Onko mielestäsi ok olla yhteiskunnassa vapaamatkustajana?
Kysymys on tarkoitettu lähinnä työttömille mutta saa toki muutkin ottaa kantaa
Kommentit (193)
Ei ole. Kaikkien tavoitteena tulisi olla itsensä (+perheensä) elättäminen ihan omilla tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Kaikkien tavoitteena tulisi olla itsensä (+perheensä) elättäminen ihan omilla tuloilla.
Siinä tapauksessa kaikille räätälöitäisiin sopiva työ ja palkanmaksaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa kaikille räätälöitäisiin sopiva työ ja palkanmaksaja.
Eli istut vaan perseelläsi odottamassa työtä ja palkkaa kuin käenpoika...
Näinhän tämä tosiaan toimii🤣 itse ei viitsitä tehdä mitään...
Mielelläni saisin työstäni ihan palkkaa enkä työttömyyskorvausta, mutta en valitettavasti saa itse päättää asiaa. Siispä jatkan kokopäivätyötä työttömyyskorvauksella + 9 e. /pv. Onko ok, en osaa sanoa, mutta ei tässä vaihtoehtojakaan ole vaikka ei olisikaan ok. Oliko sulla muuta kysyttävää?
Saat omalla tuntipalkallasi ostettua 15-20min omaa työtäsi ja käteenjäävästä osasta viedään vielä neljännes.
Reaaliveroaste on 70-90%, joten oikea kysymys on onko yhteiskunnalla oikeus vapaamatkustaa kansalaisilla?
Olen tehnyt pitkän uran ja maksanut takuulla enemmän veroja kuin moni persujen äänestäjä. Nyt olen 58 enkä todellakaan mene Prismaan hyllyttäjäksi palkkatuella.
Täytyy päästä myös aiheuttamaan tuhoa vapaamatkustamisen lisäksi, vaikkapa eduskuntataloa sotkemalla.
Jos työnantajat ovat kerta päättäneet, että minä en työelämään sovellu... toteutukoot heidän tahtonsa!
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt pitkän uran ja maksanut takuulla enemmän veroja kuin moni persujen äänestäjä. Nyt olen 58 enkä todellakaan mene Prismaan hyllyttäjäksi palkkatuella.
Työttömyyskorvaukset voisi ottaa eläkesäästöistäsi. Ehkä alkaisi se työ maittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos työnantajat ovat kerta päättäneet, että minä en työelämään sovellu... toteutukoot heidän tahtonsa!
Ei ole työnantajista kyse, vaan siitä, ettet ole tarpeeksi tehokas täyttämään verotuksen ja muun parasiittikuorman vaatimaa työn tehokkuusvaatimusta.
Toisinsanoen työsi ei kannata, koska palkkasi lisäski pitää maksaa siihen verrattuna tuplasti sivukuluja.
Työstäsi pitäisi voida laskuttaa yli 200€ pvä, vaikka et osaa mitään.
Onkos toi nyt sitä NS.syyllistämistä.Mietin eilen et jos poikkee ihmisenä voi olla hyljeksitty.Työyhteisöstä ei susta tykätä jostain syystä..meitä on.Itse hoitoalalla ja yhes muussa paikassa ,en ollu tervetullut,vaikka pätevyyttä oli.Ei saa puhuu,hiljainen juujuu hiiri pärjää kyllä.Eikä kertoo mitään omasta elämästä itsestä.Hymyillä vaan vaikka vietäs viimeinenkin..mä uuvuin.En jaksa enää mitään miellyttämistä..en missään.
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta useimmiten näillä vapaamatkustajilla on jotakin ongelmaa, päihde-, terveys- tai mt-ongelmia, jonka vuoksi he eivät kykene normaaliin työssäkäyntiin.
Näin on ja sitten sanovat peittääkseen pielessä olevat asiat, etteivät olisi halunneetkaan töitä, että vapaaehtoisesti tässä lasketaan joka kk senttejä, mitä on varaa hankkia ihan bussilippuja myöten.
Mitä muuta voin olla kun en pääse edes osa-aikaiseksi hyllyttäjäksi?
Tietenkin on. Jos ei kelpaa naisille, niin miksi kantaisi kortensa tämän yhteiskunnan eteen? Armeijan käyntikin oli virhe.
Jokainen maksaa veroa myös työttömyyskorvauksesta. Suoraan sanottuna ei kiinnosta yhtään kuka on vapaamatkustaja koska rahaa laitetaan esim. ukrainaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta voin olla kun en pääse edes osa-aikaiseksi hyllyttäjäksi?
Tuosta ei kannata syyllistää itseään. Työnantajat valikoivat ja työttömät hakevat töitä. Ihan yksinkertainen kuvio ja menee niinkuin pitääkin. Itsensä syyllistäminen on masentumisen tiellä olemista. Sinulla on arvot kunnossa, et ole loinen tms,
Täytyy erottaa kaksi asiaa toisistaan: vapaamatkustajat ja järjestelmän hyväksikäyttäjät.
Vapaamatkustajat tarkoittavat työttömyys- ja sosiaaliturvan varassa eläviä. Heidän käytettävissä olevan rahan määrä vaihtelee reilusta 2000 €:sta noin 700 €:n kuussa, josta on maksettava kaikki kulut. Riippuu elämäntyylistä onko se kituuttavaa kädestä suuhun selviytymistä, vai stressitöntä vapautta. Joka tapauksessa 95 % työttömistä haluaa löytää palkkatyön ja elättää itsensä. Vain pieni marginaali (5 % työttömistä) on elämäntapatyöttömiä, joille sopii elää vapaamatkustajina.Suurin osa työttämistä on myös ollut töissä yksityisellä ja päätyy enemmin tai myöhemmin töihin yksityiselle sektorille. He ovat "between jobs" kuten amerikoissa sanotaan.
Hyväksikäyttö tarkoittaa esimerkiksi yhteiskuntatieteellisen tutkinnon opiskelua ja hankkiutumista julkiselle sektorille hallintotehtävään. Julkisissa koordinointi- ja hallinnointiehtävissa ei synny mitään aidosti hyödyllistä tulosta, vaan viran olemassaolo liittyy byrokratian taipumukseen kasvattaa itse itseään. Silti niissä saa työajan 36 tuntia viikossa, palkan alkaen 4500 € kuukaudessa, lomaa 6 viikkoa vuodessa ja mahdollisesti muita työnantajan kustantamia etuja. Moni voi järjestellä itselleen myös virkamatkoja, sekä erilaisia edustuslounaita ja illallaisia. VTV:n Tytti Yli-Viikari oli tästä räikeä esimerkki. Tällaisia haitakkeita julkinen sektori kuitenkin työllistää noin 100 000. Näillä ei ole usein mitään rahaksi muutettavaa osaamista, minkä vuoksi he pysyvät koko uransa kiertäen toinen toistaan turhemmissa tehtävissä.
Pointti:
- vapaamatkustaminen ei ole Suomessa ongelma.
- hyväksikäyttö sen sijaan on valtava ongelma.
Vapaamatkustus on ok jos pystyy siihen.
Mielestäni suomalaisilta pitäisi poistaa kaikki tuet, paitsi vammaiset, sairaat ja vanhukset.
Ulkomailta sotaa ym. paenneille tulee tietysti taata täysihoito ja käyttörahaa kuten ennenkin.
Riippuu siitä saanko tulla kotiisi asumaan. Syömään ostamasi ruoat, loikoilemaan sohvallasi ja nukkumaan sänkyysi?
Ei tietenkään ole ja suuri ongelma on, että yhteiskuntamme mahdollistaa tällaisen valinnan. Itse olen ollut erinäisistä syistä yli 10 vuotta työttömänä ja nyt kun olen saanut elämäni vähän parempaan kuntoon, ei se työllistyminen enää onnistukaan. Olen liian vanha, liian vanhalla koulutuksella ja ansioluetteloni on tyhjää täynnä. Tämä on tietenkin suureksi osaksi oma syyni, mutta jos minut ja kaltaiseni olisi pakotettu tekemään jotain järkevää sen sijaan, että vain makoilemme vuosikausia kotona niin ehkä voisimme työllistyä pidemmänkin työttömyysjakson jälkeen. Nyt on mahdollista, että pitkäaikaistyöttömät eivät työllisty kuin satunnaisesti ja silloinkin osa-aikaisesti, ja tämä on valtiontaloudelle todella suuri kuormitustekijä.