Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä nämä niin sanotut metatyöt ovat?

Vierailija
15.10.2024 |

Joista naiset uhriutuvat. Listakkaapa nyt mitä voidaan laskea metatyöksi ja miksi se on tarpeellista perheessä.

M

Kommentit (1101)

Vierailija
1041/1101 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet itse asiassa aika oikeassa. Miten sinkkumiehet saa itsensä, kotinsa ja asiansa hoidettua vallan mallikkaasti, mutta parisuhteessa ja varsinkin saman katon alla tuo ei enää luonnistu oikein millään? Oon aina tätä ihmetellyt.

Parisuhteessa voi olla, että asioiden hoitaminen ei riitä vaan pitää hoitaa tietyllä tavalla. Voi tulla myös eroa miten usein parisuhteen osapuolet haluavat eri juttuja hoitaa. Lisäksi, jos joku muu hoitaa arkisia askareita niin useimmat ihmiset tekevät mieluummin jotain muuta. 

Vierailija
1042/1101 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen 15 vuoden ajan saanut nämä työt tehtyä tietämättä edes niiden olemassaolosta. Taidan jatkaa samaan malliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1043/1101 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että aina ei kyse ole siitä, että toinen ei tee, eikä arvosta, vaan todellakin ihan erilaisesta tarpeesta suunnitella, eli toiset pääsee luontaisesti helpolla monesta syystä

Nimenomaan tämä. Asiat rullaa omalla painollaan ilman hirveää säätämistä. Jos on tajuissan eikä koomassa niin ajatus siitä mitä pitää tehdä vilahtaa ihan itsestään. Täytyy olla aika tyhmä tai joku päävika että vaikeustasoa voi kuvata työksi.

Se on nyt kuitenkin annettu nimitys sille tapahtumalle, jota teemme, kun pohdimme ja suunnittelemme tulevia aktiviteetteja. Sen on antanut joku muu, kuin raskautettu palstamamma. Se on ihan virallisesti käytetty käsite. 

Jos sinä et koe sitä prosessia metaTYÖKSI, ei se ilmiönä eikä käsitteenä häviä tästä meidän todellisuudesta mihinkään. 

Eiks oo jännä, maailmassa on paljon kaikkea outoa ja ihmeellistä, vaikka sinä et KOKISI niin. 

Vierailija
1044/1101 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin lapsuuteni rintamamiestalossa ja kyllä meillä jo silloin oli tuo systeemi, että kun yläkerrassa oli lasten huoneet, äiti laittoi niihin menossa olevat tavarat portaikon alapäähän ja siitä ne sitten poimittiin mukaam, kun mentiin ylös.

Koulusta tullessa myös mm. reppuni laitoin siihen, kävin syömässä ja menin sittwn huoneeseeni.

Myös polttopuukori odotti siinä siihen, että äiti tuli laittamaan uuniin tulet.

en tiennytkään että tämä on jotenkin pöyristyttävän ihmeellistä

Vierailija
1045/1101 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aivan varma, että miehet ja naiset, jotka eivät yhtään suunnittele arkeaan ja ota vastuuta ympäristöstääm, eivät lopulta voi kovin hyvin. Kuten moni on sanonut, kyse on normaaliin elämiseen liittyvistä toiminnoista, jotka sujuessaan eivät itsessään ole uuvuttavia. 

Entä kun kaikkea on aivan liikaa? Todellinen metatyötaito on myös antaa hallitusti jonkun pallon tippua. Kuten ainakin 20 kirjoittajaa on huomauttanut, niin tässä usein ihan raha auttaa. Maksetaan mukisematta sakot, tilataan kauppakuljetus kotiin, ostetaan kalliimmalla, kun alennus loppui. On empatiakyvytöntä suurta typeryyttä ihmetellä, että onko jollekin ongelma, jos pitää olla tarkka rahoista = metatyötä.

Minä en ymmärrä tätä viimeistä lausetta.

