Hyvätuloiset itkee kun rahat ei riitä
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010738309.html
On tämä vaan kamalaa aikaa.
Kommentit (454)
Vierailija kirjoitti:
Ei suomessa pysty rehellisesti töitä tekemällä rikastumaan. Kun yhden tavaran hinta nousee ja sitä tarvitsee, niin rahat on pois jostain muusta. Kun ihmiset, eivät osta enää uusia autoja tai uusia asuntoja niin niitä myyvät firmat menevät konkurssiin.
Tätä täällä ei suurin osa tunnu ymmärtävän. Ei se ongelma ole siinä että varakas perhe ei pääse kuluttamaan kuten ennen oman itsensä takia vaan nimenomaan se etteivät pääse enää samalla tavalla kouluttamalla ylläpitämään muiden elintasoa. Se kallis huvila tarkoittaa mökkipitäjän elinvoiman kasvattamista, ravintolassa käyminen tavarantoimittajien ja henkilökunnan ylläpitämistä jne. Samalla kitistään ettei ole töitä kaikille kun haukutaan niitä joiden kulutuksella niitä työpaikkoja luodaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suomessa pysty rehellisesti töitä tekemällä rikastumaan. Kun yhden tavaran hinta nousee ja sitä tarvitsee, niin rahat on pois jostain muusta. Kun ihmiset, eivät osta enää uusia autoja tai uusia asuntoja niin niitä myyvät firmat menevät konkurssiin.
Tätä täällä ei suurin osa tunnu ymmärtävän. Ei se ongelma ole siinä että varakas perhe ei pääse kuluttamaan kuten ennen oman itsensä takia vaan nimenomaan se etteivät pääse enää samalla tavalla kouluttamalla ylläpitämään muiden elintasoa. Se kallis huvila tarkoittaa mökkipitäjän elinvoiman kasvattamista, ravintolassa käyminen tavarantoimittajien ja henkilökunnan ylläpitämistä jne. Samalla kitistään ettei ole töitä kaikille kun haukutaan niitä joiden kulutuksella niitä työpaikkoja luodaan.
Kuluttamalla ei kouluttamalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää kun nää isotuloset kehtaa valittaa! Koittas edes sen yhden kuukauden elää 800 euron netolla niin vois mielipide muuttua. Hyvä kun edes halpaan ruokaan rahaa.
Sinä et maksa itse asumistasi, sähköäsi, vesilaskuasi, lääkärikäyntejäsi etkä harrastusmaksujasi.
Miten niin? Ei kaikki saa toimeentulotukea tai asumistukea. Mulla myös 800e netto ja maksan ihan itse laskut. Sähkö ja siirto 80e, vesi 30e ja lääkärilaskut oli 78e.
Asutko sillan alla vai missä, kun kerran on ilmainen?
Asun omakotitalossa minkä olen itse maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kallis maa, mutta palkat erittäin huonoja keskituloisilla ja asiantuntijatehtävissä olevilla.
Veroja on yksinkertaisesti liikaa ja tuilla eläviä liikaa. Tämä on suuri muutos esim. 80-lukuun. Vain suurituloisille on mahdollisuus hankkia monta lasta. Tällainen kallis yhteiskunta väistämättä näivettyy, lapsia ei synny ja parhaat muuttavat pois.
Niin totta. Kateellisena katson isoja perheitä. Meillä ei keskituloisina olisi varaa hankkia enempää lapsia. Haluaisin pari lisää, mutta en vaan näe, että pystyisimme elättämään yhtään enempää. Sydän itkee verta joka kuukausi menkkojen aikaan.
Ja sitten hymy kasvoilla rokottelet näitä seitsemän kersan kaapulaumoja, jotka kyllä osaavat vaatia kaiken. Töissä heistä ei tule olemaan kukaan koskaan, se opetetaan jo kotona. Ei se matriarkka kasvussaan anna kuin juuri päinvastaisen opin leppoisalla elämällään hengaten.
Arvatkaa mitä tämä maksaa!! Se maksaa koko yhteiskuntamme! Kantiksilla ei ole varaa lähimainkaan tällaiseen lisääntymiseen.
Sossu aitiopaikalta.
Tottakai velkaisilla hyvätuloisilla lapsiperheillä on hankalampaa kuin köyhillä eläkeläisillä joilla kaikki on jo maksettu ja lapset jo aikuisia
ei ne tulot vaan menot
Toivottavasti jokainen isoilla tuloilla elävä saa leikata palkkansa 50% kun paikallinen sopiminen tulee niin saavat vähän lisää vinkumiseen syitä
Minusta ihan hyvä vaan että keski- ja hyvätuloiset tuhlaavat rahansa ja kuluttavat. Niinhän kulutusyhteiskunta pyörii. Me ei osata kuluttaa kun on aina elelty aika vaatimattomasti. Kaikkea on ja rahat riittää yllin kyllin. Jos sattuu olemaan töitä välillä niin se on aivan huippua. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Olisikohan se niin että monella on se heti kaikki mulle- asenne. Ja yllätys- se maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvaa erinomaisesti perisuomalaista kateutta, että naureskellaan jollekin jonka rahat ei riitä. Ihan sama onko pienituloinen vai hyvätuloinen, niin ei kenenkään ahdingolle pitäisi naureskella. Sitä ei moni ehkä käsitä, että ei se menojen supistaminen ole mikään helppo nakki yhtään kenellekään. Esimerkiksi omasta kotoa pakkomuutto jonnekin on ihan yhtä kamala paikka palkkatulojen suuruudesta riippumatta. Tämän vuoksi yhtään kenellekään ei kannattaisi ahdingosta naureskella.
