Miten saada motivoitumaton ja asenneongelmainen nuori opiskelemaan?
En enää tiedä mitä voitaisiin tehdä. Ysiluokkalaisella menee koulu aivan vihkoon. Häntä ei vaan kiinnosta. Mikään oppi ei tartu edes vahingossa. Arvosanat kokeista välillä 4-6. Mikään ei motivoi. Ollaan yritetty hyvällä ja pahalla. Kertokaa omat vinkkinne, jos siellä olisi jotain mitä ei vielä olla kokeiltu.
Kommentit (104)
Ja siis koko yläkoulu on ollut vaikeaa eli kyse ei ole pelkästään tästä syksystä. Mutta tilanne on mennyt vain huonompaan suuntaan.
Totuushan on, että koulussa opetetaan paljon kaikkea turhaa, jolla ei tee elämässään yhtään mitään. Opetussuunnitelmaa pitäisi muuttaa niin, että jo peruskoulussa opetettaisiin enemmän elämässä hyödyllisiä taitoja ja elämässä selviytymistä. Toki kouluun pitäisi panostaa, mutta pitää myös ymmärtää, että kaikista ei vaan ole kympin oppilaiksi, ei edes kasin ja teinin motivaatiota todellakin syö yrittää opetella väkisin vaikeitakin turhia asioita, jotka eivät kiinnosta, joita ei ymmärrä ja joita ei tarvitse koskaan elämässään.
Puhelin pois ja liittymä sulkuun. Ei lusmuilijoille tarvitse antaa mitään ilmaisetuja. Siinä saa samalla esituntumaa tulevaisuutta varten, kun ei ole varaa maksaa puhelinlaskua.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin mikään auttaa noin vain. Sanokaa suoraan mikä on kohtalo eli ei pääse kouluun ja joutuu meneen tuva - opintoihin, jossa oikeasti on ne surkeat oppilaat ja opetus ala-arvoista. Jos sekin menee surkeasti niin tyhjän päälle jää. Jospa se auttaisi ajattelee yhteishakuun mennessä.
Rahahanat kiinni kiinni ja jos kotonakin lusmuilee eli ei pidä huonettaan siistinä ym. Niin oma huone pois.
Joo näistä on puhuttu ja kyllä hän sen ymmärtää mutta ei se riitä häntä motivoimaan mihinkään. Häneltä puuttuu kaikenlainen pitkäjänteisyys ja sinnikkyys, suunnitelmallisuus. Esim. rahaa ei voi antaa edes viikkotasolla koska senkin hän käyttäisi heti. Annetaan pari euroa päivässä. Jos ei anneta yhtään, jää velkaa kavereille.
Olisiko aihetta selvittää mahdolliset oppimisvaikeudet ja niiden syy?
"Voit viedä varsan joelle, mutta et voi pakottaa sitä juomaan."
Syyllistäminen ja uhkailu esim. siitä, että joutuu huonoihin kouluihin, huonoihin töihin, työttömäksi ja köyhyyteen, jos ei nyt käy kouluaan kunnolla ei myöskään johda mihinkään. Nykyään kun se älykkyys ja korkea koulutustaan ei takaa töitä, hyvästä työstä tai kunnon palkasta puhumattakaan. Yhä enemmän ihmisiä joutuu työttömyyteen ja köyhyyteen taustasta riippumatta. Töitä ja varsinkin hyviä töitä on yhä harvemmalle ja myös työt menevät suhteilla.
Eihän ole mielenterveyden kanssa ongelmia? Huolehtiiko esim. hygieniasta?
Vierailija kirjoitti:
Olisiko aihetta selvittää mahdolliset oppimisvaikeudet ja niiden syy?
"Voit viedä varsan joelle, mutta et voi pakottaa sitä juomaan."
Hänellä on oppimisen pulmaa, on tutkittu ja tiedetty jo vuosia. Mutta ei se muuta sitä tosiasiaa että hän ei tee mitään.
Ei tartu oppi häneen. Turha silloin on pakottaa.
Sen sijaan teidän pitäisi tukea häntä siinä, mistä hän on kiinnostunut. Omalle pojalle ostin paljukärryn ja sanoin, että vuokraa ja saat pitää kaikki rahat mitä tulee. Huomasi, että tästähän saa omalla vaivannäöllä rahaa ja innostui tästä kovasti. Nyt vuokrailee paljua ja sijoittaa rahansa ost tilille. Toki pelailee vieläkin, mutta nyt näyttää paljon paremmalta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän ole mielenterveyden kanssa ongelmia? Huolehtiiko esim. hygieniasta?
Huonosti huolehtii mutta minusta se on enemmän toiminnanohjauksen pulmaa kuin mielenterveyden ongelma. Tai siis sanotaan näin että ei huolehtisi jos emme varmistaisi että huolehtii.
Ei se motivaatio sieltä koulusta löydy, kiinnostuksen on lähdettävä itsestä. Näinä epävarmoina aikoina on vähän turha uhkailla tyhjän päälle jäämiselläkään kun ei ole mitään takeita että työtä olisi ja tyhjän päälle jää moni pitkällekin kouluttautunut taitava tekijä. Ei harrastuksista löytyisi mitään mitä kautta löytää opintoala?
Tällaisissa tapauksissa on tärkeämpää välttää syrjäytyminen, mielenterveysongelmat, päihdeongelmat ja huono seura sekä rikollisuus ja olla tietoinen siitä, mistä voi yrittää hakea apua ja yrittää ja osata selviytyä elämässään ja itsensä kanssa kuin osata joku derivaatta, osata mitata kolmion kulmaa, tuntea kaikki alkuaineet, taivuttaa joku sana oikein kaikissa muodoissa jne.
Toisaalta peräkamarin poikia on ollut aina.
Täällä heti kovat keinot saa alapeukkuja. Kertoo paljon nykyajan kasvatusmetodeista ja siitä, että miksi näiden vetelysnuorten määrä on räjähtänyt. Luullaan, että ymmärtäminen on paras keino. Hohhoijjaa, nämä nuoret ottaa kaiken siiman irti siitä ymmärtämisestä. Näin se vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisissa tapauksissa on tärkeämpää välttää syrjäytyminen, mielenterveysongelmat, päihdeongelmat ja huono seura sekä rikollisuus ja olla tietoinen siitä, mistä voi yrittää hakea apua ja yrittää ja osata selviytyä elämässään ja itsensä kanssa kuin osata joku derivaatta, osata mitata kolmion kulmaa, tuntea kaikki alkuaineet, taivuttaa joku sana oikein kaikissa muodoissa jne.
Kiitos. Tämä on hyvä näkökulma. Meinasinkin kirjoittaa jo aloitukseen että jos jotain positiivista niin se että päihteitä ei ole mukana kuvioissa. Seura on kyllä vaihtunut nyt ysillä ja sitäkin ollaan mietitty että onko yksi syy siihen että menee koko ajan huonommin. Toisaalta tosi ikävää olisi kieltää kavereiden kanssa oleminen kokonaan koska kaverittomuudestakin on kokemusta.
Eiköhän hän tarvitsisi jonkun tukitoimen, en kyllä osaa sanoa mistä apua, yhteys kouluun, terveydenhoitoon, jokuhan hänellä on huonosti, oppimisvaikeus, masennus, adhd, kiinnostaako häntä jokin?
Oma laittoi 9lk ranttaliksi, pääsi jaykoon varmaan vain siksi, että vanhat tutut opettajat eivät lasken eet numeroita 9-10 kuin 8, kävi koulua ihan vain kun jotain sattui päähän tarttumaan tunnilta, loppujen lopuksi on ihan yhteiskuntakelpoinen työssä käyvä perheenisä, mutta jos olisin ymmärtänyt tuolloin 9lk olisi kyllä pitänyt puuttua paremmin.
Tarkista joka ilta, että onko tehnyt läksyt tai lukenut kokeeseen. Jos ei ole, niin anna rangaistus heti siinä paikalla. Lyhytjänteisen lapsen kanssa toimii esim. nurkassa seisottaminen, eli käske se pitämään naamansa nurkassa kiinni ja seisomaan siinä joku puoli tuntia tai tunnin.
Nykyvanhemmat ovat ihan nössöjä. Annetaan viikkorahaa lapselle, joka ei sitä ole ansainnut. Puhelinetu pitää olla, että illat voi viettää youtubessa, tai somessa kavereiden kanssa. Mikään ei kiinnosta, koska kaiken saa kuitenkin nokan eteen tekemättä mitään. Kysymys, miksi hän viitsisi tehdä yhtään mitään, kun elämä on mukavaa, vaikkei mitään tekisikään?
Ala vaatia näkyviä tuloksia. Etuudet pois, jos ei tuloksia tule. Jos tulosta tulee, palkitse.
Tuskin mikään auttaa noin vain. Sanokaa suoraan mikä on kohtalo eli ei pääse kouluun ja joutuu meneen tuva - opintoihin, jossa oikeasti on ne surkeat oppilaat ja opetus ala-arvoista. Jos sekin menee surkeasti niin tyhjän päälle jää. Jospa se auttaisi ajattelee yhteishakuun mennessä.
Rahahanat kiinni kiinni ja jos kotonakin lusmuilee eli ei pidä huonettaan siistinä ym. Niin oma huone pois.