Vuosia kestänyt ummetus - vinkkejä?
Onko kukaan päässyt eroon vuosia kestäneestä unmetuksesta?
Olen kokeillut kaikkea mahdollista elintavoista erilaisiin kuureihin. Tilanne alkoi hyvin stressaavan elämäntilanteen aikana ja on kestänyt kaksi ja puoli vuotta. Alan olla aivan täysin väsynyt tähän loppumattoman tukalaan ja kipeään oloon.
Kommentit (134)
Kuitua, vettä, liikuntaa. Siinäpä se.
Suolistossa voi olla kasvaimia, tavara ei liiku ja sattuu, mene ihmeessä lääkäriin !
Mulla sama homma. Ei tullut yhtään oikeaa vastausta, mitä en olisi kokeillut irrottamiseen. Tuo vesi alakautta toimii, mutta ei sitäkään voi jatkuvasti käyttää. Auttaa vaan sillä kertaa. Tähystys on tehty molemmista päistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kolmikymppinen nainen ja en syö lääkkeitä. Lääkärissä käydessä neuvo oli mennä apteekkiin, mutta suolta lamaavia lääkkeitä ei voi syödä pitkään. Ja mun kohdalla niistä ei ollut apua. Suoli ei liikkunut paremmin lääkkeilläkään, joten suolensisällön koostumuksen pehmeneminen ei muuttanut tilannetta.. Jatkuva kipu vaikuttaa elämään todella suuresti.. Suolihuuhteluistakaan en kokenut olevan apua. Psyllium ei myöskään auttanut.
Olen juonut nyt pahimpien kipujen ollessa päällä sokeroimatonta luumumehua n.3dl/päivä ja se auttaa parin päivän viiveellä. Suoli toimii siis noin kahden kolmen päivän välein, mitä jotkut pitävät normaalina. Olo on kuitenkin todella paha ja kipeä.
Kolonoskopiaan eli paksunsuolen tähystykseen mars !
Pitää yrittää päästä. Tämä on tehty pari vuotta ennen unmetuksen alkamista muista syistä, mutta tilannehan on tietysti voinut muuttua. Ajattelin, että tilanne alkoi todella vakavan stressin takia (ex-puolison psykoosi), joten oletin tilanteen laukeavan ajan kanssa. Mutta näin ei tosiaan ole tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Mites liikunta ?.Itsellä heti ummetusta jos en käy juoksemassa.Pienikin juoksulenkki auttaa, kunhan se on useamman kerra viikossa, noin 4-5 x.Kävely ei auta, vaikka olisi reipasta.
Juustoa ei voi syödä ollenkaan.
Liikunta ei muuta tilannetta. Maitotuotteet myös olen kokeillut jättää pois. Olin ummetuksen alkaessa ja ekan vuoden ajan vegaani.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama homma. Ei tullut yhtään oikeaa vastausta, mitä en olisi kokeillut irrottamiseen. Tuo vesi alakautta toimii, mutta ei sitäkään voi jatkuvasti käyttää. Auttaa vaan sillä kertaa. Tähystys on tehty molemmista päistä.
Tsemppiä sinnekin! Ajattelen omalla kohdalla tilanteen johtuvan edelleen stressistä. Viiden viikon kohdalla kesälomalla olo alkoi helpottumaan hiukan..
ap
Ummetus on voinut tehdä tuhoa ettei vatsa enää toimi ilman apuja. Huolehdi ainakin siitä, että pari kertaa viikossa saat suomen toimimaan kunnolla. Jos ei jollain kylmällä kahvijuomalla ja vedellä onnistu niin peräryiskeella. Milloin vatsa on toiminut kunnolla ja oletko käynyt lääkärissä? Pahimmassa tapauksessa ulostetta voi olla useita kiloja kertyneenä suolistoon.
Psyllium toimii todella hyvin. Se on täysin samaa tavaraa kuin Visiblin, josta on turha maksaa kalliisti kun psylliumia myydään kaupoissakin halpaan hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä sinnekin! Ajattelen omalla kohdalla tilanteen johtuvan edelleen stressistä. Viiden viikon kohdalla kesälomalla olo alkoi helpottumaan hiukan..
ap
Jos (kun) elät kroonisessa stressissä niin eikö jo kannattaisi alkaa miettiä mitä voisit tehdä että tilanne muuttuisi? Vaatii yleensä rohkeita ratkaisuja.
Sama ongelma oli mulla,kunnes aloin pyöräilemään työmatkat 9km.
Ongelma poistui kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Olen kolmikymppinen nainen ja en syö lääkkeitä. Lääkärissä käydessä neuvo oli mennä apteekkiin, mutta suolta lamaavia lääkkeitä ei voi syödä pitkään. Ja mun kohdalla niistä ei ollut apua. Suoli ei liikkunut paremmin lääkkeilläkään, joten suolensisällön koostumuksen pehmeneminen ei muuttanut tilannetta.. Jatkuva kipu vaikuttaa elämään todella suuresti.. Suolihuuhteluistakaan en kokenut olevan apua. Psyllium ei myöskään auttanut.
Olen juonut nyt pahimpien kipujen ollessa päällä sokeroimatonta luumumehua n.3dl/päivä ja se auttaa parin päivän viiveellä. Suoli toimii siis noin kahden kolmen päivän välein, mitä jotkut pitävät normaalina. Olo on kuitenkin todella paha ja kipeä.
Ummetukseen ei käytetä lamaavia lääkkeitä. Sinulla saattaa olla divertikkeleitä, niihin liittyy äkilliset pistävät kivut, tulehdusarvot koholla ja kuume on mahdollinen. Tutkituta suolistosi ettei myöhemmin tarvitse katua.
Etsi netistä I love you -vatsahieronnan ohje ja kokeile. Se on yleensä tarkoitettu lapsille mutta toimii myös aikuisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jos (kun) elät kroonisessa stressissä niin eikö jo kannattaisi alkaa miettiä mitä voisit tehdä että tilanne muuttuisi? Vaatii yleensä rohkeita ratkaisuja.
Tietysti. Töitä on kuitenkin tehtävä ainakin toistaiseksi. Teen osa-aikaista työtä ja mahdollisimman stressitöntä sellaista - rohkeiden ratkaisujen seurauksena. Seuraava vaihtoehto olisi sitten työttömyys. Tai kotiäitiys!
Arvasin, että ongelman taustalla kasvisruokavalio. Niinhän se aina on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ummetukseen ei käytetä lamaavia lääkkeitä. Sinulla saattaa olla divertikkeleitä, niihin liittyy äkilliset pistävät kivut, tulehdusarvot koholla ja kuume on mahdollinen.
Ei tietenkään. Mutta ne lääkkeet, jotka auttavat suolta toimimaan lamaavat suolen itsenäistä toimintaa pitempään käytettynä.
Me, joilla lihapainotteinen ruokavalio, emme kärsi ummetuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Arvasin, että ongelman taustalla kasvisruokavalio. Niinhän se aina on.
Virheliike oli olla vegaani. Yleisesti energiaa on enemmän nyt, mutta vuoden sekasyönti ei ole auttanut ummetukseen. Yli viisi vuotta vegaanina ei aiheuttanut ummetusta, joten en laittaisi sen piikkiin - vaikka en kenellekään nykyisellä kokemuksella ja tietämyksellä suosittele kasvisruokavaliota.
Elimistö voi olla tulehdustilassa, silloin hankittava lääkettä. Kauhea syöminen milloin mitäkin ei tällöin auta. Aamuisin kaksi lusikallista oliivi- tai avokadoöljyä jogurttiin auttoi.
Mites liikunta ?.Itsellä heti ummetusta jos en käy juoksemassa.Pienikin juoksulenkki auttaa, kunhan se on useamman kerra viikossa, noin 4-5 x.Kävely ei auta, vaikka olisi reipasta.
Juustoa ei voi syödä ollenkaan.