuksia?
Voiko siitä olla apua? Entä jos itsellä vaikea välillä tunnistaa manipulaatiota kun niin tottunut siihen ja ikävä kyllä hyväksynyt aiempina vuosina kaikenlaista, niin monista sairaista asioista tullut ikäänkuin normi parisuhteessa ja niitä tosi vaikea muuttaa.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Mua nauratti ihan hitokseen pariterapiassa ex kanssa. Hän yritti saada mua sinne tosi kauan. Sit pakotti erolla uhaten. Mun ajatus oli se että vaimo haukkuu siellä mua ja pariterapeutti komppaa miten kelvoton mies olen..
Lopulta sitten suostuin ja vaimo laukaisi 20m monotonisen yksin puhelun miten surkea mies, isä ja ihminen olen.. Mistä meidän ongelmat johtuu ymym..
Tän yksinpuhelun jälkeen psykke kysyi mun näkemystä. Puhuin ehkä minuutin..
Psykke katsoi vaimoa tonnin seteli ilme kasvoilla ja kysyy oliko kertomani asiat totta? Vaimo vastaa kiemurrellen kyllä..
Psykke pyytää mua poistumaan huoneesta. Istun 30min eteisessä. Vaimo tulee ulos mä meen sisään. Psykke toteaa että sä varmaan tiesitkö että vaimollasi on masennusta ja mahdollisesti
Oletinko että masentunut, väsynyt vaimo ei olisi raskas?
Eihän se poissulje sitä että mies oman kirjoituksensa perusteella itsekin aivan mäntti. Nauraa vahingoniloisena kun vaimo voi pahoin? Jos minulla vastaavanlainen kumppani niin 100% voisin pahoin.
Kyse ei ole miesvihasta, vaan yhden juntin miehen kirjoituksesta. Tiedän tasan että kaikki miehet eivät ole tuollaisia. Minulle yksi mies ei ole = kaikki miehet.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Mua nauratti ihan hitokseen pariterapiassa ex kanssa. Hän yritti saada mua sinne tosi kauan. Sit pakotti erolla uhaten. Mun ajatus oli se että vaimo haukkuu siellä mua ja pariterapeutti komppaa miten kelvoton mies olen..
Lopulta sitten suostuin ja vaimo laukaisi 20m monotonisen yksin puhelun miten surkea mies, isä ja ihminen olen.. Mistä meidän ongelmat johtuu ymym..
Psykke katsoi vaimoa tonnin seteli ilme kasvoilla ja kysyy oliko kertomani asiat totta? Vaimo vastaa kiemurrellen kyllä..
Psykke pyytää mua poistumaan huoneesta. Istun 30min eteisessä. Vaimo tulee ulos mä meen sisään. Psykke toteaa että sä varmaan tiesitkö että vaimollasi on masennusta ja mahdollisesti jtn muuta ongelmaa. Vastaan jep, mennään apteekkiin hakemaan masennus lääkitys ja tästä alk
Mitkä ne sinun kertomasi asiat oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Psykke pyytää mua poistumaan huoneesta. Istun 30min eteisessä. Vaimo tulee ulos mä meen sisään. Psykke toteaa että sä varmaan tiesi
Eikä edes terapiaan suostunut vaikka vaimo
pyytänyt pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ihme, eikö jokaisella terapeutilla tulisi olla ammattitaitoa?
Pitäisi, mutta terapeutin koulutustausta voi olla hämmästyttävän laaja tai siis kapea... psykologi on jo lottovoitto.
Mulla ollut terapeuttina perheneuvoja. Mikäköhän näiden koulutus on? En kokenut kauheasti saavani apua. Nuohan voi puhua ihan mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Psykke pyytää mua poistumaan huoneesta. Istun 30min eteisessä. Vaimo tulee ulos mä meen sisään. Psykke toteaa että sä varmaan tiesitkö että vaimollasi on masennusta ja mahdollisesti jtn muuta ongelmaa. Vastaan jep, mennään apteekkiin hakemaan masennus lääkitys ja tästä alk
Oli ihan väärä kuva ja kuullut kauhu tarinoita siitä miten naisterapeutti on vaimon puolella ja mies on syyllinen kaikkeen. Oli lisäksi niin uskomattoman isot näkemyserot vaimon kanssa ongelmista. Että pidin pariterapiaa turhana.
Kyllä jos ton lopputuloksen olisi tiennyt olisi pitänyt suostua aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni ihmetteli, että kuinka terapeutti uskoo sitä manipuloijaa joka vie kaiken tilan ja paistattelee omassa erinomaisuudessaan tai tilanteesta riippuen ottaa uhrin roolin. Eivät kaikki terapeutitkaan tunnista esim. narsismia. Jotkut ovat siihen kyllä erikoistuneet mutteivät läheskään kaikki. Tuon ilmiön tunnistaminen vaatii useimmiten jonkunlaista omakohtaista kokemusta. Vain sitä kautta voi oikeasti ymmärtää mistä kyse.
Mikäli terapeutilla ei ole kokemusta asiasta, voi esim. narsisti vetää omaa showtaan ihan rauhassa ja esittää olevansa juuri se, minkä huomaa tehoavan parhaiten kuulijaan. Uupunut puoliso esitetään sitten usein hyvinkin huonossa valossa ulkopuolisille.
Juuri näin. Se vaatii valitettavasti oman kokemuksen että tunnistaa narsistisen käytöksen. Esim oma puoliso, sisarus, vanhempi, pomo jne jonka käytöstä on nähnyt läheltä useita vuosia. Ei sitä opi tunnistamaan lukemalla kirjoja ja nettifoorumeilla, koska se käytös on niin käsittämätöntä ja yleensähän sitä uskoo ihmisten hyvyyteen. Itse olin naimisissa 20 v hyvin narsistisen miehen kanssa ja tunnistin hänen piilonarsismin vasta 10 v suhteen alusta. Viimeiset 10 v taiteilin liitossa lasten vuoksi, nyt onneksi erottu ja olen todella hämmentynyt kuinka rauhallista, konfliktitonta ja ennakoitavaa elämä on.
Mun ex-mies sai lähestulkoon manipuloitua lastenvalvojankin. Hän oli niin unelmaisä ja minä petollinen äiti. Avioliittomme muuten päättyi siihen kun minulle selvisi että miehellä oli ollut jo pitkään toinen perhe rinnalla. Mutta.
Se miten narsistisen exän luonne paljastui lastenvalvojalla olikin kohtuullisen helppoa. Olin tyynen rauhallinen ja sanoin yhteen keskusteluumme, että EI, olen eri mieltä enkä halua tätä koska (ja sitten perustelut). Ex raivostui lastenvalvojalle ja minulle koska hänelle ei sanota ei. Hän nousi seisomaan, huusi kurkku suorana ja poistui kesken varatun ajan sieltä. Eli kun haluatte päästä nassen niskan päälle niin olette rauhallisesti ja perustelujen kanssa eri mieltä ettekä anna periksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni ihmetteli, että kuinka terapeutti uskoo sitä manipuloijaa joka vie kaiken tilan ja paistattelee omassa erinomaisuudessaan tai tilanteesta riippuen ottaa uhrin roolin. Eivät kaikki terapeutitkaan tunnista esim. narsismia. Jotkut ovat siihen kyllä erikoistuneet mutteivät läheskään kaikki. Tuon ilmiön tunnistaminen vaatii useimmiten jonkunlaista omakohtaista kokemusta. Vain sitä kautta voi oikeasti ymmärtää mistä kyse.
Mikäli terapeutilla ei ole kokemusta asiasta, voi esim. narsisti vetää omaa showtaan ihan rauhassa ja esittää olevansa juuri se, minkä huomaa tehoavan parhaiten kuulijaan. Uupunut puoliso esitetään sitten usein hyvinkin huonossa valossa ulkopuolisille.Juuri näin. Se vaatii valitettavasti oman kokemuksen että tunnistaa narsistisen käytöksen. Esim oma puoliso, sisarus, vanhempi, pomo jne jonka käytöstä on nähnyt läheltä useita vuosia. Ei sitä
Ei kaikki narsistit käyttäydy samalla tavalla, mutta joo se että toinen on eri mieltä on käsittämättömän vaikea tällaisen ihmisen ymmärtää.
Sen verran nyt pakko sanoa taas tosta narsisti lässytyksestä. Jos ihminen on vähänkään opiskellut narsismista hän näkee sen helposti terapia istunnon aikana...
Näissä istunnoissa käsitellään vaikeita asioita narsistille koska häntä arvostellaan ja oikea narsisti ei sitä kestä yhtään, ei siis yhtään..
Niin ja onnea vaan siihen että yritätte saada narsistin terapiaan. Narsisti pelkää eniten paljastumista. Ja sitä että joku sanoisi hänessä olevan vikaa.
Narsisti ei myöskään kiinny puolisoonsa, häntä ei kiinnosta tippaakaan mitä te tunnette. Ja sekin vielä että jos olette vuosia olleet narsistin kanssa parisuhteessa teille ei tule edes mieleen pariterapia koska tiedätte ja olette oppineet että pelkästään teissä on vikaa.
Vasta eron jälkeen alatte ehkä miettiä yksilö terapiaa.
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11535 kirjoitti:
Psykke pyytää mua poistumaan huoneesta. Istun 30min eteisessä. Vaimo tulee ulos mä meen sisään. Psykke toteaa että sä varmaan tiesitkö että vaimollasi on masennusta ja mahdollisesti jtn muuta ongelmaa. Vastaan jep, mennään ap
Näin mä vähän arvelinkin että homma meni! Hyvä että oli asiansa osaava terapeutti! Itku ja nauru kulkee usein käsi kädessä, kun on elänyt tasapainottoman kumppanin myllytyksessä, oli kumppani sitten narsisti tai ei. T: narsististaan eroon päässyt nainen
Vierailija kirjoitti:
Kumppani siis haluaisi terapiaan ja sitä kokeiltu aiemminkin, mutta en kokenut että siitä olisi ollut apua. Voiko voimakkaasti manipulatiivinen ihminen muuttua? Kun lähtökohtaisesti vähättelee ongelmaa eikä itse koe sitä ongelmaksi. Vain toisen reagoiminen on se ongelma. T. Ap
Vaikeaa on jos ei näe ja koe olevansa manipuloiva.
Uhriutuuko myös kun ei saa tahtoaan läpi?
Mun exä teki tota ja onneksi näin asiat oikeassa valossa ennen kuin suhde eteni pidemmälle.
Kaikki manipuloijat eivät suinkaan ole narsistisesta häiriintyneitä.
Jos tiesit, että vaimosi on masentunut, miksi et halunnut mennä hänen kanssaan terapiaan. Jos se kerran johti siihen, että hän sai apua. Joku kypsymättömyys kirjoituksesta tosiaan huokuu.