Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun kyse on alhaisesta syntyvyydestä niin miksi lapsettomilta ei kysytä asiasta mitään?

Vierailija
14.10.2024 |

Eikö lapsettomat ihmiset osaa parhaiten kertoa "syyn" sille miksi heillä ei ole lapsia? Heitä ei pidä syyllistää eikä painostaa asian suhteen.

Minusta on nyt varsin outoa että syntyvyydestä keskutelee hyvä palkkaiset ihmiset eikä lapsettomilta ihmisiltä kysytä mitään.

Kommentit (139)

Vierailija
101/139 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla syy on yksinkertainen, en halua lapsia. Sama aika monella nyky lapsettomalla.

t: vela m40

Mutta samoin aika monella nykylapsettomalla syy on se, että ei löydy kumppania, jonka kanssa perustaa perhe, ja kun löytyy, ikää on liikaa.

Jep, eikä kukaan ulkopuolinen pysty siinä auttamaan. Puoliso on ihan itse etsittävä.

Vierailija
102/139 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tämä ilmainen ehkäisy alle 25 vuotiaille, ja lasten tekoon kannustaminen nuorena ole ristiriidassa keskenään? Ilmainen ehkäisy tulisi poistaa yli 20 vuotiailta. Nyt valtio ohjaa, että oikea ikä tehdä lapsia on 25-30 vuotiaana, sitä ennen olet liian nuori, ja sen jälkeen liian vanha.

Ei. Abortoiduiksi ne vahinkoraskaudet menevät joka tapauksessa. Ehkäisypillereitä syövät ne, jotka eivät lapsia halua.

En yleistäisi. Minä olisin pitänyt kyllä lapsen, jos olisin tullut "liian nuorena" raskaaksi vahinkona.

Lapsi abortoidaan juuri siksi, kun ei haluta vauvaa sinne opiskelijasoluun, ei haluta raskautta eikä haluta synnyttää. Kouluttamattomana päätyy yksinhuoltajaksi. Oma e

En kyllä itse tiedä miten olisin yhdistänyt opiskelun, vauvan ja työssäkäynnin. Ei kaikilla ole opiskeluaikana isoja säästöjä elättämään edes itseään... Puhumattakaan vauvasta aiheutuvia kuluja. Ei ne opintolainatkaan tuossa tilanteessa houkuttaisi.

Nykypäivänä vuokratatkin huomattavasti kalliimpia kuin 20 vuotta sitten. En tiedä miten se opiskelu/vauvakombo saataisiin toimimaan, jotta ei tarvitsis koko ajan laskeskella senttejä. Kuka haluaa asettaa itsensä tietoisesti tuollaiseen taloudelliseen ahdinkoon? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/139 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lapseton mies, en ole koskaan seurustellut. Minua ei lapsettomuus ja sinkkuus haittaa. Lapsia voisin tehdä jos löytäisin sopivan kumppanin, olen työelämässä enkä ole koskaan ollut työtön. Tienaan bruttona 3500-4000 euroa kuukaudessa. 

Minun syy siis lapsettomuuteen on se etten kelpaa niille naisille jotka minulle kelpaisi ja se että en koe pakonomaista tarvetta lisääntyä. 

Ikää minulla on 34 vuotta.

Vierailija
104/139 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen ihminen antaisi lapselleen niin järkyttävän kohtalon kuin Suomeen syntyminen? En ainakaan minä.

Sinun äitisi ja isäsi ovat antaneet sen järkyttävän kohtalon sinulle. Sellaiset ihmiset. Syytä heitä olemassaolostasi.

Silloin kun minä olen syntynyt,  elettiin katsoen tulevaisuuteen ja kaikilla oli toivo ja halua parempaan.  Oli töitä ja niitä sai. Uskottiin parempaan. Vanhemmillani ei ollut ennustajanlahjoja eikä kristallipalloa, ehkä en olisi syntynytkään jos olisivat osanneet nähdä mihin kaikki menee.

