Vuosia kestänyt ummetus - vinkkejä?
Onko kukaan päässyt eroon vuosia kestäneestä unmetuksesta?
Olen kokeillut kaikkea mahdollista elintavoista erilaisiin kuureihin. Tilanne alkoi hyvin stressaavan elämäntilanteen aikana ja on kestänyt kaksi ja puoli vuotta. Alan olla aivan täysin väsynyt tähän loppumattoman tukalaan ja kipeään oloon.
Kommentit (134)
Vatsa toimi hyvin joskin aika löysästi:
tunnin lenkki päivittäin
vettä 2l tai yli
ei maitotuotteita
ruisleipää kasviksilla tai kaurapuuro siemenillä aamupalaksi
päivän aikana banaani tai pari, tai vaihtelun vuoksi omenaa, sitrushedelmiä
muut ruuat pakastepizzaa, kotiruokaa tms
magnesiumsitraatti 2kpl/pvä (tämä selittänee löysäilyn)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pirkka porkkanakakku. https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/pirkka-porkkanakakku-300g-641040526…
Sain tästä ripulin. Auttaa varmasti ummetukseen. Tai sitten ei.
Ai sori, oletkin varmasti jo kokeillut tätä, niin kuin kaikkea muutakin täällä ehdotettua.
En ole kokeillut. Miksihän se triggeröi sua niin paljon, että olen kokeillut monia asioita hyvin ikävään vaivaan? Hassu juttu. Rakkautta, rauhaa ja siunausta sulle
Kuinka kauan olet kokeillut konstejasi? Luovutitko viikon, parin jälkeen vai etkö jaksanut niinkään pitkään?
-eri-
ennen suolentähystystä potilaiden pitää juodoa kotona tyhjennysjuomaa, sitä voi ostaa apteekista ilman reseptiä. Kokeile sitä. jos se toimii suolentähystyspotilaille, niin miksei sitten muillekin.
harmi ettet ole laktoosi-intolerantikko, silloin olisi helppo hoitaa ummetus syömällä/juomalla runsaasti maitotuotteita tyhjään vatsaan
Kaurapuuroa, marjoja, raejuustoa aamulla. Normaali ruoka muuten. Kasviksia mahdollisimman paljon. Täysjyväleipää juuston ja leikkeleiden kera. Riittävästi vettä. Juon maitokahvia useita mukillisia päivässä. Vatsa toimii todella hyvin joka aamu.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muuten vähentää viljojen kuitujen syömistä. Aikanaan yritin hoitaa ummetustani syömällä kauraleseitä - se vain pahensi ummetusta.
Parhaaseen lopputulokseen pääsen, kun juon tarpeeksi vettä (noin 1,5 litraa päivässä) ja syön paljon kasviksia. Kasvikset kannattaa syödä mahdollisimman isoina paloina, älä laita niitä blenderiin, sillä silloin kuidut pilkkoutuvat liian pieneksi.
Höpö höpö. Olet jättänyt veden juonnin vähemmälle.
Leseet nimenomaan tuovat suolistoon kuitua = on mitä paskantaa.
Leseiden lisääminen vaatii vain ehdottomasti VEDEN JUONNIN LISÄYSTÄ.
Vähän niin kuin kuivat/tuoreet luumut auttavat ummetukseen, mutta vain lisäveden kanssa. Jos et juo vesi-extraa niin ummetus vain pahenee.
Vierailija kirjoitti:
Juon 7 kpl 0.33 olut tölkkiä päivässä ja voin sanoa että ei ummeta
Itse en käytä lainkaan alkoholia ja minulla toimiii jo yksi alkoholiton olut ulostuslääkkeenä.
Kuinka kauan siitä on aikaa, kun olet käynyt siellä lääkärillä, joka ei osannut auttaa? Mitä tutkimuksia silloin tehtiin? Oliko silloin vatsakipua myös vai vain kakkakerrat harvassa? En tiedä miten lääkäri asian hahmottaa, mutta ainakin mulle nämä ovat kaksi eri asiaa - oma ärtyvä suoleni tuntee myös sellaisen tilanteen, jossa isolla hädällä ei ole tarvinnut käydä useampaan päivään, mutta vatsa ei silti ole kipeä eikä olo mitenkään kummallinen. Joten mun mielestä sun tilanteessa on nyt huolestuttavampaa tuo kipuilu ja huonovointisuus kuin tuotoksen määrä tai laatu sinänsä. Kannattaisi käydä uudemman kerran lääkärissä valittamassa nimenomaan kipua. Luulisi jotain tutkimuksia irtoavan.
Vesi ja liikunta. Jos istut peffallasi koko päivän ei ole ihme että tulee ummetus pukamat ja paha olla.
Pas kalenkkeilyä kannattaa harrastaa eli reipasta Liikuntaa kävelyä hölkkää juoksua niin kauan joka päivä että per se haluaa tyhjätä.
Naisena voi laitaa sormet sinne niin ja painella pökylää ulospäin...
Toinen voi suositella toista.... toinen kieltää sen ehdottomasti ... 🙄
Siis mikä sopii yhdelle, ei sovikaan eikä auta toiselle ollenkaan. Näinpä se onkin.
Minulla on Ummetus painotteinen Ärtynyt suoli. Ei sovi mitkään siemenet eikä tavallinen viljatuote. Pitkiä lenkkejäkään ei sairauden pahimmassa vaiheessa voi tehdä. Mutta lenkkeilen aina vointini mukaan. Tai jumppaan kotona.
Vettä suositellaan juotavaa 1,5 päivässä. Itselleni ei ole mitään hyötyä , jos juon yli 1,5 litraa/pv. Vatsa turpoaa entistä valtavammaksi. Kokeilin joskus juoda 2litraa.... Vettä saa myös ruuasta ja muista päivän juomista.
Kasvikset ovat hyvä juttu, itse en voi niitäkään syödä raakana kuin lusikallisen ( raa'at kasvikset sulavat vatsassa huonosti).
Syö niitä mitä pystyt syömään. Jos voit syödä kiiwiä ja kuivattuja liotettuja luumuja kokeile auttaako ne. Ja marjat, marjat ovat ehdottomasti paras juttu ummetuksen hoitoon.
Itselleni sopii ja helpottaakin kohtalaisesti Pegorion 12mg jauhe. Hidasvaikutteinen kyllä, ei ole mikään varsinainen ummetuslääke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama homma. Ei tullut yhtään oikeaa vastausta, mitä en olisi kokeillut irrottamiseen. Tuo vesi alakautta toimii, mutta ei sitäkään voi jatkuvasti käyttää. Auttaa vaan sillä kertaa. Tähystys on tehty molemmista päistä.
Tsemppiä sinnekin! Ajattelen omalla kohdalla tilanteen johtuvan edelleen stressistä. Viiden viikon kohdalla kesälomalla olo alkoi helpottumaan hiukan..
ap
Jos (kun) elät kroonisessa stressissä niin eikö jo kannattaisi alkaa miettiä mitä voisit tehdä että tilanne muuttuisi? Vaatii yleensä rohkeita ratkaisuja.
Kapitalistisessa yhteiskunnassa on aika hankala
Se on jännä juttu, että joillekin stressi aiheuttaa löysää vatsaa, mutta sitten esimerkiksi sinulla on päinvastainen ongelma. Tsemppiä sen kanssa! Itselläni on sama ongelma yhden ainoan pikkuruisen tabletin takia, jota olen joutunut syömään tänä vuonna, sitä ennen ei mitään ongelmia vaikka ylipainoinen olenkin (siis tämä heille, jotka väittävän ylipainon aiheuttavan ummetusta, ei aina niin ole niin).
Juo alkoholitonta olutta