Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvätuloiset itkee kun rahat ei riitä

Vierailija
04.10.2024 |

Kommentit (454)

Vierailija
381/454 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on kallis maa, mutta palkat erittäin huonoja keskituloisilla ja asiantuntijatehtävissä olevilla.

Veroja on yksinkertaisesti liikaa ja tuilla eläviä liikaa. Tämä on suuri muutos esim. 80-lukuun. Vain suurituloisille on mahdollisuus hankkia monta lasta. Tällainen kallis yhteiskunta väistämättä näivettyy, lapsia ei synny ja parhaat muuttavat pois.

Se suurin tuilla elävä ryhmä on eläkeläiset, joiden eläkekertymä on merkittävästi suurempi kuin mitä he ovat itse aikanaan ovat eläkemaksuja maksaneet. He eivät ole omia eläkkeitään itse säästäneet ja rahastojen kautta maksetaan vain pieni osa eläkkeestä.

Nuoria on paljon vähemmän kuin eläkeikäisiä ja siksi jokaisen töissä olevan kokonaispalkasta menee reilu neljäsosa eläkeläisten suihin, koska pienestä maksajaporukasta yritetään saada irti ison joutenolijaporukan elatus. Tähän päälle tulee sitten verot ja muut kulut.

Miettikääpä mikä merkitys sillä on suomalaisten palkkatasolle, kun verojen lisäksi työnantajan maksamasta palkasta lohkeaa neljäsosa parempiin suihin. Työikäisten ja lasten määrään nähden on liian iso määrä vanhuksia ja se näkyy myös siinä, että sotemenoista valtaosa menee eläkeläisten hoitoon. 

Eihän tämä ole pappojen ja mammojen oma vika, että heitä on niin paljon ja nuorempia maksajia niin vähän ja talous heikko, mutta ehkä olisi aika kuitenkin tunnustaa, että moniin ongelmiin Suomessa on syynä tämä ihan päälaellaan oleva väestön ikärakenne eikä muut populistiset syyt. Syntyvyyteen ei silti täällä panosteta mitenkään ja nuoret on niin vähävaraisia ja työelämä niin tuulista ja taantuma tekee koko ajan lisää työttömiä, että ei tänne uskalleta enää lapsia tehdä. Ja ongelmat syvenevät jatkossa vielä pahemmin.

Vaikea sanoa, mikä kaiken ratkaisisi. Aloittaa voisi kuitenkin siitä, että mennään todellisuus edellä, että mikä tätä taloutta ja tilannetta oikeasti horjuttaa. Työttömät, sairaat, maahanmuuttajat, toimeentulotukiasiakkaat ym ovat keskimäärin taloustilanteen uhreja, eivät aiheuttajia. Lisäksi kasvua ei tule, kun pienyrittäjät on kurjistettu totaalisesti, mutta se on sitten toinen tarina se. 

Vierailija
382/454 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tule koskaan ns. pääsemään (joutumaan) asumistuelle eikä minulle enää tule uusia lapsiakaan. Minä voin valita, teenkö lisää töitä, jolloin tienaan enemmän, vai annanko olla ja lorvin enemmän.

Olen laskenut, minkä verran minun näissä olosuhteissa kannattaa tehdä ja tienata. Kun tänä vuonna solidaarisuusveroa vähän huojennettiin, kävi mukavammaksi tienata enemmän. Niinpä tuloni ovatkin tänä vuonna elämäni parhaat. Ensi vuonna verotus kiristyy, niin pitää taas miettiä, paljonko kannattaa vaivautua. 

Toivon, että jos maahan tulee joskus taas vassarihallitus, joka kiristää veroja, voisin siinä kohtaa lopettaa ansiotulojen tienaamisen jo kokonaan.

Minähän siis pärjään kyllä vähemmälläkin. Mutta pärjääkö Suomi vähemmillä verotuloilla?

Kuka hoitaa miljoona neljäsataa tuhatta eläkeläistä. Hallitus suututti määräaikaisia töitä tekevät naiset leikkauksilla. Ei me ainakaan hoideta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/454 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on kallis maa, mutta palkat erittäin huonoja keskituloisilla ja asiantuntijatehtävissä olevilla.

Veroja on yksinkertaisesti liikaa ja tuilla eläviä liikaa. Tämä on suuri muutos esim. 80-lukuun. Vain suurituloisille on mahdollisuus hankkia monta lasta. Tällainen kallis yhteiskunta väistämättä näivettyy, lapsia ei synny ja parhaat muuttavat pois.

Se suurin tuilla elävä ryhmä on eläkeläiset, joiden eläkekertymä on merkittävästi suurempi kuin mitä he ovat itse aikanaan ovat eläkemaksuja maksaneet. He eivät ole omia eläkkeitään itse säästäneet ja rahastojen kautta maksetaan vain pieni osa eläkkeestä.

Nuoria on paljon vähemmän kuin eläkeikäisiä ja siksi jokaisen töissä olevan kokonaispalkasta menee reilu neljäsosa eläkeläisten suihin, koska pienestä maksajaporukasta yritetään saada irti ison joutenolijaporukan elatus. Tähän päälle tulee s

Se itse asiassa ON pappojen ja mmmojen oma vika, että maksajia on liian vähän. He saivat liian vähän lapsia 1970-luvulla. Nykyiset kolmekymppiset ovat tekemässä saman virheen. 

Vierailija
384/454 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kela pummit täällä itkee kun tuet ei riitä.

joten ihan paska aloitus.

Kohta olet itse kelapummi, kun potkulaki saadaan käsiteltyä. Tulee ennen joulua voimaan.

Voit saada joululahjaksi potkut töistä. Onko säästössä rahaa tukien odottelua varten vai oletko syömässä. Tukien käsittely kestää, myös kelassa on ruokatauot ja kahvitauot samoin kuin kassoilla.

Potkulaki... siis on se kamalaa että työntekijä voidaan irtisanoa jos sille ei ole töitä

Tulee myös paikallinen sopiminen eli voi ottaa uuden työntekijän tessiä alemmalla palkalla.

Tui tui, ei voi

Vierailija
385/454 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä varten kenellekään jolla on typaikka maksetaan mitään tukia? Sitten otetaan toinen työpaikka lisäksi ja saadaan enemmän palkaa. Mennään vaikka mäkkäriin iltavuoroihin.

Olet tosi pihalla. Työntekijät eivät valitse vuorojaan vaan ne tulevat annettuina. Ahkerinkaan tyyppi, joka haluaisi tehdä vaikka kolmea osa-aikatyötä riittää Suomessa pysty siihen, koska työnantajat eivät lähde järjestelemään työvuoroja niin, että ne eivät menisi päällekkäin. Tämä on todellisuutta lukemattomille osa-aikatyöntekijöille. 

Vierailija
386/454 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoria on paljon vähemmän kuin eläkeikäisiä ja siksi jokaisen töissä olevan kokonaispalkasta menee reilu neljäsosa eläkeläisten suihin, koska pienestä maksajaporukasta yritetään saada irti ison

Lapsikorotukset leikattiin työttömyystuista eli saat 3 lapsen äitinä työmarkkinatukea 595 netto ja kohta saa irtisanoa helposti kenet tahansa. Ei kannusta lasten tekoon.

Arvovalinta Suomelta.

Vierailija
387/454 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä ostaa jakutsia jos ei ole varaa jakutsiin. Itsellä toki on, mutta näin yleisellä tasolla suosittelen elämään tulojen mukaan.

Vesijetti

Vierailija
388/454 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kohta kun voidaan helposti irtisanoa niin menetät nuo kaikki. Teit 30 vuotta töitä turhaan.

kerrotko miten IRTISANOMINEN aiheuttaisi omaisuuden menettämisen?

Jos minut irtisanotaan huomenna, niin MITEN menetän Velattomat asuntoni, autoni, mökkini, veneeni ja tuottavat sijoitukseni ?

Muuten sijoitukseni tuottavat enemmän kuin mitkä ovat minun perusmenoni.

Mä olen ollut jo 5v työtön enkä ole vieläkään menettänyt omaisuuttani, taloa, autoa, metsää jne.

jankuttajan mielestä ihminen menettää heti kaiken  ja asuu loppuelämän vuokralla.

Vierailija
389/454 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoria on paljon vähemmän kuin eläkeikäisiä ja siksi jokaisen töissä olevan kokonaispalkasta menee reilu neljäsosa eläkeläisten suihin, koska pi

kusipää jankuttaja palasi keskusteluun.

Vierailija
390/454 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi noista tienasi 8 000e. Veroihin 4 000e. Ja rikkailta pitäisi ottaa enemmän?

Sähkölaskuun 1000e. Yh:lla auto. Ruokaan 1000e -käy varmaan lounasruokapaikassa. Tiukkaa on, mutta silti pitää maksaa kesämökkiäkin? Perintövero sitten nuokin rahat vie. Kaikilla liikaa velkaa tuloihin nähden. Ei kannata asua kuin suurruhtinas, jos ei sellainen ole.

Ei mennyt veroihin 4000 vaan kyseinen henkilö oli halunnut ottaa rahan sijasta osan palkastaan autona.

Vierailija
391/454 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää kun nää isotuloset kehtaa valittaa! Koittas edes sen yhden kuukauden elää 800 euron netolla niin vois mielipide muuttua. Hyvä kun edes halpaan ruokaan rahaa.

Sinä et maksa itse asumistasi, sähköäsi, vesilaskuasi, lääkärikäyntejäsi etkä harrastusmaksujasi.

Miten niin? Ei kaikki saa toimeentulotukea tai asumistukea. Mulla myös 800e netto ja maksan ihan itse laskut. Sähkö ja siirto 80e, vesi 30e ja lääkärilaskut oli 78e.

Asutko sillan alla vai missä, kun kerran on ilmainen?

Asun omakotitalossa minkä olen itse maksanut.

Silloin asuminen

Tässä tarkoitetaan sitä että ei ole vuokraa tai lainaa.

Vierailija
392/454 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö eläkkeissä olla lapsikerroin? On hyvin epäreilua, että ne, jotka ovat kasvattaneet tuleville eläkkeille maksajat, saavat nyt huonommat eläkkeet kuin ne, jotka ovat vaan porskuttaneet menemään ilman perhevapaita ja lapsenkasvatusvastuita.

Vierailija
393/454 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö eläkkeissä olla lapsikerroin? On hyvin epäreilua, että ne, jotka ovat kasvattaneet tuleville eläkkeille maksajat, saavat nyt huonommat eläkkeet kuin ne, jotka ovat vaan porskuttaneet menemään ilman perhevapaita ja lapsenkasvatusvastuita.

Jatkan ajatusta. Eläkkeissä on jo aika monta mekanismia, jotka tähtäävät jonkinlaiseen reiluuteen:

- eläke kertyy siitä, että tienaa eläkemaksuja järjestelmälle

- eläkettä läjähtää mukava potti tutkinnon suorittamisesta, koska on tehnyt työtä ollakseen parempi veronmaksaja

- eläkettä pienentää elinaikakerroin, jotta systeemin kantavuus olisi parempi

Systeemi kuitenkin perustuu täysin sille, että kasvatetaan tuleva uusi sukupolvi rahoittamaan kunkin vanhussukupolven eläkkeet. Miksi tästä työstä ei palkita mitenkään, vaan päin vastoin vapaamatkustajat saavat muita paremmat eläkkeet?

Vierailija
394/454 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan ajatusta. Eläkkeissä on jo aika monta mekanismia, jotka tähtäävät jonkinlaiseen reiluuteen:

- eläke kertyy siitä, että tienaa eläkemaksuja järjestelmälle

- eläkettä läjähtää mukava potti tutkinnon suorittamisesta, koska on tehnyt työtä ollakseen parempi veronmaksaja

- eläkettä pienentää elinaikakerroin, jotta systeemin kantavuus olisi parempi

Systeemi kuitenkin perustuu täysin sille, että kasvatetaan tuleva uusi sukupolvi rahoittamaan kunkin vanhussukupolven eläkkeet. Miksi tästä työstä ei palkita mitenkään, vaan päin vastoin vapaamatkustajat saavat muita paremmat eläkkeet?

-eläkettä kertyy tolkuttoman vähän vs mitä maksuja maksaa ja mitä samalla summalla saisi itse sijoittaen.

-eläkettä EI OLE läjähtänyt isolle joukolle nykyisin töissä olevalle ihmiselle, eivätkä he ole edes saaneet penniäkään eläkettä kerrytettyä ennen 24 vuotiaana tehtyä työtä.

Vuoden 67 jälkeen syntyneet eivät saa edes omiaan takaisin tuosta ponzista.

Vierailija
395/454 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä varten kenellekään jolla on typaikka maksetaan mitään tukia? Sitten otetaan toinen työpaikka lisäksi ja saadaan enemmän palkaa. Mennään vaikka mäkkäriin iltavuoroihin.

Kyllä se päiväkodin lastenhoitaja jotain tukia tarvitsee, että kykenee asumaan Helsingin päiväkodeista sellaisella etäisyydellä, että pääsee aamuisin töihin. Sen sijaan sen pitkäaikaistyöttömän tuet voisi puolittaa. Alkaisi kiinnostaa se lähihoitajakoulu.

Oletko ajatellut ehdottaa työpaikallasi, että ottaisitte töihin vajaakuntoisia ja heikkolahjaisia? Katos kun pitkäaikaistyöttömistä suurin osa on tavalla tai toisella työnantajalle kelpaamattomia. Vai että juuri sinun firmaasi ei tietenkään oteta riesaksi mutta se kuuluisa joku muu kyllä ottaa! En mä kyllä halua lähihoitajaksi sinne päiväkotiin tai vanhuspuolelle kovin huonokuntoista työntekijää oli sitten ruumiillinen tai henkinen vajavaisuus. Vielä vähemmän sairaalaan, kun niitä hoitovirheitä tulee jo muutenkin liikaa. 

Vierailija
396/454 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, heillä on ollut kaikki vapaa-aika vain omaa aikaa.

Tosin apua saa eläkkeellä vain rahalla, jos omaiset ei auta.

Vierailija
397/454 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla bruttotulot ovat 5500, käteen jää noin 3500. Siitä kun maksaa yksin asunnonkulut, lasten kulut yhden auton ja muut niin ei jäljelle jäävällä summalla juurikaan juhlita, varsinkaan kun tarkoituksena on samalla säästää vähän puskuria katastrofien varalle.

Jos esimerkiksi perheen 2 aikuista tienaisi 2750 per henkilö, heille käteen jäävä osuus olisi todennäköisesti huomattavan paljon suurempi.

Tätä ei yleensä ymmärretä. Minä tienaan 9000 euroa, josta käteen jää 5000. Juu, paljon rahaa, mutta kaksi reilut 3000 euroa tienaavaa pääsee samaan nettoon. Suuri brutto ei tarkoita isoja tuloja.

Tarkoittaahan. 5000 euron netto on suuri tulo. 

Kuka estää sua hankkimasta puolisoa? Jos ne 3000€ tienaavat on hekin tyytyneet toisiinsa, saadakseen tuon edun? Toki kahden ihmisen taloudessa on myös sen toisen ihmisen menotkin. Versus 5000€ kokonaan itseen vai 5000€ kahteen pekkaan käytettäväksi. 

Kyllä kaikkien yli 5000€ bruttona tienaavien valitus on tässä maassa tuiki turhaa. Tolla pärjää ihan hyvin, yksin ja etenkin sit puolison kanssa, kun on puolison tulot. 

Vierailija
398/454 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se päiväkodin lastenhoitaja jotain tukia tarvitsee, että kykenee asumaan Helsingin päiväkodeista sellaisella etäisyydellä, että pääsee aamuisin töihin. Sen sijaan sen pitkäaikaistyöttömän tuet voisi puolittaa. Alkaisi kiinnostaa se lähihoitajakoulu.

Kumppanin se lastenhoitaja tarvitsee jakamaan kustannukset. 

Vierailija
399/454 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 aikuinen, tuloraja on 1 844 e/kk

Tuolla ei saa Helsingissä enää näköjään asumistukea. Tuskin saa muitakaan tukia. Miten vähän vaikkapa lastenhoitaja tienaa jos on oikeutettu tukiin? 

Vierailija
400/454 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä pitäisi olla huolissaan, jos parempituloistenkaan rahat ei riitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi