Kun kyse on alhaisesta syntyvyydestä niin miksi lapsettomilta ei kysytä asiasta mitään?
Eikö lapsettomat ihmiset osaa parhaiten kertoa "syyn" sille miksi heillä ei ole lapsia? Heitä ei pidä syyllistää eikä painostaa asian suhteen.
Minusta on nyt varsin outoa että syntyvyydestä keskutelee hyvä palkkaiset ihmiset eikä lapsettomilta ihmisiltä kysytä mitään.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olin lapseton 36-vuotiaaksi asti. Sen jälkeen sain kolme lasta. Keskustelussa keskitytään liian nuoriin lspsettomiin.
Jos olet yhtään seurannut viime aikojen uutisointia, on puhuttu juuri siitä, että keskustelua pitää keskittää juuri nuorempiin ihmisiin. Hedelmällisyys heikkenee 30 ikävuoden jälkeen ja siksi lasten tekeminen pitäisi aloittaa alle 30-vuotiaana, jos toiveissa on useampi lapsi. Vaikka sinä saitkin 36 ikävuoden jälkeen 3 lasta, se ei onnistu kaikilta.
Niin, nyt pitäisi ymmärtää, että ihmiset eivät enää nykyään hanki lapsia niin nuorena kuin ennen. Ennen ei opiskeltu (puolelle ikäluokasta korkeakoulututkintoa) ja yhden palkalla pystyi elämään (perheverotus). Nykyään lapsia halutaan vanhempana. Nyt pitäisi keskittyä niihin, j
On kaksi ryhmää, joista toinen haluaa lapsia ja toinen ei halua. Nyt sitten pyritään syyllistämällä ja uhkakuvia maalailemalla kääntämään heidän näkemyksensä päälaelleen. Helpointa olisi tukea niitä, joilla asenne jo on oikean suuntainen.
Vierailija kirjoitti:
Koska se on vähän sama, kuin kysyisi lihavalta, miten tullaan laihaksi. Me kaikki tiedämme jo velojen selitykset. Eikä siinä mitään, saahan sitä olla tekemättä lapsia, ei sitä kukaan kiistä. Ne selitykset kuulostaa vaan lapselliselta. "Haluan elää ja matkustella." "Ei tällaiseen maailmaan (millaiseen?) voi tehdä lapsia." jne. Tuollaista, onhan nuo jo kuultu. Totuus on, että nyt on trendi olla tekemättä lapsia. Nykymussukat on kasvatettu pohtimaan joka sekunti omaa onnellisuuttaan ja pyörimään oman napansa ympärillä. Onneksi muoti on muuttumassa ja lasten tekeminen tulee taas suositummaksi. Rahalla ei ole paljon tämän asian kanssa tekemistä.
Miten kauan tämä trendi on mielestäsi jatkunut? Koska itsehän päätin jo lapsena olla hankkimatta lapsia, koska yhden lapsiperheköyhyyshelvetin jälkeen en enää toista halunnut. Haaveilin töissä käymisestä, rahasta ja vapaasta aikuisen elämästä. Rahalla on erittäin paljon tekemistä asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Voisin tehdä lapsen heti jos saisin olla äidin sijasta isä. En halua olla raskaana ja synnyttää tai muutenkaan ottaa äidin raskasta roolia harteilleni, enkä lasta niin kovasti halua että lähtisin adoptioprosessiin.
N32
Minä taas en halua isän roolia koska minun palkka ei ole riittävän hyvä lapsiin. Voisin minä ihan hyvin kotona makoilla lapsen/lapsien kanssa kun äiti käy töissä ja töiden jälkeen voin sille sitten sanoa että miksi et ota vastuuta lapsista ja kodista? Isä myös joutuu usein maksamaan elatusmaksuja.
M33
Vierailija kirjoitti:
En tajua aloituksen väitettä. Koko aloitus kai viittaa Väestöliiton ehdotuksiin, jotka pohjautuvat vuosittaiseen Perhebarometriin - joka nimenomaan juurikin kysyy näitä asioita.
Jos aloittajalta ei ole kysytty suoraan niin se kai tarkoittaa että keneltäkään ei kysytä.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei kysytä? Kun asiaa tutkitaan, luuletko, ettei kysytä?
En ole koskaan nähnyt missään esillä niitä syitä miksi itse olen vastoin toiveita lapseton. Aina vaan länkytystä jostain itsekkyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä ilmainen ehkäisy alle 25 vuotiaille, ja lasten tekoon kannustaminen nuorena ole ristiriidassa keskenään? Ilmainen ehkäisy tulisi poistaa yli 20 vuotiailta. Nyt valtio ohjaa, että oikea ikä tehdä lapsia on 25-30 vuotiaana, sitä ennen olet liian nuori, ja sen jälkeen liian vanha.
Ei. Abortoiduiksi ne vahinkoraskaudet menevät joka tapauksessa. Ehkäisypillereitä syövät ne, jotka eivät lapsia halua.
En yleistäisi. Minä olisin pitänyt kyllä lapsen, jos olisin tullut "liian nuorena" raskaaksi vahinkona.
Vierailija kirjoitti:
Juuri hyvätuloisiahan tämäkin kannuste hyödyttäisi. Tutkittua on, että korkeasti koulutetut kaupungissa asuvat naiset tekevät vähiten lapsia.
Johtuu siitä että ei löydy kumppania joka ottaa vastuuta yhteisestä kodista.
"On kaksi ryhmää, joista toinen haluaa lapsia ja toinen ei halua. Nyt sitten pyritään syyllistämällä ja uhkakuvia maalailemalla kääntämään heidän näkemyksensä päälaelleen. Helpointa olisi tukea niitä, joilla asenne jo on oikean suuntainen. "
Siihen ensimmäiseen ryhmään kuuluu iso määrä ihmisiä, jotka eivät kuitenkaan saa lapsia syystä tai toisesta, tai saavat lapsia vähemmän kuin haluaisivat. Juuri siitähän tässä puhutaan, kun halutaan esim. rahallisella kannusteilla saada ensisynnyttäjien keski-ikää alemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri hyvätuloisiahan tämäkin kannuste hyödyttäisi. Tutkittua on, että korkeasti koulutetut kaupungissa asuvat naiset tekevät vähiten lapsia.
Sinä et tiedä sitä mistä se johtuu. Yksi syy voisi olla myös se, että haluaa nauttia urastaan ja työnsä hedelmistä. Siihen elämään ei lapset kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomen valtio voi tuolle mitään, syyt ovat ihan muualla. En voisi ajatellakaan lapsen tekemistä tähän maailman tilanteeseen, jossa ei voi olla varma onko lapsella edes maailmaa elää tulevaisuudessa. Tämä on liian hullu paikka tällä hetkellä.
Aina se *maailmantilanne* on jotenkin huono. Ei hyvää olekaan.
Tottahan tuokin, mutta riskin ovat nyt lähellä ja konkreettiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin tehdä lapsen heti jos saisin olla äidin sijasta isä. En halua olla raskaana ja synnyttää tai muutenkaan ottaa äidin raskasta roolia harteilleni, enkä lasta niin kovasti halua että lähtisin adoptioprosessiin.
N32
Minä taas en halua isän roolia koska minun palkka ei ole riittävän hyvä lapsiin. Voisin minä ihan hyvin kotona makoilla lapsen/lapsien kanssa kun äiti käy töissä ja töiden jälkeen voin sille sitten sanoa että miksi et ota vastuuta lapsista ja kodista? Isä myös joutuu usein maksamaan elatusmaksuja.
M33
50-50 isä ei maksa elatusmaksuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N32
M33
Se vanhempi, joka ei ole lähivanhempi, maksaa elatusmaksut.
