Puoli kiloa kasviksia päivässä, miten toteuttaa?
Tuntuu aivan hurjalta määrältä. Kertokaahan te muut, millä tavoin saatte täyttymään tuon puoli kiloa kasviksia päivässä?
Kommentit (259)
140, nyt on tosi sekavaa juttua sulla. Meinasit, että kaurapuuro ja kasvikset sulkee sitten kaiken muun ravinnon pois, että se on joko tai?
Kannattaa käyttää ne "rehut" ihan ruoanvalmistukseen, eikä tarjota kekona kaurapuuron lisukkeena.
Mut siis, meinasitko sä nyt ihan oikeasti, että vaikka toi mainitsemasi 35 e kaatais teidän perheen koko budjetin? Että ootte jotenkin onnistuneet budjetoimaan teidän elämän niin, ettei siitä riitä sipuleihin, porkkanoihin, tomaattimurskaan jne.? Miten ootte päätyneet tähän, että kuvittelette kasvisten olevan joku ylimääräinen juttu, jonka voi vaan jättää ruokavaliosta pois?
Mun ongelma ei ole liika lihan syönti, vaan se että saatan helposti syödä päivän aikana esim. 2 leipää, ranskalaiset perunat sooseilla ja vaikka kananmunalla, ja iltapalaksi vielä pari leipää. Siinä on parista maustekurkusta aikamoinen matka edes siihen puoleen kiloon.
Sinäänsä tykkään kyllä kasviksista, mutta aika monesti huomaan päivän lopuksi että en ole syönyt mitään muuta kuin hiilaria...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on aivan järjetön suositus. Mihin perheiden rahat riittäisi ? Ehkä peruna ja leipä lasketaan kasviksiksi ?
Mitä hittoa nyt taas? Omenat, porkkanat, punajuuret, herukat, herneet, pakastevihannekset on edullisia.
On kelle on edullisia. 7 henkinen perhe yksi töissä ja asumiskulut 1652 + sähkö, netit, puhelimet, vaatetus, matkaliput, ruoka, harrastukset ym. ym. Ei siinä kuule hirveitä mahdollisuuksia ole päivää kohti 3,5 kg ostella rehuja. Niin saa tanan halpoja ei nuo rehut ole, eivätkä riitä eläväisten penskojen energiatason ylläpitoon.
Elämä on valintoja. Kahvipaketin hinnalla saa paljon vihanneksia. Itse priorisoin lasten terveyttä muun hinnalla mutta you do you.
Sitä ollaan niin tietäviä, mutta lohkaisusi ei nyt kyllä uponnut, meillä ostetaan ehkä kerran kaks vuodessa paketti kahvia, kun ei meillä kukaan perheen jäsen sitä juo. Syömme paljon kalaa, kanaa ja ylipäätään terveellistä ravitsevaa ruokaa ja löytyy toki perusrehutkin, mutta ei todellakaan 500 g per päivä jokaiselle, se kun tosiasia ettei niin paljon tartte rehuja popsia.
Ymmärrän hyvin, jotta rehulla saadaan ihmisiltä (ehkä) painoa pudotettua, kun tuo ylipaino on kansantauti niin hyvä hehkutella heinän syöjäksi, mutta meillä ei ole tarvetta kenelläkään painon pudotukseen. Ollaan muutenkin liikunnallinen porukka ja ylipäätään tarkkoja mitä syödään.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta näkee, että jos ei osaa yhtään arvioida syömistensä painoa ja on taipuvainen optimismiin, niin helpostihan tuo. Kas kun yksi tomaatti painaa 100g, samoin se isompi kurkkuviipale, ja jos leivän päälle laittaa paprikaa, niin sekin varmaan joo.
Marjojakin menee monilla satoja grammoja päivässä. Joka päivä. Uskokoon, ketä huvittaa.
Keskikokoisen tomaatin paino on about 125 g useimpien lähteiden mukaan.
Mä en kyllä arvioi syömieni kasvisten painoa mitenkään, kun on ihan itsestäänselvää, että niiden määrä mun päivittäisessä ruokavaliossa on paljon, paljon enemmän kuin puoli kiloa.
Mun on tosi vaikea käsittää, miten jonkun ruokavalio on sellainen, etteivät edes osaa uskoa muiden syövän riittävästi kasviksia.
Mitä epärealistista esim. on sadoissa grammoissa marjoja? Yks sellanen kaupan pieni mustikkapussi on 250g.
Vierailija kirjoitti:
Mun ongelma ei ole liika lihan syönti, vaan se että saatan helposti syödä päivän aikana esim. 2 leipää, ranskalaiset perunat sooseilla ja vaikka kananmunalla, ja iltapalaksi vielä pari leipää. Siinä on parista maustekurkusta aikamoinen matka edes siihen puoleen kiloon.
Sinäänsä tykkään kyllä kasviksista, mutta aika monesti huomaan päivän lopuksi että en ole syönyt mitään muuta kuin hiilaria...
Kasvikset on hiilaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta näkee, että jos ei osaa yhtään arvioida syömistensä painoa ja on taipuvainen optimismiin, niin helpostihan tuo. Kas kun yksi tomaatti painaa 100g, samoin se isompi kurkkuviipale, ja jos leivän päälle laittaa paprikaa, niin sekin varmaan joo.
Marjojakin menee monilla satoja grammoja päivässä. Joka päivä. Uskokoon, ketä huvittaa.
Mä en kyllä arvioi syömieni kasvisten painoa mitenkään, kun on ihan itsestäänselvää, että niiden määrä mun päivittäisessä ruokavaliossa on paljon, paljon enemmän kuin puoli kiloa.
Mun on tosi vaikea käsittää, miten jonkun ruokavalio on sellainen, etteivät edes osaa uskoa muiden syövän riittävästi kasviksia.
Mitä epärealistista esim. on sadoissa grammoissa marjoja? Yks sellanen kaupan pieni mustikkapussi
Kuinka moni syö edes puolikkaan pussin mustikoita joka päivä? Ja minä kun ostan kuuden tomaatin paketin kaupasta, niin se on 400-500 gramman paketti. Mutta jatkossa lasken hyvillä mielin tomaattini 125-grammaisiksi sitten syödessä.
Oikeasti puoli kiloa kasviksia tulee täyteen helposti, jos
- päivän joku ateria on tomaattimurskapohjainen
- päivään kuuluu joku iso herkkuhedelmä, joka painaa paljon. Tyyliin greippi, ananas, vesimeloni
- laskee perunan kasvikseksi. Minusta ainakin keitetty kesäperuna on kasvis, mutta en laskisi mitään ranuja tai röstejä kasviksiksi.
Vierailija kirjoitti:
140, nyt on tosi sekavaa juttua sulla. Meinasit, että kaurapuuro ja kasvikset sulkee sitten kaiken muun ravinnon pois, että se on joko tai?
Kannattaa käyttää ne "rehut" ihan ruoanvalmistukseen, eikä tarjota kekona kaurapuuron lisukkeena.
Mut siis, meinasitko sä nyt ihan oikeasti, että vaikka toi mainitsemasi 35 e kaatais teidän perheen koko budjetin? Että ootte jotenkin onnistuneet budjetoimaan teidän elämän niin, ettei siitä riitä sipuleihin, porkkanoihin, tomaattimurskaan jne.? Miten ootte päätyneet tähän, että kuvittelette kasvisten olevan joku ylimääräinen juttu, jonka voi vaan jättää ruokavaliosta pois?
En ole missään kohtaa väittänyt etteikö meillä syödä rehuja, mutta Määrä 500 g per nuppi, per päivä tekisi jopa 1 e kilohinnalla kk kuluissa yli 220 e lisäkuluja. Siksxtoiseen ei niitä 1 e kg saa kun korkeintaan jonkun yhden tai kaks juttua. En sinänsä kiistä rehunsyöntiä, mutta ei sitä määrää tartte liioitella. Siks toiseen kyseessä on suositus, ei elämän elinehtona pakko.
Suositus on myös mm. pestä kädet joka mutkassa kymmeniä ja taas kymmeniä kertoja päivässä, teetkö niin? Siis kunnolla pestä eikä hullutella juoksevan veden alla, niinkuin esim vessoissa näkee tehtävän. Käsi sydämelle, onko näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään näyttöä kasvisten syönnin terveellisyydestä - päin vastoin on tieteellistä näyttöä, biologista ja antropologista, että ihmisen luontainen ruokavalio on liha ja eläinrasva.
Yksikään muu kädellinen ei ole puhdas petoeläin, niin ei kyllä ole homo sapienskaan.
Tiede ja typpi-isotooppianalyysi sanoo toisin. Ja ne muut kädelliset ovat tyhmiä, asuvat puissa ja syövät omaa paskaansa.
