Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kaverini vastaa "ei jaksa keskustella" viestiin, missä kerron oman mielipiteeni asiaan?

Vierailija
16.10.2024 |

Ollaan nuoria aikuisia. Laitoin siis yhteiseen whatsapp-ryhmään viestin, missä kerroin miten ärsyttävää on, kun ilmeisesti vauvan äiti ei reagoi vauvan huutoon millään tavoin bussissa vaan tuijottaa vain puhelinta ja antaa vauvan huutaa kurkkusuorana.

Kaverini ensin vastasi, että vauvaa "ei kannata paapoa" ja että hän tietää näistä, koska on lastenohjaaja. Vastasin asiallisesti, että vauvaa ei missään nimessä saisi jättää yksin huutamaan. Siihen kaverini sitten vastaa ettei hän halua keskustella enempää. Vastasin hänelle, että halusin perustella mielipiteeni ja sen miksi asia ärsyttää. Kaveri vastaa vain ettei häntä eikä muitakaan kiinnosta? Ja koska hän ei halua keskustella aiheesta, niin silloin ei muka saisi jatkaa enempää? Mutta minusta taas asioista täytyy ja saa keskustella, varsinkin kun kaverin tieto oli selkeästi vanhentunutta. Näitä tapahtuu useasti tällaisia tilanteita. 

Kommentit (129)

Vierailija
81/129 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä oikeus ap:n kaverilla on päättää "keskustelun olevan siinä", varsinkin, kun päätti sen sanomalla ettei ketään muutakaan kiinnosta? Kun tätä nimenomaista kaveria ei kiinnosta aihe, kukaan muukaan ei saa siitä jatkaa?

Sellainen kuin itsemääräämisoikeus. Suomessa ihan laki takaa jokaiselle sellaisen. Puhtaasti sen nojalla saa itse valita, milloin haluaa lopettaa keskustelun. Muita oikeuksia ovat muun muassa oikeus omiin rajoihin sekä oikeus valita, mihin aikansa käyttää. Jos sinä haluat aiheesta jatkaa, sinun pitää löytää joku muu keskustelukumppani. Ei kukaan ole velvollinen roikkumaan keskustelussa vain siksi, että sinä et osaa päästää irti. 

Itse kukin voisi myös yrittää muistaa ihan peruskohteliaisuuden, eli jos jokin aihe ei kiinnosta niin silloin 1. jättää vastaamatta, ja jos toinen vieläkin jatkaa jankkausta, niin 2. jää itse pois keskustelusta vähin ääniin.

"Tämä keskustelu on nyt käyty, ketään ei kiinnosta, ole hiljaa" on vain törkeilyä eikä mitään omien rajojen vetoa.

Vierailija
82/129 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään viestittely kommunikaatiomuotona on uuvuttava verrattuna kasvokkain keskusteluun tai edes puheluun. Whatsapp-ryhmä on hyvä käytännön asioiden sopimiseen ja satunnaisiin välikevennyksiin; aloituksen aiheen kaltaiset keskustelut kannattaa hoitaa kun nähdään, jos on tarpeellista edes silloin.

Miksi uuvutat itseäsi vauvassa, kun voisit olla jutustelemassa ihmisten kanssa kasvokkain tai puhumassa puhelimeen?

Anonyymilla keskustelupalstalla yksilöön ei kohdistu minkäänlaisia odotuksia ja keskustelu on täysin aihe- eikä ihmissuhdekeskeistä. Täältä on helppo poistua kun alkaa uuvuttaa. Tutulta ihmiseltä otan mieluummin sen puhelun kuin näpyttelen useita viestejä peräjälkeen kerta toisensa jälkeen. Ja kyllä, kaikki eivät ole samanlaisia, mutta tuskin olen yksinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/129 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä oikeus ap:n kaverilla on päättää "keskustelun olevan siinä", varsinkin, kun päätti sen sanomalla ettei ketään muutakaan kiinnosta? Kun tätä nimenomaista kaveria ei kiinnosta aihe, kukaan muukaan ei saa siitä jatkaa?

---

Juuri noin se menee. Sinä et voi päättää muiden puolesta asioita. Jos joku ei halua jatkaa keskustelua, hän saa sen lopettaa, vaikka sinulla olisi vielä haluja jatkaa. Vuorovaikutus on kahdensuuntaista ja siihen kuuluu myös sinun puoleltasi muiden ihmisten kuunteleminen ja heidän toiveidensa kunnioittaminen. Kaikki ei pyöri sinun  tahtosi mukaan. Sinä etsit toisen väylän jankutuksellesi, jos yksi väylä ilmaisee, ettei kiinnosta. Sinulla on vastuu omista tarpeistasi, ei muilla. 

Luitko lainaamaasi viestiä ollenkaan? Eli kun henkilö A:ta ei aihe kiinnosta, niin hän saa myös todeta muiden keskustelussaolijoiden puolesta ettei henkilö B:tä, C:tä, D:tä tai E:täkään kiinnosta?

Vierailija
84/129 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen kuin itsemääräämisoikeus. Suomessa ihan laki takaa jokaiselle sellaisen. Puhtaasti sen nojalla saa itse valita, milloin haluaa lopettaa keskustelun. Muita oikeuksia ovat muun muassa oikeus omiin rajoihin sekä oikeus valita, mihin aikansa käyttää. Jos sinä haluat aiheesta jatkaa, sinun pitää löytää joku muu keskustelukumppani. Ei kukaan ole velvollinen roikkumaan keskustelussa vain siksi, että sinä et osaa päästää irti. 

Itse kukin voisi myös yrittää muistaa ihan peruskohteliaisuuden, eli jos jokin aihe ei kiinnosta niin silloin 1. jättää vastaamatta, ja jos toinen vieläkin jatkaa jankkausta, niin 2. jää itse pois ke

Peruskohteliaisuuteen kuuluu vastaaminen. Jos kaveri ei olisi vastannut mitään, ap olisi täällä itkemässä kun kaveri ei vastaa hänelle ja mammat laulaisivat kuorossa miten törkää on jättää vastaamatta ja kaverilla ei ole mitään sosiaalisia taitoja, kun ei osaa edes sanoa, ettei halua aiheesta puhua. Aikuisten ihmisten vuorovaikutuksessa asiat sanotaan suoraan ja on aivan turha loukkaantua, jos kaikki eivät halua puhua samoista asioista kuin sinä. 

Vierailija
85/129 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

---

Juuri noin se menee. Sinä et voi päättää muiden puolesta asioita. Jos joku ei halua jatkaa keskustelua, hän saa sen lopettaa, vaikka sinulla olisi vielä haluja jatkaa. Vuorovaikutus on kahdensuuntaista ja siihen kuuluu myös sinun puoleltasi muiden ihmisten kuunteleminen ja heidän toiveidensa kunnioittaminen. Kaikki ei pyöri sinun  tahtosi mukaan. Sinä etsit toisen väylän jankutuksellesi, jos yksi väylä ilmaisee, ettei kiinnosta. Sinulla on vastuu omista tarpeistasi, ei muilla. 

Luitko lainaamaasi viestiä ollenkaan? Eli kun henkilö A:ta ei aihe kiinnosta, niin hän saa myös todeta muiden keskustelussaolijoiden puolesta ettei he

Luin kyllä. Luepa sinä nyt ihan ajatuksen kanssa, mitä minä kirjoitin. Et selkeästi tehnyt vielä niin. 

Vierailija
86/129 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun tätä nimenomaista kaveria ei kiinnosta aihe, kukaan muukaan ei saa siitä jatkaa?

---

Juuri noin se menee."

Luehan ihan itse.

Vierailija
87/129 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

---

Luitko lainaamaasi viestiä ollenkaan? Eli kun henkilö A:ta ei aihe kiinnosta, niin hän saa myös todeta muiden keskustelussaolijoiden puolesta ettei he

En ole aiempi kirjoittaja, mutta tulee mieleen että ei ole luultavasti ensimmäinen kerta kun tällaista jankkausta tapahtuu. Jossain vaiheessa pitää aikuisellekin kertoa faktat, kohtelias hymistely ei auta ap:ta millään lailla.