Näkeehän tuon Suomen verotuksen ankaruuden ihmisten kommenteista. Joku tienaa 2500 e ja saa käteensä 2100 e. Toinen tienaa 3300 e ja saa käteensä 2300 e.
Toinen on muka pienituloinen, toinen muka keskituloinen. Sitten näitä bruttotuloja katsotaan, kun määrätään lasten päivähoitomaksuja. Meilläkin se on yhdestä lapsesta 300 e/kk, joku toinen saa lapsilleen hoidon ilmaiseksi.
Tämä on yksi hulluus. Vaimoni ei tee tällä hetkellä esimerkiksi täyttä työaikaa koska silloin hänelle ei jäisi käteen suhteessa sitä määrää enemmän euroja mitä olisi enemmän työtunteja. Lisäksi meillä on vielä alle kouluikäinen lapsi ja se tärkein asia. Oma työnantajani ei salli tilanteessani samaa joten olen täydet tunnit töissä mutta ylitöitä en tee koskaan. Vaikka minulle se olisi vielä taloudellisesti kannattavaa kun veroprossani 13.
Semmosta se on kun verottaja iskee joka väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kohta kun voidaan helposti irtisanoa niin menetät nuo kaikki. Teit 30 vuotta töitä turhaan.
kerrotko miten IRTISANOMINEN aiheuttaisi omaisuuden menettämisen?
Jos minut irtisanotaan huomenna, niin MITEN menetän Velattomat asuntoni, autoni, mökkini, veneeni ja tuottavat sijoitukseni ?
Muuten sijoitukseni tuottavat enemmän kuin mitkä ovat minun perusmenoni.
Mä olen ollut jo 5v työtön enkä ole vieläkään menettänyt omaisuuttani, taloa, autoa, metsää jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mitä väliä sillä on, että eivät tule yllätyksenä? Ei niitä voi maksamattakaan jättää, harva edes pystyy pienentämään. Joten tilanne on se, että suurillakaan tuloilla ei oikein mitenkään saa semmoista elämää, mitä pienituloiset kuvittelevat. "
Kyllä se omituiselta tuntuu, että esimerkiksi 5 000€/kk nettona tienaava valittaa, ettei pysty kuluttamaan kuten 10 000€/kk nettona tienaavat, vaikka esimerkiksi 1 400€/kk nettona tienaava tietää, ettei voi kuluttaa 1 400€:a/kk, jotta jää jotain pahanpäivän varalle säästöön.
Se 5000€/kk nettona tienaava tienaa bruttona melkein tuon 10 000, ja tekee töitä koko bruttopalkan edestä eli todella paljon. Siksi hän kokee, että pitäisi voida kuluttaa edes kuin 600
Olen laitoshuoltaja enkä ole koskaan mitään asumistukia saanut. Kaksi jo aikuista lasta eikä puoliso tienaa sen enempää. Omistusasunto meillä on velattomana mutta mitä myös on niin veroja maksan pienesti. 2300 euron palkasta jää verojen ja muiden maksujen jälkeen noin 1960 euroa käteen. Säästöjäkin meillä on vuosien aikana kertynyt ja eniten kun vaihdoimme asunnon pienempään lasten muutettua omilleen. Tietenkin jokainen ymmärtää ettemme asu Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti jokainen isoilla tuloilla elävä saa leikata palkkansa 50% kun paikallinen sopiminen tulee niin saavat vähän lisää vinkumiseen syitä
Toivotko tosiaan? Ymmärräthän, että se kurjistaa eniten sinun omaa elämääsi? Heiltä lähtisi tuossa hädin 25% tuloista (koska progressiivinen verotus on vienyt heiltä sen parhaan osan jo nyt), mutta sinulta menisi kaikki. Sitten voit nälissäsi pohtia, miten meno noin niinku omasta mielestä.
Sairasta valittamista. Mulla on vaan takuueläke ja rahaa tuntuu riittävän. T: Antti
Vierailija kirjoitti:
Luitko itse juttua ? Eikö olisi kivaa kun sinullakin menisi pari tonnia kuukaudessa pelkkiin veroihin? Sitten vielä saisit jatkuvasti lukea kuinka se ei riitä että puolet tuloista menee veroihin vaan pitäisi köyhien mielestä mennä vielä enemmän, että köyhät voisi loisia kotona ja saisivat sinne enemmän tukia.
Ihan sama paljonko veroja menee, aina pitäisi jäädä jottain säästöön. Ongelma on siinä, etteivät ihmiset osaa suhteuttaa menojaan nettotuloihin. Sillä paljonko tienaan bruttona ei ole ihmiselle talouden suunnittelussa niin paljon merkitystä kuin sillä, paljonko on netto. Monikaan hyvätuloinen ei ymmärrä tätä ja siksi ovat kusessa. Pienituloisille ongelma ei ole niin paha, koska brutto ja netto ovat lähempänä toisiaan. Toki pienituloisille voi olla vaikeampaa kuroa velkaa kiinni kuin suurituloisten, mutta silti he ovat tottuneet siihen, ettei voi elää kaikki mulle heti nyt elämää ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää kun nää isotuloset kehtaa valittaa! Koittas edes sen yhden kuukauden elää 800 euron netolla niin vois mielipide muuttua. Hyvä kun edes halpaan ruokaan rahaa.
Sinä et maksa itse asumistasi, sähköäsi, vesilaskuasi, lääkärikäyntejäsi etkä harrastusmaksujasi.
Miten niin? Ei kaikki saa toimeentulotukea tai asumistukea. Mulla myös 800e netto ja maksan ihan itse laskut. Sähkö ja siirto 80e, vesi 30e ja lääkärilaskut oli 78e.
Ei kiinteistöveroa? Ei jätemaksua? Ei vakuutusmaksuja? Ei mitään remonttikustannuksia? Eikä mitään muitakaan menoja omakotitalostasi koskaan.? Me emme ole yhtä onnekkaita sillä meidän omakotitalostamme on menoja myöskin ja jaamme ne joka kuukaudelle jotta voimme vuositasolla seurata tilannetta paremmin.
Kannattaa muistaa, että Suomessa on kovat verot. Tuosta palkasta ei jää käteen niin paljon enemmän kuin voisi ajatella, mutta vastuuta voi silti olla jo paljon enemmän. Kyllä se alkaa muodostua ongelmaksi, jos sillä rahalla ei saa yhtään mitään. Moni miettii jo nyt, ovatko esimerkiksi lähiesimiestehtävät sen arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammu itsesi tai ala elämään tuilla. On yksi vinkuja vähemmän. Sulla jää todennäköisesti asumis- ja ruokakulujen ja päiväkotimaksujen jälkeenkin enemmän käteen kuin sillä tukia saavalla, Suomessa jokaisen on pakko asua muualla kuin ulkona todennäköisesti yli 8 kuukautta vuodessa, jokaisen on pakko syödä ja jos on lapsia, on heille hyvä oppia elämään ryhmässä.
Totta helvetissä sille kuuluukin jäädä käteen selvästi enemmän kuin tukipummille. Sitä vartenhan töissä käydään, että jää enempi käteen kuin loisilla!
Näin loisena mietin sitäkin vuodesta toiseen, että noinko te kutsutte ulkopuolisia talkoisiinne. Kertoo paljon työilmapiiristä, kun firmojen ulosanti on tulta, tappuraa ja väkivaltaa. Melkeinpä epäilen, että syövän saa tuollaisesta yrityksestä
Todellakin täytyy ihmetellä aikuisten ja hyvätuloisten (?) kateuden ja katkeruuden määrää. Tuskin kukaan on heitä pakottanut hyväpalkkaisiin töihin. Veroprogressio on myös etukäteen tiedossa, joten jos yhtään osaa etukäteen laskea, voi arvioida paljonko brutosta ja nettona käteen, jo siinä vaiheessa, kun hakee töitä. Ja sitten tuo, että nimitellään muita... Jo 5-vuotias lapsi tietää, että itse on se, miksi muita haukkuu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylihintaisia tuotteita ostamalla rahat menee. Kannattaa miettiä ennen kuin maksaa 80% ylihintaa tuotteesta. Ei kallis hinta tee tuotteesta parempaa. Nytkin saa Supermarketista sangollisen juureksia 5e:llä, porkkanoita, kaalia, sipulia, perunoita, lanttua. Ennen kaikkea kannattaa ymmärtää että maksaa yleensä eniten tunteesta ja kuvitelmasta kuin tuotteesta.
Eihän tuo sangollinen viidellä eurolla ole edullinen kun esimerkiiksi porkkanoita saa 69 sentillä kilon. Sankoon ison kaalin lisäksi ei paljon muuta mahdukaan.
köyhät pysyy köyhinä syystäkin mutta varmaan saivat sangon ilmaiseksi joten tyytyväisiä ovat kaalisaaliinsa
Saihan köyhä sangon josta iloita. Sillä voi leikkiä monta piristävää leikkiä ja sitä voi käyttää moneen kodin pikku askareeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin asuminen ei voi olla ilmaista, ainakaan pitkällä aikavälillä.
-eri-
köyhät pysyy köyhinä syystäkin mutta varmaan saivat sangon ilmaiseksi joten tyytyväisiä ovat kaalisaaliinsa