Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielestäsi ok olla yhteiskunnassa vapaamatkustajana?

Vierailija
25.09.2024 |

Kysymys on tarkoitettu lähinnä työttömille mutta saa toki muutkin ottaa kantaa

Kommentit (193)

Vierailija
21/193 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen vapaamatkustaja. Olen 42 vuotias ja minulla on ollut useita pätkätöitä, mutta nyt olen työttömänä. Laskin, että olen maksanut työurani aikana veroja melkein 80.000 euroa ja se on paljon se.

Muutaman vuoden voin hyvin elää tyottömyyskorvauksella, asumistuella ja toimeentulotuella. Saanpahan edes osan maksamistani veroista takaisin.

Jösses, mä olen maksanut kahdessa vuodessa enemmän. 

Vierailija
22/193 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sille mitään voi jos terveys ei kestä tai töitä ei saa. Nykyään ei toimita niinkään, että vajaakuntoiset pyörisi sukunsa nurkissa hamaan tappiin, niin pakko se on yhteiskunnan ottaa vastuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/193 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on valtio nimeltään Suomi ja poliitikot ajavat kaikkien muiden kuin suomalaisten asioita. On siis ok olla vapaamatkustaja.

Vierailija
24/193 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä se on?

Vierailija
25/193 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei oikein huomaa että osa tekee asioita, myös ilmaiseksi. Ja käyttää aikaa johonkin muita hyödyttävään. Vaikka on luokiteltu luopioksi. Tai on sairauksia. Jotkut asiat vaativat aikaa virallisen ulkopuolella, mennäkseen kohdilleen.

Vierailija
26/193 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä sille mitään voi jos terveys ei kestä tai töitä ei saa. Nykyään ei toimita niinkään, että vajaakuntoiset pyörisi sukunsa nurkissa hamaan tappiin, niin pakko se on yhteiskunnan ottaa vastuu.

Kyllä vaihtoehtoja olisi...

Vierailija
27/193 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Normityöttömät (2 työpaikan välissä) saavat ansiosidonnaista joten en pidä heitä vapaamatkustajina kuten en oikeasti sairaita enkä vanhuksiakaan. 

Muita en hyväksy

Eivät työttömät sinun hyväksyntääsi kaipaa, vaan työtä. 

Vierailija
28/193 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta useimmiten näillä vapaamatkustajilla on jotakin ongelmaa, päihde-, terveys- tai mt-ongelmia, jonka vuoksi he eivät kykene normaaliin työssäkäyntiin.

Vierailija
29/193 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On koska yhteiskunta ei tarjoa työpaikkaa kaikille työttömille.

Ehkä huonoin argumentti ikinä. Yhteiskunta ei tarjoa sinulle työpaikkaa, niin yhteiskunnan pitää sitten maksaa sinun elämäsi?  Samalla logiikalla on ok, että jos sinä et osallistu yhteiskunnan pyörittämiseen, yhteiskunnan ei tarvitse enää elättää sinua.

Mutta tosiasiasiassa, mielestäni tässä "vapaamatkustaja" vaatii täsmennystä. Mielestäni on ok, että he, jotka eivät yksinkertaisesti tahdostaan riippumattomista syistä pysty kantamaan korttaan kekoon, niin sanotusti vapaamatkustavat. Niiden osalta, jotka taas istuvat muuten vaan yhteiskunnan kustantamassa kodissaan ja olettavat, että yhteiskunta joko tuo heille mieluisia töitä tai sitten muutoin elättävät hänet muiltakin osin koska heillä on vain oikeuksia eikä lainkaan velvollisuuksia, en hyväksy.

Vierailija
30/193 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On koska yhteiskunta ei tarjoa työpaikkaa kaikille työttömille.

Itseasiassa yhteiskunta ei TARJOA työtä kenellekään, itse se pitää hankkia. 

Jos äly on tätä tasoa voi tosiaan olla vakkea työllistyä....

Vierailija
31/193 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tavallaan olen itsekin. Lopetin pari vuotta sitten työt ja elän nykyisin pelkällä vakaalla vuokratulolla. Tulotaso on luokkaa siivooja mutta menotkin on pienet ja asun kivassa omakotitalossa. Tuottavan työn tekemisen sijaan olen pelkkä kuluttaja.

Vierailija
32/193 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen vapaamatkustaja. Olen 42 vuotias ja minulla on ollut useita pätkätöitä, mutta nyt olen työttömänä. Laskin, että olen maksanut työurani aikana veroja melkein 80.000 euroa ja se on paljon se.

Muutaman vuoden voin hyvin elää tyottömyyskorvauksella, asumistuella ja toimeentulotuella. Saanpahan edes osan maksamistani veroista takaisin.

Jösses, mä olen maksanut kahdessa vuodessa enemmän. 

Vuosisadan ylläri sinulle:

95% suomalaisista tienaa alle 100ke/v. 

Miten voit olla noin tietämätön??

Vierailija
33/193 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä näitä samoja ketjuja. MENE AP TÖIHIN!!!

Vierailija
34/193 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riikka Purra oli 20 vuotta kotona. Sai sen jälkeen töitä. Suurin osa työttömistä työllistyy nopeammin.

Vierailija
35/193 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, onko henkilö yrittänyt saada töitä vai pakoileeko vastuutaan. Pahimpiahan ovat pakolaiset, ei heille edes ole töitä, ja rahaa syydetään sossusta uskomattomia määriä verrattuna kantasuomalaisiin.

Vierailija
36/193 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuottamattomien yksilöiden tukeminen pitäisi lopettaa tietyn rajan jälkeen.

Mihin meinasit tyrkätä heidät, "suihkuunko"?

Vierailija
37/193 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkykyisen kuuluu tehdä työtä, yrittää, hakea työtä tai opiskella työllistyäkseen. Kotiäitiys on myös ihan hyväksyttävää jos puolison tuloilla tulee toimeen, kuten myös päöomatuloilla eläminen. Apurahoilla eläminen on vähän niin ja näin, esimerkiksi jos on joku apurahataiteilija joka veistelee kaarnalaivoja, niin voisi mennä oikeisiin töihin. Pitää muistaa, että työnhaku ja työllistyminen ei ole nykypäivänä niin helppoa kuin mitä se oli joskus ennen - työnhaussa voi olla monta vaihetta, kaiken maailman ryhmähaastatteluja ja videoiden kuvaamista. Tsemppiä.

Vierailija
38/193 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkykyisen kuuluu tehdä työtä, yrittää, hakea työtä tai opiskella työllistyäkseen. Kotiäitiys on myös ihan hyväksyttävää jos puolison tuloilla tulee toimeen, kuten myös päöomatuloilla eläminen. Apurahoilla eläminen on vähän niin ja näin, esimerkiksi jos on joku apurahataiteilija joka veistelee kaarnalaivoja, niin voisi mennä oikeisiin töihin. Pitää muistaa, että työnhaku ja työllistyminen ei ole nykypäivänä niin helppoa kuin mitä se oli joskus ennen - työnhaussa voi olla monta vaihetta, kaiken maailman ryhmähaastatteluja ja videoiden kuvaamista. Tsemppiä.

Sanot että noin kuuluu tehdä, mutta onko tuolle mitään perustetta? 

Vierailija
39/193 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä hallitus lähetti minulle sähköpostia että työnteko ei nyt kannata. 

Vierailija
40/193 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näkisi moraalisesti vääränä jäädä pois nykyisestä työstäni. Siihen löytyisi toinen tilalle. Pärjäisin työttömänä paremmin kuin joku toinen, koska minulla on kehittäviä harrastuksia. En masentuisi tai hankkisi päihdeongelmaa ja sitä kautta kuormittaisi terveydenhuoltoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi