Mitä nämä niin sanotut metatyöt ovat?
Joista naiset uhriutuvat. Listakkaapa nyt mitä voidaan laskea metatyöksi ja miksi se on tarpeellista perheessä.
M
Kommentit (1101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aivan varma, että miehet ja naiset, jotka eivät yhtään suunnittele arkeaan ja ota vastuuta ympäristöstääm, eivät lopulta voi kovin hyvin. Kuten moni on sanonut, kyse on normaaliin elämiseen liittyvistä toiminnoista, jotka sujuessaan eivät itsessään ole uuvuttavia.
Entä kun kaikkea on aivan liikaa? Todellinen metatyötaito on myös antaa hallitusti jonkun pallon tippua. Kuten ainakin 20 kirjoittajaa on huomauttanut, niin tässä usein ihan raha auttaa. Maksetaan mukisematta sakot, tilataan kauppakuljetus kotiin, ostetaan kalliimmalla, kun alennus loppui. On empatiakyvytöntä suurta typeryyttä ihmetellä, että onko jollekin ongelma, jos pitää olla tarkka rahoista = metatyötä.
Minä en ymmärrä tätä viimeistä lausetta.
Minä ymmärrän ja se on ihan totta. Mulla on varaa, joten välillä lipsun semmoiseen moodiin, että en vaan jaksa alkaa tarkastamaan jotain asioita, tulkoon lasku perässä jos tulee. En ota kamalasti ennakkoon selvää, siis vertaile hintoja tms. mistä saisi halvemmalla, vaan tartun ensimmäiseen sinne päin hyvältä kuulostavaan diiliin. Käsitän, että tämä on ylellisyyttä, johon todellakaan ei mahdollisuus, jos jokainen euro on tärkeä.
Eli mä käsitin lauseen kyllä, eli mulla on varaa olla tekemättä jotain metatöitä, jollakin toisella ei ole ja on empatiakyvyttömyyttä olla ymmärtämättä tätä.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin asiassa olisi hyvä muistaa, että se toinen ei ole ajatuksenlukija. Jos itse on vaikkapa hyvämuistinen ja tietää, mitä kotona on, ei kaupassa käynnin eteen tarvitse juuri edes listoja laatia, vaan pystyy käydä nopsaan hakemassa, mitä tarvitsee. Jos toisen tilanne ei ole näin ja hän tarvitsee listan ja miettii sitä, jne. niin ei se ensimmäinen ilkeyttään ole arvostamatta työtä, ei vaan ymmärrä, että sitä tarvitaan.
Sama juttu noissa portaisiin jätetyissä tavaroissa: minä en tykkää yhtään, että portaisiin säilötään tavaraa, joten ainoastaan ärryn joka kerta, kun puoliso niin tekee. Ollaan asiasta puhuttu, joten mulla on odotus, että hän siitä tavarat pikimmin korjaa muualle ja jos hänellä olisi (ei ole, kun on puhuttu), että mä ymmärrän siitä niitä poimia ja tiedän, minne jotkut farkut vaikka on menossa (yläkertaan vaatekaappiin vaiko kohta jalkaan), niin varmana ei odotukset kohtaa.
Että aina ei kyse ole s
Eihän ne tavarat niihin portaisiin säilöydy, kun seuraava ylös tai alas kulkeva heti vie ne mennessään, höntti.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on turhanpäiväistä lässytystä jo 50 sivua.
Mutta silti luit :D
Eihän ne tavarat niihin portaisiin säilöydy, kun seuraava ylös tai alas kulkeva heti vie ne mennessään, höntti.
Kyllä ne pöljä säilööntyy. Kun toinen lataa siihen kaikenmoista kamaa ja toinen ei tiedä, minne ne on oikeastaan menossa ja sitä paitsi ärsyytyy siitä, että toinen on niin patalaiska, että jos tavara on jo kädessä, ei viitsi muutama porrasta nousta viedäkseen sen paikalleen.
Mäkin säilön tavaroita siivouksen ajan, siis kun siivoan alakertaa, laitan portaisiin yläkertaan menevät ja lopuksi vien ne sitten yläkertaan. Katsoisin, että olen jättänyt siivouksen puolitiehen, jos jättäisin ne siihen lojumaan. Ihan kuin jättäisi siivousvälineet keskelle lattiaa, otetaan siitä sitten, kun seuraavan kerran siivotaan.
Jos taas koko ajan jotain tavaraa on menossa ylös alas, eli yläkerran tavarat on monta kertaa päivässä menossa portaissa ylöspäin, on kyllä aika paljon metatöitä tehtävänä siinä, missä niitä rojujaan oikein säilyttää.
Ja todellako joku laittaa portaiden ylåpäähän tavaraa, niin että muut niihin sitten kompastelee ja tulee päälleen alas, kun ei tajua, että tänne on laitettu kiva pikku laiskan jemma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistutan vielä, että sinkuilla ei ole metatöitä, kun joku sinkku tulee kohta ihmettelemään, että hänellä ei niitä ole.
Siis sinkkunaisilla ei ole metatöitä mutta kun äijä ilmestyy kuvioihin niin metatyöt ja stressi niistä putkahtaa esiin. Ei sitten kannata ottaa miestä huollettavaksi, kyllä ne ihan ilman naistakin pärjää. No onneksi kaikilla ei ole niin vaikeaa kun näillä metatyöläisillä.
Olet itse asiassa aika oikeassa. Miten sinkkumiehet saa itsensä, kotinsa ja asiansa hoidettua vallan mallikkaasti, mutta parisuhteessa ja varsinkin saman katon alla tuo ei enää luonnistu oikein millään? Oon aina tätä ihmetellyt.
Tosiasia on, että kaikenlaiset kotityöt, asioiden hoitamiset ja lasten (jos niitä on) kaverisynttärit, jatkuvat vaatehuollot, harrastukset ja hammaslääkärit on pirun tylsiä ja epäpalkitsevia hommia, joista on vaivaa ja niihin käytetty aika on pois jostain muusta mukavammasta. Noista hommista ei hyödy itse mitään, kun niihin joutuu panostamaan eforttia.
On mukavasti elämänlaatua ja leppoisaa lokoilua kohentavaa, jos joku muu tekee noi tylsät hommat sun puolesta. Voi vaan nauttia lopputuloksesta. Siksi miesten hyvinvointi parisuhteessa lisääntyy ja naisten heikkenee, kuten tutkimukset osoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aivan varma, että miehet ja naiset, jotka eivät yhtään suunnittele arkeaan ja ota vastuuta ympäristöstääm, eivät lopulta voi kovin hyvin. Kuten moni on sanonut, kyse on normaaliin elämiseen liittyvistä toiminnoista, jotka sujuessaan eivät itsessään ole uuvuttavia.
Entä kun kaikkea on aivan liikaa? Todellinen metatyötaito on myös antaa hallitusti jonkun pallon tippua. Kuten ainakin 20 kirjoittajaa on huomauttanut, niin tässä usein ihan raha auttaa. Maksetaan mukisematta sakot, tilataan kauppakuljetus kotiin, ostetaan kalliimmalla, kun alennus loppui. On empatiakyvytöntä suurta typeryyttä ihmetellä, että onko jollekin ongelma, jos pitää olla tarkka rahoista = metatyötä.
Minä en ymmärrä tätä viimeistä lausetta.
Minä ymmärrän ja se on ihan totta. Mulla on varaa, joten v
No niin teen minäkin, mutta tuo lause on niin outo, etten saa siitä mitään selvää, että kuka ja mitä.
No niin teen minäkin, mutta tuo lause on niin outo, etten saa siitä mitään selvää, että kuka ja mitä.
No saitko nyt, kun sulle monisanaisesti selitettiin? Joku teki ystävällisesti metatyötä, että säkin ymmärrät.
-eri-
Olet itse asiassa aika oikeassa. Miten sinkkumiehet saa itsensä, kotinsa ja asiansa hoidettua vallan mallikkaasti, mutta parisuhteessa ja varsinkin saman katon alla tuo ei enää luonnistu oikein millään? Oon aina tätä ihmetellyt.
Väitän, että tämän takana on enemmän asenteellisuutta kuin osataan tai edes halutaan nähdä. Kun pariskunta muuttaa yhteen, naisella on yleensä aikamoinen pesimiesvietti, ihana sisustaa meidän kotia, ihana laittaa hyvää ruokaa meidän kodissa, ihana pitää meidän koti siistinä, hemmotella miestä, jne jne. Miehet itse asiassa jatkaa sillä tyylillä, millä ovat tähänkin asti eläneet, eli yleensä kuitenkin vähemmän vaivan kautta.