Vierailija
88/129 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

---

Tuota noin.... Jos minä sanon, että ketään ei kiinnosta, se ei ole mikään päätös muiden puolesta. Jokainen saa edelleen sen jälkeenkin jatkaa keskustelua jos haluaa. "Ketään ei kiinnosta" vastaa lähinnä ilmaisua "lopeta turha jankkaaminen, en jaksa vääntää tästä". Ei se ole mikään määräys, että kukaan ei nyt saa osallistua keskusteluun enää ikinä :D

Vierailija
89/129 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Peruskohteliaisuuteen kuuluu vastaaminen. Jos kaveri ei olisi vastannut mitään, ap olisi täällä itkemässä kun kaveri ei vastaa hänelle ja mammat laulaisivat kuorossa miten törkää on jättää vastaamatta ja kaverilla ei ole mitään sosiaalisia taitoja, kun ei osaa edes sanoa, ettei halua aiheesta puhua. Aikuisten ihmisten vuorovaikutuksessa asiat sanotaan suoraan ja on aivan turha loukkaantua, jos kaikki eivät halua puhua samoista asioista kuin sinä."

Aikuisten ihmisten vuorovaikutuksessa asiat sanotaan suoraan - eli jos sinä olet suoraan sanottuna minun mielestäni aivan helvetin ärsyttävä, sinä et saa loukkaantua siitä?

Vierailija
90/129 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kun tätä nimenomaista kaveria ei kiinnosta aihe, kukaan muukaan ei saa siitä jatkaa?

---

Juuri noin se menee."

Luehan ihan itse.

Ei ole tarvetta. Toisin kuin sinä, osaan lukea ilman, että otan joka helvetin sanan kirjaimellisesti. Vähän pitää ymmärtää tehdä myös omaa aivotyötä, jotta saa kiinni, mitä tarkoitetaan. Siihen autttaa, kun lukee viestin KOKONAAN eikä takerru yhteen lauseeseen irrallisena kokonaisuudesta. 

Vierailija
91/129 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuota noin.... Jos minä sanon, että ketään ei kiinnosta, se ei ole mikään päätös muiden puolesta. Jokainen saa edelleen sen jälkeenkin jatkaa keskustelua jos haluaa. "Ketään ei kiinnosta" vastaa lähinnä ilmaisua "lopeta turha jankkaaminen, en jaksa vääntää tästä". Ei se ole mikään määräys, että kukaan ei nyt saa osallistua keskusteluun enää ikinä :D"

Ketään ei kiinnosta = KETÄÄN EI KIINNOSTA. Eli "minua eikä ketään muutakaan täällä ei kiinnosta". Se tarkoittaa tasan sitä mitä purkissa lukee, eli sanoja on määritellyt toisen jutun niin turhaksi, ettei se voi ketään muutakaan kiinnostaa.

Vierailija
92/129 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En siis vängännyt asiasta , mutta sanoin vain siihen kommenttiin missä kaveri sanoi että vauvaa ei pitäisi paapoa, että olen eri mieltä asiasta ja halusin toki perustella mielipiteeni. Kyse ei minun mielestäni ole vänkäämisestä. En ymmärrä yleisesti ihmisiä, jotka eivät ole valmiita ottamaan palautetta vastaan itse lähettämäänsä kommenttiin. Minusta asiat kannattaisi keskustella aina loppuun asti jos ne aloittaa. 

Pyysikö kaveri sinulta palautetta? Jos ei, kyse on vain ja ainoastaan lapsellisesta tarpeestasi nokitella. Se on rasittavaa ja ymmärettävästi kaveri sanoi, ettei jaksa jatkaa keskustelua (=vääntöä) sinun kanssasi

Kyllä ainakin mies porukoissa sanotaan suoraan että älä ny höpöjä puhu jos joku suoltaa virheellistä tai arvelluttavaa

Joo ei todellakaan jutella äijien kans mukuloosta. Menikö taas leidillä pointti vähä ohi?

Vierailija
93/129 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Peruskohteliaisuuteen kuuluu vastaaminen. Jos kaveri ei olisi vastannut mitään, ap olisi täällä itkemässä kun kaveri ei vastaa hänelle ja mammat laulaisivat kuorossa miten törkää on jättää vastaamatta ja kaverilla ei ole mitään sosiaalisia taitoja, kun ei osaa edes sanoa, ettei halua aiheesta puhua. Aikuisten ihmisten vuorovaikutuksessa asiat sanotaan suoraan ja on aivan turha loukkaantua, jos kaikki eivät halua puhua samoista asioista kuin sinä."

Aikuisten ihmisten vuorovaikutuksessa asiat sanotaan suoraan - eli jos sinä olet suoraan sanottuna minun mielestäni aivan helvetin ärsyttävä, sinä et saa loukkaantua siitä?

On eri asia kommentoida asiaa ("en halua keskustella tästä") ja haukkua henkilöä ("olet ärsyttävä ihminen"). Pitää osata erottaa asiat ja ihmiset toisistaan. Asiat voi sanoa suoraan ilman, että haukkuu ketään. Siitä erottaa aikuisen ihmisen ja lapsentasolle jääneen. Lapsentasolle jääneelle suoruus on tekosyy loukata muita tahallaan. 

Vierailija
94/129 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tuota noin.... Jos minä sanon, että ketään ei kiinnosta, se ei ole mikään päätös muiden puolesta. Jokainen saa edelleen sen jälkeenkin jatkaa keskustelua jos haluaa. "Ketään ei kiinnosta" vastaa lähinnä ilmaisua "lopeta turha jankkaaminen, en jaksa vääntää tästä". Ei se ole mikään määräys, että kukaan ei nyt saa osallistua keskusteluun enää ikinä :D"

Ketään ei kiinnosta = KETÄÄN EI KIINNOSTA. Eli "minua eikä ketään muutakaan täällä ei kiinnosta". Se tarkoittaa tasan sitä mitä purkissa lukee, eli sanoja on määritellyt toisen jutun niin turhaksi, ettei se voi ketään muutakaan kiinnostaa.

Noin se varmasti on, jos ihminen on asperger tms. eikä osaa ns. lukea rivien välistä. Silloin kaikki otetaan kirjaimellisesti. Sinulle varmaan "perseet olalle" ilmaisu  tarkoitaa sitä, että kirjaimellisesti laitetaan pakaroita olkapäälle :D 

Vierailija
95/129 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

---

Juuri noin se menee."

Luehan ihan itse.

Ei ole tarvetta. Toisin kuin sinä, osaan lukea ilman, että otan joka helvetin sanan kirjaimellisesti. Vähän pitää ymmärtää tehdä myös omaa aivotyötä, jotta saa kiinni, mitä tarkoitetaan. Siihen autttaa, kun lukee viestin KOKONAAN eikä takerru yhteen lauseeseen irrallisena kokonaisuudesta. 

"Sinä etsit toisen väylän jankutuksellesi, jos yksi väylä ilmaisee, ettei kiinnosta."

Ap kertoi asiansa RYHMÄchättiin, jossa yksi ihminen ilmaisi, ettei kiinnosta. Miksi ap:n pitäisi etsiä toinen väylä "jankutukselleen", kun tuossa keskustelussa oli mahdollisesti vielä muita ihmisiä, joita aihe kiinnostaisi?

Viestisi oli muutenkin täynnä "keskustelussa on aina otettava toinen ihminen huomioon" -tason perusjuttuja - miksei ap:n kaveri ottanut ap:n tunteita huomioon?

Vierailija
96/129 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on siirtänyt maalitolppaa - aloituksessa ongelma oli se, että "koska hän ei halua keskustella aiheesta, niin silloin ei muka saisi jatkaa enempää? Mutta minusta taas asioista täytyy ja saa keskustella, varsinkin kun kaverin tieto oli selkeästi vanhentunutta"

Nyt suurin ongelma onkin, että kaveri on ollut tökerö sanoessaan ettei ketään kiinnosta. 

Alkuperäiseen ongelmaan sanoisin, että asioista saa ja täytyy keskustella, mutta ketään ei keskustelemaan voi pakottaa. Ihmisellä on täysi oikeus sanoa mielipiteensä vaikka ei jaksaisi tai haluaisi sitä käydä lähdeviitteiden kanssa läpi. Ap voi jatkaa omalta osaltaan, mutta hänen pitää hyväksyä se jos kukaan ei halua enempää osallistua.

Toiseen ongelmaan kommentoin sen verran, että onhan se hieman tökeröä sanoa ettei ketään muutakaan kiinnosta, jos ei ole kysynyt muiden kiinnostusta. Mutta toisaalta "ketä kiinnostaa" tms. on ihan yleistä puhekieltä jolla ei ole tarkoitus puhua toisten puolesta, vaan ilmaista ettei koe aihetta yleisesti kiinnostavaksi sen enempää. Jos ryhmässä on ihmisiä joita kiinnostaakin, he ovat kyllä täysin vapaita jatkamaan aiheesta ap:n kanssa.

Vierailija
97/129 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä nyt on ongelmana? Kaveria ei kiinnostanut/kiinnosta, asiahan on sillä selvä. Jos pitää saada selville, miksi kaveria ei kiinnostanut, niin sitä pitää kysyä kaverilta. Me täällä emme voi sitä tietää. 

Vierailija
98/129 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha. Onneksi olen karsinut kaikki kaverit minimiin. Täällä puolustellaan "ei ketään kiinnosta sun jutut" tyyppistä kommunikaatiota kaverille. Ja haukutaan sitä, että keskustellaan ylipäänsä asioista eikä vain sovita jotain tapaamisaikoja. Mistä sitä keskustellaan ellei mielipideasioista? Säästä? Ei tollasia kannata pitää WhatsAppissa tai kaveripiirissä.

En ole ap, mutta olen itse saanut usein palautetta siitä, että jään jankkaamaan asioita (ja josta kovasti yritän oppia pois). Kun mietin, niin valitettavan paljon olen aikoinaan lapsena ja nuorena saanut ilkeää kommenttia silloisilta "kavereilta", kuinka asiani ovat typeriä eivätkä kiinnosta ketään. Jolla otaksuttavasti ollut osuutta siihen, miten sosiaaliset taitoni ovat kehittyneet 

Niin en tiedä, ehkä se jankkaaminen on itselleni tullut tarpeesta tulla kuulluksi.

Itse olen huomannut että jos olen esimerkiksi kommenyoinut johonkin faktalla ja toinen loukkaantuu (kun ei tiennyt, mutta pitää päteä) niin vedotaan tuohon evvk ja pahimmat vetää siihen myös muita. Prinsessat.

Vierailija
99/129 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

---

Juuri noin se menee."

Luehan ihan itse.

"Sinä etsit toisen väylän jankutuksellesi, jos yksi väylä ilmaisee, ettei kiinnosta."

Ap kertoi asiansa RYHMÄchättiin, jossa yksi ihminen ilmaisi, ettei kiinnosta. Miksi ap:n pitäisi etsiä toinen väylä "jankutukselleen", kun tuossa keskustelussa oli mahdollisesti vielä muita ihmisiä, joita aihe kiinnostaisi?

Viestisi oli muutenkin tä

Oisko vaikka kyllästynyt vuosien mittaa siihen, että ap jää jumiin johonkin mitättömään asiaan eikä pysty lopettamaan siitä jankkaamista vaikka kirjaimellisesti ketään muuta ei enää kiinnosta? Mehän emme tiedä, mitä kaikkea ap on jankuttanut ennen tätä mainittua tilannetta. Voi olla, että kaverille tuli nyt ns. viimeinen pisara ja siksi hän ärähti kovemmalla sävyllä, jotta ap tajuaisi lopettaa muiden elämään puuttumisen. 

Vierailija
100/129 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin se varmasti on, jos ihminen on asperger tms. eikä osaa ns. lukea rivien välistä. Silloin kaikki otetaan kirjaimellisesti. Sinulle varmaan "perseet olalle" ilmaisu  tarkoitaa sitä, että kirjaimellisesti laitetaan pakaroita olkapäälle :D 

Ei tietenkään tarkoita; minusta keskustelussa nyt vain on oltava kohtelias. "Ketään ei kiinnosta", "ole hiljaa", "painu vttuun" ym. eivät ole mitään kevyitä, kieli poskella -ilmaisuja. Mutta toisaalta ei kyllä olisi "lopeta turha jankkaaminen"kaan.