Kun kyse on alhaisesta syntyvyydestä niin miksi lapsettomilta ei kysytä asiasta mitään?
Eikö lapsettomat ihmiset osaa parhaiten kertoa "syyn" sille miksi heillä ei ole lapsia? Heitä ei pidä syyllistää eikä painostaa asian suhteen.
Minusta on nyt varsin outoa että syntyvyydestä keskutelee hyvä palkkaiset ihmiset eikä lapsettomilta ihmisiltä kysytä mitään.
Kommentit (139)
Näin on. Aina haastattelussa on joku johtaja Väestöliitosta ja korkea virkamies THL:sta. He puhuvat Tilastokeskuksen tekemistä havainnoista. Oikeita asiantuntijoita ei juurikaan näy.
Millainen ihminen antaisi lapselleen niin järkyttävän kohtalon kuin Suomeen syntyminen? En ainakaan minä.
Ei ole lapsia samasta syystä kuin ei ole koiraakaan. Voi tulla ja mennä välittämättä siitä, että koti on tyhjillään.
Lapset ja lemmikit nousee elämässä aina etusijalle. Ovat pallo jalassa.
Vastauksena tulee ei-haluttuja totuuksia, kuten maahan muutto jne...
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen antaisi lapselleen niin järkyttävän kohtalon kuin Suomeen syntyminen? En ainakaan minä.
Jaa, tämä on kyllä yksi parhaista maista syntyä. Tänne suurin osa maailmasta tulisi, jos pääsisi.
Koska ne syyt ovat useimmiten a) en halua lapsia b) en jostain syystä x saa lapsia.
Isompi hyöty olisi kysyä miksi yksilapsiset perheet eivät tee toista lasta.
Vierailija kirjoitti:
Koska ketään ei kiinnosta, saat 30t euroa jos teet lapsen.
T:eliitti
Soldiers for Hynkel!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, tämä on kyllä yksi parhaista maista syntyä. Tänne suurin osa maailmasta tulisi, jos pääsisi.
Aika iso osa tuleekin ja se siitä parhaasta maasta.
Tai kaksilapsiset perheet kolmatta. Viron malli, missä saisi toisesta tai kolmannesta tms lapsesta vanhempainvapaiden ajan täyden palkan (mikäli töissä on ollut) vaikuttaisi ainakin itselläni siihen, teenkö lisää lapsia. Tämä myös rohkaisisi vanhempia töihin, koska vain työhistorialla saisi ne täydet palkat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahhah, ei tulisi. Monen monta maata menee edelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahhah, ei tulisi. Monen monta maata menee edelle.
Ei se syntyminen, vaan eläminen pidemmällä aikavälillä rikosten ja verojen keskellä.
Raaistuva työelämä vaatii halpaa tykinruokaa! Porsikaa nyt niitä halpiksia "koneiston" osiksi!
Vierailija kirjoitti:
Sinun äitisi ja isäsi ovat antaneet sen järkyttävän kohtalon sinulle. Sellaiset ihmiset. Syytä heitä olemassaolostasi.
Lapsettomat (minäkin olen sellainen) puhuvat asiasta paljon pashaa tällä palstalla. Kaikkia keinoja on kokeiltu eli kyse on pääosin vain omasta haluttomuudesta tehdä niitä lapsia kun sille ei ole tässä paapomisyhteiskunnassa enää tarvetta. Naiset kyllä lapsia tekisivät jos niitä vanhuudenturvaksi tarvitsisivat tai jos kaikilla muillakin olisi niitä.
Vierailija kirjoitti:
Maailmanhistoriassa lähes lottovoittoon verrattava tilanne ja asenne on tuo.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lapsia samasta syystä kuin ei ole koiraakaan. Voi tulla ja mennä välittämättä siitä, että koti on tyhjillään.
Lapset ja lemmikit nousee elämässä aina etusijalle. Ovat pallo jalassa.
Melkoinen pallo sinäkin olet vanhempiesi elämässä. Eikö yhtään hävetä?
Lapsia ja koiria ei voi rinnastaa. Koirat ovat omaisuutta. Tai voihan lapsiakin ostaa ja myydä. Sinua sen sijaan kiinnostaa vain oma perseesi. Good for you.
Voisiko aloittaja, hankkia oman elämän ?
Hyvinvoinnin ja sivistyksen myötä syntyvyys nyt vain yksinkertaisesti laskee, ja sitä ei haluta hyväksyä. Kyllähän edelleenkin runsaimmin lisääntyvät ihmiset, joilla on heikompi koulutus- ja tulotaso sekä elämänhallinta. Lapset kuitenkin vaikuttavat jokapäiväiseen mukavuuteen ja vapauteen, niiden suhteen ei ole pikaratkaisuja kun ne kerran on tehnyt
Nykyään lasten hankinta on niin pitkälti ihan ihmisen oma valinta, sillä enää ei ole samanlaista suvun ja yhteisön painetta lisääntyä, ja toimivia ehkäisykeinoja on. Ihminen, jolle omasta terveydestä huolehtiminen ja mutkaton elämä on tärkeää, voi aivan perustellusti jättää lapset hankkimatta.
Sen sijaan että ihmisiltä odotettaisiin lisääntymistä sodanjälkeisten vuosien malliin, pitäisi vain hyväksyä tämä kehitys, ja kehittää innovaatioita siihen miten yhteiskuntajärjestelmämme tulevaisuudessa pyörii pienemmällä määrällä nuoria ja työikäisiä. Tällä hetkellä tunnumme olevan ajatuksellisesti täysin jumissa siinä, että väestön määrä ei saa laskea.
Vierailija kirjoitti:
Minä ehkä ennemminkin ajattelisin, että millainen ihminen ylipäätään haluaa antaa jollekulle elämän, kun elämä on näin vaikeaa? Tuskinpa Suomi siinä onnettomuudessa suuri osatekijä on, vaan ihan ihmisyys.
Koska ketään ei kiinnosta, saat 30t euroa jos teet lapsen.
T:eliitti