Tätä jakoa myös yhteiskunta kannattaa, sillä miten esim. työpaikalla suhtaudutaan mieheen, joka intoilee ostamistaan sisustuselementeistä, jouluverhoista, tuikkukynttilöistä versus naiseen? Miten suhtautuu ympäristö naiseen, joka tokaisee ettei kysymykseen koska on miehen äidin synttärit?
Ja niin se sitten lipsahtaa se "kodin piiri" naisen vastuulle ja lapset on vain jatke tätä. Olen itse sortunut tähän täsmälleen samaan ja vasta saatuani monta herätystä ymmärsin, mitä tapahtui. Tunnen vain yhden naisen, joka ei ole. Hän on alusta lähtien kohauttanut olkaa näille vaatimuksille ja pitänyt huolen, että mies oikeasti tekee, eikä vain sano tekevänsä, puolet kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Väitän, että tämän takana on enemmän asenteellisuutta kuin osataan tai edes halutaan nähdä. Kun pariskunta muuttaa yhteen, naisella on yleensä aikamoinen pesimiesvietti, ihana sisustaa meidän kotia, ihana laittaa hyvää ruokaa meidän kodissa, ihana pitää meidän koti siistinä, hemmotella miestä, jne jne. Miehet itse asiassa jatkaa sillä tyylillä, millä ovat tähänkin asti eläneet, eli yleensä kuitenkin vähemmän vaivan kautta.
Tätä jakoa myös yhteiskunta kannattaa, sillä miten esim. työpaikalla suhtaudutaan mieheen, joka intoilee ostamistaan sisustuselementeistä, jouluverhoista, tuikkukynttilöistä versus naiseen? Miten suhtautuu ympäristö naiseen, joka tokaisee ettei kysymykseen koska on mi
Mutta eikö tämä kerro siitä, että mies ja nainen nyt vain ovat olemuksellisesti erilaisia. Naisella on juuri tuo kuvattu pesimisvietti, miehellä taas halu elättää, suojella ja puolustaa. Feminismiin pohjautuva tasa-arvoideologia on luonnonvastainen eikä toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juuri sitä tarkoitin. Kyllähän vastakohdat täydentää toisiaan mutta tuleehan siinäkin raja vastaan. Voihan sitä toki jatkaa parisuhdetta myös eri kodeissa, jos tuo eroaminen nyt jonkun sieluun osui.
Ollaankin taas sianjättöajoissa. Mitään muuta kuin eroa ja erillään asumista ei mammat osaa ehdottaa. Olisihan yksi vaihtoehto, että keskustelisivat keskenään, onko järkevää, että mies on imuroinnista vastuussa, kun ei tunnu luonnistuvan, vaan vaimon on annettava yksityiskohtaiset ohjeet.
Kukaan ei ole tässä ketjussa sanonut: jätä se sika. Tätä hokemaa on muutenkin tullut lähinnä miesten suusta/näppikseltä. Muka osoituksena naisten miesvihasta. Silti miehet tätä nykyään levittää.
Näissä jutuissa pitää myös muistaa konteksti. Koska ollaan av:lla, jätä se sika (tai JSS tai JSSAP) on insidehuumoria, jolloin se heitetään sellaisiinkin yhteyksiin, missä kukaan ei oikeasti tarkoita että puoliso pitäisi jättää. Samoin kuin fb:n naistenhuoneella kirjoitetaan konfirmaatio kun tarkoitetaan reklamaatiota, ja kaikki ymmärtävät mistä on kyse.
"Mäkin säilön tavaroita siivouksen ajan, siis kun siivoan alakertaa, laitan portaisiin yläkertaan menevät ja lopuksi vien ne sitten yläkertaan. Katsoisin, että olen jättänyt siivouksen puolitiehen, jos jättäisin ne siihen lojumaan. Ihan kuin jättäisi siivousvälineet keskelle lattiaa, otetaan siitä sitten, kun seuraavan kerran siivotaan."
Juuri tämähän on se "portaissa säilömisen" idea. Niitä ei ole tarkoituskaan jättää mihinkään lojumaan, vaan ne viedään paikoilleen sitten kun mennään portaita ylös tai alas.
Mutta eikö tämä kerro siitä, että mies ja nainen nyt vain ovat olemuksellisesti erilaisia. Naisella on juuri tuo kuvattu pesimisvietti, miehellä taas halu elättää, suojella ja puolustaa. Feminismiin pohjautuva tasa-arvoideologia on luonnonvastainen eikä toimi.
Ei kerro. Se kertoo, että ihmisellä on laumavietti, joka pyrkii siihen, että ihminen pyrkii säilyttämään lauman normit ja asetetut vaatimukset, jotka ovat muuttunut todella paljon vuosisatojen kuluessa.
Sinäkään et ole sellainen mies kuin miehet olivat vaikkapa 300 v sitten, joten feminismillä ei ole mitään tekemistä tämän kanssa.
Myöskään tuo tuntemani nainen, joka on onnistunut alusta lähtien säilyttämään tasa-arvon suhteessaan ei ole mikään luonnonvastainen friikki, vaan päinvastoin erittäin fiksu ja harkitseva ihminen noin muutoinkin.
Juuri tämähän on se "portaissa säilömisen" idea. Niitä ei ole tarkoituskaan jättää mihinkään lojumaan, vaan ne viedään paikoilleen sitten kun mennään portaita ylös tai alas.
Meillä tavarat pysyy niissä kerroksissa, joissa niiden on tarkoitus olla, eikä niitä kuskata ees taas portaissa rampaten.
Sellaiset tavarat, kuten vaikkapa vesilasi yöpöydällä tms. viedään alas, kun sinne mennään, ei kasailla portaikkoihin.
Teillä on huonosti suunniteltu talous, jos tavarat ovat koko ajan liikkeessä mikä minnekin jopa niin, että ihminen itse en jaksa niitä kuljetella, vaan täytyy luottaa toisten apuun.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tavarat pysyy niissä kerroksissa, joissa niiden on tarkoitus olla, eikä niitä kuskata ees taas portaissa rampaten.
Sellaiset tavarat, kuten vaikkapa vesilasi yöpöydällä tms. viedään alas, kun sinne mennään, ei kasailla portaikkoihin.
Teillä on huonosti suunniteltu talous, jos tavarat ovat koko ajan liikkeessä mikä minnekin jopa niin, että ihminen itse en jaksa niitä kuljetella, vaan täytyy luottaa toisten apuun.
Meillä on kodinhoitohuone alakerrassa, joten en todellakaan juokse joka pyykkikorillisen kanssa etikseen ylös vaan se kori viedään ylös kun sinne ylös joku menee.
Yläpäähän taas jää esimerkiksi ostoskori jolla on tuotu yläkerrassa olevaan keiyyiöön ostokset. En minä sitä erikseen vie paikalleen eteiseen vaan sitten kun menen päästämään koiran iltapissalle, vien sen samalla.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kun olen paiskinut metatöitä ja kerron naiselle mitä kotitöitä (sen omia sotkuja) sen pitäisi suorittaa niin se alkaa käyttäytyä ikävästi. Kaiken järjen mukaan sen pitäisi olla iloinen osallistumisestani mutta ei näytä olevan.
Naiset tykkää ihan yhtä paljon ikävän puolison käskytyksestä, kuin miehetkin.
Vierailija kirjoitti:
Kaksikerroksisessa talossa on aika tavanomaista, että kodinhoitohuone on eri kerroksessa kuin vaatekaapit. Silloin tavaraa on väistämättä liikkeessä jompaankumpaan suuntaan. Likapyykit voidaan silloin "kasata portaikkoon" siksi aikaa, kun haetaan pyykkejä muista huoneista. Puhtaat puolestaan voidaan "kasata portaikkoon" siksi aikaa kun samassa kerroksesa tehdään jotain muuta ja ne otetaan mukaan kun siirrytään taas toiseen kerrokseen. Idea on se, että jos joku muu kulkee portaissa ensin, hän ottaa tavarat mukaansa. Tai jos ei kulje, ne tavarat portaikkoon "kasannut" ottaa ne itse. Niiden ei siis ole tarkoitus jäädä lojumaan, vaan ne ovat lyhytaikaisessa väliaikaissijoituksessa sellaisessa paikassa, mistä ne on helppo ottaa mukaan. Jos niitä säilötään päiväkausia ja aina kuljetaan ohi viemättä niitä oikeaan paikkaan puhutaan jo ihan eri asiasta kuin siitä vanhasta vie mennessäs, tuo tullessas -tavasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiassahan ongelmaksi tuleekin vain ääripäät, kuten ihan kaikessa. Eli se, että joku todella voi vetää metatyön niin pitkälle, että se kuormittaa itseä ja läheisiä ihan kohtuuttomasti tai se, että joku ei yhtään piittaa asioiden ennakoinnista tai suunnittelusta, mikä kuormittaa läheisiä ihan kohtuuttomasti.
Sitten on tietysti tässä keskustelussa kärjistynyt vastakkainasettelu, kuten esim. väittää, että jos metatyötä ei tehdä ennen kauppaan menoa, se tarkoittaa, että siellä haahuillaan täysin ymmärrystä vailla ja ostellaan mitä sattuu.
Ihan kokonaan kolmas asia on sitten mahdollinen epätasapaino ja -arvoisuus, joita metatyön ympärillä voidaan tunnistaa parisuhteissa. Mutta ehkäpä väitän, että jos metatyö on asia, joka parisuhteessa nousee vahvasti hiertämään, ei se kyllä ole ainoa ongelma, enkä edes tiedä, olisiko tärkein.
No sehän se j
Aikanaan meillä tytär sairastu. Hoidin aikalailla yksin hänen asiansa ja hoidon. Siinä keskeytyi oma työura ja lopulta meni myös oma terveys. Mies oli taustalla, mutta tukena. Hoiti arjen pyörityksen.
Vaikka minä olin se aktiivinen ja hän se passiivimpi tyttären asioissa, ei se ole jäänyt mieltä kaivelee. Kun se on ollut tiedostettu asia. Mieheni sanoi suoraan, että on ihan avuton tämän asian kanssa mutta tukee kaikessa, missä voi. Ja näin on toiminutkin.
Pariskuntien ri tarvitse kaikkea tehdä ihan tasa-jakoisesti. Kun asioista ei puhuta, ne muuttuvat möröiksi. Kun asiat puhutaan avoimesti ja niistä sovitaan, ei kriisitkään ole tuhoisia.
Sama koskee mielestäni tätä metatyöhommaa. Siitäkin pitäisi pariskuntien puhua, eikä vain suorittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin asiassa olisi hyvä muistaa, että se toinen ei ole ajatuksenlukija. Jos itse on vaikkapa hyvämuistinen ja tietää, mitä kotona on, ei kaupassa käynnin eteen tarvitse juuri edes listoja laatia, vaan pystyy käydä nopsaan hakemassa, mitä tarvitsee. Jos toisen tilanne ei ole näin ja hän tarvitsee listan ja miettii sitä, jne. niin ei se ensimmäinen ilkeyttään ole arvostamatta työtä, ei vaan ymmärrä, että sitä tarvitaan.
Sama juttu noissa portaisiin jätetyissä tavaroissa: minä en tykkää yhtään, että portaisiin säilötään tavaraa, joten ainoastaan ärryn joka kerta, kun puoliso niin tekee. Ollaan asiasta puhuttu, joten mulla on odotus, että hän siitä tavarat pikimmin korjaa muualle ja jos hänellä olisi (ei ole, kun on puhuttu), että mä ymmärrän siitä niitä poimia ja tiedän, minne jotkut farkut vaikka on menossa (yläkertaan vaatekaappiin vaiko kohta jalkaan), niin varmana ei odotukset kohtaa.
Että aina ei kyse ole s
Tähänkin kaikkeen auttaisi suun avaaminen, eli puhuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistutan vielä, että sinkuilla ei ole metatöitä, kun joku sinkku tulee kohta ihmettelemään, että hänellä ei niitä ole.
Siis sinkkunaisilla ei ole metatöitä mutta kun äijä ilmestyy kuvioihin niin metatyöt ja stressi niistä putkahtaa esiin. Ei sitten kannata ottaa miestä huollettavaksi, kyllä ne ihan ilman naistakin pärjää. No onneksi kaikilla ei ole niin vaikeaa kun näillä metatyöläisillä.
Puhut, kuin miehet olis jotain kulkukoiria. Voit ottaa huoleksesi, mutta jos siitä tulee stressiä, älä ota kyllä ne ilman kotiakin pärjää...
Nimenomaan tämä. Asiat rullaa omalla painollaan ilman hirveää säätämistä. Jos on tajuissan eikä koomassa niin ajatus siitä mitä pitää tehdä vilahtaa ihan itsestään. Täytyy olla aika tyhmä tai joku päävika että vaikeustasoa voi kuvata työksi.