Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä nämä niin sanotut metatyöt ovat?

Vierailija
15.10.2024 |

Joista naiset uhriutuvat. Listakkaapa nyt mitä voidaan laskea metatyöksi ja miksi se on tarpeellista perheessä.

M

Kommentit (1101)

Vierailija
921/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota miehet sitä ja miehet tätä, miehet ei suunnittele. Eihän tuollainen pidä ollenkaan paikkaansa. Miehiä on paljon esim insinööreissä ja muissa paljon suunnittelua vaativissa töissä. Miten sitä samaa järjestelmällisyyttä ei voi toteuttaa kotitalouden asioissa? Vai onko tämä ihan asennekysymys, eli ei vaan haluta käyttää sitä omaa kapasiteettia asioihin joista ei makseta palkkaa.

Näissä keskusteluissa miehistä saa kyl ihan kamal an kuvan. Eikä vain tyytymättömien vaimojen osalta. Miehet itse myös reagoivat juttuihin siten. Ihan kuin olisivat jotain tahdottomia ressukoita, jotka ansaitsevat kaiken hyvän, mutta siten, että heiltä ei saa odottaa mitään. 

Onneksi tuntemani miehet ovat toisenlaisia. Jämäköitä ja vastuunsa hoitavia. Suomalaisia miehiä parhaimmillaan. 

Vierailija
922/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ovatko miehet nykyään niin pölöjä, etteivät osaa avata suutaan, jos nainen "yrittää teettää miehellä kaiken, mitä ei itse halua tehdä"? "

Ja taas hauskaa. Naiset ovat sivukaupalla valittaneet, miten miehet eivät osallistu meta- tai kotitöihin. Mutta eiväthän naiset ole pölöjä, kun eivät niissä tilanteissa osaa avata suutansa. Ehei, heidät on tähän tilanteeseen huijattu ja nyt sitten ettekö te tiedä, miten raskasta on olla ainut joka ikinä huolehtii mistään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun minulla EI OLE sitä diagnoosia. Olisi kyllä helpotus, jos sellaisen saisi. 

Kyllä sinulla kyvyt riittää päättelemään se itsekin. Yleensä älykkäät ihmiset tunnistavat mitä ovat jos ottavat selvää. Ellei se ole tarpeeksi niin vastaanotolle. Esim jos arvelee että amfetamiini auttaisi. Pelkät piirteet ei riitä diagnoosiin vaan tarvii ne haitat elämässä.

Kun ei niitä oteta siellä vastaanotolla tosissaan, koska "olen pärjännyt töissä niin loistavasti"' . Töissä joo, sielläkin vain tietyissä asioissa ja kun olen saanut keskittyä niihin, olen todella hyvä.

Vierailija
924/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin treffaillessa naiset vaatii jatkuvasti miestä maksamaan ne treffit ja yhdessä asumisessa nainen maksattaa miehellä isomman osan yhteisistä maksuista kun mies tienaa enemmän vaikka se vaadittavan elintason päättää yksin nainen ja nainen aiheuttaa suurimman osan niistä yhteisistä kuluista.

Minua kiinnostaa, miksi mies, joka pakotettuna joutuu maksamaan treffikulut, haluaa muuttaa yhteen sen naisen kanssa. Ilmeisesti siinä muutetaan yhteen samoin tein, normaali ihminen kun tapailuvaiheessa huomaisi valtavan eron rahankäytössä.

En myöskään usko hetkeäkään, että sinä olisit isotuloisempi kuin kaikki tapaamasi naiset. Tuolla ulosannilla et ole missään töissä.

Nämä ovat näitä samoja legendoja, joita aina toistellaan kaikissa ketjuissa. Naiset ovat ahneita ja hemmoteltuja ja aina haluavat vain miehen rahat ja miehen palvelemaan itseään. Kuulostaa lähinnä Taten tai Jordanin horinoilta. Heitä kuuntelee yleensä ne nuoret miehet, joilla ei naista ole.

Vierailija
925/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumme kaksikerroksisessa talossa, joten laitan aina portaikon alapäähän ja yläpäähän tavaroita, jotka voisi viedä alhaalta ylös tai ylhäältä alas muutenkin siinä kulkiessaan.

