Olen vegaani ja olin tänään ristäisissä. Tarjolla oli vege vaihtoehtona pipareita ja maidoton pulla
Muuten oli pöydässä kahta eri suolasta voileipäkakkua ja makea täytekakku. Tietenkin maitoa ja eläinperäisiä tuotteita. Myös herkullista kasvispiiraakkaa oli, mutta juustoa ja maitoa. Sekä mozarella pasteijoita. Kiitos täydesti. Joo olisi voinut edes toisen voileipäkakun tehdä vegaaniseksi eli lihattomaksia, maidottomaksi ja munattomaksi.
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistää vihaksi vegaani-idiootit, kun joillakin on oikeasti haastavat allergiat: gluteeniton, laktoositon ja soijaton.
Etenkin tuota soijaa tungetaan joka paikkaan. Jos ruoka muuten olisi gluteeniton ja laktoositon, niin sitten päätettykin tehdä vegaaniseksi jolloin soijalla. Niin monet ravintolatkin aina sanoo "no olisi meillä vegaanisia tuotteita". No mitä se auttaa!? Vegaaneilla on vaan asennevamma, joillain on oikeita hengenvaarallisia allergioita.
No jaa. Joku linssikeitto on tosi helppo tehdä vaikka edellisenä päivänä, ja siitä on helppo jättää pois nuo kaikki. Maailma on täynnä ruokakulttuureja, joissa on valmistettu gluteenitonta ja soijatonta kasvisruokaa pieni ikuisuus, minkä lisäksi paljon kasvisruokia joista nuo voi jättää helposti pois.
Linssikeitto nyt ei satu olemaan millään muotoa juhlatarjottava. Ihan sama, jos tarjoaisi hernekeittoa, joka sentään on kotimaisista aineksista eikä ulkomaanrahtina tuoduista aineksista tehty.
Minkähänlaisia pipareita Ap on saanut? Piparitaikinassa käytetään voita tai mergariinia ja margariinikin on aika harvoin vegaanista. Piparitaikinaan käytetään yleensä myös munia, ilman niitä taikina mahtaa olla vaikeaa kaulittavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset jostain syystä vihaa vegaaneja. Olen syönyt mm. mirkoruokaa vaarini hautajaisissa. Diilatkaa sen syyllisyyden tunnon kanssa niin elämä on helpompaa. Ei kukaan tarjoa esim. pähkinä allergigolle suolapähkinöitä ja kohauta olkia että voi voi.
Oisko pikku ero siinä, että se pähkinäallerginen saattaa kuolla jos syö sitä suolapähkinää kun taas sinä et luultavasti edes huomaa jos siinä ruuassa onkin oikeaa kermaa jonkun kauramoskan sijaan.
Kyllä maitotuotteillekin voi olla todella allerginen.
Jälleen myös muistutan, ettet voi tietää miten paha allergia jollain on ja miten isoja ongelmia sen ruokavalion takana. Voi olla helpompaa pyytää vegaaniruokaa kuin "jos syön vähänkin jotain missä on maitoa mahaan sattuu ja pierettää monta tuntia" tai "joudun ehkä päivystykseen kun kurkku turpoaa".
Mknulla on useita ruokia, joita en voi syödä terveyssyistä. En mainitse niistä erikseen, vaan olen syömättä, jos mitään sopivaa ei löydy. Syön aina kotona jotain ennen lähtöä. Ei ole ollut koskaan mitään ongelmaa. Pidemmälle vierailulle otan omia ruokia mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanius ei perustu allergioihin vaan puhtaasti omaan valintaan. Voit vegaanina tehdä myös valinnan, että edes juhlissa voit hyvällä omalla tunnolla kiskoa naamariin mitä vaan siellä on tarjolla ja sitten arkena omassa elämässä tehdä parempia valintoja. Käsittämätöntä, että tullaan muiden juhliin öyhöttämään omia valintoja. Vegaanit ei tunnetusti halua tappaa muuta kuin tunnelman. Ps. Olen itsekin kasvissyöjä, mutta en vaadi erityisruokavaliota, sillä voin itsekin joustaa once in a lifetime.