Se oli sitä aikaa kunnes tulivat nämä roistot jotka lopulta romahduttivat kaiken toivon ja elämisen halun.  Itsekin lähdin 90-luvun lamassa ja kiitollinen olen että lähdin.  Kauhistuttaa ajatus etä palaisin enää, ei koskaan!  Kaksi lasta olen täällä synnyttänyt ja kouluttanut ja hyvän elämän alkuun saattanut.  Samaa en olisi ikinä Suomessa uskaltanut tehdä. 

Naurettavaa tarjota jotain pennejä että tekisit lapsia! Niillä ei pitkälle pötkitä ja karu tulevaisuus on hyvin äkkiä edessä.  Typerää räpellystä kerta kaikiaan.

Vierailija
105/139 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisimme lapsia, vielä emme vaan tiedä miten saamme rahat riittämään, asumme nyt 42m2 kaksiossa, helsingissä. Ollaan ihan perustyössä, ja asuntolaina vie paljon. Pitäisi saada tuplasti isompi asunto. Sellaista lainaa emme saa. Vaihtoehtomme on joko muuttaa pois ja saada lapsia, etsiä uudet työt ehkä, tai sitten olla kaksistaan vaan.

Ei kyllä kiinnosta asua vuokralla ja lihottaa jonkun muun lompakkoa. 

Asuminen pk seudulla on järjettömän hintaista, ei puhettakaan että kumpikaan saisi mitään ennakkoperintöä tms joka muuttaisi tilanteen parempaan.

Tällä hetkellä vuokralla asuminen on varsin kilpailukykyinen vaihtoehto omistusasumiselle. Vuokrat ovat maltillisia ja tarjontaa on. Toisaalta sen omistusasunnon myyminen tällä hetkellä ei ole kovinkaan tuottoisaa.

Vierailija
106/139 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaan lapsettomat itse asiassa ei ole suurin syy tähän ongelmaan, vaan ne, joiden lapsiluku jää yhteen kun alunperin olisi ollut haaveissa useampi lapsi. Kokonaan lapsettomia, ja varsinkin vapaaehtoisesti kokonaan lapsettomia, on kuitenkin edelleen pieni vähemmistö.

Vierailija
107/139 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

""On kaksi ryhmää, joista toinen haluaa lapsia ja toinen ei halua. Nyt sitten pyritään syyllistämällä ja uhkakuvia maalailemalla kääntämään heidän näkemyksensä päälaelleen. Helpointa olisi tukea niitä, joilla asenne jo on oikean suuntainen. "

Ei ole noin mustavalkoista. On myös iso ryhmä, joka ei oikein tiedä haluaako lapsia, ja olisi varmaan onnellinen kummin vain. Minun koko kolmikymppinen kaveripiirini koostuu tällaisista akateemisista pariskunnista.

Mä olen jotenkin vasta ihan viime vuosina ymmärtänyt, että on olemassa näitä "liikkuvia äänestäjiä", joille kumpi vain vaihtoehto tuntuu yhtä mahdolliselta. Sitä ennen ajattelin, että on olemassa selvästi ne joilla on halu saada lapsia ja ne joilla ei ole. Aiemmin ajatukseni siis oli, että puheet epävarmasta taloudesta ja työelämässä eivät missään määrin voi vaikuttaa syntyvyyteen, sillä jos joku haluaa lapsia niin silloin hänellä on sisäinen pakottava tarve niitä tehdä, vaikka sitten sodan keskelle. Mutta nähtävästi näitä mahdollisia, tilannetta tarkkailevia potentiaalisia vanhempia siis on olemassa. Itselläni ei koskaan ole ole ollut minkäänlaista kipinää ja kiinnostusta saada lapsi.

Hyvää reflektointia! Toivoisin sydämestäni että minulla olisi tähän selkeä vastaus, joko varmuus siitä että ehdottomasti haluan äidiksi, tai siitä, että en halua lapsia. Epävarmuus on kaikkein raastavinta. Olisin varmasti tyytyväinen elämääni kummin vain. Tuollainen 30000 euron kannusinpalkkio aivan varmasti kannustaisi tekemään edes sen yhden lapsen.

Vierailija
108/139 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin tehdä lapsen heti jos saisin olla äidin sijasta isä. En halua olla raskaana ja synnyttää tai muutenkaan ottaa äidin raskasta roolia harteilleni, enkä lasta niin kovasti halua että lähtisin adoptioprosessiin.

