Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä nämä niin sanotut metatyöt ovat?

Vierailija
15.10.2024 |

Joista naiset uhriutuvat. Listakkaapa nyt mitä voidaan laskea metatyöksi ja miksi se on tarpeellista perheessä.

M

Kommentit (1101)

Vierailija
961/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan puolustaa näitä mitään näkemättömiä miehiä saamaan vähän ymmärrystä osakseen. Se on paskamaista, että eivät huomaa, mutta tuossa voisi asenne ratkaista, koska kaikki nyt vaan eivät huomaa. 

Olen itse nainen, joka ei huomaa edes itse jättämiään asioita ja voi veljet, että todellakin haluaisin kyetä näkemään ne. Mutta kun ei näe, ei vaan näe. En edes pysty muistamaan, että minun pitäisi muistaa nähdä ne. Ja joo, tästä on kyllä lääkärin kanssa keskusteltu. 

Meillä poika ei muka nähnyt mitään tekemistä, kun asui meillä kotona, eikä osannut ennakoida. Kun muutti omilleen, niin ekat kuukaudet eli melkoisessa pellossa ja hetkessä. Kun useamman kerran tuli tilanne, jossa muut (esim. huoltomies tai me vanhemmat) näki sotkun tai joutui aamulla ensimmäiseksi hakemaan kahvimaitoa tai 39 asteen kuumessa kuumelääkettä ja juotavaa, niin oppi kyllä metatyönsä tekemään ja huomaamaan sotkunsa. Se minusta kertoo sotkun huomaamisesta, että itse häpeää sitä sotkuaa, vaikka kukaan ei asiata mainitse.

Ihan parissa kuukaudessa oppi siis pitämään asuntonsa siedätättävässä kunnossa ja ostamaan etukäteen ruokia itselleen sopivia määriä (että ehtii ne myös syömään).

Vierailija
962/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinne tänne, vaan järkevään sijaintiin odottamaan muita samaan paikkaan meneviä kamoja ja sitä hetkeä, kun sinne paikkaan mennään muutenkin.

Tämä lähti siitä että kamaa jätettiin lojumaan johonkin josta joku vie sen joskus jonnekin. Epäonnistumisen varmistamiseksi sen viejän oletettiin olevan joku muu kuin itse. Minulla on tästä aiheesta vankka kokemusasiantuntijuus.

Miksi pitää olettaa, ettei toinen osallistu kotitöihin? Millä perusteella niistä saa vapautuksen?

Hänellä on siitä vankka kokemusasiantuntijuus. 

Niin pointti on että tekee kerralla loppuun eikä jätä puolitiehen ja puolustele sitä vielä jollai

Pointti on tehdä järkevästi ja tehokkaasti, eikä juosta pitkin poikin yhden tavaran kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on kyllä pariskunnalla niin erilaiset siisteyskäsitykset, että molemmilla on varmaan huono olla. Joskus se eroaminenkin on vaihtoehto.  

Näin aina, kun nainen oikeasti ei ole metatyöskentelemässä miehen elämää siivoukseen saakka. Ihan on hyvä olla ja ei todellakaan aleta riitelemään sellaisista asioista kuin siivoaminen tai raha.

Jos ei kumpikaan tee, ei tee ja jos toinen tekee, sitten tekee. Eikä meillä ole mitenkään epäsiistiä, koska mies kaivaa sen imurin esiin, jos ei ala tapahtumaan.  Toisaalta myönnän, että en minäkään varmaan ymmärrä, miten raskaasti mies on ensin metatyöskennellyt voidakseen suorittaa sen imuroinnin. 

Nauratti sekin kun täällä nyt hurskastellaan, että eihän täällä juuri kukaan ole miehistään valittanut, no eipä! Sehän on ollut koko ketjun punainen lanka, että ei ymmärretä, miten kamalasti niitä metatöitä on, miehet etenkään ei ymmärrä ja useat

No onko siis väärin, jos kertoo käytännön esimerkein, missä ne kotihommat mättää? Eli ei saa kertoa puolinsonsa tekemisistä (tekemättä jättämisestä), koska ne kuulostaa ikävältä. Jos kertoo, se on valitusta ja ikävää toimintaa kertojalta. Ja sen kertojan syy, miksi hänen puolisonsa ei tee (sinun mukaasi).

Onneks et itse hurskastele ollenkaan omasta erinomaisuudestasi. Et vaan ihan ymmärrä koko metatyön käsitettä. Se ei itsessään ole valitusta. Se on jotain, mitä kaikki normisti tekee arjessa, tunnistaa sen tai ei. Alussa on kysytty, mitä ne työt on ja samalla ap on pilkannut naisia. Eli siinä sinulle se punainen lanka. 

Minä en ole pilkanmut miehiä, päinvastoin olen kehunut. Kun omassa elämässä ei ole noita mitään ymmärtämättömiä pökiöitä. Mutta ymmärrän ja uskon, jos kuka sellaisesta kertoo, että voi olla tosi raskasta.

Jos parheessä elää vain sellaisia ihmisiä, jotka ei koskaan mitään siivouksen eteen tee, kun ketään ei vaan häiritse, voi jokainen miettiä, mitkä ovat jäljet jo ihan parissa kuukaudessa. Mut hei, eipähän kukaan "metatyöskentele" toista siivoamaan! 

Vierailija
964/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei metatyöt ole mitenkään vaikeita, mutta ne kuormittavat ainakin mun muistia. Täytyy muistaa varata aika sinne, tänne tai tuonne. Pitää kuitenkin muistaa sitä ennen selvittää, että tarvitaanko sen ja sen hakemuksen liitteeksi lääkärintodistus ja mihin aikaan se soittoaika sinne olikaan ja minä päivänä ottavat puheluita vastaan? Ahaa, keskiviikkona klo  8-9, mutta silloin Wilmalla oli se oikoja. Voiskohan Sami ottaa aamun vapaaksi? Täytyy muistaa kysyä. Pyryn saappaat ovat pienet, täytyy katsoa Torista uudet ja Wilma tarvitsee takin asap. Onkohan Prismassa vielä kokoja ja jos ei ole, niin olisikohan Cittarissa, vois sitä Torista katsoa niitäkin. Isä on taas sekoittanut läppärinsä, täytyy käydä katsomassa sitä, milloin ehtisin? Onkohan sillä nyt laskut maksamatta jo? Onkohan mulla käteistä, kun Wilma tarvitsee viikkorahansa? Kukahan ne tytöt vie sinne shoppailemaan lauantaina? Ai hitto, siihen vasukeskusteluun pitää muistaa varata aika, mihin mennessä se olikaan? Ja kaikki tämä siinä työn,  pyykinpesun, ruoanlaiton ja muiden päivittäisten tehtävien ohella. Kyllä mua ainakin rasitti. Tosin meidän perheessä lapsilla oli terapioita yms. jotka toivat vielä oman osansa ja toinen vanhempi sairastui vakavasti. Mutta ilman sitäkin tekemistä riitti.

Vierailija
965/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mä keräsin taas listan niistä, joille hankitaan joululahja tms. pieni muistaminen. Tilaan ne tai käyn ostamassa (noin 20 henkilöä, joista noin 14 pieniä lapsia, joille lahja on olennainen). Lisäksi paketoin ne joulupapereihin ja muistan lähtiessä ottaa ne mukaani. Tai sitten osa annetaan jo marraskuun puolella, jos satutaan näkemään sellaisia, joita ei sitten ihan siinä joulun alla nähdä. 

Nää nyt tuli ekana mieleen. Toki kaikenlaista muutakin kuuluu tähän. Esimerkiksi kun tulee vieraita, ruokalistan miettiminen etukäteen, jotta tiedetään ostokset jne.

Vierailija
966/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Se lapsi ei hajoa, vaikka päiväkotivaatteet eivät olisi värisävyiltään täysin yhteensopivia. Näin yksi esimerkki naurettavasta palautteesta mitä aikanaan sain."

Ei hajoa ei. Sen sijaan lapsi kärsii, jos vaatteet ei ole vuodenaikaan ja säähän sopivia.

Kuinka ketun vaikea työ on muka aamulla katsoa ikkunasta ulos ja todeta päivän sää? Tai jumalauta vuodenaika?!

Ei se olekaan vaikeaa. Mutta on ikävää jollei ole siihen säähän sopivia ja tarpeeksi isoja vaatteita ja kenkiä.  Ei ole käyty ostamassa kun on eletty hetkessä. Ja sitten on jo kiire töihin ja kouluun/ päiväkotiin.

Tuo nyt on edelleen ihan normaalia arkea, että lapsille ostetaan vaatteita. Sille nyt vaan on keksitty uusi,

Ja kukaan ei ole väittänytkään, ettei se olisi normaalia arkea. Metatyö kuuluu normaaliin arkeen. Mutta sen ei pitäisi olla parisuhteessa vain toisen vastuulla.

Vierailija
967/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikki on ihan hyvin ja normaalisti, kun kaikki sujuu. Mutta kun toiselle alkaa kertyä sitä, että hänen pitää yhtä aikaa tilata nuohooja, hankkia talvivaatteet, hoitaa autoon renkaanvaihto, ilmoittaa lapsi harrastukseen ja tehdä samalla työpäivä töissä ja ruokaa kotona jne niin siinä vaiheessa alkaa rasittaa, jos toinen elää normaalia arkea lähinnä sohvalla rentoutuen ja toinen hoitaa arjen kaikki velvoitteet. 

Olen taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja. Rasittavinta ei ole tehdä niitä tehtäviä, mitä tulee vastaan vaan olla se, jonka niskaan kaadetaan se, että pitää tajuta, mitä kaikkea pitää tehdä ja toivoa, ettei mitään oleellista jäänyt hoitamatta. "

Tämän lisäksi sitä metatyötä on etenevissä määrin myös ihan palkkatöissä. Ennen oli osastosihteeri yms. avustajat tekemässä asioita, nykyään ei enää.

Vierailija
968/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, minä kuulkaa jopa pesetin lukiolaisen untuvatakinkin jo heinäkuussa, jotta se olisi valmiina ajoissa Pesulassa on aina heimäkuussa takkitarjous.

Ja korjautin välikausikenkien vetoketjun suutarilla jo ennen kuin edes pakkasin ne pois kesäkenkien tieltä vappuna.

Voi voi, kun tuo ei ole sitä oikeaa parempaa metatyötä. Sitten olisit kunnon metätyöskentelijä, jos olisit googlettanut varmuudelta kuitenkin kaikkien kaupungin pesuloiden hinnat, sillä jossain voi olla vielä parempi tarjous, sama juttu suutarien kanssa, minne kannattaa viedä, suunnitellut etukäteen tarkat päivämäärät, milloin käydään näissä sekä reittioppaasta katsonut kolme neljä eri reittivaihtoehtoa. 

Nyt olit vain tavanomaisen järjestelmällinen ihminen, joka tykkää siitä, että arki rullaa mahd. helposti ja teit vähän etukäteen hommia.

Sitähän tässä on yritetty sanoa, että ei kaikki järjestelmällisyys ole mitään metatyötä, eikä järjettömän "suunnittelen joka viikko erikseen hienopyykin pesun" vastakohta ole huithapelina hetkessä eläminen.

Kaikki järjestelmällisyys nimenomaan on sitä metatyötä. Se, ettet sinä tunnista tekeväsi sitä, ei tarkoita, etteikö sitä olisi olemassa. Toiset on tässäkin asiassa vaan lahjakkaampia, kuin toiset. 

Vierailija
969/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko hakea metatyötä, kuulostaa sopivalta hommalta? T Työtön

Vierailija
970/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja huomatkaa, että metatöitä ei voi olla kuin parisuhteessa olevalla naisella. Se on oleellista kun puhutaan metatöistä.

Metatöitä voi olla kenellä tahansa, kuka niitä hoitaa. Itse olen lopettanut toisten puolesta ajattelemisen. Jos esim mies unohtaa työläppärin kotiin, en vaivaudu siitä mainitsemaan.

Mä teen samaa, lasten asiat kyllä hoidan ja muistuttelen kun ovat vielä sen verran pieniä, jos mies ei itse muista lomareissun aikatauluja tai auton katsastusta niin olkoon mun puolesta. 

Toki on muistanut lomareissut aika hyvin sen jälkeen kun missasi lennon ja muu perhe lomaili ilman häntä. Siperia opettaa.

Vierailija
971/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alussa on kysytty, mitä ne työt on ja samalla ap on pilkannut naisia. Eli siinä sinulle se punainen lanka. 

Mutta tässähän keskustelu ei pysynyt, vaan alettiin kertoa, miten raskasta metatyö on, kun sitä toinen ei tee. Ihan esimerkein. Eihän se kuulu asiaan pätkääkään.

Oireellista on sekin, että jos joku nainen ei  omassa elämässään tunnista tätä raskasta metatyön taakkaa, alkaa oitis vihjailu, että parisuhde on huono ja että ero on vaihtoehto ja teillä on varmaan tosi likainen koti.

Kannattaisi huomata, että juuri nämä ovat asenteita, jotka pönkittävät sitä, että on naisten osa, siis niiden oikeiden naisten, pitää kotia pystyssä ennakoimalla, suunnittelemalla, organisoimalla ja lopulta tekemällä ne työt.

Vierailija
972/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi varaa, musta olisi ihanaa että mulla olisi assari joka hoitaisi arjen juoksevat asiat niin voisin itse keksittyä muuhun;

Vierailija
973/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metatyötä on huomioida, pitääkö viedä muitakin jätteitä kierrätykseen silloin, kun muovijäteastia on täynnä. Ja kun kaikki kierrätykseen vietävä odottaa jo eteisessä, huomioidaan että ne viedään vasta sitten, kun ruuanlaiton jäljiltä saadaan samaan kyytiin myös biojätteet.

Vierailija
974/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alussa on kysytty, mitä ne työt on ja samalla ap on pilkannut naisia. Eli siinä sinulle se punainen lanka. 

Mutta tässähän keskustelu ei pysynyt, vaan alettiin kertoa, miten raskasta metatyö on, kun sitä toinen ei tee. Ihan esimerkein. Eihän se kuulu asiaan pätkääkään.

Oireellista on sekin, että jos joku nainen ei  omassa elämässään tunnista tätä raskasta metatyön taakkaa, alkaa oitis vihjailu, että parisuhde on huono ja että ero on vaihtoehto ja teillä on varmaan tosi likainen koti.

Kannattaisi huomata, että juuri nämä ovat asenteita, jotka pönkittävät sitä, että on naisten osa, siis niiden oikeiden naisten, pitää kotia pystyssä ennakoimalla, suunnittelemalla, organisoimalla ja lopulta tekemällä ne työt.

Tietenkin se kuuluu aiheeseen, että jos perheessä vain yksi joutuu tekemään kaikki metatyöt, niin helvetin raskasta ja väärinhän se on!

Vierailija
975/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnjohdolliset tehtävät ovat suurelta osin metatyötä.

Vierailija
976/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tietenkin se kuuluu aiheeseen, että jos perheessä vain yksi joutuu tekemään kaikki metatyöt, niin helvetin raskasta ja väärinhän se on!"

Ei kuulu. Ei kysytty kuin ainoastaan: mitä ne ovat? Pyydettiin siis listaa, ei selostusta siitä, mitä tapahtuu, jos se tää toi sinne tänne.

Mutta ei naiset haluakaan vastata tähän, koska ne listat ovat, kuten jotkut ovatkin huomauttaneet, ihan älyttömiä enimmäkseen. Niin mieluummin taas siirrytään valittamaan miten helvetin raskas on naisen elämä ja miten väärin heitä kohdellaan.

Vierailija
977/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tietenkin se kuuluu aiheeseen, että jos perheessä vain yksi joutuu tekemään kaikki metatyöt, niin helvetin raskasta ja väärinhän se on!"

Ei kuulu. Ei kysytty kuin ainoastaan: mitä ne ovat? Pyydettiin siis listaa, ei selostusta siitä, mitä tapahtuu, jos se tää toi sinne tänne.

Mutta ei naiset haluakaan vastata tähän, koska ne listat ovat, kuten jotkut ovatkin huomauttaneet, ihan älyttömiä enimmäkseen. Niin mieluummin taas siirrytään valittamaan miten helvetin raskas on naisen elämä ja miten väärin heitä kohdellaan.

Kyllä se kuuluu. Varsibkin kun täällä alkoi heti se väninä että normaalia arkea, ei voi väsyttää, keksittyä hössäämistä jne. Mikset siihen puuttunut????

Vierailija
978/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa näistä nykyisistä metatöistä on muuten sellaisia, että ennen joku muu hoiti ne.

Esimerkiksi harrastusilmoittautumiset. Riitti että soitti toimistoon, jossa joku otti sen sitten ylös. Nykyään pitää olla koneen ääressä tiettyyn aikaan reikäreikä ja naputella kaikki itse sinne.

Hammaslääkäri oli koulun pihassa tai alakerrassa.

Koulu hoiti koulun asiat.

nykyään ne jää kaikki kodille ja siellä sittwn tyypillisesti äidille.

Vierailija
979/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on oikeasti totta! Muistan aina anopin suoranaisen järkytyksen, kun kyseli, että mitäs miehen kummipoika sai joululahjaksi ja vastasin, että en tiedä. Mies luonnollisesti hoiti ja hoitaa kummilapsensa asiat, hän on ollut kummina pari, kolme vuotta ennen kuin edes tavattiin. Mutta anoppi ilman muuta odotti, että tottahan nyt nainen...

Muutenkin sellainen tunne joskus, että mitä tasa-arvoisempi suhde on, sen huonompi toisen naisten mielestä.

Vierailija
980/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Joista naiset uhriutuvat. Listakkaapa nyt mitä voidaan laskea metatyöksi ja miksi se on tarpeellista perheessä."

Niin, tämä on se aloitus ja tuohon on sisällytetty ajatus, että naiset tästä turhaan valittaa. Silloin on luontevaa kertoa, miten, missä tilanteissa ja miksi nämä toisinaan ovat raskaita asioita suorittaa. Usein siihen liittyy se puoliso, jos puoliso ei hoida sitä omaa tonttiaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi