Parisuhdeterapia manipulatiivisen kumppanin kanssa? Kokemuksia?
Voiko siitä olla apua? Entä jos itsellä vaikea välillä tunnistaa manipulaatiota kun niin tottunut siihen ja ikävä kyllä hyväksynyt aiempina vuosina kaikenlaista, niin monista sairaista asioista tullut ikäänkuin normi parisuhteessa ja niitä tosi vaikea muuttaa.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Omasta kokemuksesta sanoisin, ettei kannata. Kannattaa kerätä kimput ja kampsut, ottaa ero ja sopia lasten asioista.
Manipuloija manipuloi myös siellä terapiassa. Itsekin jo kerroit näin tapahtuneen.
Kun ihmisellä on halu pelastaa toinen, niin hän jää parisuhteeseen hakattavaksi - joko fyysisesti tai psyykkisesti. Jos jonkun haluat pelastaa, niin pelasta itsesi. Samalla pelastat myös lapset.
Miten eron jälkeen kävi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta kokemuksesta sanoisin, ettei kannata. Kannattaa kerätä kimput ja kampsut, ottaa ero ja sopia lasten asioista.
Manipuloija manipuloi myös siellä terapiassa. Itsekin jo kerroit näin tapahtuneen.
Kun ihmisellä on halu pelastaa toinen, niin hän jää parisuhteeseen hakattavaksi - joko fyysisesti tai psyykkisesti. Jos jonkun haluat pelastaa, niin pelasta itsesi. Samalla pelastat myös lapset.
En halua pelastaa ketään. En siis ajattele itsestäni niin että tässä nyt pelastan jotain ihmistä. En ota sellaista kunniaa itselleni.
Mutta kyllä, uskon siihen että ihminen voi halutessaan muuttua. Tai ainakin ennen olen uskonut. Olen uskonut siihen että ihminen kykenee monenlaiseen kasvuun ja kehitykseen. Olen uskonut myös siihen että kukaan ei ole täydellinen, kaikki tekee virheitä ja ihminen toisaalta ansaitsee myös anteeksiannon virhe
Siinäs vatvot vaikka loppuelämäsi. Harmi vaan kun ne lapset joutuvat kärsimään ja saavat ihan vinoutuneen kuvan parisuhteesta. Mutta mitäpä heitä ymmärtelemään.
Vierailija kirjoitti:
Kumppani siis haluaisi terapiaan ja sitä kokeiltu aiemminkin, mutta en kokenut että siitä olisi ollut apua. Voiko voimakkaasti manipulatiivinen ihminen muuttua? Kun lähtökohtaisesti vähättelee ongelmaa eikä itse koe sitä ongelmaksi. Vain toisen reagoiminen on se ongelma. T. Ap
Ei tietenkään. Muutokseen tarvittaisiin pari perusjuttua, joiden mainitset tuossa jo puuttuvan. Mies ei näe itsessään ja käytöksessään ongelmaa ja pahempaa vielä, tekee susta sen ongelman. Mitä luulet, että kuuluuko sitä muutosta noilla spekseillä?
Miksi myöskään menisit minnekään pariterapiaan, kun tuskin hän sielläkään mieltään muuttaa? Yrittää lähinnä käyttää senkin ajan siihen, että koittaa tehdä sinusta syntipukkia terapeutin silmissä.
Tuollaiset ihmiset on taitavia manipuloimaan myös muita. Lähde, kun mielenterveys on vielä jollain tasolla tallessa.
Rakastamani nainen on välillä käynyt terapiassa miehensä kanssa, joka on kaappihomo. Siitä ei ollut mitään hyötyä. Terapeutti vielä meni sen miehen puolelle. Siis täysin naurettavaa touhua.
Pääset vaan uudelle rundille samassa sirkuksessa. Jos tuo on tilanne ei mistään parisuhdeterapiasta ole mitään apua.
Manipuloiva kumppanisi käy kertomassa terapiassa miten hyvä kumppani hän itse on... terapian lopputuloksena voimaantunut manipuloija kertoo kaikille miten ero tuli, kun puoliso on niin hankala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumppani siis haluaisi terapiaan ja sitä kokeiltu aiemminkin, mutta en kokenut että siitä olisi ollut apua. Voiko voimakkaasti manipulatiivinen ihminen muuttua? Kun lähtökohtaisesti vähättelee ongelmaa eikä itse koe sitä ongelmaksi. Vain toisen reagoiminen on se ongelma. T. Ap
Ei tietenkään. Muutokseen tarvittaisiin pari perusjuttua, joiden mainitset tuossa jo puuttuvan. Mies ei näe itsessään ja käytöksessään ongelmaa ja pahempaa vielä, tekee susta sen ongelman. Mitä luulet, että kuuluuko sitä muutosta noilla spekseillä?
Miksi myöskään menisit minnekään pariterapiaan, kun tuskin hän sielläkään mieltään muuttaa? Yrittää lähinnä käyttää senkin ajan siihen, että koittaa tehdä sinusta syntipukkia terapeutin silmissä.
Tuollaiset ihmiset on taitavia manipuloimaan myös muita. Lähde, kun mielenterveys on vielä jollain tasolla tallessa.
Mies näkee jossain määrin itsestään ongelmaa, tai ainakin sanoo joskus näkevänsä. Silti joka kerta kun kerron jostain asiasta joka on loukannut tai hän toimii minusta itsekkäästi tms niin hän kääntää asian minuun. Mutta kun sinäkin Se on joka kerta sama. Ei ehditä yhtään käsitellä sitä asiaa joka siinä hetkessä tapetilla, esim mies luvannut jotain mutta ei sitten pidäkään lupaustaan ja kysyn siitä, miksi ei tehnyt kuten lupasi. Yleensä asia joka vaikuttaa vielä muihin ihmisiin. Aina selittelee asian parhain päin itsensä kannalta. Lopulta kun nämä selittelyt eivät millään mene läpi, enkä itse syyllisty mistään, niin hän saattaa myöntää että okei teki väärin. MUTTA usein on käynyt niin että pian on palannut aiheeseen ja taas kääntänyt asian siihen että minä olenkin toiminut jollain tapaa väärin, väärällä äänensävyllä sanonut asiasta tai että hän ei oikeastaan edes ymmärrä mitä pyysi anteeksi, koska asia ei HÄNEN mielestään ollut niin paha.
Ajan hukkaa. Mene itse mielummin terapiaan.
Voisit käydä pariterapeutilla ilman puolisoa muutaman kerran, jotta pystyisit muodostamaan tilanteesta selkeämmän kuvan terapeutin avulla ja jäsentämään omia tarpeitasi ja toiveitasi. Tuo syyllisyyskysymyksen humppa,josta kerrot, ei tule katkeamaan, ellette molemmat ole valmiita kehittämään suhteen dynamiikkaa.
Päin naamaa valehtelu on patologista. Tuollainen manipuloija ei muutu, mutta sanoo haluavansa muuttua. Feikki on feikki. Eroa ennen kuin olet siinä kunnossa, ettet kykene ja lapset voivat huonosti. Uskalla hyväksyä todellisuus ja ihmiskuvasi vääristyneisyys. Siis normaalit ihmiset voivat muuttua, mutta manipuloivat ja patologiset valehtelijat eivät kykene muutokseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole onneksi kokemusta manipuloivasta kumppanista, mutta eikö terapian sijaan ero olisi parempi ratkaisu, jos toinen oikeasti on manipuloiva?
Jos on narsistinen luonne, niin siinä ei terapiat auta. Joku psykologi oli joskus sanonut, että ihminen voi muuttaa käytöstään, mutta narsisti pysyy narsistina.
Vierailija kirjoitti:
Rakastamani nainen on välillä käynyt terapiassa miehensä kanssa, joka on kaappihomo. Siitä ei ollut mitään hyötyä. Terapeutti vielä meni sen miehen puolelle. Siis täysin naurettavaa touhua.
Taitaa olla aika yleistä, että naista pidetään lähtökohtaisesti aina nalkuttajana, ja mies parka ei oikein saa ääntään kuuluviin.
Vierailija kirjoitti:
Kukahan tuossakin kuviossa manipuloi ja ketä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset ihmiset on taitavia manipuloimaan myös muita. Lähde, kun mielenterve
Tuli tästä mieleen yksi tapaus, jossa mies oli tullut kotiin kassinsa kanssa, josta oli sitten löytynyt lakana, jossa spermaa ym. Vaimo sai tietysti kilarit. Mies oli myöhemmin mennyt pesemään lakanan ja ilmoitti sen jälkeen onnellisena, että nyt spermaa ei enää ole, joten koko asia on hänen osaltaan loppuunkäsitelty.
Täyttä rahan hukkaamista, ei se mitään auta. Tuolla joku kirjoitti, että kannattaa mennä yksin terapiaan, jotta saa mielensä selvemmäksi ja voimia eroon manipuloijasta. Useinhan tuossa on mukana myös voimakasta henkistä väkivaltaa muissakin muodoissaan. Ei se siitä terapialla muuksi muutu, rahoista pääsee ainoastaan eroon.
Huonoja kokemuksia eron keskellä. Terapeutti hurmaantui exästä ja mulla jäi erosta psyykkinen trauma.
En halua pelastaa ketään. En siis ajattele itsestäni niin että tässä nyt pelastan jotain ihmistä. En ota sellaista kunniaa itselleni.
Mutta kyllä, uskon siihen että ihminen voi halutessaan muuttua. Tai ainakin ennen olen uskonut. Olen uskonut siihen että ihminen kykenee monenlaiseen kasvuun ja kehitykseen. Olen uskonut myös siihen että kukaan ei ole täydellinen, kaikki tekee virheitä ja ihminen toisaalta ansaitsee myös anteeksiannon virheistään ja uusia mahdollisuuksia. Mutta tässä tilanteessa minun on pakko tarkastella tätä minun ehkä hieman naiivia maailmankuvaa. Ihan tosissasi ajattelen kyllä edelleen niin että ihminen halutessaan kykenee muutokseen, ja koen vaikeaksi ymmärtää sitå että joku ennemmin uhraa avioliittonsa, perheensä ja kaikki hyvät asiat ennemmin kuin yrittää muuttaa itseään. Tätä en vain mitenkään käsitä. Mutta pakkohan se on ennen pitkään ymmärtää ja hyväksyä että toiset eivät vain kykene muuttumaan. Onko se niin että tällaiset vahvasti manipulatiiviset ihmiset ovat toivottomia tapauksia? T. Ap