Minä ymmärrän ja se on ihan totta. Mulla on varaa, joten v

Näin minäkin tämän ymmärrän ja allekirjoitan!

Vierailija
1046/1101 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olen 15 vuoden ajan saanut nämä työt tehtyä tietämättä edes niiden olemassaolosta. Taidan jatkaa samaan malliin.

Mutta eikö ole kiva, kun nyt tiedät että tekemälläsi ajatustyöllä on virallinen termi? Termin olemassaolo ja se että nyt tiedät sen ei suinkaan tarkoita, että sinun pitäisi muuttaa elämässäsi yhtään mitään.

Vierailija
1047/1101 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietit ja vietit. Niillä voi oikeuttaa melkein mitä tahansa pettämisestä tappamiseen, mutta jostain syystä noitakaan ei kovin yleisesti hyväksytä. Osa viettien ohjaamasta käytöksestä on katsottu tarpeelliseksi jopa kriminalisoida.

Jos edelleen eläisimme luolissa, voisi sanoa, että kummatkin tekee tasapuolisesti osansa viettiensä ohjaamana. Mutta paljonko miehet nykyään joutuvat, tai edes haluavat, elättämään, suojelemaan tai puolustamaan? 

Kummasti toisen vietit on tehty aika tarpeettomiksi ja elämä varsin helpoksi, riskittömäksi ja mukavaksi. Toiset voikin sitten uuvuttaa 24/7 työn, palvelemisen ja passaamisen alle, koska hei, vietit.

Vierailija
1048/1101 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne tavarat niihin portaisiin säilöydy, kun seuraava ylös tai alas kulkeva heti vie ne mennessään, höntti.

Kyllä ne pöljä säilööntyy. Kun toinen lataa siihen kaikenmoista kamaa ja toinen ei tiedä, minne ne on oikeastaan menossa ja sitä paitsi ärsyytyy siitä, että toinen on niin patalaiska, että jos tavara on jo kädessä, ei viitsi muutama porrasta nousta viedäkseen sen paikalleen. 

Mäkin säilön tavaroita siivouksen ajan, siis kun siivoan alakertaa, laitan portaisiin yläkertaan menevät ja lopuksi vien ne sitten yläkertaan. Katsoisin, että olen jättänyt siivouksen puolitiehen, jos jättäisin ne siihen lojumaan. Ihan kuin jättäisi siivousvälineet keskelle lattiaa, otetaan siitä sitten, kun seuraavan kerran siivotaan.

Jos taas koko ajan jotain tavaraa on menossa ylös alas, eli yläkerran tavarat on monta kertaa päivässä menossa portaissa ylöspäin, on kyllä aika paljon metatöitä tehtävänä siin

Jopas teillä on tavaroilla kova liikenne! Ihan päivittäinkö ne vaihtavat kerroksia? 

Jos miehesi on laittanut alakerran portaille esineen/housut tmv. ja sinä menet seuraavaksi yläkertaan, etkö voi kysyä häneltä, mihin ne housut ym. Ovat menossa? Ja sitten viedä. Tai jos miehesi laittaa portaille jotain, eikö hän sitten vie mennessään, kun seuraavan kerran menee yläkertaan? Eihän niiden ole tarkoituskaan jäädä pesimään siihen portaille. Vain siksi aikaa, että seuraava vie mennessään. 

Vierailija
1049/1101 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne tavarat niihin portaisiin säilöydy, kun seuraava ylös tai alas kulkeva heti vie ne mennessään, höntti.

Kyllä ne pöljä säilööntyy. Kun toinen lataa siihen kaikenmoista kamaa ja toinen ei tiedä, minne ne on oikeastaan menossa ja sitä paitsi ärsyytyy siitä, että toinen on niin patalaiska, että jos tavara on jo kädessä, ei viitsi muutama porrasta nousta viedäkseen sen paikalleen. 

