Parisuhdeterapia manipulatiivisen kumppanin kanssa? Kokemuksia?
Voiko siitä olla apua? Entä jos itsellä vaikea välillä tunnistaa manipulaatiota kun niin tottunut siihen ja ikävä kyllä hyväksynyt aiempina vuosina kaikenlaista, niin monista sairaista asioista tullut ikäänkuin normi parisuhteessa ja niitä tosi vaikea muuttaa.
Kommentit (136)
Meillä ei auttanut. Mies on hyvä hurmaamaan juuri tapaamansa ihmiset, ja näin kävi terapeutinkin kanssa. Päätyivät juttelemaan miehen harrastuksesta :D
Vierailija kirjoitti:
Huonoja kokemuksia eron keskellä. Terapeutti hurmaantui exästä ja mulla jäi erosta psyykkinen trauma.
Ei voi olla todellista!
Ap, kannattaa tutustua asiaan nimeltä narsismi. Se voi saada silmät aukeamaan ihan uudella tavalla ja ymmärtämään, että jokaisella on vain tämä yksi elämä jota ei kannata tuhlata henkisesti väkivaltaisen ihmisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Manipuloiva kumppanisi käy kertomassa terapiassa miten hyvä kumppani hän itse on... terapian lopputuloksena voimaantunut manipuloija kertoo kaikille miten ero tuli, kun puoliso on niin hankala.
Joo, heissä ei ole koskaan yhtäkään vikaa. Sen jo pitäisi haiskahtaa.
Ihmettelen parisuhdeterapeuttien ammattitaitoa. Jos terapeutista rupeaa tuntumaan yhden ihmisen kohdalla jotenkin tosi lumoutuneelta, niin eikö kokeneella terapeutilla mikään kello kilahda, että tämä ei ole nyt ammatillisesti ok?
Siis mitä nää terapeutit oikein on?
Tästä ketjusta löytyy parikin kokemusta, että manipuloiva mies saa terapeutin ihastumaan itseensä. Se on oikeasti aika pöyristyttävää, kun luulisi että terapeutit on koulutettu tunnistamaan tällaiset henkilöt.
Suosittelen samaa kuin muutkin vastaajat: käy terapiassa yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta kokemuksesta sanoisin, ettei kannata. Kannattaa kerätä kimput ja kampsut, ottaa ero ja sopia lasten asioista.
Manipuloija manipuloi myös siellä terapiassa. Itsekin jo kerroit näin tapahtuneen.
Kun ihmisellä on halu pelastaa toinen, niin hän jää parisuhteeseen hakattavaksi - joko fyysisesti tai psyykkisesti. Jos jonkun haluat pelastaa, niin pelasta itsesi. Samalla pelastat myös lapset.
Miten eron jälkeen kävi?
Sama manipulointi jatkui eron aikana. Maalasi itsestään ruusuisen kuvan lastenvalvojille. Vaati eroon mukaan asianajajat ja vei lopulta kaikki asiat oikeuteen, jossa myös oli maailman ihanin ja ymmärtäväisin ihminen. Tämän jälkeen, ikävä kyllä, manipuloi lapsiaan. Ihan samaa tekee kaikille läheisille.
Kertoi kyynel silmässä lastenvalvojallekin kuinka ei missään nimessä haluaisi erota, vaan perheneuvolaan ja -terapiaan, mutta samalla viestitti mulle, ettei kukaan määrää hänen asioistaan ja kun kerran erovaihteen laitoin silmään, niin tulen siitä kärsimään.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta löytyy parikin kokemusta, että manipuloiva mies saa terapeutin ihastumaan itseensä. Se on oikeasti aika pöyristyttävää, kun luulisi että terapeutit on koulutettu tunnistamaan tällaiset henkilöt.
Eihän se näin voi olla. Kyllä terapeutilla täytyy olla koulutus kohdillaan.
Tiedän tapauksia joissa terapeutti on hämääntynyt miehen puhelahjoista ja ulkonäöstä.
Siis nyt oikeasti.
Jos minulle valehdellaan parisuhteessa, niin asetan siihen rajan. Minulle ei valehdella, emme voi jatkaa suhdetta jos valehtelet.
Tämän jälkeen pallo on kumppanilla. Joko hän aidosti pyrkii muutokseen tai suhde päättyy. Jos valehtelu jatkuu, vien eteenpäin "lupaukseni" siitä, että suhde päättyy.
Voi toimia, jos on riittävän taitava terapeutti. Tästä on omaa kokemusta. Suuri ongelma on tietysti se, mistä sellaisen löytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se näin voi olla. Kyllä terapeutilla täytyy olla koulutus kohdillaan.
Näin se vaan valitettavasti on. Olen itse sen kokenut. Pahinta oli, että jotenkin arvasin että näin tulee käymään, mutta halusin uskoa parasta. Terapeuttikin on vain ihminen, ja kääntyy mielellään sen (omasta mielestään) viehättävämmän ja karismaattisemman henkilön puolelle. Toki on varmasti sellaisiakin, joihin ei manipulointi uppoa.
Hyvä ihme, eikö jokaisella terapeutilla tulisi olla ammattitaitoa?
Vierailija kirjoitti:
Siis nyt oikeasti.
Jos minulle valehdellaan parisuhteessa, niin asetan siihen rajan. Minulle ei valehdella, emme voi jatkaa suhdetta jos valehtelet.
Tämän jälkeen pallo on kumppanilla. Joko hän aidosti pyrkii muutokseen tai suhde päättyy. Jos valehtelu jatkuu, vien eteenpäin "lupaukseni" siitä, että suhde päättyy.
Huom. jokainen valehtelee joskus.
Valehtelija ei mieti vastapuolen tunteita valehdellessaan.
Vierailija kirjoitti:
Ajan hukkaa. Mene itse mielummin terapiaan.
Tämä. Voisit käsitellä siellä juurisyitä sille, miksi koet, että et ansaitse parempaa kumppania ja kohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Siis nyt oikeasti.
Manipuloinissa on kyse siitä, että jokaisella on oma totuutensa. Erotilanteessa on usein vähintään kaksi eri totuutta. Huomaat sen, jos tuttavapiirissäsi on ero ja molemmat osapuolet jostain syystä haluavat kertoa sen totuutensa.
Älä ikinä mene terapiaan manipuloivan kanssa. Se manipuloi terapeutinkin ja lopulta olet itse vielä enemmän rikki. Eroa!
Tuttava yritti kerran puhua exälleen tämän valehtelusta kysymällä, mitä mieltä tämä on ihmisistä, jotka valehtelevat jatkuvasti. Mies oli vastannut, että se on väärin ja ainut ihminen, jonka hän tietää valehtelevan on trump.