Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuosia kestänyt ummetus - vinkkejä?

Vierailija
15.10.2024 |

Onko kukaan päässyt eroon vuosia kestäneestä unmetuksesta?

Olen kokeillut kaikkea mahdollista elintavoista erilaisiin kuureihin. Tilanne alkoi hyvin stressaavan elämäntilanteen aikana ja on kestänyt kaksi ja puoli vuotta. Alan olla aivan täysin väsynyt tähän loppumattoman tukalaan ja kipeään oloon.

Kommentit (134)

Vierailija
1/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ummetuksesta eikä unmetuksesta

Vierailija
2/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö puuroa aamupalaksi ja juo 2 litraa vettä päivässä. Ole hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ummetus johtui lääkkeestä. Itse asiassa kaksikin eri lääkeainetta on aiheuttanut mulle suolen lamaantumista ja sitä kautta ummetusta, ebastiini ja amitriptyliini.

Sanon ihan siksi, että jos sattumalta syöt jompaakumpaa, niin kannattaa tarkistaa, auttaako lääkkeen vaihtaminen. Todennäköisesti et syö kumpaakaan.

Vierailija
4/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olekto nainen vai mies? Naisilla ummetuksen syynä voi yllättävää kyllä olla myös kohdussa oleva myooma.  Mene jokatapauksessa lääkäriin, niin hän voi sulkea pois pahimmat syyt ja sitten miettiä millä sen saisi kuriin.

Vierailija
5/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä illalla kahvit ja juo aamulla lasi vettä ja lasi kylmää kahvia. Varma keino vessaan. 

Vierailija
6/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muuten vähentää viljojen kuitujen syömistä. Aikanaan yritin hoitaa ummetustani syömällä kauraleseitä - se vain pahensi ummetusta.

Parhaaseen lopputulokseen pääsen, kun juon tarpeeksi vettä (noin 1,5 litraa päivässä) ja syön paljon kasviksia. Kasvikset kannattaa syödä mahdollisimman isoina paloina, älä laita niitä blenderiin, sillä silloin kuidut pilkkoutuvat liian pieneksi.

Vierailija
7/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persuilla tuo vaiva vie eduskuntaan.

Sonta poisteraan siellä suun kautta tai X:ään.

Vierailija
8/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liota pellavansiemeniä yön yli vedessä ja juo aamulla.  Voit lisätä aamulla mehua maun vuoksi.

Vierailija
9/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmikymppinen nainen ja en syö lääkkeitä. Lääkärissä käydessä neuvo oli mennä apteekkiin, mutta suolta lamaavia lääkkeitä ei voi syödä pitkään. Ja mun kohdalla niistä ei ollut apua. Suoli ei liikkunut paremmin lääkkeilläkään, joten suolensisällön koostumuksen pehmeneminen ei muuttanut tilannetta.. Jatkuva kipu vaikuttaa elämään todella suuresti.. Suolihuuhteluistakaan en kokenut olevan apua. Psyllium ei myöskään auttanut. 

Olen juonut nyt pahimpien kipujen ollessa päällä sokeroimatonta luumumehua n.3dl/päivä ja se auttaa parin päivän viiveellä. Suoli toimii siis noin kahden kolmen päivän välein, mitä jotkut pitävät normaalina. Olo on kuitenkin todella paha ja kipeä.

Vierailija
10/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liota pellavansiemeniä yön yli vedessä ja juo aamulla.  Voit lisätä aamulla mehua maun vuoksi.

Ei auta, olen kokeillut tämänkin. Kiitos kuitenkin, joillakin selkeästi toimii.

Vierailija
11/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä joudun ottamaan välillä Toilaxia 3 tbl kun vatsa on jumissa psykoosilääkkeitten takia. Sen jälkeen vatsa alkaa toimimaan normaaliksi muutamiksi päiviksi.

Vierailija
12/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko visiblin jo ollut testissä? Mä oon saanut siitä avun. Tosin se maistuu niin kauheelta että vaikea ottaa. Puuron seassa paras mutta en aina ehdi tai jaksa tehdä puuroa kun annoksen pitää olla isohko että visiblin sekoittuu sinne. Nyt kaadan sitä suoraan suuhun puoli mitallista kerralla ja runsaasti vettä päälle. Viime aikoina olen siis syönyt sitä vähemmän ja heti huomaa että suoli laiskistuu.

Pegorion myös hyvä. Sitä voi käyttää pitkään.

Vierailija
13/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö lihaa ja kasvista. Vältä maitotuotteita.

Vierailija
14/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö raakaa porkkanaa. Siitä tulee kakkahätä. Pari kertaa tullut jopa housuun kun olen syönyt paljon raakaa porkkanaa.

Vierailija
15/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon vettä ja salaattia, sitten juoksulenkki. Mielellään seurassa, jolle et kehtaa sanoa meneväsi puskakakalle.

Vierailija
16/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kolmikymppinen nainen ja en syö lääkkeitä. Lääkärissä käydessä neuvo oli mennä apteekkiin, mutta suolta lamaavia lääkkeitä ei voi syödä pitkään. Ja mun kohdalla niistä ei ollut apua. Suoli ei liikkunut paremmin lääkkeilläkään, joten suolensisällön koostumuksen pehmeneminen ei muuttanut tilannetta.. Jatkuva kipu vaikuttaa elämään todella suuresti.. Suolihuuhteluistakaan en kokenut olevan apua. Psyllium ei myöskään auttanut. 

Olen juonut nyt pahimpien kipujen ollessa päällä sokeroimatonta luumumehua n.3dl/päivä ja se auttaa parin päivän viiveellä. Suoli toimii siis noin kahden kolmen päivän välein, mitä jotkut pitävät normaalina. Olo on kuitenkin todella paha ja kipeä.

Okei, eli sulla todellakin suoli on lamaantunut eli sen lihakset eivät toimi.

Tuossa muuten viestisi alussa sekoitin lamaantumisen ja laksatiivit. Ensimmäinen on sitä, etteivät lihakset toimi ja liikuta tavaraa eteenpäin. Laksatiivi taas tarkoittaa ainetta, joka saa suoliston lihakset liikkumaan enemmän. Näköjään sulla laksatiivit eivät auta tuohon, joten kuulostaa samalta kuin mun tilanteeni, kun söin allergiaan Kestineä. Mikään laksatiivi ei auttanut. Onneksi lopulta tajusin yhteyden ja vaihdoin lääkettä.

-3

Vierailija
17/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolonoskopiaan eli paksunsuolen tähystykseen mars !

Vierailija
18/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon 7  kpl  0.33 olut tölkkiä päivässä ja voin sanoa että ei ummeta

Vierailija
19/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jännittäjä? Ekaksi mieliala. Perustyyneys, jos se on kateissa, niin lähtisin purkamaan henkistä puolta ja peruslevollisuuden tavoittamista. Jos tuo on jo pari vuotta kestänyt ja olet jo yhtä sun toista kokeillut, niin mitä jää jäljelle? Ainakin korvienväli. Meinaan, että jännittyneisyys heijastuu stressinä vatsaan ja suolistoon. Toki varmasti on vielä käytännön keinoja mitä ei ole tullut mieleen. Itselläni vahva kahvi aamulla rikkoo vatsan ja avaa suolen. 

Vierailija
20/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta on tärkeää vatsan toiminnalle, rauhoittavat lääkkeet päin vastoin.