Mäkin säilön tavaroita siivouksen ajan, siis kun siivoan alakertaa, laitan portaisiin yläkertaan menevät ja lopuksi vien ne sitten yläkertaan. Katsoisin, että olen jättänyt siivouksen puolitiehen, jos jättäisin ne siihen lojumaan. Ihan kuin jättäisi siivousvälineet keskelle lattiaa, otetaan siitä sitten, kun seuraavan kerran siivotaan.

Jos taas koko ajan jotain tavaraa on menossa ylös alas, eli yläkerran tavarat on monta kertaa päivässä menossa portaissa ylöspäin, on kyllä aika paljon metatöitä tehtävänä siin

Ei, ei laiteta niin että joku kompastuu. Onko tämä tarkoituksellista ymmärtää tää asia noin väärin? 

Vierailija
1050/1101 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennuksilla hyvä sekatyömies, joka näkee mitä turhaa ja roinaa on töitten tiellä ja mitä tarpeellista missäkin työvaiheessa pitää olla kädenulottuvilla. Taitavan sekatyömiehen ansiosta ammattimiesten työ sujuu kuin tanssi eikä mene tarvikkeiden ja työkalujen etsimiseen kaikenmaailman roinan keskeltä.

Vierailija
1051/1101 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme talossa jossa sisääntulo on alakertassa ja itse asunto yläkerrassa.

Kyllä siinä portaikossa kulkee kaikenlaista tavaraa joka päivä ees taas ihan joka päivä.

Vierailija
1052/1101 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet itse asiassa aika oikeassa. Miten sinkkumiehet saa itsensä, kotinsa ja asiansa hoidettua vallan mallikkaasti, mutta parisuhteessa ja varsinkin saman katon alla tuo ei enää luonnistu oikein millään? Oon aina tätä ihmetellyt.

Väitän, että tämän takana on enemmän asenteellisuutta kuin osataan tai edes halutaan nähdä. Kun pariskunta muuttaa yhteen, naisella on yleensä aikamoinen pesimiesvietti, ihana sisustaa meidän kotia, ihana laittaa hyvää ruokaa meidän kodissa, ihana pitää meidän koti siistinä, hemmotella miestä, jne jne. Miehet itse asiassa jatkaa sillä tyylillä, millä ovat tähänkin asti eläneet, eli yleensä kuitenkin vähemmän vaivan kautta.

Tätä jakoa myös yhteiskunta kannattaa, sillä miten esim. työpaikalla suhtaudutaan mieheen, joka intoilee ostamistaan sisustuselementeistä, jouluverhoista, tuikkukynttilöistä versus naiseen? Miten suhtautuu ympäristö naiseen, joka tokaisee ettei kysymykseen koska on mi

Näin voi olla. Meillä vaan ei. En ole koskaan innoissani sisustanut, tai siis teen sitä harvoin. Ja miehelläni on aina mielipide kaikkeen. Eli meillä ei vaihdeta edes verhoja ilman keskustelua niistä. 

Toisissa ketjuissa monet ovat kertoneet, että se muutos tapahtuu lasten tullessa. Et kun äiti jää vauvalomalle, vastuu kaikesta kotiin liittyvästä siirtyy hänelle ja sitä myöten myöskin jää hänelle. 

Nykyään kun miehetkin saattavat jäädä pidemmäksi aikaa kotiin vauvaa hoitamaan, useat ovat heränneet siihen, kuinka kova homma se kodin hoito lasten ohella on. Nykyään on myös paljon tasavertaisempia pariskuntia, kuin ennen. Tuo vanhempainvapaa-uudistus saattaa olla siis tasa-arvoistava tekijä.

Vierailija
1053/1101 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitän, että tämän takana on enemmän asenteellisuutta kuin osataan tai edes halutaan nähdä. Kun pariskunta muuttaa yhteen, naisella on yleensä aikamoinen pesimiesvietti, ihana sisustaa meidän kotia, ihana laittaa hyvää ruokaa meidän kodissa, ihana pitää meidän koti siistinä, hemmotella miestä, jne jne. Miehet itse asiassa jatkaa sillä tyylillä, millä ovat tähänkin asti eläneet, eli yleensä kuitenkin vähemmän vaivan kautta.

Tätä jakoa myös yhteiskunta kannattaa, sillä miten esim. työpaikalla suhtaudutaan mieheen, joka intoilee ostamistaan sisustuselementeistä, jouluverhoista, tuikkukynttilöistä versus naiseen? Miten suhtautuu ympäristö

Eli tämän teorian pohjalta kaikkien naisten täytyy vaan suostua toimimaan, kuten mielestäsi on luonnollista. Ja miehet vaan toteuttavat luonnollista viettiään, kun "elättää, puolustaa ja suojelee". 

Eipä paljon elättäjiä löydy, ketäs vastaan tässä tarvii puolustusta ja miltä suojelee? 

Kaikki naiset eivät ole samanlaisia, kaikki miehet eivät ole samanlaisia, monet elävät yksin. Mites silloin pääsee toteuttamaan tätä "luonnollista erilaisuutta"?

Vierailija
1054/1101 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä jakoa myös yhteiskunta kannattaa, sillä miten esim. työpaikalla suhtaudutaan mieheen, joka intoilee ostamistaan sisustuselementeistä, jouluverhoista, tuikkukynttilöistä versus naiseen? Miten suhtautuu ympäristö

Sovinismiin perustuva epätasa-arvoko toimii? No joo, osalle ihmisiä. Ei edes kaikille miehille.

Vierailija
1055/1101 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juuri sitä tarkoitin. Kyllähän vastakohdat täydentää toisiaan mutta tuleehan siinäkin raja vastaan. Voihan sitä toki jatkaa parisuhdetta myös eri kodeissa, jos tuo eroaminen nyt jonkun sieluun osui. 

Ollaankin taas sianjättöajoissa. Mitään muuta kuin eroa ja erillään asumista ei mammat osaa ehdottaa. Olisihan yksi vaihtoehto, että keskustelisivat keskenään, onko järkevää, että mies on imuroinnista vastuussa, kun ei tunnu luonnistuvan, vaan vaimon on annettava yksityiskohtaiset ohjeet.

Kukaan ei ole tässä ketjussa sanonut: jätä se sika. Tätä hokemaa on muutenkin tullut lähinnä miesten suusta/näppikseltä. Muka osoituksena naisten miesvihasta. Silti miehet tätä nykyään levittää. 

Näissä jutuissa pitää myös muistaa konteksti. Koska ollaan av:lla

Juu, näin sen olen itseasiassa ymmärtänytkin. Aikoinaan tätä hoki kaverini mies joka yhteydessä. Ymmärsin kyllä sen absiurden ja "vitsin". Tällä palstalla vaan on näitä miesasiamiehiä, jotka ovat tästä hokemasta aina kiukkuisia ja kiukussaan sitä itse levittävät. Samoin kuin "saara särmän scumia, joka ei ole särmän kirjoitus. 

OHIS

Vierailija
1056/1101 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikö tämä kerro siitä, että mies ja nainen nyt vain ovat olemuksellisesti erilaisia. Naisella on juuri tuo kuvattu pesimisvietti, miehellä taas halu elättää, suojella ja puolustaa. Feminismiin pohjautuva tasa-arvoideologia on luonnonvastainen eikä toimi. 

Ei kerro. Se kertoo, että ihmisellä on laumavietti, joka pyrkii siihen, että ihminen pyrkii säilyttämään lauman normit ja asetetut vaatimukset, jotka ovat muuttunut todella paljon vuosisatojen kuluessa. 

Sinäkään et ole sellainen mies kuin miehet olivat vaikkapa 300 v sitten, joten feminismillä ei ole mitään tekemistä tämän kanssa.

Myöskään tuo tuntemani nainen, joka on onnistunut alusta lähtien säilyttämään tasa-arvon suhteessaan ei ole mikään luonnonvastainen friikki, vaan päinvastoin erittäin fiksu ja harkitseva ihminen noin muutoinkin.

Näin just!

Vierailija
1057/1101 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämähän on se "portaissa säilömisen" idea. Niitä ei ole tarkoituskaan jättää mihinkään lojumaan, vaan ne viedään paikoilleen sitten kun mennään portaita ylös tai alas.

Meillä tavarat pysyy niissä kerroksissa, joissa niiden on tarkoitus olla, eikä niitä kuskata ees taas portaissa rampaten.

Sellaiset tavarat, kuten vaikkapa vesilasi yöpöydällä tms. viedään alas, kun sinne mennään, ei kasailla portaikkoihin.

Teillä on huonosti suunniteltu talous, jos tavarat ovat koko ajan liikkeessä mikä minnekin jopa niin, että ihminen itse en jaksa niitä kuljetella, vaan täytyy luottaa toisten apuun.

Meillä koko elämä on huonosti suunniteltu, kun luotetaan toistemme apuun. Jotenkin se kyl tuntuu hyvältä, et yhdessä hommailemme ja toisiamme hjelppaamme. Mut kukin tyylillään. 

Vierailija
1058/1101 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä jokainen elää ilman ongelmia, kunnes ongelmia tulee. Kaikki ei aina ole omissa käsissä. Kaikkivoipaisuus on ihana harha.

Vierailija
1059/1101 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin lapsuuteni rintamamiestalossa ja kyllä meillä jo silloin oli tuo systeemi, että kun yläkerrassa oli lasten huoneet, äiti laittoi niihin menossa olevat tavarat portaikon alapäähän ja siitä ne sitten poimittiin mukaam, kun mentiin ylös.

Koulusta tullessa myös mm. reppuni laitoin siihen, kävin syömässä ja menin sittwn huoneeseeni.

Myös polttopuukori odotti siinä siihen, että äiti tuli laittamaan uuniin tulet.

en tiennytkään että tämä on jotenkin pöyristyttävän ihmeellistä

Maalaisjärkeä ei ole kaikilla. Sen takia ovat sitten hämmästyksissään, kun jollakin on noin upea systeemi.

Vierailija
1060/1101 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikö tämä kerro siitä, että mies ja nainen nyt vain ovat olemuksellisesti erilaisia. Naisella on juuri tuo kuvattu pesimisvietti, miehellä taas halu elättää, suojella ja puolustaa. Feminismiin pohjautuva tasa-arvoideologia on luonnonvastainen eikä toimi. 

Ei kerro. Se kertoo, että ihmisellä on laumavietti, joka pyrkii siihen, että ihminen pyrkii säilyttämään lauman normit ja asetetut vaatimukset, jotka ovat muuttunut todella paljon vuosisatojen kuluessa. 

Sinäkään et ole sellainen mies kuin miehet olivat vaikkapa 300 v sitten, joten feminismillä ei ole mitään tekemistä tämän kanssa.

Myöskään tuo tuntemani nainen, joka on onnistunut alusta lähtien säilyttämään tasa-arvon suhteessaan ei ole mikään luonnonvastainen friikki, vaan päinvastoin erittäin fiksu ja harkitseva ihminen noin muutoinkin.

Mutta nimenomaan feministiliike on vaikuttanut siihen, mitkä ovat tämän yhteiskunnan arvot ja normit, joita laumasieluiset ihmiset nyt sitten pyrkivät täyttämään. Joten feminismillä on erittäin paljon tekemistä sen kanssa, millaisia miehet ja naiset tällä hetkellä ovat. Ei kukaan ole väittänyt ystävääsi miksikään friikiksi, mutta feminismin aivopesemä hän kyllä on, niin kuin ovat lähes kaikki suomalaiset. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän