Olen vegaani ja olin tänään ristäisissä. Tarjolla oli vege vaihtoehtona pipareita ja maidoton pulla
Muuten oli pöydässä kahta eri suolasta voileipäkakkua ja makea täytekakku. Tietenkin maitoa ja eläinperäisiä tuotteita. Myös herkullista kasvispiiraakkaa oli, mutta juustoa ja maitoa. Sekä mozarella pasteijoita. Kiitos täydesti. Joo olisi voinut edes toisen voileipäkakun tehdä vegaaniseksi eli lihattomaksia, maidottomaksi ja munattomaksi.
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Minun juhlapöydässä on aina huomioitu allergiset (keliakia, laktoosi, kala, maito jne) . Sen sijaan vapaaehtoisesti erityisruokavalioita noudattavia en huomioi. Jossain menee raja.
Kaikki ei huutele niistä ruokavalionsa syistä. Moni pitää epäkohteliaana jotain ruuansulatusvaivojaan tai muita terveysongelmiaan selittää, tai muuten haluaa pitää yksityisasiana.
Vierailija kirjoitti:
Veganismi ei ole lääketieteellinen dieetti vaan itse valittu dieetti. Siksi sitä ei juhlien emännän tarvitse erikseen miettiä vaan hän voi tehdä tarjottavat oman mielensä mukaan. Sitä paitsi vegaanikin voi löysätä välillä pipoaan, syödä juhlissa sitä mitä on tarjolla ja olla kotona tiukempi ruokavaliossaan. Ei ne elukat loukkaannu siitä, että kerran tai pari vuodessa syö jotain eläinperäistä.
Voi olla terveysperusteet veganismiinkin. Allergiat ja tietyt taudit.
Jos on pakko pelleillä ruuan kanssa niin voi ottaa sit omat eväät mukaan!
Lopeta se säälittävä piiperrys ja ala elää kuten ihmisen kuuluukin.
Kaikkien vieraiden siis mielestäsi pitäisi syödä samaa vegaanista mautonta mössöä koska sulle ei kelpaa. Mieti vähän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veganismi ei ole lääketieteellinen dieetti vaan itse valittu dieetti. Siksi sitä ei juhlien emännän tarvitse erikseen miettiä vaan hän voi tehdä tarjottavat oman mielensä mukaan. Sitä paitsi vegaanikin voi löysätä välillä pipoaan, syödä juhlissa sitä mitä on tarjolla ja olla kotona tiukempi ruokavaliossaan. Ei ne elukat loukkaannu siitä, että kerran tai pari vuodessa syö jotain eläinperäistä.
Kerropa esimerkkejä taudeista. Yleensä monella äärivegaanilla on vain päänsisäisiä vaurioita. Jotkut reumataudit lievenevät, eivät parannu, lihaa välttelemällä, mutta vegaani ei tarvitse olla.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan samaa mieltä AP:n "ongelmasta" kuin muutkin täällä, mutta en ymmärrä tätä vegaanivastaisuutta mikä osasta viesteistä kumpuaa. Miten se mahtaa olla meiltä sekasyöjiltä pois jos joku on vegaani? Toki olisi asiallista olla syyllistämättä muita, se on sitten asia erikseen ja enemmän persoona- kuin ideologiakysymys.
Tämäkin vegaani oletti, että tarjolla olisi kokonainen voileipäkakku vegaanisena ja sitten sitä ei todennäköisesti ei olisi syönyt kukaan muu kuin tämä tarjoilusta vinkuja. Mietipä mitä ruoantuhlausta.
Epäkohteliasta vinkua tarjoilusta kun ei itselle kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tauti vaatii sitä, että esimerkiksi silli pitää korvata vegaanisella soijasillillä?
Ihanaa että sulle oli varattu tarjoilut! Olisit varmaan kiusaantunut jos yhtä vierasta varten olisi ollut valtavat erityiskohtelut? Aatteen kannattaja aina myös menettää jotain, mutta onneksi saa elää arvojensa mukaisesti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan samaa mieltä AP:n "ongelmasta" kuin muutkin täällä, mutta en ymmärrä tätä vegaanivastaisuutta mikä osasta viesteistä kumpuaa. Miten se mahtaa olla meiltä sekasyöjiltä pois jos joku on vegaani? Toki olisi asiallista olla syyllistämättä muita, se on sitten asia erikseen ja enemmän persoona- kuin ideologiakysymys.
Tämäkin vegaani oletti, että tarjolla olisi kokonainen voileipäkakku vegaanisena ja sitten sitä ei todennäköisesti ei olisi syönyt kukaan muu kuin tämä tarjoilusta vinkuja. Mietipä mitä ruoantuhlausta.
Epäkohteliasta vinkua tarjoilusta kun ei itselle kelpaa.
Tämä "vegaani" eli AP ei todennäköisesti ole vegaani, vaan vegaaneja jostain syystä vihaava sekasyöjä, joka haluaa vaan lietsoa vegaanivihaansa. En usko hetkeäkään, etteikö normaalin (oikean) vegaanin mielestäni nuo tarjoilut olisi ollut todella jees. Itse en odota saavani juhlissa mitään, ja se on ehkä jopa vähän kiusallista ja tuntuu töykeältä, kun on hienot tarjoilut ja itse ei syö mitään. Siksi olen erittäin iloinen, jos tarjolla on vaikka joku banaani tai kirsikkatomaatteja tai mitä vaan ruokavaliooni sopivaa. Ei siksi, että kärsisin nälästä tai herkkuhimoista, vaan kärsin siitä tunteesta, että olisin nirppanokka jolle ei kelpaa mikään.
Kysyttiinkö kutsussa ruokarajoitteista? Jos kysyttiin, voisi olettaa, että jotain sopivaa suolaistakin löytyisi pöydästä. Jos ei kysytty, niin silloin tyydytään siihen, mitä on.
Ja vaikka olettaisit, että kyllähän kutsujat tietävät sinun olevan vegaani, vaikka et siitä muistuttaisi, niin valmistaudu siihen, että sinun erityisyyttä ei muisteta.
Pienen vauvan ristiäisjuhlien valmistaminen on usein työläämpää, kuin vaikkapa lapsettoman pariskunnan tupareiden. Vauvaa voi vaivata koliikki, tai vauva ei nuku päiväunia, tai vauva ei viihdy, kuin sylissä, tai perheessä voi olla muitakin lapsia omine tarpeineen. Ehkä podetaan synnytyksen jälkeistä masennusta tai sektiohaava on tulehtunut tai selvitellään vauvan allergisia iho-oireita. Samalla laitetaan kotia kuntoon ja hankitaan ja tehdään tarjottavaa, tavataan pappi, hoidetaan nimibyrokratiaa, pohditaan, riittääkö astiat, löytyykö kaikille istumapaikka, hankitaan kukkia ja valkoinen liina, vauvalle kasteasu jne. Ei ole mikään ihme, jos tarjottavista unohtuu vaikka kahvi tai kakkulapiot. Saati, jos jonkun erityisruokavalio unohtuu.
Sinut on kutsuttu juhlimaan pientä elämänalkua. Olet perheelle tärkeä, sinut halutaan osaksi uuden ihmisen elämää. Tarjottavat ovat vain pieni sivujuonne, juhlassa on kyse aivan muusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tauti vaatii sitä, että esimerkiksi silli pitää korvata vegaanisella soijasillillä?
Kala-allergia ainakin estää sillin syömisen, mutta en tiedä pitääkö se sitten korvata jollain mukasillillä.
Syömäänkö ap sinne meni. Itse jätän yleensäkin vierastarjoilut syömättä, koska tuolla se lapsi vissiin oli pääasia. Tai otan jotain omaa evästä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ihmiset ei älyä, että helposti voisi voileipäkakun korvata kasvikermalla, jättää pois lihan ja munat. Ne eivät edes sovi voileipäkakkuun.
Tadaa vegaaninen kakku valmistuisi itsekseen.
Oletko koskaan muistanut kinkkuvoileipäkakkua? Sen parempaa ei olekaan
Mä olen ja se on pahaa. Lohivoileipäkakkua sen olla pitää.
En ole koskaan huomioinut kasvissyöjiä, kun teen päätökset ruokatarjoilusta. Jos joku vieras väittää, että hän on allerginen ruualle X, hän voi todistaa väitteensä (esittää lääkärintodistuksen). Virallinen paperi minulle kouraan, niin sitten HARKITSEN kannattaa minun ruveta näpertelemään jotain erityisruokaa yhdelle vieraalle, joka tekee ison numeron omista allergioistaan.
Se juttu kun on, että kasvissyöjätkin on pieni vähemmistö, mutta heistäkin vain 5% on vegaaneja, niin kyllähän se pitää aina valmistautua siihen, että omat eväät mukana tai hyväksyä että mahdollisesti ei syö mitään siellä.
Ja se että kaikki kasvisruoka valmistettaisiin vegaanisena, niin valitettavasti se vegaaniruoka on maultaan usein huomattavasti huonompaa kuin maitoa ja/tai muniakin sisältävä perus lakto-ovovegetaarinen ruoka, eikä sitten maistu edes niille "normikasvissyöjille". Olin itse töissä ravintolassa, jossa jossain vaiheessa päätettiin että kasvisvaihtoehdot voisi kaikki olla vegaanisia, niin ne varmasti käy kaikille. Mutta muut kuin vegaanit alkoi antaa palautetta, etteivät enää maistu oikein niin kuin ennen, ja kasvisannosten tilaaminen väheni huomattavasti, joten oli palattava siihen, että kasvisannokset on lakto-ovovegetaarisia, ja eri pyynnöstä ne saa vegaanisena.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan huomioinut kasvissyöjiä, kun teen päätökset ruokatarjoilusta. Jos joku vieras väittää, että hän on allerginen ruualle X, hän voi todistaa väitteensä (esittää lääkärintodistuksen). Virallinen paperi minulle kouraan, niin sitten HARKITSEN kannattaa minun ruveta näpertelemään jotain erityisruokaa yhdelle vieraalle, joka tekee ison numeron omista allergioistaan.
Miksi järjestät siitä ison numeron kun joku vieraistasi on vegaani?
Mistä sen tietää, mitä kenenkin ruokavalion takana on? Olen terveyssyistä erityisruokavaliolla, mitä en yleensä jaksa selittää, vaan helpointa on kysyä "mitä vegaanista on" ja katsoa jos niistä joku käy. Mua ehkä luullaan sitten eettiseksi vegaaniksi, mitä en ole, vaan syön välillä ruokavalioon sopivasti tiettyjä lihatuotteita.