Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuosia kestänyt ummetus - vinkkejä?

Vierailija
15.10.2024 |

Onko kukaan päässyt eroon vuosia kestäneestä unmetuksesta?

Olen kokeillut kaikkea mahdollista elintavoista erilaisiin kuureihin. Tilanne alkoi hyvin stressaavan elämäntilanteen aikana ja on kestänyt kaksi ja puoli vuotta. Alan olla aivan täysin väsynyt tähän loppumattoman tukalaan ja kipeään oloon.

Kommentit (134)

Vierailija
81/134 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yhtään ylipainoa niin ensimmäisenä laihduttaminen, koska suolisto ei pysty toimimaan muutoin. 

Vierailija
82/134 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääni magnesiumoksidille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/134 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pirkka porkkanakakku. https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/pirkka-porkkanakakku-300g-641040526…

Sain tästä ripulin. Auttaa varmasti ummetukseen. Tai sitten ei.

Ai sori, oletkin varmasti jo kokeillut tätä, niin kuin kaikkea muutakin täällä ehdotettua.

En ole ap, mutta vähintään 58 vuotta kovasta vatsasta kärsineenä on jo ehtinyt kokeilla melkein kaikkea, vaikka et sitä uskoisikaan. Kyllä tässä voi melkein hymähdellä kahville, kiiville, runsaalle vedenjuonnille ja liikunnalle jne, vaikka ne varmasti jollakulla toisella toimiikin. 

Vierailija
84/134 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan ruokavalio ja muut elintavat auttaa, liikunta,laihdutus.

Ei se nyt mitään rakettitiedettä oo.

Vierailija
85/134 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on välillä pahaakin ummetusta, kun kolmivuorotyön takia syömisen aikataulu on mitä on, mutta olen sitä hoitanut seuraavilla tavoilla. Lisätään vielä, että en käytä mitään lääkityksiä.

- hapatetut tuotteet ylipäätänsä ruokavaliossa - piimä, jogurtti, hapankaali, etikkasäilykkeet

- kuitua enemmän - kuivattuja hedelmiä pieniä määriä työpäivän aikana. Pellavansiemenruohetta piimään sekoitettuna herättyäni.

- liikuntaa suoliston alueelle, muutaman minuutin kevyt hyppelysarja kotona aina välillä tai jos satun katselemaan vaikka leffaa niin niinkin hölmö asia, kuin vatsan alueen hierominen

- vältä stressiä tai yritä vähentää sitä niin paljon kuin on mahdollista.

Aivan viimeisenä hätäkeinona tosi tukalaan oloon, jos mikään muu ei auta ja on varaa olla poistumatta kotoa n. 4-5 tuntiin on syödä pussi kuivattuja luumuja ja juoda niin paljon vettä kuin pystyt. Luumuissa oleva sorbitoli aiheuttaa suurena määränä laksatiivisia vaikutuksia ja sorbitoli vetää vettä suolistoon mikä saa aikaan väliaikaisen, rajun ripulin joka poistaa takuuvarmasti pahimmatkin tukokset. Se vaan saattaa kestää suht' kauankin.

Vierailija
86/134 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senna-tee, magnesium, vedessä liotetut pellavansiemenet, ota illemmalla.

Vierailija
87/134 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ummetus johtui lääkkeestä. Itse asiassa kaksikin eri lääkeainetta on aiheuttanut mulle suolen lamaantumista ja sitä kautta ummetusta, ebastiini ja amitriptyliini.

Sanon ihan siksi, että jos sattumalta syöt jompaakumpaa, niin kannattaa tarkistaa, auttaako lääkkeen vaihtaminen. Todennäköisesti et syö kumpaakaan.

Panacod aiheuttaa ummetusta

Vierailija
88/134 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pirkka porkkanakakku. https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/pirkka-porkkanakakku-300g-641040526…

Sain tästä ripulin. Auttaa varmasti ummetukseen. Tai sitten ei.

Ai sori, oletkin varmasti jo kokeillut tätä, niin kuin kaikkea muutakin täällä ehdotettua.

En ole kokeillut. Miksihän se triggeröi sua niin paljon, että olen kokeillut monia asioita hyvin ikävään vaivaan? Hassu juttu. Rakkautta, rauhaa ja siunausta sulle

Vierailija
89/134 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ääni magnesiumoksidille.

Tää toimi mullakin aikanaan vuosia sitten pari kertaa! Enää ei ole jostain syystä toiminut.. Yksi mikä myös hieman auttoi joskus oli risiiniöljy. Mutta sitäkään ei voi syödä jokapäivä enkä pysty viettämään sitten kokonaista päivää kirjaimellisesti vessassa. Ja välillä sekään ei ole auttanut.

ap

Vierailija
90/134 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on yhtään ylipainoa niin ensimmäisenä laihduttaminen, koska suolisto ei pysty toimimaan muutoin. 

Ei ole ylipainoa.

ap

Vierailija
91/134 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama homma.  Ei tullut yhtään oikeaa vastausta, mitä en olisi kokeillut irrottamiseen.  Tuo vesi alakautta toimii, mutta ei sitäkään voi jatkuvasti käyttää.  Auttaa vaan sillä kertaa.  Tähystys on tehty molemmista päistä.

Tsemppiä sinnekin! Ajattelen omalla kohdalla tilanteen johtuvan edelleen stressistä. Viiden viikon kohdalla kesälomalla olo alkoi helpottumaan hiukan..

ap

Jos (kun) elät kroonisessa stressissä niin eikö jo kannattaisi alkaa miettiä mitä voisit tehdä että tilanne muuttuisi? Vaatii yleensä rohkeita ratkaisuja. 

Kapitalistisessa yhteiskunnassa on aika hankala tehdä rohkeita ratkaisuja tuosta vaan. Mielelläni

En tosiaan keksi. Sun on varmasti aika hankala sanoa ruudun takaa minkälaista elämää elän. Eniten aiheuttaa stressiä ikävät ja itsekkäät ihmiset - siihen maallemuutto ja itsekseen eläminen on hyvinkin ratkaisu.

Suosittelen opettelemaan käytöstapoja ja ystävällisempiä (tai edes asiallisempia) tapoja ilmaista itseäsi. Tsemppiä sinne!

ap

Vierailija
92/134 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaa olla jättipökäle tulollaan!

Vierailija
93/134 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on tosi hyvin listattu asioita mitkä joillakin ihmisillä auttaa. Mahtava juttu! Kiitos sinullekin. Itselläni ei tosin senna-teekään vaikuttanut mitenkään. 

ap

Vierailija
94/134 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Ummetus painotteinen Ärtynyt suoli.  Noin 15 vuotta jo vaivannut.

Luulen että ripuli painotteinen Ärtynyt suoli  on yleisempää.....? 

Minulla on lähes  jatkuvaa ummetusta.

Ja voin sanoa että   "kaikki on kokeiltu",  kuten sinäkin  ap .

Vielä tämä Ärtynyt suoli  koskee, riesaa ja vaivaa   joskus monta viikkoakin  todella  rankasti. Kaikki koskee ja kaikki turvottaa.

Paino on noussut  10vuodessa  10 kiloa.

Juon 1,5 litraa vettä joka päivä, pikkuhiljaa ja pitkin päivää,  enempää ei pidä juoda, silloin siitä on jo haittaa  !

Otan joka toinen päivä PEGORION 12g  jauhetta veteen sekoitettuna.

Joka päivä joko kävelen vähintään 3km, tai jumppaan kotona. Liikunta edesauttaa  vatsan toimintaa. (Vähän..., mutta kuitenkin)

Hedelmistä   KIIWI   on ehdotottomasti paras vatsan toimintaan !  Mutta yksi päivässä ei riitä. Kuorin 3 kiiwiä ja pilkon ne lohkoiksi ja popsin  naamaan. Se käy  jo lähes lounaaksi. Syön tuon kiiwi  annoksen 2 kertaa viikossa. 

En voi syödä kiiwiä(kään)  liian usein,  se aiheuttaa suupieliin ihottumaa.

Illalla vesilasiin 4 kuivattua luumua. Ne aamuisin lusikoin suuhuni. Hieman auttaa.

Eipä juuri muuta ideoita nyt ole.

Vierailija
95/134 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muuten vähentää viljojen kuitujen syömistä. Aikanaan yritin hoitaa ummetustani syömällä kauraleseitä - se vain pahensi ummetusta.

Parhaaseen lopputulokseen pääsen, kun juon tarpeeksi vettä (noin 1,5 litraa päivässä) ja syön paljon kasviksia. Kasvikset kannattaa syödä mahdollisimman isoina paloina, älä laita niitä blenderiin, sillä silloin kuidut pilkkoutuvat liian pieneksi.

Kauralese huono, siemenet hyviä.

Oikein siemenistä leipää tai ihan jugurttiin/puuroon lisää pellavan- tai auringonkukan siemeniä esimerkiksi. Juusto ja rahka ummettaa. Samoin pelkkä vaalean leivän syönti. Myös pasta. Tumma makaroni ei muuten ole täysjyvää. Ruisleipä pierettää mutta auttaa ummetukseen. Vettä 2l tai enemmän ellet syö paljon kasviksia ja hedelmiä taikka käytä hyvin vähän suolaa. Riittävän pitkäkestoinen kestävyysliikunta ei pahenna ummetusta.

Vierailija
96/134 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohivuotoripuli. 

Vierailija
97/134 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin otankin. Pari tölkkiä olutta!

Vierailija
98/134 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän chian siemeniä, luumuja ja nihistynyttä näkkäriä 😀. Siis näkkäripussiin vettä ja antaa turvota. Parhaissa on yli 20 % kuitua.

Vierailija
99/134 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaiset kilpirauhasarvot?

Minulla se oli tärkein syy ummetukseen. Tyroksiinikaan ei auttanut, mutta t3-lääke lopulta auttoi. Mitkään ruokavaliomuutokset eivät minulla tuoneet helpotusta.

Vierailija
100/134 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ääni magnesiumoksidille.

Tää toimi mullakin aikanaan vuosia sitten pari kertaa! Enää ei ole jostain syystä toiminut.. Yksi mikä myös hieman auttoi joskus oli risiiniöljy. Mutta sitäkään ei voi syödä jokapäivä enkä pysty viettämään sitten kokonaista päivää kirjaimellisesti vessassa. Ja välillä sekään ei ole auttanut.

ap

Kommentoin ketjua jo mutta kysyn että oletko käynyt lääkärissä kysymässä neuvoja?