Onko mielestäsi ok olla yhteiskunnassa vapaamatkustajana?
Kysymys on tarkoitettu lähinnä työttömille mutta saa toki muutkin ottaa kantaa
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Minusta tietty osa ihmisistä voisi olla "vapaamatkustajia", mutta rajaisin tämän muutamaan ehtoon:
1) Ihminen ei voisi aivan vapaasti päättää asuinpaikkaansa, vaan hänen tulisi tyytyä edulliseen vuokra-asuntoon (jos ei siis itse omista asuntoa) joka osoitettaisiin vapaavalintaisesta muuttotappiokunnasta, joissa asuntoihin ei kohdistu juuri kysyntää.
2) Ihminen sitoutuisi pitämään terveydestään ja mielenterveydestään huolta (terveystarkastukset).
3) Ihminen sitoutuisi kehittämään itseään (opiskelu, päihdekuntoutus tms.) ja/tai tekemään jotakin yleishyödyllistä vapaaehtoistyötä tietyn määrän viikossa tai kuukaudessa. Ihminen sitoutuisi vähähiiliseen ja ympäristöystävälliseen elintapaan (esim. ei polttomoottoriajoneuvoja; kierrätys, jätteiden lajittelu).
Tämä olisi hyvä lähtökohta jonkinlaiselle kansalaispalkalle, joka olisi suuruudeltaan sitä luokkaa kuin toimeentulotuki: eli asumiskustannukset + 58
Kohta 1 kuulostaa kommunistiselta diktatuurilta. Pohjois-Koreassahan on tuollainen systeemi. Ihanko oikeasti haluaisit, että valtio päättää ihmisten asuinpaikat? Siinä sivussa aiheutetaan kärsimystä työttömän perheenjäsenille - lapsilta katkeaa koulupolku ja kaverisuhteet. Voin myös kuvitella 55+ ikäisen tahtomattaan työttömäksi jääneen katkeruuden, kun ei työhalusta huolimatta enää kukaan ota töihin, ja sitten valtio pakkosijoittaa jonnekin hornantuuttiin.
Alieeni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On koska yhteiskunta ei tarjoa työpaikkaa kaikille työttömille.
Itseasiassa yhteiskunta ei TARJOA työtä kenellekään, itse se pitää hankkia.
Jos äly on tätä tasoa voi tosiaan olla vakkea työllistyä....
Eiköhän nää tee hakemuksia mutta työnantajat eivät tarjoa heille sitä työpaikkaa. Jos äly on tätä tasoa ettei ymmärrä mitä kyseinen henkilö tarkoitti kommentillaan niin ihmettelen miten voit itse olla työssäkäyvä
Sen mitä täällä on lukenut monet tekevät tahallaan hakemuksia joilla ei todellakaan pääse haastatteluun koska eivät edes halua. On vain pakko tehdä 4 hakemusta per kk että saa jatkaa lusmuilua.
Te-toimisto ja työnantaja eivät tarjoa töitä. Sun pitää itse pystyä todistamaan että olet paras hakija ko työhön, on hakijoita 1 tsi 650. Olla aktiivinen, verkostoitua, aloittaa pienestä ja edetä. Ei kukaan meistä ole työpaikkaa lahjaksi saanut ellei ole iskän nyrkkipajassa duunissa!
Kyllä, tein töitä 40 vuotta ja juuri keskustelen näin eläkeläisenä josko tekisin tuntitöitä talvella aikani kuluksi. Siihenkään taloushallinnon tehtävään ei ole ketään löytynyt 5kk aikana
Pikkulapsiarki on sitten parasta. Katso kun ei tule tarvetta verrata kehenkään :)
On eri asia olla työkyvytön tai kotona laiskuuttaan lorviva.
Ennen ajattelin, että vapaaehtoisesti työttömänä oleilu on pahin synti mitä voi tehdä. Enää en.
Vierailija kirjoitti:
Kun menee töihin tai kouluun niin saa enemmän sisältöä elämään
Mitä jos vihaa työtään ja tekee sitä vain rahan takia?
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Normityöttömät (2 työpaikan välissä) saavat ansiosidonnaista joten en pidä heitä vapaamatkustajina kuten en oikeasti sairaita enkä vanhuksiakaan.
Muita en hyväksy
Kuka on mielestäsi oikeasti ja kuka leikisti sairas?
Jos ihminen on osatyökykyinen, hakee töitä ja haluaa töihin, ja häntä ei palkata, mihinkään, tällaisella ei ole mielestäsi oikeutta elää, vai mitä tarkoitit?
Täällä elätetään satoja tuhansia muualta tulleita, jotka eivät ikinä tule tuottamaan yhteiskunnalle muuta kuin lisää mukuloita, raiskauksia ja ryöstöjä. En halua maksaa niiden elättämisestä.
On mielestäni ok, koska yhteiskuntiin on aina kuulunut erilaisia ihmisiä eli myös niitä, joista ei vaan ole säännölliseen elämään kuten töihin. Ihan sama mulle, johtuuko se boheemiudesta, laiskuudesta tai vaikka päihdeongelmista, ihan kaikki ihmiset kuuluvat yhteiskuntaan, emme vaan ole kaikki samasta muotista. Ei ole minulta mitään pois, olen maksanut mieluusti veroja jotta kaikki pärjäävät.
Ei ole olla ok vapaamatkustajana, mutta useimmat työttömät eivät sitä olekaan.
Miksei eläkeläisiä kutsuta vapaamatkustajiksi? Eiväthän hekään ole töissä. Jos sanotaan, että he ovat aikoinaan olleet töissä, niin ensinnäkin eivät kaikki ole, ja toiseksi niin ovat useimmat työttömätkin olleet. Monelle on töiden loppuminen tullut järkytyksenä, tai sitä on pelätty pitkään, siis pelätty eikä toivottu. Ja jotkut (tyypillisesti työttömiä itse aiemmin haukkuneet) yllättyvät siinä vaiheessa, kun uutta työtä ei niin vain löydykään.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan. Syytä olisi karsia kovalla kädellä virkakoneistoa, jossa turhia pomoja paljon.
Ei veronmaksajilla ole varaa elättää valtion ja kunnan suojatyöpaikoissa loikovia.
Työn tuottavuus mitattava.
Tämä.
Mielestäni se ei ole oikein, vapaamatkustajina pidän näitä ökyrikkaita jotka rikastuvat toisten työllä tekemättä itse mitään.
Mutta koskaan eivät nämä työn sankarit ota huomioon, että työttömien haukkuminen ja syyllistäminen vain vähentää heidän työtehoaan./työhaluaan.
Aloitus osoittaa tekijältään ymmärryksen puutetta. Hän elää jossain 50-luvussa. Hän ei ole kuullut kehityksestä ja miten sukupolvet meitä ennen ovat taistelleet lapsilleen eli meille vapauden työn orjuudesta. Voimme olla vapaita työstä jo nyt mikä on upeaa ja mahtavaa, eikä häpeän aihe kuin hänen mielessään. Arvolatautunut sana vapaamatkustaja paljastaa.
Olen itse työtön aikuinen, koska olin yksinäinen nuori, jota kaikenlaiset pelot ja uskomukset ajoivat tulevaisuuden kannalta huonoihin valintoihin, jotka sitten johtivat syrjäytymiseen ja masennukseen. Tuntuu, niin kuin olisin nyt työttömänä joku rikollinen, ja tekisin väärin muita (veronmaksajia) kohtaan, vaikka tosiaan kyse on vain siitä, etten nuorempana ollut kiinnostunut itsestäni tai tulevaisuudestani, eikä kukaan voinut auttaa minua. Valitettavasti kaikki ne hukatut vuodet vaikuttavat koko loppuelämään, enkä voi sille itse mitään. Olen pahoillani, etten itse pelastanut itseäni ajoissa, ja nyt olen pelkkä kuluerä vain.
No jos ihminen kerran on työtön, niin onko muita vaihtoehtoja kuin saada tukea yhteiskunnalta? Työtön työnhakijahan on ilmoittanut (yhteiskunnalle) olevansa halukas ottamaan työn vastaan, mutta jos sellaista ei löydy, niin kaipa se enemmän ok on olla vapaamatkustaja kuin että meillä kuolisi ihmisiä nälkään - vai?
En ole itse työtön, mutta kannatan turvallista yhteiskuntaa.