Ei hyvää päivää...tämän on pakko olla provo? Onko naisella toisiaan jotain kotitaloudellista valtaa jättää asioita puolitiehen ja odottaa, että

Tuohan on se erityisesti maatalojen naisille selkärankaan juurtunut tapa, että vie mennessäs, tuo tullessas, tee ollessas. Siksi asioita "jätetään puolitiehen", että ne tehdään loppuun sitten, kun ollaan muutenkin menossa esimerkiksi toiseen kerrokseen.

Kuulostaa lähinnä ADHD:ltä joka jättää kamoja sinne tänne sen sijaan että tekisi homman valmiiksi saakka. Löydetty sitten hyvänkuuloinen puolustelu s

No sittenhän se osapuoli, joka ei ymmärrä tällaista säästävää tapaa toimia (vie mennessäs, tuo tullessas), voi hoitaa noi kaikki askareet alusta loppuun aina itse. 

Vierailija
926/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinne tänne, vaan järkevään sijaintiin odottamaan muita samaan paikkaan meneviä kamoja ja sitä hetkeä, kun sinne paikkaan mennään muutenkin.

Tämä lähti siitä että kamaa jätettiin lojumaan johonkin josta joku vie sen joskus jonnekin. Epäonnistumisen varmistamiseksi sen viejän oletettiin olevan joku muu kuin itse. Minulla on tästä aiheesta vankka kokemusasiantuntijuus.

Vierailija
927/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinne tänne, vaan järkevään sijaintiin odottamaan muita samaan paikkaan meneviä kamoja ja sitä hetkeä, kun sinne paikkaan mennään muutenkin.

Tämä lähti siitä että kamaa jätettiin lojumaan johonkin josta joku vie sen joskus jonnekin. Epäonnistumisen varmistamiseksi sen viejän oletettiin olevan joku muu kuin itse. Minulla on tästä aiheesta vankka kokemusasiantuntijuus.

Toistam: yläkertaan menevät tavarat jätettiin portaiden alapäähän ja alas menevät yläpäähän.

Näin ei tarvitse rahat tyrhan päiten vaan viedä ne aina mennessään.

Voiko tämä olla jollekulle noin valtavan outo ajatus????

Vierailija
928/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan ole kieltänytkään, että metatöitä olisi. Totta kai niitä on.

Sen sijaan tämä jatkuva marina siitä, että mies ei niihin osallistu - eikä kotitöihinkään, mutta niistä ei saakaan yht'äkkiä puhua, vaikka en tiedä, mitä metatöitä on, jotka eivät kosketa koti- tai muita töitä - on vain jotenkin niin turhaa.

Jos minä suunnittelen tekeväni jotain, kuten esim. nyt tämä kuuluisa pyykinpesu, eli mitä on telineellä ja pitääkö varata kuivatustilaa lakanoille tms. niin kertokaapa nyt tietäjät, mikä se toisen rooli tässä on? Pitäisikö hänen aistia suunnitelmani ja hilpaista varaamaan pyykkihuone? 

Itse ajattelen, että meillä on kämppä täynnä kotitöitä ja niitä tekee kumpikin ihan omien suunnitelmiensa mukaan toisen siihen puuttumatta. Ja sehän on suuri ongelma, jos kaikki kaatuu toiselle, mutta naiset rakkaat kun se mies ei voi tietää, mitä te siellä päässänne olette juuri tälle päivälle

Sen toisen rooli on ottaa oma vastuunsa vaikkapa pyykinpesusta sellaisella hetkellä, kun sinä et ole sitä tekemässä ja pyykkiä tarvitsisi pestä. Tai jos sinä hdoiat pyykit, niin se toinen hoitaa sitten vaikka viikonlopun ruokien suunnittelun samalla aikaa ja kirjoittaa kauppalistan. Se, että vain yksi koko ajan suunnittelee, että tänään pestään 60 asteen pyykit ja huomenna 40 asteen pyykit, Matilda pitää viedä torstaina hammaslääkäriin eli pitää sopia, kumpi on töistä pois tuon aikaa, Villelle täytyy varata parturiaika ja tätä varten pitää tsekata, miten hänellä olikaan futistreenejä ensi viikolla, niin sehän kuormittaa. Jos nämä työt jakaantuvat tasaisemmin, ei ongelmia ole. Usein kuitenkin perheessä nainen tekee kaiken tämän suunnittelun ja aikataulutuksen ja mies ja lapset seuraavat perässä (ohjestettuna). Joo, joku voisi sanoa sitä paapomiseksi tai mikromanageeraukseksi, mutta jos se toinen aikuinen ei ota osaa niin naisenko se pitää kaikki sitten myös tehdä loppuun asti? Siis jos ei saa sitten ohjeistaa, että viepä tuo roskapussi tai muistathan varata autolle katsastuksen.

Vierailija
929/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni vastuulla on imurointi, ongelmana vain se, että imurointiväli menee säännöllisesti turhan pitkäksi. Kerran odotin kärsivällisesti 6 viikkoa, että hän ottaisi ja tekisi homman. Sitten paloi pinna ja ärähdin asiasta, hän kehtasi sanoa, että mistä sitä voi tietää sen oikean rytmin mikä on rouvan mielestä hyvä, sanoin, että tee se vaikka joka lauantai, eli varaat sellaisen tunnin imurointi slotin siihen päivään, etkä ajattele yhtään mitään rytmeistä, onko pölyä jne, otat vaan ja imuroit eli teet homman säännöllisesti. 

Täydellinen esimerkki. Miehesi vastuulla oli imuroida tarpeen mukaan ja hän ei nähnyt tarvetta kuuteen viikkoon. Mitäpä tapahtuu: rouva metatyöskentelee asialle aikataulun ja toimitustavan. Toisin sanoen: miehesi vastuulla ei ollut imurointi, vaan olit antanut hänelle tehtävän.

Tämän vuoksi meillä ei olekaan mitään tuntilistaa tai työvastuita, vaan ihan koko koti on molempien vastuulla ja työhön oikeasti tarttuu se, joka siihen tarvetta näkee. Minä vihaan imurointia, siis oikeasti vihaan ja mun puolesta saa olla imuroimatta viikkoja. Kyllä mies joskus vähän kolistelee, kun kaivaa imuria esiin, mutta entäs sitten. 

Toisaalta minä tartun vessanharjaan ja pidän huolen, että pyykkikori ei pursuile. Ne on hommia, joita mies ei näe ja hänellä on vaatteita vaikka kuinka, enemmän kuin minulla, joten ei puhtaita kaipaa samalla tavalla kuin minä.

Nämä nyt esimerkkinä, mutta jos oikeasti haluatte, että mies ottaa vastuuta kotitöistä, siihen todella huono tapa on tuo, että kuitenkin käytännössä teillä on tiedossa, miten homman pitäisi sujua ja kuinka usein. 

Vierailija
930/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon jo vaihtanut talvirenkaat, ihan omatoimisesti. Ei tarvinnut metatöitä.

Kesäsaunan laittanut talviteloille, tilannut polttopuita seuraaviksi 5 vuodeksi. En tarvinnut mitään metatyötä, enkä uhriutunut niiden takia.

M

Noista hommista kaksi pitää tehdä kerran vuodessa ja yksi viiden vuoden välein. Enpä kehuskelisi moisella.

Eipä niitä lasten syntymäpäiviäkään ole 1/lapsi/vuosi.

Jos lapsia on vaikka kaksi ja heillä on omien lisäksi viidet kaverisynttärit vuodessa, niin niitä kertyykin jo 12. Lisäksi sukulaislasten synttärit. 

Ei niitä lapsiakaan ole kenellekään nykypäivänä.

Vierailija
931/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen sijaan tämä jatkuva marina siitä, että mies ei niihin osallistu - eikä kotitöihinkään, mutta niistä ei saakaan yht'äkkiä puhua, vaikka en tiedä, mitä metatöitä on, jotka eivät kosketa koti- tai muita töitä - on vain jotenkin niin turhaa.

Jos minä suunnittelen tekeväni jotain, kuten esim. nyt tämä kuuluisa pyykinpesu, eli mitä on telineellä ja pitääkö varata kuivatustilaa lakanoille tms. niin kertokaapa nyt tietäjät, mikä se toisen rooli tässä on? Pitäisikö hänen aistia suunnitelmani ja hilpaista varaamaan pyykkihuone? 

Itse ajattelen, että meillä on kämppä täynnä kotitöitä ja niitä tekee kumpikin ihan omien suunnitelmiensa mukaan toisen siihen puuttumatta. Ja sehän on suuri ongelma, jos kaikki kaatuu toiselle, mutta naiset rakkaat kun se mies ei voi tietää, mitä te siellä päässänne olette juuri tälle päivälle

Mikä estää sitä miestä ottamasta asiaa myös puheeksi? Ei se nainenkaan tiedä, mitä sen miehen päässä liikkuu, jos se mies ei suutansa avaa. 

Tässä ketjussa ei nyt kauhean moni ole miehestänsä valittanut. Alkuperäinen kysymys on, mitä ne metatyöt ovat ja siihen jatkona jotain naisiin  liittyvää ongelmaa. Ja aika moni on niitä ketjussa vähätellyt. Siis niiden olemassa oloa edes.

Vierailija
932/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikromanagerointia ja kontrollointia missä nainen miettii kuinka saa teetettyä ja maksatettua kaiken miehellä ja mahdollisilla lapsilla että itse pääsee mahdollisimman helpolla

Jos suunsoittamisen sijaan olisit lukenut ketjua, tietäisit, että sillä suunnittelulla ja ennakoinnilla naiset pyrkivät myös säästämään rahaa. Ketjun miehet ovat olleet sitä mieltä, että uudet vaatteet ostetaan sillä hetkellä, kun vanhat ovat liian pienet. Maksoi mitä maksoi. On siis myös miehen rahahojen etu, että tukee vaimoan näissä hankkeissa.

Jos siinä säästyy rahaa niin silloinhan saat siitä palkkaa. Mitä valitat.

Oikeastihan on kyse että siitä että metagatella täytyy olla jotain hyvältä kuulostaviakin perusteluja, esim rahan säästö. Kuulostaisi vielä paremmalta jos sen voisi perustella turvallisuuden

Mitä ihmeen palkkaa on perheen rahojen säästäminen? Kaikilla perheillä ne rahat eivät edes säästy, vaan varaa ei ole muuhun, kuin ale/kirppislöytöihin. Mut tuo on seikka, joka on pikkuisen ristiriidassa sen väitteen kanssa, että naiset yrittävät vaan saada miehen maksamaan kaiken...

Vierailija
933/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toistam: yläkertaan menevät tavarat jätettiin portaiden alapäähän ja alas menevät yläpäähän.

Näin ei tarvitse rahat tyrhan päiten vaan viedä ne aina mennessään.

Voiko tämä olla jollekulle noin valtavan outo ajatus????

Kyllä hän ymmärtää asian oikein hyvin, mutta laiskureiden ominaisuuksiin kuuluu juuri tuollainen hölmöksi heittäytyminen ja trollaus. Ja vielä nuo negatiivissävytteiset ilmaisut kuten "jätettiin lojumaan johonkin joskus jonnekin". Voi sitä voihkinnan määrää kun pitäisi ottaa se pussi siitä mukaansa. Jännästi se ei varmaan sieltä alkuperäisestä paikastakaan lähtisi mukaan itsenäisesti.

Vierailija
934/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumme kaksikerroksisessa talossa, joten laitan aina portaikon alapäähän ja yläpäähän tavaroita, jotka voisi viedä alhaalta ylös tai ylhäältä alas muutenkin siinä kulkiessaan.

Ei hyvää päivää...tämän on pakko olla provo? Onko naisella toisiaan jotain kotitaloudellista valtaa jättää asioita puolitiehen ja odottaa, että

Tuohan on se erityisesti maatalojen naisille selkärankaan juurtunut tapa, että vie mennessäs, tuo tullessas, tee ollessas. Siksi asioita "jätetään puolitiehen", että ne tehdään loppuun sitten, kun ollaan muutenkin menossa esimerkiksi toiseen kerrokseen.

Kuulostaa lähinnä ADHD:ltä joka jättää kamoja sinne tänne sen sijaan että tekisi homman valmiiksi s

Niin, tässäkin ketjussa naisia syytetty hössöttämisestä. Eikös hössöttämistä ole myös tuo ees taas ryntäily jokaisen pikkutavaran kanssa, sen sijaan että organisoi tavaroiden siirtelyä järkevämmäksi.

Vierailija
935/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa lähinnä ADHD:ltä joka jättää kamoja sin

Pitää vaan päästä valittamaan että joku muut tekee asioita puolitiehen, kun kokonaan pitäisi tehdä. Eikä itse viitsisi tehdä kumpaakaan :-D 

Vierailija
936/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele, miksi parisuhteet ei nykyään kestä. Aika monelle se näyttää olevan 24/7 -sotatanner, missä lähinnä taistellaan siitä, kumpi saa aiheutettua toiselle enemmän stressiä, mielipahaa ja kuormitusta. Mitään ei voi tehdä toisen eteen miettimättä, että mitä minä tästä hyödyn ja perheenjäsenet on lähinnä joko työllistäviä loisia ja pakkopullaa tai sitten hyväksikäytettäviä hyödykkeitä. 

Kumpikin uupuu, väsyy, kyllästyy ja hermostuu. 

Ja kyllä, oon käynyt itsekin tän rallin läpi yhden patalaiskan, mukasokean ja "kotityöt kuuluu naisille"-miehen kanssa. Enpä ole uutta enää ottanut enkä ota, vaikka erosta on jo 10 vuotta. 

Tuo on kyl järkyttävää, et näitä tällaisia vielä löytyy. Mun tuntemat "nuoret parit" ovat kyllä hyvinkin tasapuolisia näiden juttujen suhteen. En tunne ketään, joka noin periferisesti ajattelis. Siis omastakaan ikäluokasta. Vain tällä palstalla saa näistä lukea.

Laiskoja puolisoita on parilla kaverilla ollut. Ei o enää. Mutta hekin olivat vain laiskoja, eivät perustelleet laiskuuttaan millään sukupuolirooleilla.

Vierailija
937/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metatyö EI ole sitä, että säästetään tai optimoidaan. Se on vain yksi tulos tietyllä tavalla tehdystä metatyöstä. Metatyötä tarvitaan, että jokin ylipäätään tapahtuu hallitusti.

Mene kauppaan ilman metatyötä: haahuilet siellä ja ostat mitä sattuu.

Muutat ilman metatyötä: et muuta paitsi jos häädössä kannetaan tavarat pihalle.

Jne.

Niin, metatyöhon liittyy optimointi ja seurauksena säästö. Mahdollisesti. 

Vierailija
938/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metatyö EI ole sitä, että säästetään tai optimoidaan. Se on vain yksi tulos tietyllä tavalla tehdystä metatyöstä. Metatyötä tarvitaan, että jokin ylipäätään tapahtuu hallitusti.

Mene kauppaan ilman metatyötä: haahuilet siellä ja ostat mitä sattuu.

Muutat ilman metatyötä: et muuta paitsi jos häädössä kannetaan tavarat pihalle.

Jne.

Niin, metatyöhon liittyy optimointi ja seurauksena säästö. Mahdollisesti. 

Voi olla myös ajan säästöä, tai mukavuuden lisääntymistä.  En ymmärrä miksi jotkut vastustaa sitä niin paljon.  

Vierailija
939/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelen, että meillä on kämppä täynnä kotitöitä ja niitä tekee kumpikin ihan omien suunnitelmiensa mukaan toisen siihen puuttumatta. Ja sehän on suuri ongelma, jos kaikki kaatuu toiselle, mutta naiset rakkaat kun se mies ei voi tietää, mitä te

Tuo esimerkki on kuon ystäväni kertoma. Ei tapahtunut imurointia ei. Kerran heillä kävin just tällaisen odottelun ainaka ja täytyy sanoa, et sitkee sissi tää mun kaveri oli tän imuroinnin suhteen. Sen verran järkky siivo oli. No, eivät ole enää yhdessä...

Itsekään en tykkää yhtään imuroinnista, mutta inhoan vielä enemmän roskaista lattiaa.

Vierailija
940/1101 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ovatko miehet nykyään niin pölöjä, etteivät osaa avata suutaan, jos nainen "yrittää teettää miehellä kaiken, mitä ei itse halua tehdä"? "

Ja taas hauskaa. Naiset ovat sivukaupalla valittaneet, miten miehet eivät osallistu meta- tai kotitöihin. Mutta eiväthän naiset ole pölöjä, kun eivät niissä tilanteissa osaa avata suutansa. Ehei, heidät on tähän tilanteeseen huijattu ja nyt sitten ettekö te tiedä, miten raskasta on olla ainut joka ikinä huolehtii mistään.

Täh, eihän tämä ketju ole valitusta miehistä. Tässä on kerrottu, mitä ne metatyöt ovat. Ja sit jankattu, kun toiset haluaa kieltää niiden olemassaolon. 

Jos ja kun nainen avaa suunsa, se tulkitaan nalkuttamiseksi. Tässäkin ketjussa näin ilmaistu. Pariskunnat, jotka ovat järkeviä molemmat, puhuvat keskenään ja sopivat asioista. Näissä tapauksissa ei ole nalkuttajaa ja tossukkaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän