Olen vegaani ja olin tänään ristäisissä. Tarjolla oli vege vaihtoehtona pipareita ja maidoton pulla
Muuten oli pöydässä kahta eri suolasta voileipäkakkua ja makea täytekakku. Tietenkin maitoa ja eläinperäisiä tuotteita. Myös herkullista kasvispiiraakkaa oli, mutta juustoa ja maitoa. Sekä mozarella pasteijoita. Kiitos täydesti. Joo olisi voinut edes toisen voileipäkakun tehdä vegaaniseksi eli lihattomaksia, maidottomaksi ja munattomaksi.
Kommentit (172)
Minäkin olin tänään ristiäisissä. Oli vegaania ruokaa. Identifioiduin siinä sitten vasenkätiseksi homoseksuaaliseksi mustaksi naiseksi.
Ehdotin että oltais kuunneltu coldplayta mutta ei eih. Jouduin poistumaan koska koinh olevani turvattomassa tilassa.
Minusta on moukkamaista kieltäytyä tarjotusta ruoasta, jos siinä ei kerran ole lihaa. Ei muslimitkaan välitä, jos isäntäväen tarjoamassa ruuassa on possua.
Ymmärrän osittain ärsytyksen jos matka ristiäisiin on ollut pitkä, mutta ei siellä ristiäisissä nyt tarvitse useita tunteja hillua? Maidoton pulla, pipari ja juotava kohti suuta ja sitten pikkuhiljaa takaisin kotiin. Ei tämä nyt niin vaikeaa voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä vege pullataikina nostatetaan? Hiivassa on elävää organismia.
Niin? Onhan kasvitkin eläviä organismeja. Vegaanit eivät syö mitään eläinperäistä, mutta hiiva ei ole eläin.
Onko hiiva sitten kasvi?
Hiiva on sieni, eli se ei tarkkaan ottaen ole eläin eikä kasvi.
Ole vaan vegaani. Varaudu siis siihen että monilla ei ole varattuna sinulle mitään tarjottavaa.
Tärkeintä on huomioida allergiat ja gluteenittomuus. Itse ehkä laittaisin gluteenittoman suolaisen, joka on myös vegaaneille sopiva. Tai jos joku tarvii munattoman niin yhdistäisin siihen. Ei voi kauhean montaa erikoisjuttua tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Onhan kasvitkin eläviä organismeja. Vegaanit eivät syö mitään eläinperäistä, mutta hiiva ei ole eläin.
Onko hiiva sitten kasvi?
Hiiva on sieni, eli se ei tarkkaan ottaen ole eläin eikä kasvi.
Hiivasieni on elävä, sillä on tunteet. Kuka raakalainen vegaani sitä haluaa syödä. Kyynel.
Minun juhlapöydässä on aina huomioitu allergiset (keliakia, laktoosi, kala, maito jne) . Sen sijaan vapaaehtoisesti erityisruokavalioita noudattavia en huomioi. Jossain menee raja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei syö eläinperäistä? Rehuillakin on tunteet.
Veganismi ei ole lääketieteellinen dieetti vaan itse valittu dieetti. Siksi sitä ei juhlien emännän tarvitse erikseen miettiä vaan hän voi tehdä tarjottavat oman mielensä mukaan. Sitä paitsi vegaanikin voi löysätä välillä pipoaan, syödä juhlissa sitä mitä on tarjolla ja olla kotona tiukempi ruokavaliossaan. Ei ne elukat loukkaannu siitä, että kerran tai pari vuodessa syö jotain eläinperäistä.
Vierailija kirjoitti:
Joo ihmiset ei älyä, että helposti voisi voileipäkakun korvata kasvikermalla, jättää pois lihan ja munat. Ne eivät edes sovi voileipäkakkuun.
Tadaa vegaaninen kakku valmistuisi itsekseen.
Kyllä ne älyää, mutta ne ei halua laittaa montaa kymmentä muuta vierasta kärsimään huonomman makuisesta tarjoilusta sen takia että yksi ei suostu syömään jotain ruokaa.
Mitäs olet vegaani. Söisit kuten muutkin niin ei tarttisi valittaa. Mutta sehän taitaakin olla just se juttu.
Vierailija kirjoitti:
Erikoisruokavalioihmisten kannattaa aina syödä ennen juhlia. Jos juhlista löytää jotain sopivaa syötävää niin se on sitten plussaa.
Meidän perheessä on 1x maidoton, 1x vehnätön ja 1x vegaani. Ymmärretään, ettei pysty laittamaan jokaiselle räätälöityä kahvipöytää ja se on ok. Voidaan syödä omia herkkuja jälkikäteen, emme ole juhlissa herkkujen takia.
Pidemmälle oleskelulle sitten omat ruuat mukaan tai muuta ruokasuunnittelua.
No tämä. Toki jos on ihan erikseen ruokavieraaksi kutsuttu ja erityisruokavaliot kysytty, niin voisi olettaa jotain ruokaa saavansa, mutta jossain perus kahvikutsuilla syödään sitä mitä sattuu olemaan ja jos ei miellytä, on sitten syömättä. Ei noihin nälkäisenä lähdetä eikä varsinkaan jos on erityisruokavalio.
Olen ihan samaa mieltä AP:n "ongelmasta" kuin muutkin täällä, mutta en ymmärrä tätä vegaanivastaisuutta mikä osasta viesteistä kumpuaa. Miten se mahtaa olla meiltä sekasyöjiltä pois jos joku on vegaani? Toki olisi asiallista olla syyllistämättä muita, se on sitten asia erikseen ja enemmän persoona- kuin ideologiakysymys.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän osittain ärsytyksen jos matka ristiäisiin on ollut pitkä, mutta ei siellä ristiäisissä nyt tarvitse useita tunteja hillua? Maidoton pulla, pipari ja juotava kohti suuta ja sitten pikkuhiljaa takaisin kotiin. Ei tämä nyt niin vaikeaa voi olla.
Jos on erikseen sanottu että ruokaa on, ei kannata käydä syömässä matkalla niin sitten ehkä voi ärsyttää. Muuten ei, hakee matkalta jotain evästä jos nälättää.
Jos ei tarjoilut kelpaa, voi olla syömättä. Sinun takiasi ei tarvi jotain erikoistarjoilua järjestää. Epäkohteliasta valittaa kun itselle ei kelpaa
Vierailija kirjoitti:
Kiwiäkin kiinnostaa.
Siinä tapauksessa. Kiwi: ajattelen, siis elän.
Miten vegaani kehtaakin syödä kiwiä...
En kehtaisi olla tarjoamatta hyvää ruokaa ihan kaikille. Allergiat ja muut erityisruokavaliot menee samaan ja huomioisin tasapuolisesti kaikki. Jos olen kutsunut, niin toivon, että tulevat ja viihtyvät, ja että ruoka on hyvää eikä lopu kesken. Ilman mitään lääkärintodistuksia. Nykyään on niin helppo vaikka netistä katsoa jos ei muuten ole kokemusta. Ja valmiina saa mitä vaan vielä helpommalla.
Minä leivon vegaaniset ja gluteenittomat herkut. Molempia perheessä joten siksi näin. Sekasyöjiä ei erikseen huomioida.