Kerro lisää, mitä tuo kotona makoileminen pitää sisällään. Ajatteletko, että pienten lasten kanssa vain makoillaan, ja jotenkin mystisesti vaipat vaihtuvat, lapset ulkoilevat ja saavat ruokaa ja kaikki muut asiat hoituvat, kun kotona oleva makoilee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomen valtio voi tuolle mitään, syyt ovat ihan muualla. En voisi ajatellakaan lapsen tekemistä tähän maailman tilanteeseen, jossa ei voi olla varma onko lapsella edes maailmaa elää tulevaisuudessa. Tämä on liian hullu paikka tällä hetkellä.
Aina se *maailmantilanne* on jotenkin huono. Ei hyvää olekaan.
Tottahan tuokin, mutta riskin ovat nyt lähellä ja konkreettiset.
Milloin ne eivät ole olleet lähellä ja konkreettisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleen myös korkeastikoulutetut kaupungeissa asuvat naiset ei löydä kumppania koska
-kyseiset naiset vaativat että miehen tulee myös olla korkeastikoulutettu joka tienaa hyvin
-kaupungeissa on naisia enemmän kuin miehiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä ilmainen ehkäisy alle 25 vuotiaille, ja lasten tekoon kannustaminen nuorena ole ristiriidassa keskenään? Ilmainen ehkäisy tulisi poistaa yli 20 vuotiailta. Nyt valtio ohjaa, että oikea ikä tehdä lapsia on 25-30 vuotiaana, sitä ennen olet liian nuori, ja sen jälkeen liian vanha.
Ei. Abortoiduiksi ne vahinkoraskaudet menevät joka tapauksessa. Ehkäisypillereitä syövät ne, jotka eivät lapsia halua.
En yleistäisi. Minä olisin pitänyt kyllä lapsen, jos olisin tullut "liian nuorena" raskaaksi vahinkona.
Lapsi abortoidaan juuri siksi, kun ei haluta vauvaa sinne opiskelijasoluun, ei haluta raskautta eikä haluta synnyttää. Kouluttamattomana päätyy yksinhuoltajaksi. Oma elämä jää toteutumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et tiedä sitä mistä se johtuu. Yksi syy voisi olla myös se, että haluaa nauttia urastaan ja työnsä hedelmistä. Siihen elämään ei lapset kuulu.
Juu syitä on useampia, mutta vastentahtoinen lapsettomuus kys. ryhmässä, jonka varmaan ihan olisi voinut ymmärtääkin.
Minulla syy on yksinkertainen, en halua lapsia. Sama aika monella nyky lapsettomalla.
t: vela m40
""On kaksi ryhmää, joista toinen haluaa lapsia ja toinen ei halua. Nyt sitten pyritään syyllistämällä ja uhkakuvia maalailemalla kääntämään heidän näkemyksensä päälaelleen. Helpointa olisi tukea niitä, joilla asenne jo on oikean suuntainen. "
Ei ole noin mustavalkoista. On myös iso ryhmä, joka ei oikein tiedä haluaako lapsia, ja olisi varmaan onnellinen kummin vain. Minun koko kolmikymppinen kaveripiirini koostuu tällaisista akateemisista pariskunnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi abortoidaan juuri siksi, kun ei haluta vauvaa sinne opiskelijasoluun, ei haluta raskautta eikä haluta synnyttää. Kouluttamattomana päätyy yksinhuoltajaksi. Oma elämä jää toteutumatta.
Lapsen kanssa ei tarvitse solussa asua, opiskelija-asuntosäätiöillä on perheasuntoja. Opiskeleminen onnistuu lasten kanssa siinä missä töissä käyminenkin. Monet tekevät lapsia opiskeluaikana.
Yksi iso syy on ettei ole kumppania. Tinder-aikakaudella ihmiset vaativia ja kovat odotukset. Ei haluta edes tutustua jos kuvat ja teksi ei ole täydellisiä.