Onko mielestäsi ok olla yhteiskunnassa vapaamatkustajana?
Kysymys on tarkoitettu lähinnä työttömille mutta saa toki muutkin ottaa kantaa
Kommentit (193)
Ihmiset erilaisia. Osalle tulee helpommin terveysongelmia tai muuta. Jos iso yritys haluaa työntekijän todella ja arvostaa sitä, eiköhän he saa, toki kulut tulevat. Ja työntekijä arvostaa jos olosuhteet kunnossa sekä turvallisuusasiat.
On ok, itse käyn töissä mutta en usko, että kukaan terve tekee noin huvin ja urheilun vuoksi.
No joo. Ei voi olla, että "me ollaan päätetty että kaikki leikkii tätä leikkiä näillä säännöillä" ja kaikki sitten kiltisti vaan leikkis.
Älä ap stressaa. Olet nyt jonkin aikaa työtön, ja kyllä se siitä. Elämä jatkuu. Kukaan ei välitä, eikä katso sua ikävästi. Pää pystyyn.
Jos ymmärtää nyky-yhteiskunnan jonain mustavalkoisten suomifilmien impivaarana, niin ei.
Todellisuus on jotain aivan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistopuolueet vannoivat minulle, että työnteko on turhaa ja että parasta on elää vain huolettomasti sosiaalituilla. Nyt minun halutaan menevän töihin. Vasemmistopuolueet ovat nyt kehottaneet kapinoimaan työntekoa vastaan ja riistämään kaikki rahat pois veronmaksajilta. Kaikki tämä vain puhtaasta vihasta. Syytä en toki tiedä..
Laitatko oheen lähteen?
Mikä ihmeen vapaamatkustaja. Olen 42 vuotias ja minulla on ollut useita pätkätöitä, mutta nyt olen työttömänä. Laskin, että olen maksanut työurani aikana veroja melkein 80.000 euroa ja se on paljon se.
Muutaman vuoden voin hyvin elää tyottömyyskorvauksella, asumistuella ja toimeentulotuella. Saanpahan edes osan maksamistani veroista takaisin.
Aloittaja saa siis vastata ensin. Kun kerran työttömistä vapaamatkustajista oli kyse...
Vierailija kirjoitti:
On ok, itse käyn töissä mutta en usko, että kukaan terve tekee noin huvin ja urheilun vuoksi.
Ei teekään. Jostain syystä nämä pellet eivät kykene tuota ymmärtämään.
Kun menee töihin tai kouluun niin saa enemmän sisältöä elämään
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia, on täysin luonnotonta ettei osata ottaa vastuuta itsestään vaan velttoillaan kotona. Velttoilusta seuraa aloitekyvyttömyys ja sairauksia.
Terveisin, aloitekyvytön, sairas, luonnoton kotonavelttoilija...
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan. Syytä olisi karsia kovalla kädellä virkakoneistoa, jossa turhia pomoja paljon.
Ei veronmaksajilla ole varaa elättää valtion ja kunnan suojatyöpaikoissa loikovia.
Työn tuottavuus mitattava.
Tämä. Kaikki puoluoepoliittisin tai ideologisin perustein valitut käsienheiluttajat kortistoon (oikeisiin töihin noista ei ole).
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen vapaamatkustaja. Olen 42 vuotias ja minulla on ollut useita pätkätöitä, mutta nyt olen työttömänä. Laskin, että olen maksanut työurani aikana veroja melkein 80.000 euroa ja se on paljon se.
Muutaman vuoden voin hyvin elää tyottömyyskorvauksella, asumistuella ja toimeentulotuella. Saanpahan edes osan maksamistani veroista takaisin.
Noin vähäisellä veropotilla olet edelleen saama- etkä maksupuolella eli töihin siitä velkaasi lyhentämään, hopi hopi.
Ei.
Normityöttömät (2 työpaikan välissä) saavat ansiosidonnaista joten en pidä heitä vapaamatkustajina kuten en oikeasti sairaita enkä vanhuksiakaan.
Muita en hyväksy
Vierailija kirjoitti:
Olet jo aika paljon saanut takaisin terveydenhuollossa ja koulutuksessa. Verovaroillahan ne kustannetaan.
On koska yhteiskunta ei tarjoa työpaikkaa kaikille työttömille.
Eihän työtön ole vapaamatkustaja, vaan maksaa veroja myös, hakee töitä, eli siten työttömyydellään pitää muita ihmisiä töissä. Tuskin kukaan on koko ikäänsä pelkästään työtön.
Moni työtön on lisäksi vanhempi, ja jos yhtään osallistuu lapsensa hoitoon, ei vapaamatkustaja kuvaa ollenkaan sitä arkea :D
Olen ollut vapaamatkustajana viimeiset 13 vuotta tarkoituksella. Mielestäni kaikilla on yhtä suuri oikeus olla vapaamatkustajana, riippumatta vaikka terveydellisestä tilanteesta. Sairaille ei kuulu mitään erioikeuksia.
Päätin viime hallituskaudella, että se on ihan ok.