Ei tiede sano niin. Veikkaukseni on, että oot kattonu jonkun YouTube-videon, jossa joku sanoo, että tiede sanoo näin, ja se on sun käsitys tieteestä.
Eikä muut kädellise
Joo en katso videoita. Luen. Ja luen vähän laajemmin kuin tarkoitushakuisesti etsien jotain omaa väittämääni tai uskomustani tukevaa yksittäistä juttua, ohittaen kaiken sen kanssa ristiriitaisen tiedon.
Jätät siis käytännössä lukematta tiedon joka ei sovi omaan kapeaan ajatusmaailmaasi :D
Eipä onnistunut tieteellisen tutkimuksen luku teikäläiseltä :D
Vierailija kirjoitti:
Kuten moni on jo kommentoinutkin, lisätään kasviksia kaikenlaisiin ruokiin: keittoihin, kastikkeisiin, laatikoihin, patoihin, pihveihin, pyöryköihin, murekkeisiin, lettuihin, puuroihin, jogurtteihin, rahkoihin, smootieihin ja tietysti salaatteihin. Lämpimän ruuan seassa kasvikset uppoaa ihan huomaamatta. Raakasalaatteja en hirveitä määriä jaksa puputtaa.
Esimerkkinä pelkkä purkillinen tomaattimurskaa painaa jo 400g, eikä siitä kovin ison kastikkeen tai keiton pohjaa vielä synny. Sitäpaitsi kypsennettynä tomaatti on terveellisempääkin kuin raakana.
Mielikuvitusta kehiin, tietysti oman vatsan sietokyky (palkokasvit, kaalit ym.) huomioiden.
Miksi kasvikset pitäisi syödä huomaamatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse syön 2 krt päivässä lämpimän aterian ja sen yhteydessä joko 200 gr salaattia tai juureksia. Lisäksi aamulla ja illalla 100 gr marjoja rahkan, viilin tai maustamattoman jogurtin kans. Ei ole ähky olo ja painoa lähtenyt nyt 5,5 kg. Ruoan yhteydessä 60 gr riisi, peruna tai pasta joka punnittu ennen keittämistä ja 80 -100 gr kana, kala tai liha. Lisäksi raejuustoa vajaa rkl. Annos näyttää isolta mutta tämän lasketutin asiantuntijalta. Ei tule naposteltua ylinääräistä.
Gr? Grammarammaa?
Eemi kuule kun tuo edellinen tarkoittaa varmasi grammoja tuolla yksiköllä gr. Kaikki muut tajusi. Sinä olet ainoa, joka ei tajunnut. Oikein harmittaa puolestasi.
Gramman lyhenne on g. Gr ei
Toi on sinänsä totta, että gr lyhenne on vanhentunut gramman lyhenne ja on nykyisin pelkkä g.
onko täällä palstalla joku niin vanha, että on käynyt koulunsa ennen kuin gramman lyhenne on muuttunut "pelkäksi g:ksi"? Eli varmaan joskus kansakouluaikaan?
Ihan yksinkertaistettuna painon (ei ravintoarvojen) mukaan: yksi kurkku painaa noin 300 grammaa ja pari isoa porkkanaa loput 200 grammaa.
Kenen mielestä tämä on paljon, kun määrä jaetaan useammalle aterialle päivän aikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä epärealistista esim. on sadoissa grammoi
Kuinka moni syö edes puolikkaan pussin mustikoita joka päivä? Ja minä kun ostan kuuden tomaatin paketin kaupasta, niin se on 400-500 gramman paketti. Mutta jatkossa lasken hyvillä mielin tomaattini 125-grammaisiksi sitten syödessä.
Oikeasti puoli kiloa kasviksia tulee täyteen helposti, jos
- päivän joku ateria on tomaattimurskapohjainen
- päivään kuuluu joku iso herkkuhedelmä, joka painaa paljon. Tyyliin greippi, ananas, vesimeloni
- laskee perunan kasvikseksi. Minusta ainakin keitetty kesäperuna on kasvis, mutta en laskisi mitään ranuja tai röstejä kasviksiksi.
Kai se yleensä syödään koko pussillinen? En tiedä, itse syön lähinnä vihanneksia, en niinkään hedelmiä ja marjoja.
Niin, ne tomaatin painoarviot meni niin, että pieni tomaatti 75 g, keskikokoinen 125 g ja iso 175 g. En ole ollut mukana määrittelemässä, mitä pidetään keskikokoisena tomaattina.
