Työnantaja vaatii tekemään työvuoro listassa olevat vuorot, vaikka määräaikainen sopimus päättyy sitä ennen
Ei ole trolli. Tällaisia työnantajia on oikeasti olemassa. Minulle on laitettu työvuoroja viikoksi sopimuksen päättymisen jälkeen. Syyksi sanottiin, ettei henkilöstö muuten riitä ja olen kuulemma velvollinen tekemään työvuorolistassa olevat vuorot.
Ehdin jo sopimaan toisen työn tämän jälkeen, koska oletin ettei työt jatku enää tämän jälkeen, koska esimies ei ole mitään puhunut. Vähän arveluttaa mitähän tästäkin vielä tulee.. :D
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Hoidat noi vuorot. Sitten irtisanoudut ja saat päälle vielä kuukauden palkan irtisanoutumisajalta, koska työsopimuksesi on tuon takia automaattisesti muuttunut toistaiseksi voimassa-olevaksi.
Höpöhöpö. Kukaan järkevä ei mene töihin ilman työsopimusta. Ja kun ap on aloittamassa toisessa työssä.
"En ole töissä täällä xx.xx.xxxx." Helppoa.
AP:lle
Jos määräaikainen sopimuksesi päättyy esimerkiksi 20.10.2024 niin olet vapaa siirtymään 21.10.2024 toiseen työpaikkaan tai mihin tahansa vaikka lomalle. Mikään ma sopimus ei muutu automaattisesti toistaiseksi voimassa olevaksi. Tällöin pitää tehdä uusi työsopimus mikäli olisit halunnut jatkaa kyseisessä työpaikassa. Eli työsuhteesi päättymisen jälkeen et ole velvollinen tekemään mitään (ellei TA ole jatkanut sopimustasi, mutta eihän sitäkään saa yksipuolisesti tehdä vaan halutessasi sinun on allekirjoitettava.) Erotessasi muista pyytää työtodistus ja jos haluat siihen eron syyn ja vielä jos haluat arvostelut käytöksestä ja työtaidosta ne on pyydettävä. Ahkeruutta ei ole enää saanut arvioida vuosikausiin. T. Työlainsäädäntö tuttua
Auh, onneksi itse olen tehnyt töitä lähinnä isoissa firmoissa, joissa näitä asioita hoitaa ammattilaiset ja myös niiltä paikallistason pomoilta odotetaan ymmärrystä tai niiden ammattilaisten konsultointia näissä asioissa.
Yhdestä lyhyitä määräaikaisuuksia ketjuttavasta paikasta lähdin määräaikaisen loppuessa uuteen työhön. Tiesin kyllä että seuraavaksikin pätkäksi taas tarvitaan, mutta vakipaikka löytyi muualta kaikessa hiljaisuudessa. Ilmoitin edellisellä viikolla että en ole tulossa enää, pomo hetken pohti asiaa ja kysyi että ensi viikollako vai enää ikinä. Ei mitään draamaa vaikka kävi ilmi että heillä tulee olemaan vajaamiehitys, iso firma on varmasti tietoinen, että määräaikaisuus ja niiden ketjuttaminen on riski myös työnantajalle ja sen riskin olivat valmiit ottamaan useiden työntekijöiden kohdalla.
Kerrataas nyt vielä.
AP voi ihan vapaasti aloittaa siinä uudessa työssään, jonka hän on jo sopinut, koska määräaikaisuus päättyy eikä jatkosta ole kirjallisesti sovittu. Sillä ei ole merkitystä, että työvuorolistaan on laitettu työvuoroja määräaikaisuuden päättymisen jälkeiselle ajalle. Se on sitten työnantajan moka, jos ei muista, että AP:n määräaikaisuus päättyy nyt.
MUTTA
AP voi ihan vapaasti myös kävellä entiseen työhönsä ja tehdä nuo työvuorolistan vuorot, ja jos työnantaja sen sallii, lain mukaan työsopimus muuttuu automaattisesti toistaiseksi voimassa olevaksi. Riippumatta siitä, ajattelikö työnantaja tarjota vain viikon verran lisätunteja tai unohtiko, että se määräaikaisuus päättyy just nyt. Se on sitten työnantajan moka, jos ei tuota lain kohtaa tunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tarkoittaa sitä, että sopimuksesi muuttuu automaattisesti vakituiseksi. Pidä huoli siitä, ettei työnantaja tee oharia tässä asiassa.
Ei sitä voi työnantaja yksipuolisesti muuttaa toistaiseksi voimassa olevaksi. Kyllä siitä pitää työntekijältä kysyä, käykö järjestely.
Jatkuu toistaisejsi voimassa olevana, jos ap tulee töihin. Ei jatku, jos ap ei tule töihin.
Höpsistä vaan.
Olin kaupungilla töissä tällaisellä 9 euron päivä ja työt loppui marraskuussa. Minulle oli lupailtu jatkoa ja lokakuussa kyselin. Sanottiin ei ole rahaa.
Viimeinen päivä tuli, olin jo tyhjentänyt paikkani jne ja esimies tuli ensiksi kyselemään kakkua. Aina harjoittelijan pitää tuoda kakkua. Sitten kyseli voisinko jatkaa, kun monella vakituisella on jouluksi jo lomaa. Voisin ottaa työkkäriin yhteyttä, olisi viikoksi tarjota töitä joulun aikaan. Sanoin morjens ja lähdin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kellään pomolla tulis mieleenkään ehdottaa moista. Mitä jos se sopimukseton työntekijä loukkaantuu töissä? Siinä on se pomo ihmeessä työterveyden, vakuutusten ym kanssa.
Ei se työntekijä ole sopimukseton vaan ser aiempi määräaikainen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassaolevana jos sen päättymisern jälkeen työnantajan tarjoamaa työtä suostuu tekemään.
Jostain syystä osalla kommentoijista on jäänyt jumiin päähän tuo ainoa oppimansa asia työsopimuksista, ja nyt nuo hokee sitä joka välissä vaikkei sillä ole aloittajalle väliä kun aloittaja on menossa uuteen työhönsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kellään pomolla tulis mieleenkään ehdottaa moista. Mitä jos se sopimukseton työntekijä loukkaantuu töissä? Siinä on se pomo ihmeessä työterveyden, vakuutusten ym kanssa.
Ei se työntekijä ole sopimukseton vaan ser aiempi määräaikainen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassaolevana jos sen päättymisern jälkeen työnantajan tarjoamaa työtä suostuu tekemään.
Mutta siinä kohtaa kun se pomo on lirissä, kun alainen on vaikka vakavasti loukkaantunut tai vaikka kuollut töissä ja selvitetään kenen vika, niin se työsopimuspaperi on varmasti kultaa kalliimpi sille pomolle.
Itse esimiehenä en suostuisi moiseen hulluuteen että sitä sopimusta ei olisi olemassa. Meilläkin ne paperit kiertää ties millä isommilla pomoilla hyväksyttävänä ja aivan varmasti ne isommat pomot pesisi kätensä vastuusta jos sitä paperia ei olisi olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Se tarkoittaa sitä, että sopimuksesi muuttuu automaattisesti vakituiseksi. Pidä huoli siitä, ettei työnantaja tee oharia tässä asiassa.
Se muuttuu toistaiseksi voimassa olevaksi sopimuksesi vasta silloin, kun AP tulee töihin määräaikaisen sopparin päättymispäivän jälkeen ja työnanta sallii hänen tehdä töitä. Se on ns. hiljainen soppari.
Mielestäni mikään työsuhde ei jatku automaattisesti ilman uutta työsopimusta. Tämä tieto? On minulle uusi asia, vaikka olen 30 vuotta työstänyt näitä asioita. Toki työsopimuslaitkin muuttuvat, mutta epäilen, en viitsi enää lukea työsopimuslakia kun ole jo eläkkeellä. Kehotan työntekijöitä olemaan tarkkoja, itse ihmettelin aikoinaan miten esihenkilöt olivat tietämättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni mikään työsuhde ei jatku automaattisesti ilman uutta työsopimusta. Tämä tieto? On minulle uusi asia, vaikka olen 30 vuotta työstänyt näitä asioita. Toki työsopimuslaitkin muuttuvat, mutta epäilen, en viitsi enää lukea työsopimuslakia kun ole jo eläkkeellä. Kehotan työntekijöitä olemaan tarkkoja, itse ihmettelin aikoinaan miten esihenkilöt olivat tietämättömiä.
Tää lainkohta opetettiin mulle ainakin jo ysärin lopussa merkonomiopinnoissa, joku työoikeuden jne kurssi. Ei ole uudesta asiasta siis kyse.
Työsopimuslain 6 luku 5 pykälä, vaikka et sitä aikonutkaan lukea. Koskee määräaikaisten sopimusten hiljaista jatkamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla ei sitten ole mitään palkanmaksu velvoitetta jos työsopimus ei ole voimassa, että ihan ilmaiseksi menee jos menet tekemään vuorot.
Ei onneksi mene noin. Palkanmaksuvelvoite on, jos henkilö on työnantajan työnjohdon alaisuudessa ja käytettävissä.
Mieti miten vaikea näitä keissejä on todistaa ja voittaa oikeudessa, ja yleensä lähteä muutaman satkun takia moiseen ruljanssiin?
työntekijälle itseasiassa hyvin helppoa, ei tarvitse osoittaa kuin että on ollut paikalla ja käytettävissä. Ja se onnistuu vaikka työajanseurantajärjestelmästä. En usko, että niin pösilöä työnantajaa onkaan, että lähtee tuollaisen riitauttamaan... tai voi olla, mutta sitten menee oppi kovimman, eli lompakon, kautta perille.
Vierailija kirjoitti:
AP:lle
Jos määräaikainen sopimuksesi päättyy esimerkiksi 20.10.2024 niin olet vapaa siirtymään 21.10.2024 toiseen työpaikkaan tai mihin tahansa vaikka lomalle. Mikään ma sopimus ei muutu automaattisesti toistaiseksi voimassa olevaksi. Tällöin pitää tehdä uusi työsopimus mikäli olisit halunnut jatkaa kyseisessä työpaikassa. Eli työsuhteesi päättymisen jälkeen et ole velvollinen tekemään mitään (ellei TA ole jatkanut sopimustasi, mutta eihän sitäkään saa yksipuolisesti tehdä vaan halutessasi sinun on allekirjoitettava.) Erotessasi muista pyytää työtodistus ja jos haluat siihen eron syyn ja vielä jos haluat arvostelut käytöksestä ja työtaidosta ne on pyydettävä. Ahkeruutta ei ole enää saanut arvioida vuosikausiin. T. Työlainsäädäntö tuttua
JOs se on sulle tuttua, niin puhu sitten oikein. Toi moitä tuossa yllä sanot, EI PIDÄ PAIKKAANSA. Ihan nimimerkillä kokemusta aiheesta on.
Et ole velvollinen tekemään työvuoroja työsopimuksen loppumisen jälkeen, vaikka esimiehesi näin väittää.
Mihin aloittaja hävisi?
Ap, työsuhteesi muuttui juuri toistaiseksi voimassa olevaksi. Ole hyvä. Nyt tuönantaja tarvitsee irtisanomisperusteen saadakseen sinut pois, ja nostat palkkaa koko ajalta kunnes tämä toistaiseksi voimassa oleva työsuhteesi on laillisesti päätetty. Etkö usko? Googleta työsuhteen hiljainen pidentyminen. Sinä olet tässä voittaja.
97, paitsi että ap:llä on uusi työpaikka.
Ei hän voi mennä muutamaksi päiväksi nykyiseen työpaikkaan, koska sitten tulee se irtisanomisaika.
Miten hän aloittaisi uudessa kun nykyisen työpaikan irtisanomisaika pitäisi ensin "kuluttaa" pois??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä voi työnantaja yksipuolisesti muuttaa toistaiseksi voimassa olevaksi. Kyllä siitä pitää työntekijältä kysyä, käykö järjestely.
Jatkuu toistaisejsi voimassa olevana, jos ap tulee töihin. Ei jatku, jos ap ei tule töihin.
Höpsistä vaan.
Kannattaa mennä töihin ja tutustua työehtosopimuksiin. Ilmeisesti kukaan ei vaivaudu kuulumaan edes ammattiliittoon. Kunhan kirjoittelee jokaiseen ketjuun höpsistä vaan ja höpö höpöä. Haluatko miljonääriksi ohjelmassakin usein näitä samoja viisastelijoita yleisöstä, jotka vastaavat vääriä vastauksia ilmeisesti kilpailijan kiusaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää lainkohta opetettiin mulle ainakin jo ysärin lopussa merkonomiopinnoissa, joku työoikeuden jne kurssi. Ei ole uudesta asiasta siis kyse.
Työsopimuslain 6 luku 5 pykälä, vaikka et sitä aikonutkaan lukea. Koskee määräaikaisten sopimusten hiljaista jatkamista.
Mulla on jo aika vanha opus tuo Työsopimuslakikirja, joten ehkäpä näin on, kuten kerrot. Kertaakaan ei tullut työssäni vastaan tämänkaltainen keissi. Kiitos tiedosta!