Sinä et tiedä mihin jonkun vegaanius perustuu. Itse muna- ja maitoallergisena pyydän aina vegaanista, koska se ymmärretään ainakin ammattilaisten taholla keskimäärin paremmin kuin munaton tai maidoton (joka sekoitetaan laktoosittomaan). Kun siis kysyn "onko vegaanista" se ei tarkoita, että olen vegaani, vaikka näin helposti tulkitaan.
Silti: jokainen vastaa omista ruokailuistaan. Juhlissa ei voi vaatia saavansa itselle sopivaa, jos on paljon rajoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Kun menet vieraaksi, kutsuttuna, toisten juhlaan. KÄyttäydyt vieraan tavoin: et tee itsestäsi juhlan keskipistettä. Ymmärrän ruokarajoitteet kun ne on terveydellisiä-niistäkin pitää ilmoittaa viikkoa ennen. Jos ruokarajoite liittyy johonkin muuhun, menet juhlaan ja syöt mitä voit. Tai voit sanoa juhlan järjestäjälle, että olet estynyt tulemasta. Olen ollut yli 30 vuotta pitopalvelussa: maaseudulla juhlissa kaikille käy kaikki. Kaupungeissa on usein tunnelma pilalla kun vegaani huutaa jo ovelta: olen vegaani. Ja nyrpistelee noutopöydän ääressä ja ruokapöydässä. Juhlanjärjestäjät ovat pahoillaan, keittiöväki stressaa, juhlamieli muilta poissa.
Vegaani tulee noutopöytään ja alkaa tivaamaan kaikkien ruokien tarkkaa sisältöä. Naurettavaa. Pidä vegaani omat juhlasi omilla ruuilllasi. Tosin olen ollut kerran vegaanin juhlassa ja minusta ruuat oli kaameita, mutta maistoin kaikkea ja kiittelin kohteliaasti.&nb
Kun ruuat tehdään kotona itse, niin ei rajoitteiden huomiointia ei voida samalla tavalla vaatia, mutta kyllähän ammattitaitoisen pitopalvelun pitäisi tietää, mistä ne ruuat on tehty. Todellakin pitäisi löytyä ainesosaluettelo nopeasti paperilla, jos joku vieras sitä kysyy. Ihan perus ammattitaitoa alalla. Oikeasti osaavat ammattitaitoiset tekijät laittavat ruuan sisältämät ainesosat näkyviin esim. pienillä näteillä lapuilla ruokien viereen. Näin ei tule kenenkään rajoitteista isompaa hälyä, vaan jokainen voi valita sen mukaan mikä itselle sopii.
Juu, maalla on vähemmän ruokavalio-ongelmia kun ihmisillä terveempi elinympäristö. Toinen syy on, että ei ole sosiaalisesti hyväksyttyä pitää melua syömisistään, kaiken pitää kelvata (ja sitten ollaan hiljaa syömättä jos ei kelpaa). Myös kulttuuri esim. piereskelyn ja vatsakipujen suhteen voi olla toinen, ei sitä ruveta selvittämään, vaan naureskellaan ja jatketaan kipua tuottavan ruuan syömistä.
Vegaanien buffet on pihan puolella. Siellä on tuoretta nurtsia ja koivunlhteä saatavilla rajattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Mknulla on useita ruokia, joita en voi syödä terveyssyistä. En mainitse niistä erikseen, vaan olen syömättä, jos mitään sopivaa ei löydy. Syön aina kotona jotain ennen lähtöä. Ei ole ollut koskaan mitään ongelmaa. Pidemmälle vierailulle otan omia ruokia mukaan.
Sama. Näin se täytyy tehdä. Tai ottaa omat eväät.
Puolin ja toisin voi katsoa sormien läpi sitä, että kukin tekee tavallaan. Eli rajoitteinen syö omiaan eikä suutu, ettei ole tarjolla sopivaa. Eikä emäntä suutu, ettei tarjottavat kelpaa ja joku syö omiaan. Inhimillistä ja avarakatseista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset jostain syystä vihaa vegaaneja. Olen syönyt mm. mirkoruokaa vaarini hautajaisissa. Diilatkaa sen syyllisyyden tunnon kanssa niin elämä on helpompaa. Ei kukaan tarjoa esim. pähkinä allergigolle suolapähkinöitä ja kohauta olkia että voi voi.
Oisko pikku ero siinä, että se pähkinäallerginen saattaa kuolla jos syö sitä suolapähkinää kun taas sinä et luultavasti edes huomaa jos siinä ruuassa onkin oikeaa kermaa jonkun kauramoskan sijaan.
Kyllä maitotuotteillekin voi olla todella allerginen.
Totta kai voi, mutta silloin pyydetään maidoton tuote eikä vegaaninen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanius ei perustu allergioihin vaan puhtaasti omaan valintaan. Voit vegaanina tehdä myös valinnan, että edes juhlissa voit hyvällä omalla tunnolla kiskoa naamariin mitä vaan siellä on tarjolla ja sitten arkena omassa elämässä tehdä parempia valintoja. Käsittämätöntä, että tullaan muiden juhliin öyhöttämään omia valintoja. Vegaanit ei tunnetusti halua tappaa muuta kuin tunnelman. Ps. Olen itsekin kasvissyöjä, mutta en vaadi erityisruokavaliota, sillä voin itsekin joustaa once in a lifetime.
Sinä et tiedä mihin jonkun vegaanius perustuu. Itse muna- ja maitoallergisena pyydän aina vegaanista, koska se ymmärretään ainakin ammattilaisten taholla keskimäärin paremmin kuin munaton tai maidoton (joka sekoitetaan laktoosittomaan). Kun siis kysyn "onko vegaanista" se ei tarkoita, että olen vegaani, vaikka näin helposti tulkitaan.
Silti: jokainen vastaa omista ruok
Tuolla toiminnalla pilaat osaltasi vegaanien maineen, jos pyydät vegaanista ruokaa mutta sitten kuitenkin sopivassa tilanteessa syötkin lihaa. Muiden silmissä se näyttää siltä että haluat vain rusinoita pullasta. Ihmisten ruokavaliot on jo muutenkin riittävän vaikea huomioida ilman että niistä valehdellaan.
Vierailija kirjoitti:
Veganofobiset sortorakenteet ovat todella syvällä tässä yhteiskunnassa. Vegaanien ihmisoikeuksia ei huomioida kuin korkeintaan satunnaisesti.
Kenenkään ihmisoikeus ei ole saada voileipäkakkua.
No, olisihan se hyvien tapojen mukaista huomioida vieraidensa ruokarajoitteet, sekä suolaisten että makeiden ruokien osalta. Ei kai se nyt niin vaikeaa olisi, eihän kaiken lajin tarvitse kaikille sopivaa olla, mutta edes jotain. Vaikka edes jotain hyvää leipää/ruisnappeja ja hummusta tms sen kanssa vegaania varten. Tai joku salaatti johon juustot ja kastikkeet erillään.
Mutta joo, en kyllä vegaanina uskaltaisi luottaa siihen että kyläpaikoissa tai varsinkaan tuon tapaisissa juhlissa olisi kummoisetkaan tarjottavat.
Vierailija kirjoitti:
Minkähänlaisia pipareita Ap on saanut? Piparitaikinassa käytetään voita tai mergariinia ja margariinikin on aika harvoin vegaanista. Piparitaikinaan käytetään yleensä myös munia, ilman niitä taikina mahtaa olla vaikeaa kaulittavaksi.
Ei, vaan sä et vaan tiedä paljoa leivonnasta, niin sulla on tuollaisia harhaluuloja. Vegaanisia margariineja on nykyään paljon. Piparitaikinassa ei suinkaan aina ole kananmunaa. Kananmuna ei vaikuta taikinan kaulittavuuteen.
Tein juhliin pienen vegaanisen "juusto"kakun. Kakku oli suht samanlainen, kuin tavallinen tarjolla ollut juustokakku, mutta tehty vegaanisista valmisteista - wannabe-tuorejuusto jne.
Kakkua söi yksi henkilö pienen palan. Muu jäi meille rääppiäisiin, eli sain itsekin kakkua maistaa. Koostumus ei ollut samanlainen, kuin tavallisessa kakussa. Jotenkin sellainen kiinteän limainen? Ja soija maistui vahvasti läpi. Suurin osa päätyi roskiin. Tavallinen juustokakku meni lähes viimeistä murua myöten vieraiden suuhun.
Joko siis en vain osaa leipoa vegaanista kakkua, tai nuo teennäiset vege-tuotteet maistuvat teennäisiltä.
Seuraaviin juhliin ostan konditoriosta pari palaa vegaanista kakkua. Missään nimessä en tekisi kokonaista vegaanista voileipäkakkua. Menisi kuitenkin roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Tein juhliin pienen vegaanisen "juusto"kakun. Kakku oli suht samanlainen, kuin tavallinen tarjolla ollut juustokakku, mutta tehty vegaanisista valmisteista - wannabe-tuorejuusto jne.
Kakkua söi yksi henkilö pienen palan. Muu jäi meille rääppiäisiin, eli sain itsekin kakkua maistaa. Koostumus ei ollut samanlainen, kuin tavallisessa kakussa. Jotenkin sellainen kiinteän limainen? Ja soija maistui vahvasti läpi. Suurin osa päätyi roskiin. Tavallinen juustokakku meni lähes viimeistä murua myöten vieraiden suuhun.
Joko siis en vain osaa leipoa vegaanista kakkua, tai nuo teennäiset vege-tuotteet maistuvat teennäisiltä.
Seuraaviin juhliin ostan konditoriosta pari palaa vegaanista kakkua. Missään nimessä en tekisi kokonaista vegaanista voileipäkakkua. Menisi kuitenkin roskiin.
Olet täysin oikeassa tuosta mausta. Normiruokia jäljittelevät vegaanituotteet maistuvat kaikki, siis niin suolaiset kuin makeatkin, teennäiselte. Miksi nämä vegaanit eivät tee ihan omia luonnollisia herkkujaan, esim. jostakin halvasta tai jostakin muusta seesamituotteesta? Tuollaiset herkut voisivat kiinnostaa sekaaniakin, nämä nykyviritykset lähinnä vain puistattavat oikeisiin tuotteisiin tottuneita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele, en minä ainakaan söisi kakkua, missä maistuu soija, ei ole hyvää. Vegaanista voileipäkakkua kuitenkin teen usein, se on oikein hyvää. Samoin kuin teen täytteen tavalliseen voileipäkakkuun tuorejuustosta ja majoneesista, teen täytteen vegaaniseen kakkuun kananmunattomasta majoneesista ja vegaanisesta tuorejuustosta. Aina on todella hyvää tullut.
Yleensä ristiäisiin kutsutaan ihan lähipiiri eli isovanhemmat, kummit ja omat sisarukset perheineen. Eli tosiaan lähipiiriä, sitä samaa, minkä kanssa muutenkin vietetään juhlapäiviä, kuten synttäreitä, joulua jne. Ihmettelen, että vegaaneita ei noin pikkujoukossa huomioida juuri ollenkaan, hänhän on perheenjäsen tai joku läheinen ystävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet täysin oikeassa tuosta mausta. Normiruokia jäljittelevät vegaanituotteet mais
Vegaanithan juuri niin tekevätkin. Niitä korvikkeita käyttävät yleensä ei-vegaanit, jotka yrittävät jäljitellä niitä muiden tarjottavia.
Meillä on lähipiirissä paljon allergisia, muutama kasvissyöjä ja yksi vegaani. Olen siis vuosien varrella leiponut vaikka mihin ruokavalioon sopivaa, myös vegaanista. Suolaisen piirakan tekeminen vegaanisena niin, että se olisi rakenteeltaan että maultaan hyvää, on haaste. Nykyisin kyllä on paljon saatavilla vegaaniseen leivontaan sopivia tuotteita.
Minäkin olen huomannut, että vegaaniset pullat, keksit ja muffinssit katoavat parempiin suihin huomattavasti todennäköisemmin kuin suolaiset vaihtoehdot. Viime kutsuilla makeat menivät lähes kokonaan lajista riippumatta, kun taas suolaista piirakkaa maistoi vain vegaani ja kasvissyöjä.