Hyvätuloiset itkee kun rahat ei riitä
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010738309.html
On tämä vaan kamalaa aikaa.
Kommentit (454)
Vierailija kirjoitti:
Mitä varten kenellekään jolla on typaikka maksetaan mitään tukia? Sitten otetaan toinen työpaikka lisäksi ja saadaan enemmän palkaa. Mennään vaikka mäkkäriin iltavuoroihin.
Tää oli se demarien kuningasajatus, että saadaan työttömyys alas, kun laitetaan kaikki toimettomat muutamaksi tunniksi liki nollapalkalla töihin ja sitten maksetaan täydet tuet päälle. Saadaan tilastot näyttämään nätiltä ja koko maan talous kuralle yhdllä iskulla. Kiitos viisikko!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kallis maa, mutta palkat erittäin huonoja keskituloisilla ja asiantuntijatehtävissä olevilla.
Veroja on yksinkertaisesti liikaa ja tuilla eläviä liikaa. Tämä on suuri muutos esim. 80-lukuun. Vain suurituloisille on mahdollisuus hankkia monta lasta. Tällainen kallis yhteiskunta väistämättä näivettyy, lapsia ei synny ja parhaat muuttavat pois.
Suomi on kallis maa, en kiellä sitä. Mutta pakko oikeasti ihmetellä miten jotkut sanoo että ei ole varaa hankkia kuin yksi lapsi jos sitäkään. Täällä yhteiset nettotulot vajaa 4000 € kuukaudessa, kaksi lasta ja pärjätään oikein hyvin. Asutaan rivarinpätkässä alle 100 000 asukkaan maakuntakeskuksessa. Kolmatta lasta mietitty 2-3 vuoden sisään. Vaatiiko onnellinen elämä sen että pitää asua Helsingissä, ajaa uudella autolla, joka viikko ravintoloi
Pakko poimia tämä - vaativa työ ja PK- seutu (?!) Näillä ei ole mitään tekemistä keskenään. On lukuisia vaativia ja korkeasti palkattuja töitä, joita tehdään "maakunnissa". Esimerkiksi tuottavasta teollisuudesta vain murto-osa on PK-seudulla. PK-seudulla on eniten palvelualojen halpatyötä ja valkokaulusköyhälistöä lasikonttoreissa. Eli maaseutu kunniaan...Harmittaa vaan täältä maaseudulta maksaa tukiaisia kaikenmaailman loisille, joiden mielestä elämää ei ole kehä kolmosen ulkopuolella.....
Maaseudulla on vaativia töitä, hyväpalkkaisia vähemmän ja ne ovat joko insinööreille tai lääkäreille. Useimmilla aloilla ne hyväpalkkaiset hommat ovat pääkaupunkiseudulla. Sikäli on tosi monelle ihan realismia, että täytyy asua pääkaupunkiseudulla töiden takia, vaikka joillain aloilla näin ei ihan pakosti olisikaan. Ja vaikka maaseudulta löytyisi se hyvä työ yhdelle, voi puolison olla mahdoton löytää mitään järkevää työtä kohtuullisen matkan päästä. Taas ollaan hakeutumassa isolle kirkolle sitten, kun ei Suomen oikeusjärjestelmä tue sellaista ratkaisua, jossa joku jättäytyy puolison työuran varaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä pitäisi olla huolissaan, jos parempituloistenkaan rahat ei riitä.
Rahat kyllä riittävät, kun osaa vähänkään suunnitella talouden menoja pienemmäksi kuin nettotuloja. Eli huolissaan pitäisi tässä asiassa olla vain ja ainoastaan siitä, ettei hyvätuloiset osaa suunnitella menojaan realistisesti.
Joku vähän fiksumpi on tässäkin ketjussa osannut jo olla huolissaan siitä, kun pitää suunnitella menot realistisesti siten, ettei käytä rahaa juuri mihinkään. Se aiheuttaa työttömyyttä pienituloisille.
Minä tienaan hyvin ja käytän rahaa realistisesti. Rahat riittävät, ei minulla ole hätää. Mutta en syö ravintoloissa, luen vaan lehdestä että konkurssiin ovat menossa liki jokainen. Ihansama, minä lyhennän lainoja. En osta juuri vaatteita, luen vaan lehdestä että kohta ei ole vaatekauppoja. Jopa stocka on menossa nurin. Ihansama, jos jotain tarvitsen, ostan outletista tai alen loppurysäyksestä. Olin ajatellut teettää mökkiini ikkunahuollon. No enpä teettänyt, itse hioin ja lakkasin. Paikallisilla yrittäjillä on vaikeaa kuulemma, ihansama, googlailin juuri kattoremontin ohjeita.
Mitenkään kantaa ottamatta. Mut onhan tää vähän outoa. Isäni oli hyvin palkatulla alalla v1975-2000 asti kunnes jäi eläkkeelle. Sitä ennen teki hanttihommia ym.
Minä synnyin 78. Pikkuveli 83, sisko 89 eli äiti oli kotiäitinä lähes aina.
Nooh. Meillä oli siisti Omakotitalo, meillä oli kesämökki, meillä oli uudehko auto, meillä oli moottorivene, moottorikelkka ja 3 lasta.
Nyt olen itse ollut samalla alalla 20v ja olen hyvin tienaava, suhteellisen säästäväinen mies jolla 1 lapsi.
Mitä minulla on? Omakotitalo, auto ja velkaa 100 000€.. 5v päästä voin ostaa velaksi mökin ja veneen olen tuossa vaiheessa eläke ikäinen..
Missä on mennyt vikaan? Pari lasta tähän lisää, mökkilaina, moottoriveneet/ kelkat..
En pystyisi mitenkään selviämään veloista.
En nyt lähtisi ilkkumaan, sillä on huolestuttavaa että keski- ja hyvätuloisillakin on haasteita ylläpitää elintasoaan ja kuluttaa (=verotuloja ja työtä). Suomi ja suomalaiset ovat kohta rutiköyhiä: kynttilän valossa toppatakki päällä järsitään nauriita naamat peruslukemilla talven pimeydessä ja kylmyydessä. Emme ole ansainneet nykyistä elintasoa? Minusta olemme ansainneet hyvän elintason, mutta emne rahat hassanneita päättäjiä, ahneita yrittäjiä (ihmiskaupastakin muutamia syytetään) emmekä yleistä itsekkyyttä, joka on nykytilan perimmäinen syy. Kansallamme ei ole mitään yhteistyökykyä ja päättäjät ovat saaneet eri ryhmät riitelemään roposista. Terveysjäteille 500 miljoonaa euroa, samalla kun leikataan kehitysvammaisten oppikirjoista, josta tulee säästöä huikeat 350 000 euroa. Suomi, mitä sinulle on tapahtunut? Surullista katsottavaa tämä alennustila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suomessa pysty rehellisesti töitä tekemällä rikastumaan. Kun yhden tavaran hinta nousee ja sitä tarvitsee, niin rahat on pois jostain muusta. Kun ihmiset, eivät osta enää uusia autoja tai uusia asuntoja niin niitä myyvät firmat menevät konkurssiin.
Juuri näin. Köyhäkin on valmis menettämään vaikka sen satasen jotta naapuri menettää edes 50€😂
Mitä luulet käteen jäävän kuukaudeksi kaikkien laskujen ja lyhennysten jälkeen? Harvoin 800€
Tunnen monia jotka tienaavat kohtuu hyvin, mutta se vika viikko ennen tiliä, joutuvat tarkkaan miettimään mitä ruuaksi, millä hinnalla.
Puhutaan vielä ikänsä töitä tehneestä kaverista; itse maksanut kaiken. Lopulta, elämällä säästeliäästi, on hankittu perheeseen 2 autoa, talo maksettu, kesämökki maksettu, hieno vene oma, asu
A) Ei välttämättä menetä kaikkea eikä edes osaa.
B) Jos menettävät, niin kuitenkin vuosia ovat asioista ehtineet nauttia.
Meillä yhteenlasketut nettotulot 4300€ kuukaudessa, päälle satunnaisia lisäansioita joista käteen 1000 - 2000€ vuodessa.
Ennen maksettiin asuntolainaa tonni kuukaudessa, käytiin matkoilla ja ulkona syömässä. Kahden kolmen vuoden aikana on loppunut asuntolainan maksu. Silti ei ole varaa matkustella tai syödä ulkona. Teinit maksavat, heitä on kaksi. Kaikki kustannukset ovat nousseet. Säästöön sentään vielä jää mutta surkeasti, 200€ kuukaudessa ja sen eteen saa todella pihistellä.
Ei oikein tunnu kohtuulliselta. Olisi kiva ostaa joskus leikkokukkien, neljän euron parempi leipä, käydä elokuvissa, pesettää auto, olla viikonloppu hotellissa vieraassa kaupungissa jne. Eipä onnistu enää kun ei ole varaa. Minusta se olisi ihan normaalia keskiluokan elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapuri saa asumistukea" LOL. Luuletko, että 8k brottopalkkainen asuu jossain missä naapuri saa asumistukea?
Oletko kuullut Kalasatamasta, Jätkäsaaresta, Hernesaaresta, tulevaisuudessa Kruunuvuorenrannasta jne.
Jo kaavassa on määrätty että kaikkiin Helsingin uusiin kaupunginosiin tulee 40% sosiaalista asuntotuotantoa ja suurin osa "omistusasunnoistakin" on pieniä sijoittajille tarkoitettuja vuokrakoppeja joiden kysyntä perustuu puhtaasti uskoon loputtomasti kasvavasta asumistuesta.
8k tienaavat asuvat Munkkiniemessä, Lauttasaaressa ja Eirassa. Noilla mainitsemillasi alueilla saattavat asua jossakin omakoti- tai paritalossa, joissa ei kyllä naapureina ole asumistukea saavia.
Minä tienasin viime vuonna yli 140 000 brutto ja asun kyllä Vantaalaisessa lähiössä. Ihmisillä on outoja kuvitelm
Meidän perheen tulot on 140ke ja asumme okt:ssa kehyskunnassa.
Miehellä juurikin tuo 8ke/kk + bonukset kerran vuodessa. Hänellä jää pakollisen autoedun jälkeen käteen 3900e. Ei sillä vielä olla rikkaita!?
Vierailija kirjoitti:
Meillä yhteenlasketut nettotulot 4300€ kuukaudessa, päälle satunnaisia lisäansioita joista käteen 1000 - 2000€ vuodessa.
Ennen maksettiin asuntolainaa tonni kuukaudessa, käytiin matkoilla ja ulkona syömässä. Kahden kolmen vuoden aikana on loppunut asuntolainan maksu. Silti ei ole varaa matkustella tai syödä ulkona. Teinit maksavat, heitä on kaksi. Kaikki kustannukset ovat nousseet. Säästöön sentään vielä jää mutta surkeasti, 200€ kuukaudessa ja sen eteen saa todella pihistellä.
Ei oikein tunnu kohtuulliselta. Olisi kiva ostaa joskus leikkokukkien, neljän euron parempi leipä, käydä elokuvissa, pesettää auto, olla viikonloppu hotellissa vieraassa kaupungissa jne. Eipä onnistu enää kun ei ole varaa. Minusta se olisi ihan normaalia keskiluokan elämää.
Siis mihin teidän rahat menee jos ei ole enää lainaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole hyvätuloisia jos rahat eivät riitä 😂
Niin tai eivät ymmärrä, ettei ne suuret tulot vaan pienet menot ovat avain taloustilanteen hallinnassa.
Jos käytät kk-nettotulostasi 50%, pärjäät toisen kuukauden, jos tuloja ei tulekaan, eikä kustannukset kohoa, kun käytät 40%, saa kulut vähän noustakin. Harvalla vaan onnistuu, mutta periaatteessa pitäisi onnistua, jos nettotulot on esimerkiksi 6 000€/kk, voisi menot olla 2 400€/kk tuolla 40%:lla.
Jos on asuntolainaa, ruokittavia suita, sähkölasku ja muut asumiskulut joka kuukausi, välttämättömiä lääkkeitä, matkakulut töihin (auto, koska matkaan menee julkisilla 1,5h) ja jopa halvat kännykkä/nettiliittymät ei 2400 riitä mihinkään!
Ja vaatteet, lapsen 1 harrastus, lääkärikäynnit, vakuutukset yms vielä päälle!
On helppo heitellä %lukuja kun ei ymmärrä todellisuutta.
Meillä nettotulot 3200e joten aivopierusi perusteella pitäisi kaikesta em selvitä 1280 eurolla.....
Jätänkö asunatta vai syömättä??
Huoh...
Ihan kummallinen lähtöajatus, että kaikki on ihan okei, jos hyvätuloisena selviytyy, kun elää köyhän elämää. Eihän sen niin pidä mennä! Siksihän ihmiset ponnistelevat ja haluavat hyvät tulot, että niillä saa jotain parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole hyvätuloisia jos rahat eivät riitä 😂
Niin tai eivät ymmärrä, ettei ne suuret tulot vaan pienet menot ovat avain taloustilanteen hallinnassa.
Jos käytät kk-nettotulostasi 50%, pärjäät toisen kuukauden, jos tuloja ei tulekaan, eikä kustannukset kohoa, kun käytät 40%, saa kulut vähän noustakin. Harvalla vaan onnistuu, mutta periaatteessa pitäisi onnistua, jos nettotulot on esimerkiksi 6 000€/kk, voisi menot olla 2 400€/kk tuolla 40%:lla.
Jos on asuntolainaa, ruokittavia suita, sähkölasku ja muut asumiskulut joka kuukausi, välttämättömiä lääkkeitä, matkakulut töihin (auto, koska matkaan menee julkisilla 1,5h) ja jopa halvat kännykkä/nettiliittymät ei 2400 riitä mihinkään!
Ja vaatteet, lapsen 1 harrastus, lääkärikäynnit, vakuutukset yms vielä pääl
Kummasti meidän 2000e nettotulot riittää noihin mainitsemiisi asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkään kantaa ottamatta. Mut onhan tää vähän outoa. Isäni oli hyvin palkatulla alalla v1975-2000 asti kunnes jäi eläkkeelle. Sitä ennen teki hanttihommia ym.
Minä synnyin 78. Pikkuveli 83, sisko 89 eli äiti oli kotiäitinä lähes aina.
Nooh. Meillä oli siisti Omakotitalo, meillä oli kesämökki, meillä oli uudehko auto, meillä oli moottorivene, moottorikelkka ja 3 lasta.
Nyt olen itse ollut samalla alalla 20v ja olen hyvin tienaava, suhteellisen säästäväinen mies jolla 1 lapsi.
Mitä minulla on? Omakotitalo, auto ja velkaa 100 000€.. 5v päästä voin ostaa velaksi mökin ja veneen olen tuossa vaiheessa eläke ikäinen..
Missä on mennyt vikaan? Pari lasta tähän lisää, mökkilaina, moottoriveneet/ kelkat..
En pystyisi mitenkään selviämään veloista.
Sama. Minulla oli hyvätuloinen isä ja pienituloinen äiti. Nyt meitä on kaksi hyvätuloista. Lapsuudenkotini oli tilava rivitaloasunto, meillä on ollut varaa samalla alueella kerrostaloasuntoon, jossa noin 60 % lapsuudenkotini neliöistä. Vanhempani saivat asuntolainan maksettua 40-vuotiaina, me ylsimme samaan viisikymppisinä. Vanhempani rakensivat mökin kolmekymppisinä, ja laajensivat sitä neli- ja viisikymppisinä. Me vain haaveilimme mökistä, kunnes perin vanhempien mökin. Vanhemnat ostelivat sijoitusasuntoja, jotka maksettiin 3-5 vuodessa. Meilläkin on sijoituasuntoja, saamme ne maksettua ehkä 15 vuodessa.
Ja meillä siis tosiaan on kaksi hyvätuloista, ei vain yksi. Lapsia sama määrä. Vanhempani myös matkustelivat paljon enemmän kuin me, ja itse olen lapsena käynyt todella monessa maassa, omat lapseni vain muutamassa tarkkaan valitussa maassa ja kohteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tmä on paras:
Tulot: Bruttotulot ovat 8000 euroa kuukaudessa, nettotulot 4000 euroa. Bruttopalkan summassa on mukana vapaa autoetu, jonka vuoksi käteen jäävä osuus on pienempi.
Meillä on asuntolaina ja kesämökkilaina, joiden lyhennykset ovat korkotilanteen takia ikävän korkeat. Puolisoni tienaa lähestulkoon saman verran kuin minä, joten pärjäämme kyllä. Mitään ei kuitenkaan jää säästöön, ja joka kuukausi tuntuu, että rahat loppuvat.
Mihin ihmeeseen saa kulumaan joka kuukausi 8000e??
Bruttotuloista vähennetään ensiksi verot, jolloin netoksi jää n. 50% tuosta.
Kuka oikeasti maksaa tuollaisia veroja? Noilla tuloilla rahat kannattaisi piilottaa johonkin vakuutuskuoreen, jonka Juha Sipilän hallitus aikoinaan mahdollisti vuonna 2016. Siitähän uutisoitiin, että "Sijoittaja saa mittavan veroedun vakuutuskuoren avulla". Eli kiertämään veroja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tmä on paras:
Tulot: Bruttotulot ovat 8000 euroa kuukaudessa, nettotulot 4000 euroa. Bruttopalkan summassa on mukana vapaa autoetu, jonka vuoksi käteen jäävä osuus on pienempi.
Meillä on asuntolaina ja kesämökkilaina, joiden lyhennykset ovat korkotilanteen takia ikävän korkeat. Puolisoni tienaa lähestulkoon saman verran kuin minä, joten pärjäämme kyllä. Mitään ei kuitenkaan jää säästöön, ja joka kuukausi tuntuu, että rahat loppuvat.
Mihin ihmeeseen saa kulumaan joka kuukausi 8000e??
Bruttotuloista vähennetään ensiksi verot, jolloin netoksi jää n. 50% tuosta.
Kuka oikeasti maksaa tuollaisia veroja? Noilla tuloilla rahat kannattaisi piilottaa johonkin vakuutuskuor
Ei palkkatuloja voi piilottaa vakuutuskuoreen. Pääomatulot voi, mutta ensin se pääoma pitää tienata, ja siinä kohtaa verottaja vie helposti tuon verran.
Eikä se vakuutuskuori ole mikään oikotie onneen - sitten rahat ovat siellä, ja siellä ne myös pysyvät. Heti jos haluat itse käyttää rahojasi, verottaja on vastassa käsi ojossa.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää kun nää isotuloset kehtaa valittaa! Koittas edes sen yhden kuukauden elää 800 euron netolla niin vois mielipide muuttua. Hyvä kun edes halpaan ruokaan rahaa.
Sinulla ei ole rahaa, mutta vapaa-aikaa sitäkin enemmän. Jos käyttää suurimman osan hereilläoloajastaan töiden tekemiseen, pitäisi siitä myös hyötyä merkittävällä tavalla. Neljä tonnia on häpeällisen vähän. Itse aion vähentää työntekoa, koska en enää jaksa maksella muiden menoja palkastani.
Meitä kaikkia on pissattu silmään urakalla.
Olemme eaataneet koko elämämme muiden hyväksi. Ennen tätä sanottiin orjuudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Meitä kaikkia on pissattu silmään urakalla.
Olemme eaataneet koko elämämme muiden hyväksi. Ennen tätä sanottiin orjuudeksi.
Tästä olen vähän eri mieltä. Okei, suuret ikäluokat onnistuivat vedättämään kaikkia, mutta jos taas vertaan isovanhempiini, niin eipä tällä hitaasti edistyvällä asuntolainan lyhennyksellä vielä itsesääli ole kummoistakaan. Heille osui kohdalle ensin 30-luvun lama, sitten sota, sitten pula-aika ja lopuksi rakensivat vielä hyvinvointivaltion.
Lapsenkasvatus onnistui heillä aika heikosti, nuo suuret ikäluokat ovat aika kamalia yleisesti ottaen, mutta isovanhempina he olivat tosi täysipainoisia.
Vähän laajemmin ottaen siis pieni eläkekertymä ja isot lainat ovat vielä ihan siedettävä yhtälö. Nyt pitää vaan tuo syntyvyys saada kuntoon taas.
Näin on. Eikö olekin mukavaa maksaa nämä naapurin menot ja siinä samalla muutaman julkisen puolen byrokraatin palkat hoitelemaan noita kaikkia himmeleitä ylikorkeina veroina, koska vihervassarit...