Sori, mulla tulee helposti reippaasti yli puoli kiloa kasviksia päivässä ilman, että syön mitään isoja hedelmiä (tai hedelmiä ylipäätään), ja ilman että lasken perunaa mukaan. Tomaattimurskaakaan en käytä joka päivä.
Miksi se on niin vaikea uskoa, että monet syö paljon kasviksia ihan ilman mitään erityistä yrittämistä, laskeskelua, punnitsemista jne.?
Niille, joille se tuntuu jotenkin vaikealta, suosittelen yhä niitä dippivihanneksia. Ja tomaattimurskapohjaisia ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Usko mitä haluat, mutta tänä aamuna mun aampalakulhossa oli marjoja muistaakseni 114 g. Kävi meinaan talousvaa'an kautta.
Samoin ne kurkkupala ja tomaatti ovat käyneet samaisella talousvaa'alla ja on todettu niiden painavan yhdessä n. 200 g kun ei siis niitä ihan pienimpiä tomaatteja ota (ja kurkkua saman kokoinen palanen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse syön 2 krt päivässä lämpimän aterian ja sen yhteydessä joko 200 gr salaattia tai juureksia. Lisäksi aamulla ja illalla 100 gr marjoja rahkan, viilin tai maustamattoman jogurtin kans. Ei ole ähky olo ja painoa lähtenyt nyt 5,5 kg. Ruoan yhteydessä 60 gr riisi, peruna tai pasta joka punnittu ennen keittämistä ja 80 -100 gr kana, kala tai liha. Lisäksi raejuustoa vajaa rkl. Annos näyttää isolta mutta tämän lasketutin asiantuntijalta. Ei tule naposteltua ylinääräistä.
Gr? Grammarammaa?
Eemi kuule kun tuo edellinen tarkoittaa varmasi grammoja tuolla yksiköllä gr. Kaikki muut tajusi. Sinä olet ainoa, joka ei tajunnut. Oikein harmittaa puolestasi.
Gramman gr lyhenne ei ole koskaan ollut virallinen lyhenne vaikka sitä käytetään edelleenkin, mutta vuonna nappi ja kaura se oli virallisen epävirallinen, näkyy monissa keittokirjoissakin jotka vanhempia, mutta oikea lyhenne on g
Sääntö on aika hassu, kun eri kasvikset ovat tosi eriarvoisia keskenään. Joku syö kurkkua, toinen tyrniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten moni on jo kommentoinutkin, lisätään kasviksia kaikenlaisiin ruokiin: keittoihin, kastikkeisiin, laatikoihin, patoihin, pihveihin, pyöryköihin, murekkeisiin, lettuihin, puuroihin, jogurtteihin, rahkoihin, smootieihin ja tietysti salaatteihin. Lämpimän ruuan seassa kasvikset uppoaa ihan huomaamatta. Raakasalaatteja en hirveitä määriä jaksa puputtaa.
Esimerkkinä pelkkä purkillinen tomaattimurskaa painaa jo 400g, eikä siitä kovin ison kastikkeen tai keiton pohjaa vielä synny. Sitäpaitsi kypsennettynä tomaatti on terveellisempääkin kuin raakana.
Mielikuvitusta kehiin, tietysti oman vatsan sietokyky (palkokasvit, kaalit ym.) huomioiden.
Miksi kasvikset pitäisi syödä huomaamatta?
Näköjään ketjussa monelleniin vaikeeta että yritetään vähän auttaa.
Meilläkin muu kuin liha usein pääosassa. Nyt on kastanjakausi niin niitä menee uunikastanjoina ja pakastekastanjoita kasvisrisotossa ym. Lapset tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yksinkertaistettuna painon (ei ravintoarvojen) mukaan: yksi kurkku painaa noin 300 grammaa ja pari isoa porkkanaa loput 200 grammaa.
Kenen mielestä tämä on paljon, kun määrä jaetaan useammalle aterialle päivän aikana?
No en kyllä syö kokonaista kurkkua päivässä, ehkä muutaman viipaleen leivän päällä. Porkkanaraasteeseen menee 1 porkkana/hlö. Eli ei täyty tuolla mitenkään (minulla ainakaan).
Jos söisin noin paljon kasviksia niin istuisin myös vessassa puolet ajasta. Terv. IBS joka saa pahat oireet lähes kaikesta muusta paitsi lihasta ja kovista juustoista.