N32

Minä taas en halua isän roolia koska minun palkka ei ole riittävän hyvä lapsiin. Voisin minä ihan hyvin kotona makoilla lapsen/lapsien kanssa kun äiti käy töissä ja töiden jälkeen voin sille sitten sanoa että miksi et ota vastuuta lapsista ja kodista? Isä myös joutuu usein maksamaan elatusmaksuja.

M33

Sulla menee puurot ja vellit sekaisin. Elatusmaksuja ei makseta, kun vanhemmat asuvat yhdessä. Sitä paitsi ne satasen pari olevat elatusmaksut per lapsi on hyvin pieni summa siitä, että lähivanhempi hoitaa kaikki lasten asiat, hoitaa sairasta lasta kotona ja huolehtii, että on ruuat ja vaatteet kuten pitää.

Kotona usein ollaan vain pienten lasten kanssa. Vauvan kanssa saa heräillä yötä myöten ja sitten zombina olla seuraavan päivän. Taaperon kanssa saa olla silmät selässäkin eikä mihinkään voi keskittyä taaperon hereillä olon aikana. Palasin töihin esikoisen ollessa 1,5-vuotias ja ai että elämästä tuli mukavaa, kun pääsi päiväksi aikuisten seuraan ja alkoi taas tienata rahaa, jotta sai itselleenkin ostaa jotain. Taaperon kanssa kotona olemisesta on makaaminen kaukana. 

Vierailija
109/139 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai kaksilapsiset perheet kolmatta. Viron malli, missä saisi toisesta tai kolmannesta tms lapsesta vanhempainvapaiden ajan täyden palkan (mikäli töissä on ollut) vaikuttaisi ainakin itselläni siihen, teenkö lisää lapsia. Tämä myös rohkaisisi vanhempia töihin, koska vain työhistorialla saisi ne täydet palkat

Virossa on myös irtisanomissuoja alle 3v lapsen vanhemmille. Tuo olisi iso juttu Suomessakin. Aika moni varmasti uskaltaisi tehdä lapsen, jos tietäisi, että työpaikka säilyy raskausajan lisäksi vielä ainakin seuraavat kolme vuotta. Pienet lapset sairastelee paljon jne. ja moni ei uskalla lähteä siihen (varsinkaan toiseen lapseen), kun tietää, että työnantaja katsoisi pahalla (ehkä ensimmäisen lapsen kanssa koki tuon henkilökohtaisesti).

Vierailija
110/139 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastentahtoiseksi lapsettomuudeksi voidaan laskea sekin, että tällaisessa katastrofaalisessa maailman tilanteessa ei yksinkertaisesti ole mitään järkeä tehdä lapsia. Ylipäätään kun koko asia johtuu maailman ylikansoittamisesta. Harmin paikka, kaikille ei tuota iloa ole suotu. On järkevää ajatella maapalloa ja niitä, ketkä lapset ovat jo ehtineet tehdä.

Syntyvyys on laskenut alle uusiutumistason 1970 luvulla ja 2000 luvulla syntyvyys on laskenut entisestään. 

Onko siis maailmantilanne ollu surkea jo 1970 luvulla?

1970-luvulla ihmisten asenteet ja mielipiteet olivat varmasti hyvin erilaisia kuin nykyään.

Vierailija
111/139 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raaistuva työelämä vaatii halpaa tykinruokaa! Porsikaa nyt niitä halpiksia "koneiston" osiksi!

Sellainen viba tästä kieltämättä tulee. Pitäisi hankkia lauma lapsia, laittaa ne heti päivähoito-esikoulu-koulu -kierteeseen ja samalla itse tehdä kovasti töitä.

Ikään kuin lapsia tehtäisiin valtiolle, eikä omaan perheeseen. Ei kiitos.

Ja tämä 30 tuhannen synnytyspalkkio on viimeisin loukkaus. Eihän raha ole suinkaan ainoa syy, miksi lapset jäävät monilla tekemättä ja saamatta.

Ootko ajatellut, että se rahapalkkio olisi tarjolla juuri niille, joille se raha on syy? 

Rikkaita tämä hyödyttää. Köyhät törsää rahan, koska sitä rahaa ei ole koskaan ollut. Rahalla rikkaat tahkovat itselleen lisää rahaa.

Vierailija
112/139 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri hyvätuloisiahan tämäkin kannuste hyödyttäisi. Tutkittua on, että korkeasti koulutetut kaupungissa asuvat naiset tekevät vähiten lapsia.

Johtuu siitä että ei löydy kumppania joka ottaa vastuuta yhteisestä kodista. 

Yleen myös korkeastikoulutetut kaupungeissa asuvat naiset ei löydä kumppania koska 

-kyseiset naiset vaativat että miehen tulee myös olla korkeastikoulutettu joka tienaa hyvin

-kaupungeissa on naisia enemmän kuin miehiä

Olen Helsingissä asuva tuplamaisteri, joka tienaa 50-60k vuodessa. En tiedä mitä naiset oikeasti haluavat, mutta näillä statseilla naisten kiinnostus on aivan olematonta.

M36

Naiset seurustelevat ja perustavat perheitä jopa täysin persaukisten miesten kanssa. Onko sinussa muuta mainitsemisen arvoista kuin koulutus ja työ? Miten on luonteen, arvojen, tulevaisuudensuunnitelmien ja mielenkiinnonkohteiden laita? Masentuneesta, pitkäaikaistyöttömästä kaveristani tuli vähän aikaa sitten isä, kun rakastaa puolisoaan (ja nyt myös lastaan) koko sydämestään, ja on varmaan lempeimpiä ja leppoisimpia ihmisiä joita olen tavannut.

Vierailija
113/139 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raaistuva työelämä vaatii halpaa tykinruokaa! Porsikaa nyt niitä halpiksia "koneiston" osiksi!

Sellainen viba tästä kieltämättä tulee. Pitäisi hankkia lauma lapsia, laittaa ne heti päivähoito-esikoulu-koulu -kierteeseen ja samalla itse tehdä kovasti töitä.

Ikään kuin lapsia tehtäisiin valtiolle, eikä omaan perheeseen. Ei kiitos.

Ja tämä 30 tuhannen synnytyspalkkio on viimeisin loukkaus. Eihän raha ole suinkaan ainoa syy, miksi lapset jäävät monilla tekemättä ja saamatta.

Ootko ajatellut, että se rahapalkkio olisi tarjolla juuri niille, joille se raha on syy? 

Tottakai. 30 tonnia on mukava raha, mutta ei kertakorvaus ole mitenkään ratkaiseva lapsen koko elinkaaren aikana. Lisäksi se todennäköisesti kannustaa lisääntymään juuri niitä ihmisiä, jotka eivät muutenkaan ole sieltä tuottoisammasta päästä. Siis ihmisiä, jotka elävät muutenkin tuilla. Elämäntapa on vahvasti periytyvä. Halutaanko kasvattaa tätä porukkaa?

Vierailija
114/139 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta rahapalkkiosta tuli mieleen, että onko sitä kaavailtu kirjaimelliseksi *synnytys*palkkioksi? Eli kunhan synnyttää lapsen, on 30 000 euroa rikkaampi? Tuohan voisi olla kätevä ansaitsemiskeino niille keitä ei kuitenkaan itse raskaana olo tai synnyttäminen pelota/ällötä - sen kun synnyttää lapsen ja antaa sen sitten oitis adoptioon. :D

Vierailija
115/139 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri hyvätuloisiahan tämäkin kannuste hyödyttäisi. Tutkittua on, että korkeasti koulutetut kaupungissa asuvat naiset tekevät vähiten lapsia.

Johtuu siitä että ei löydy kumppania joka ottaa vastuuta yhteisestä kodista. 

Yleen myös korkeastikoulutetut kaupungeissa asuvat naiset ei löydä kumppania koska 

-kyseiset naiset vaativat että miehen tulee myös olla korkeastikoulutettu joka tienaa hyvin

-kaupungeissa on naisia enemmän kuin miehiä

Olen Helsingissä asuva tuplamaisteri, joka tienaa 50-60k vuodessa. En tiedä mitä naiset oikeasti haluavat, mutta näillä statseilla naisten kiinnostus on aivan olematonta.

M36

Naiset seu

Paskanmarjat. Ei koulutettu nainen 5000e/kk palkalla kelpuuta kumppaniksi ketään raksamiestä tai rekkamiestä 3000e/kk palkalla vaikka kyseinen mies olisi täydellinen mies muuten kumppaniksi.

Vierailija
116/139 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole lapsia samasta syystä kuin ei ole koiraakaan. Voi tulla ja mennä välittämättä siitä, että koti on tyhjillään.

Lapset ja lemmikit nousee elämässä aina etusijalle. Ovat pallo jalassa.

Melkoinen pallo sinäkin olet vanhempiesi elämässä. Eikö yhtään hävetä?

Lapsia ja koiria ei voi rinnastaa. Koirat ovat omaisuutta. Tai voihan lapsiakin ostaa ja myydä. Sinua sen sijaan kiinnostaa vain oma perseesi. Good for you.

Tämä on minusta näissä yhteyksissä turhista turhin kommentti vedota siihen, että äitisi ja isäsikin. Kun edelleenkään muiden ihmisten ml. omien vanhempien tekemisiin ja valintoihin ei voi/ voinut vaikuttaa. Vain omiinsa voi.

Vierailija
117/139 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä itse tiedä miten olisin yhdistänyt opiskelun, vauvan ja työssäkäynnin. Ei kaikilla ole opiskeluaikana isoja säästöjä elättämään edes itseään... Puhumattakaan vauvasta aiheutuvia kuluja. Ei ne opintolainatkaan tuossa tilanteessa houkuttaisi.

Nykypäivänä vuokratatkin huomattavasti kalliimpia kuin 20 vuotta sitten. En tiedä miten se opiskelu/vauvakombo saataisiin toimimaan, jotta ei tarvitsis koko ajan laskeskella senttejä. Kuka haluaa asettaa itsensä tietoisesti tuollaiseen taloudelliseen ahdinkoon? 

Eikä pelkästään taloudelliseen ahdinkoon. Joillekin vauva on helppo juttu joka toimii hyvin parisuhteessa ja lastenhoitoapua on jatkuvasti saatavilla. Tekevät viisi tenavaa ja kolme tutkintoa siinä sivussa. Nostan hattua.

Lapsi on kuitenkin random kortti. Voi olla koliikkia, jolloin talossa ei nuku kukaan, eikä paljon opiskelekaan. Lapsella voi olla joku sairaus, joka imee kaiken huomion, ajan ja energian. Kaikkien parisuhde ei kestäkään lapsen tuloa. On synnytyksen jälkeistä masennusta, jossa vanhemman lapsuuden traumat aktivoituvat.

Jos kyse olisikin vain pennien laskemisesta, mutta aina ei ole. On melko kohtuuton vaatimus, että lapset pitäisi hankkia opiskellessa. Aika monet opinnot ovat vaativia, eikä mikään vasemman käden juttu.

Vierailija
118/139 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paskanmarjat. Ei koulutettu nainen 5000e/kk palkalla kelpuuta kumppaniksi ketään raksamiestä tai rekkamiestä 3000e/kk palkalla vaikka kyseinen mies olisi täydellinen mies muuten kumppaniksi."

Et taida tuntea kovinkaan paljon naisia. :D Tai sitten elät jossain häiriintyneessä Hesakuplassa.

Vierailija
119/139 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska totuus olisi liian karu

Vierailija
120/139 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomen valtio voi tuolle mitään, syyt ovat ihan muualla. En voisi ajatellakaan lapsen tekemistä tähän maailman tilanteeseen, jossa ei voi olla varma onko lapsella edes maailmaa elää tulevaisuudessa. Tämä on liian hullu paikka tällä hetkellä.

Aina se *maailmantilanne* on jotenkin huono. Ei hyvää olekaan. 

Tottahan tuokin, mutta riskin ovat nyt lähellä ja konkreettiset.

Milloin ne eivät ole olleet lähellä ja konkreettisia?

Ennen Ukrainan konfliktia ja sen jälkiseuraamuksia. Nuket eivät ole olleet puheissa aikaisemmin ja tuo id..tti naapuri saattaa niitä jopa käyttää "maineensa" pelastamiseksi.