Mitä nämä niin sanotut metatyöt ovat?
Joista naiset uhriutuvat. Listakkaapa nyt mitä voidaan laskea metatyöksi ja miksi se on tarpeellista perheessä.
M
Kommentit (1101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsellista hössötystä.
Olet sitten varmaan mennyt liian pienillä tennareilla kouluun lumimyrskyssä ilman aamiaista ja kirjat kotona.
Osaan ihan itse katsoa ja pyytää sopivat kengät ja syödä ja ottaa kirjat. Olen 9 v. En ole tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele, miksi parisuhteet ei nykyään kestä. Aika monelle se näyttää olevan 24/7 -sotatanner, missä lähinnä taistellaan siitä, kumpi saa aiheutettua toiselle enemmän stressiä, mielipahaa ja kuormitusta. Mitään ei voi tehdä toisen eteen miettimättä, että mitä minä tästä hyödyn ja perheenjäsenet on lähinnä joko työllistäviä loisia ja pakkopullaa tai sitten hyväksikäytettäviä hyödykkeitä.
Kumpikin uupuu, väsyy, kyllästyy ja hermostuu.
Ja kyllä, oon käynyt itsekin tän rallin läpi yhden patalaiskan, mukasokean ja "kotityöt kuuluu naisille"-miehen kanssa. Enpä ole uutta enää ottanut enkä ota, vaikka erosta on jo 10 vuotta.
Tuo on kyl järkyttävää, et näitä tällaisia vielä löytyy. Mun tuntemat "nuoret parit" ovat kyllä hyvinkin tasapuolisia näiden juttujen suhteen. En tunne ketään, joka noin periferisesti
Toivon tosiaan, että nuoremmat on viisaampia. Nää on näitä "kilttejä ja kunnollisia" miehiä, joiden mielestä pitäisi vallan hyvin riittää, ettei mies lyö eikä ryyppää. Bonusta jos käy töissä. Sit ihmetellään, että miksi loppui ensin puhe, sitten kaikki yhdessätekeminen, sen jälkeen seksi ja muu läheisyys ja lopulta koko suhde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan ole kieltänytkään, että metatöitä olisi. Totta kai niitä on.
Sen sijaan tämä jatkuva marina siitä, että mies ei niihin osallistu - eikä kotitöihinkään, mutta niistä ei saakaan yht'äkkiä puhua, vaikka en tiedä, mitä metatöitä on, jotka eivät kosketa koti- tai muita töitä - on vain jotenkin niin turhaa.
Jos minä suunnittelen tekeväni jotain, kuten esim. nyt tämä kuuluisa pyykinpesu, eli mitä on telineellä ja pitääkö varata kuivatustilaa lakanoille tms. niin kertokaapa nyt tietäjät, mikä se toisen rooli tässä on? Pitäisikö hänen aistia suunnitelmani ja hilpaista varaamaan pyykkihuone?
Itse ajattelen, että meillä on kämppä täynnä kotitöitä ja niitä tekee kumpikin ihan omien suunnitelmiensa mukaan toisen siihen puuttumatta. Ja sehän on suuri ongelma, jos kaikki kaatuu toiselle, mutta naiset rakkaat kun se mies ei voi tietää, mitä te
Samaa mieltä, mut se mikromanageeraus tulee, jos tulee, kuvioon vasta sitten, kun toinen sitä hommaa jo tekee. Jos silloin toinen säätää kesken homman sitä, miten tää sitä tekee, puhutaan mikromanageerauksesta. Se on epäluottamuksen osoitusta sille, ettei toinen kykene kuitenkaan hoitamaan hommaa oikein loppuun.
Metatyöt tehdään ennen suoritusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne tänne, vaan järkevään sijaintiin odottamaan muita samaan paikkaan meneviä kamoja ja sitä hetkeä, kun sinne paikkaan mennään muutenkin.
Tämä lähti siitä että kamaa jätettiin lojumaan johonkin josta joku vie sen joskus jonnekin. Epäonnistumisen varmistamiseksi sen viejän oletettiin olevan joku muu kuin itse. Minulla on tästä aiheesta vankka kokemusasiantuntijuus.
Miksi pitää olettaa, ettei toinen osallistu kotitöihin? Millä perusteella niistä saa vapautuksen?
Hänellä on siitä vankka kokemusasiantuntijuus.
Vierailija kirjoitti:
Minun mieheni vastuulla on imurointi, ongelmana vain se, että imurointiväli menee säännöllisesti turhan pitkäksi. Kerran odotin kärsivällisesti 6 viikkoa, että hän ottaisi ja tekisi homman. Sitten paloi pinna ja ärähdin asiasta, hän kehtasi sanoa, että mistä sitä voi tietää sen oikean rytmin mikä on rouvan mielestä hyvä, sanoin, että tee se vaikka joka lauantai, eli varaat sellaisen tunnin imurointi slotin siihen päivään, etkä ajattele yhtään mitään rytmeistä, onko pölyä jne, otat vaan ja imuroit eli teet homman säännöllisesti.
Täydellinen esimerkki. Miehesi vastuulla oli imuroida tarpeen mukaan ja hän ei nähnyt tarvetta kuuteen viikkoon. Mitäpä tapahtuu: rouva metatyöskentelee asialle aikataulun ja toimitustavan. Toisin sanoen: miehesi vastuulla ei ollut imurointi, vaan olit antanut hänelle tehtävän.
Tämän vuoksi meillä ei olekaan mitään tuntilistaa tai työvastuita, vaan ihan koko koti on molempie
No jopas menee vaikeaksi. Aiemmin on täällä ehdotettu, et sovitaan vastuualueet. Nyt tässä esimerkissä vastuualueet oli sovittu, ja miehen vastuulla imurointi. Siis peräti yksi säännöllisesti toteutettava. Ja sitäkään ei tehnyt KUUTEEN VIIKKOON! Mielestäsi tämä onkin rouvan aiheuttama ongelma. Kuuteen viikkoon! Ei härregyyd. Siis mitään ei voi olettaa eikä odottaa. Toinen saa lapasena loisia viikko tolkulla, muuten se on rouvan aiheuttama ongelma.
Jos on epätietoisuutta siitä, mikä on kohtuullinen siivousväli, löytyy ihan järkeviä ohjeita vaikka martoilta. Sellassii peruselämään sopivia, ei liioiteltuja sairaalasiisteystason verrattavia.
Jos ei ymmärrä mitä metatyö on, ei ole sitä joutunut juurikaan tekemään. Tämän vuoksi miehet ei yleensä ymmärrä sitä. Ensin on passanut äiti ja sitten vaimo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne tänne, vaan järkevään sijaintiin odottamaan muita samaan paikkaan meneviä kamoja ja sitä hetkeä, kun sinne paikkaan mennään muutenkin.
Tämä lähti siitä että kamaa jätettiin lojumaan johonkin josta joku vie sen joskus jonnekin. Epäonnistumisen varmistamiseksi sen viejän oletettiin olevan joku muu kuin itse. Minulla on tästä aiheesta vankka kokemusasiantuntijuus.
Miksi pitää olettaa, ettei toinen osallistu kotitöihin? Millä perusteella niistä saa vapautuksen?
Niin pointti on että tekee kerralla loppuun eikä jätä puolitiehen ja puolustele sitä vielä jollain sananlaskuilla. Tämä on juuri se perusmallin ADHD-toimintamalli. En nyt viitsi tehdä loppuun, teen joskus toiste. Tai jätän nämä nyt tähän ja teen jotain muuta. Lopputulos on sama että kamoja lojuu muualla kuin niiden oikea paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin pointti on että tekee kerralla loppuun eikä jätä puolitiehen ja puolustele sitä vielä jollai
Ei kyse ole viitsimisestä vaan siitä että tehdään asiat järkevästi ja aikaa säästäen.
Sen sojaan että sinkoillaan sinne tänne yksi ainoa asia kerrallaan, säästetään siinä sinkoilussa ja viedään sitten kun muutenkin mennään ylös/alas.
Tai viedään roskat samalla kub muutenkin mennään siihen jäteastian luo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin pointti on että tekee kerralla loppuun eikä jätä puolitiehen ja puolustele sitä vielä jollai
No miksi tuokin valittaja ei vie niitä roskia ihan itse, kun selvästikin pussi on jo täynnä. Ei vaan huvita, mutta jaksaa valittaa että muut tekee huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin pointti on että tekee kerralla loppuun eikä
Selitetty jo monta kertaa:
Onko järkevämpää että ne roskat vie se joka tyhjin käsin joka tapauksessa menee sinne jäteastialle vai se joka joutuu pukemaan itsensä ja kolme lasta viedäkseen ne roskat jäteastialle jolle ei muuten ole miyään asiaa?
Meillä on alakerrassa mm kodinhoitohuone ja minun työhuoneeni. Kun olen siellä viikannut puhtaat pyykit, en minä ala niitä puhtaita pyykkejä erilseen yläkertaan kiikuttamaan, vaan laitan pyykkikorin portaiden alapäähän ja vien sen sitten ylös kun muutenkin sinne menen. Ia oletan että jos joku muu sinne ylös menee, myös hän voi sen sinne viedä mennessään.
Teen kotona töitä joten usein taukojumppana käyn lataamassa pesukoneen/kuivausrummun tai viikkailen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on alakerrassa mm kodinhoitohuone ja minun työhuoneeni. Kun olen siellä viikannut puhtaat pyykit, en minä ala niitä puhtaita pyykkejä erilseen yläkertaan kiikuttamaan, vaan laitan pyykkikorin portaiden alapäähän ja vien sen sitten ylös kun muutenkin sinne menen. Ia oletan että jos joku muu sinne ylös menee, myös hän voi sen sinne viedä mennessään.
Teen kotona töitä joten usein taukojumppana käyn lataamassa pesukoneen/kuivausrummun tai viikkailen.
Mieti kun joku vielä valittaisi että jätät hommat puolitiehen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mieheni vastuulla on imurointi, ongelmana vain se, että imurointiväli menee säännöllisesti turhan pitkäksi. Kerran odotin kärsivällisesti 6 viikkoa, että hän ottaisi ja tekisi homman. Sitten paloi pinna ja ärähdin asiasta, hän kehtasi sanoa, että mistä sitä voi tietää sen oikean rytmin mikä on rouvan mielestä hyvä, sanoin, että tee se vaikka joka lauantai, eli varaat sellaisen tunnin imurointi slotin siihen päivään, etkä ajattele yhtään mitään rytmeistä, onko pölyä jne, otat vaan ja imuroit eli teet homman säännöllisesti.
Täydellinen esimerkki. Miehesi vastuulla oli imuroida tarpeen mukaan ja hän ei nähnyt tarvetta kuuteen viikkoon. Mitäpä tapahtuu: rouva metatyöskentelee asialle aikataulun ja toimitustavan. Toisin sanoen: miehesi vastuulla ei ollut imurointi, vaan olit antanut hänelle tehtävän.
Tämän vuoksi meillä ei olekaan mitään tuntilist
Tuossa on kyllä pariskunnalla niin erilaiset siisteyskäsitykset, että molemmilla on varmaan huono olla. Joskus se eroaminenkin on vaihtoehto.
Tuossa on kyllä pariskunnalla niin erilaiset siisteyskäsitykset, että molemmilla on varmaan huono olla. Joskus se eroaminenkin on vaihtoehto.
Näin aina, kun nainen oikeasti ei ole metatyöskentelemässä miehen elämää siivoukseen saakka. Ihan on hyvä olla ja ei todellakaan aleta riitelemään sellaisista asioista kuin siivoaminen tai raha.
Jos ei kumpikaan tee, ei tee ja jos toinen tekee, sitten tekee. Eikä meillä ole mitenkään epäsiistiä, koska mies kaivaa sen imurin esiin, jos ei ala tapahtumaan. Toisaalta myönnän, että en minäkään varmaan ymmärrä, miten raskaasti mies on ensin metatyöskennellyt voidakseen suorittaa sen imuroinnin.
Nauratti sekin kun täällä nyt hurskastellaan, että eihän täällä juuri kukaan ole miehistään valittanut, no eipä! Sehän on ollut koko ketjun punainen lanka, että ei ymmärretä, miten kamalasti niitä metatöitä on, miehet etenkään ei ymmärrä ja useat - myös tuo, jolle vastasin - oikein esimerkein kertovat, miten heidän miehensä eivät ymmärrä, tee, välitä.
Pyydä listaamaan metatöitä ja saat listan metatöistä. Väitä, että metatöiden listaaminen on uhriutumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tahallaan jätät ymmärtämättä, mitä tuo "sananlasku" tarkoittaa. Käytännössä tuo sinun ajattelusi oikeuttaa olemaan tekemättä mitään. Et siis osallistu edes sen roskapussin viennillä.
Meillä toimii erinomaisesti tuo, että jätetään portaiden ala/yläpäähän ja seuraava sitten vie. Samoin roskisten kanssa. Ei ole yhtään adhd: ta perheessä, eikä mitään tavaroita tai nyssyköitä loju missään. Kaikki osallistuu eikä riidellä aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin pointti on että tekee kerralla loppuun eikä jätä puolitiehen ja puolustele sitä vielä jollain sananlaskuilla. Tämä on juuri se perusmallin ADHD-toimintamalli. En nyt viitsi tehdä loppuun, teen joskus toiste. Tai jätän nämä nyt tähän ja teen jotain muuta. Lopputulos on sama että kamoja lojuu muualla kuin niiden oikea paikka.
Ei ole mikään ADHD vaan ahdistavan tehokas tuollainen ihminen. Se, jolla on ADHD saattaa pitää ne kamat siinä portaalla kaksi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on just witä ajankäytön maksimointia. Sitten jää aikaa myös oleilulle ja hetkessä elämiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se hänen mies tee huonosti, kun ei tee ollenkaan! Ei vie edes sitä valmiiksi laitettua pussukkaa, vaikka roskiksen ohi menee.