Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi on loukkaavaa tarjota asunnosta "liian vähän"?

Vierailija
29.09.2024 |

Tähän asunnonvälittäjien kommenttiin olen törmännyt monessa haastattelussa. En ole ymmärtänyt tätä ollenkaan. Jos on vaikka 350 000 euron asunto myynnissä, joka ei ole käynyt kaupaksi pitkästä myyntiajasta huolimatta ja joku tarjoaa siitä 300 000 euroa, miksi se olisi loukkaavaa? Jos asunto ei ole mennyt kaupaksi sillä 350 000 eurolla, niin silloin hinta on ostajille liikaa. Miksi sitä hinnanalennusta saisi pyytää vain hieman?

Sitäkin ilmiötä näkee, että myyjä itse tiputtaa tuollaisen 350 000 euron asunnon hinnasta pari tonnia ja yrittää kaupata sillä summalla asuntoa. Ei tajuta, että ostajalle on käytännössä sama, maksaako asunnosta 350 000 e vai 348 000 e. Jotta asunto kiinnostaisi ostajia, täytyisi hintaa alentaa enemmän.

Kommentit (290)

Vierailija
1/290 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnoista tullaan jatkossakin tarjoamaan vähän, koska irtisanomissuojaa heikennetään kaikilla suomalaisilla ja tuet on leikattu.

Kiinteistövälittäjä saa palkkion prosentti osuudella asunnon hinnasta joten mitä enemmän asunto maksaa sitä enemmän hän saa palkkiota, mutta asuntojen korkeiden hintojen aika on ohi, se ei enää tule takaisin.

Vierailija
2/290 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen pitäisi olla loukkaavaa.

Jos myyn jotain, niin minulle voi ihan reilusti ostajaehdokas kertoa mitä hän olisi siitä valmis maksamaan.

Sen sijaan en halua kuulla mitään vikalistaa/ajatusprosessia siitä miten hän on ehdotukseensa päätynyt. Se on hänen asiansa ja minulla on oma prosessini miten päädyn myyntihintaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/290 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyysturvan heikennykset ajaa sitä kohti, että käytännössä lainaa ei uskalla ottaa enää niin paljon, jos ollenkaan. Ei tajuta että emme ole Amerikka. Amerikassa on palkat paljon isommat keskiluokalla korvaamassa huonoa ansioturvaa

Vierailija
4/290 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole varsinaisesti loukkaavaa, mutta kohteliasta on kysyä jo puhelimessa ennen kuin menee katsomaan että kannattaako sopia näyttöä kun en luultavasti ole valmis maksamaan läheskään pyydettyä hintaa? 

Näin siis varsinkin jos välittäjä tulee näyttämään asuntoa pelkästään sinulle eikä ole ns julkinen näyttö. 

Ymmärrän hyvin että välittäjä voi tuskastua jos tulee vaikka viikonloppuna paikalle näyttämään asuntoa jollekulle joka tekee aivan naurettavan tarjouksen. 

Käytännössähån tuollainen tarjous tarkoittaa, että joko sinun mielestäsi välittäjä ja asunnon omistaja ovat arvioineet asunnon arvon täysin pieleen (eli välittäjä ei osaa työtään), tai sitten toivot myyjän olevan niin tukalassa tilanteessa ettå hän on valmis hyväksymään reilusti markkinahintaa alhaisemman tarjouksen.

Oli kyse kummasta tapauksesta tahansa niin mielestäni on ihan ymmärrettävää jos välittäjä tai myyjä ei riemastu huonosta tarjouksesta. 

Vierailija
5/290 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos myyntihinta on 300 000 ja tarjoat 30 000, se on loukkaavaa ja tarjoustasot ei todennäköisesti edes välitetä. Toki voit tarjota 250 000, mutta myyjä voi kieltäytyä. Jos tarjoat pyydetyn summan myyjän on pakko suostua. 

Vierailija
6/290 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvafiin taso ei ullata taaskaan. tukiaisillako ne isot lainat maksetaan? Irtisanomissuoja? Jos nyt mietit millainen myllerys on muutenkin käynnisä, ei kukaan edes laske sen varaan, vakituinen työpaikka tarkoittaa kunnes firma menee nurin tai alkaa yyteet. Jos perseilet, olet kyllä potkusi ansainnut;)

Työttömyysturva? Se on väliaikainen tilanne joka osuu lähes kaikkiin joskus. siinä kohtaa puhelua pankkiin ja keskustelua kk erästä hetkeks. eikai tässäkään mitään sen kummempaa?

Vierailija
7/290 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto ja koti on monille elämän isoin sijoitus ja siellä vietetään huomattavan paljon aikaa. Siksi siihen suhtaudutaan eri tavalla tunteella kuin johonkin käytetyn polkupyörän kauppaan. 

Olen tosin sitä mieltä että on paljon myyjiä jotka eivät ymmärrä miten asuntomarkkinat toimii saatikka sitä että nykykorolla et luultavasti saa kiinteistöstäsi vuoden 2019 huippuhintoja. Jos haluat asuntosi menevän kaupaksi, tulee se hinnoitella vallitsevan hintatason mukaisesti.

Sitten taas toisaalta, asun itse asunnossa joka on ns. hiljaisessa myynnissä. Minulla ei ole kiirettä muuttaa, toista asuntoa odottamassa tai taloudellista painetta joten asunto on myynnissä sillä ehdolla että se täysin remontoituna ja suositulla alueella sijaitsevana on sellainen kohde joka täyttää jonkun ostajan kriteerit joka olisi siten valmis maksamaan kohteesta sen mukaisesti. Jos joku tarjoaisi -20%, ei minulla ole mitään intressiä myydä ja ostajaehdokas tuhlaisi molempien aikaa. 

Kun olen ollut ostajapuolella asuntokaupoilla olen käynyt katsomassa vain kohteita joiden hintalappu on mielestäni kohtuullinen. Jos hinta on jo lähtökohtaisesti liian korkea, on joko myyjä tällainen jolla ei ole kiirettä myydä tai välittäjä epäammattimainen. Voin hintalapusta päätellä että näkemyksemme hinnasta eroaa mahdollisesti liikaa joten olisi ajanhukkaa käydä tarjoamassa summaa joka eroaa huomattavan paljon pyyntihinnasta.  

Vierailija
8/290 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyntihinta on kerrottu ilmoituksessa. Persaukiset älköön vaivautuko.

Vierailija
9/290 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos myyntihinta on 300 000 ja tarjoat 30 000, se on loukkaavaa ja tarjoustasot ei todennäköisesti edes välitetä. Toki voit tarjota 250 000, mutta myyjä voi kieltäytyä. Jos tarjoat pyydetyn summan myyjän on pakko suostua. 

Ei ole pakko suostua. Vaikka tarjoaisit tuplat yli pyynnin, ei myyjällä ole velvollisuutta myydä sulle yhtään mitään.

Toki jos myyjä kieltäytyy, hän joutunee silti maksamaan välittäjälle palkkion, mutta se taas ei sinulle kuulu.

Vierailija
10/290 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ostan, tarjoan sen minkä olen valmis maksamaan. Myyjä sitten antaa vastatarjouksen. Ei tämä ole rakettitiedettä vaan kaupankäyntiä. 

Vierailija
11/290 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuo olekaan noloa tai loukkaavaa, jos asunto on ollut kauan myynnissä. Mutta ihmisillä on monia tapoja myydä. 

Me ollaan myyty nyt kolme taloa niin että ollaan ilmoitettu talon hinta. Se ei siis ole hintapyyntö, vaan hinta. Ja talo myydään sille joka ekana sen summan maksaa. Välittäjät on olleet tästä tavasta ihmeissään, kun emme laita korkeampaa hintaa kuin oikeasti on realistista saada, emmekä etenkään laita hintaan mitään "tinkivaraa". Mutta kun on vaan naurettavaa laittaa hintapyyntöön isompi summa kuin millä myy 😂

Meidän taktiikka on ollut hyvä. Välittäjä ei ole ottanut vastaan alempia tarjouksia, vaan sanonut suoraan että myymme hintaan X. Eka talo myytiin ekalle katsojalle, toinen meni kaupaksi kuukaudessa, kolmas viikossa. 

Toki vaatii sen, että hinta on oikeasti realistinen. Ahne ei pidä olla.

Vierailija
12/290 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tuo olekaan noloa tai loukkaavaa, jos asunto on ollut kauan myynnissä. Mutta ihmisillä on monia tapoja myydä. 

Me ollaan myyty nyt kolme taloa niin että ollaan ilmoitettu talon hinta. Se ei siis ole hintapyyntö, vaan hinta. Ja talo myydään sille joka ekana sen summan maksaa. Välittäjät on olleet tästä tavasta ihmeissään, kun emme laita korkeampaa hintaa kuin oikeasti on realistista saada, emmekä etenkään laita hintaan mitään "tinkivaraa". Mutta kun on vaan naurettavaa laittaa hintapyyntöön isompi summa kuin millä myy 😂

Meidän taktiikka on ollut hyvä. Välittäjä ei ole ottanut vastaan alempia tarjouksia, vaan sanonut suoraan että myymme hintaan X. Eka talo myytiin ekalle katsojalle, toinen meni kaupaksi kuukaudessa, kolmas viikossa. 

Toki vaatii sen, että hinta on oikeasti realistinen. Ahne ei pidä olla.

Tässä onkin se, että myytte realistiseen hintaan. Itse etsin asuntoa kaupunginosasta x. Asuntojen hinnoille on käynyt näin: 2 vuotta sitten ostettua asuntoa myydään nyt 20 000 euroa kalliimmalla kuin mitä siitä itse maksettiin silloin 2 v sitten. Asunnot eivät mene kaupaksi. Ei käsitetä sitä, että ei ihmisten ostovoima ole noussut tuollaisessa tahdissa. Päinvastoin.

Vierailija
13/290 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloa loukkaantua tarjouksista

Vierailija
14/290 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä asunnonostajana mieti, mikä asunnon arvo myyjän mielestä on. Mietin, minkä verran minulla on vara maksaa.

Vierailija
15/290 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä asunnonostajana mieti, mikä asunnon arvo myyjän mielestä on. Mietin, minkä verran minulla on vara maksaa.

Kannattaa siis katsella sellaisia asuntoja joihin sulla on varaa. 

Vierailija
16/290 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo sama. Käyn säännöllisesti miljoona-asuntojen näytöissä mutta koska mulla ei ole varaa maksaa kuin 100 tonnia niin tarjoan sen. Ei mua kiinnosta minä asunnon arvo myyjän mielestä on. Mietin minkä verran mulla on varaa maksaa. 

Vierailija
17/290 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei myyjän ole pakko sinulle myydä vaikka tarjoaisit 500 000

Vierailija
18/290 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhien kannattaa pysyä kotona, kaikki voittaa.

Vierailija
19/290 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien ajan tuhlausta kokeilla kepillä jäätä ja tarjota överialihintaa. On se loukkaavaa.

Vierailija
20/290 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen pyrkiköön ostamaan oman resurssin mukaisia asuntoja. Kohteliaisuutta myös kaupankäyntiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan