Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hoikat kuvittelevat, että "ei tee mieli " on yhtä kuin itsehillintä?

Vierailija
23.09.2024 |

Lihavuuskeskusteluissa aina otetaan esiin itsehillintä keinona pysyä normaalipainossa. Käsi sydämellä, kuinka moni normaalipainoisista oikeasti käy kamppailua itsensä kanssa jättääkseen liiat ruoat ja herkut syömättä? Oikeastihan kyse on vain siitä, ettei ole mielitekoa syömiseen. Helppoa!

Kommentit (287)

Vierailija
221/287 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pidän ylimääräiset poissa ihan täydellisen itsekurin ansiosta. Herkkuja tekee mieli niin valtavasti välillä, mutta en vaan syö kuin tarkkaan määriteltyinä päivinä. Esim. saatan keskiviikkona himoita aivan tuhottomasti suklaata ja hamppariateriaa, mutta yksinkertaisesti päätän että niiden aika on lauantaina. Kyllä se painonhallinta kuulkaa on ihan pelkkää itsehillintää. 

Niin anorektikot selittelee

Missä menee anoreksian raja. Voiko normaalipainoinen olla anorektikko

Ei voi

Vierailija
222/287 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavuutta voi aiheuttaa sekin, että miettii joka suupalaa ja miettii vain mitä voi tai saa syödä. Ruoka on mielessä jatkuvasti. Hoikat eivät mieti joten ruoka ei ole pakkomielle.

Jos kylläisyyshormonien tasapaino on pielessä, on koko ajan nälkä. Silloin joko lihoo tai joutuu koko ajan miettimään ruokaa - koska on jatkuvasti nälkä. Jos taas tasapaino on kunnossa, on helppo pysyä hoikkana. Sellaisten ihmisten ei tarvitse ajatella ruokaa, koska heillä on kylläinen olo.

Kyse ei siis ole mistään mielenterveyden häiriöstä, vaan hormoneista.

Koko ajan voi olla nälkä myös verensokerista johtuen, joka seilaa liian hiilihydraattipitoisen ruoan takia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/287 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en käy minkäänlaista kamppailua. Syön mitä haluan ja milloin haluan. Syön joka päivä herkkuja enkä liho.

Vierailija
224/287 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en käy minkäänlaista kamppailua. Syön mitä haluan ja milloin haluan. Syön joka päivä herkkuja enkä liho.

Vau! Tuo olisikin hienoa. Minkä ikäinen olet?

Vierailija
225/287 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyteni on sillä tapaa kuralla, että on pakko pysyä terveellisessä ruokavaliossa tai muuten voin huonosti. Nopeasti siihen tottuu ja muuttuu arkipäiväksi. 

Vierailija
226/287 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on se oikea tapa. Sitten n. 45-v eteenpäin pitää vähän säännöstellä.

Vierailija
227/287 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vau! Tuo olisikin hienoa. Minkä ikäinen olet?

44v. 

Vierailija
228/287 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on tarpeen jakaa hoikat ja muodokkaammat eri leiriin? Ihmisiä kaikki ovat. Toinen eri muotoinen kuin toinen. Hyväksykää oma kehonne. 

Itse olen aina ollut hoikka. En halveksi kenenkään minua isomman kehoa. Mutta monesti olen törmännyt tällaiseen ajatteluun. "Siellä se laiha taas menee nokka pystyssä ja halveksii meidän pullan syöntiä". "Saatanan pulkannaru". 

Vierailija
229/287 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi on tarpeen jakaa hoikat ja muodokkaammat eri leiriin? Ihmisiä kaikki ovat. Toinen eri muotoinen kuin toinen. Hyväksykää oma kehonne. 

Itse olen aina ollut hoikka. En halveksi kenenkään minua isomman kehoa. Mutta monesti olen törmännyt tällaiseen ajatteluun. "Siellä se laiha taas menee nokka pystyssä ja halveksii meidän pullan syöntiä". "Saatanan pulkannaru". 

Millaisessa maailmassa elät?

Vierailija
230/287 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisessa maailmassa elät?

Varmaan aika kamalassa. 

Vierailija
231/287 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihaa saapi aina haukkua ja lihavat ovat niitä leppoisia. Vai ovatko todellisuudessa?

Vierailija
232/287 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihaa saapi aina haukkua ja lihavat ovat niitä leppoisia. Vai ovatko todellisuudessa?

Tämän palstan perusteella laihat eivät ainakaan ole leppoisia, ehkä aivot eivät saa riittävästi sokeria ja kaikki oman pään sisällä oleva moska oksennetaan muiden niskaan. Yksi oli haukkunut jopa kaupan kassan, kun ei ollut löytänyt haluamiaan korppuja. 

Vierailija
233/287 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän palstan perusteella laihat eivät ainakaan ole leppoisia, ehkä aivot eivät saa riittävästi sokeria ja kaikki oman pään sisällä oleva moska oksennetaan muiden niskaan. Yksi oli haukkunut jopa kaupan kassan, kun ei ollut löytänyt haluamiaan korppuja. 

Yksi...

Vierailija
234/287 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä ihminen laihtuu kun energiaa ei ulkopuolelta vaan tule. Kun ei OLE muuta vaihtoehtoa kuin käyttää läskiä energiaksi."

Saattaa myös käydä niin, että keho käyttää lihaksia energiaksi ja rasvat jäävät. Kun sitten lihasmassaa on vähemmän, myös kulutus on pienempää.

täähän on pääosin täyttä paskaa ja todistettu myytiks. täyspaastossakin keho polttaa lähinnä rasvaa

Kyllä mulla ainakin lihakset alkavat surkastua samantien, jos en saa tarpeeksi proteiinia. Seuraavana päivänä lihaksia särkee ja ne kramppaavat. Siihen auttaa vain se, että syön enemmän proteiinia.

Mikä on tarpeeks. Ja kuinka isot lihakset sulla oikeen on. ~1g/painokilo tuntuu riittävän itselle ihan hyvin. Toki jos jotain kovempaa voimaharjott

Noin 100 g vuorokaudessa. Jos syön vaikka 80 g, on seuraavana päivänä lihakset kipeinä ja herkästi krampissa, etenkin aamuisin.

Viestissä, johon vastasin, puhuttiin enemmänkin paastosta kuin normaalista ruokavaliosta. Keho alkaa aika nopeasti käyttää lihaksia, jos ei syö ollenkaan.

Vierailija
235/287 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin kulman takana olevissa pienissä ruokakaupoissa: toisen valikoimiin ei enää kuulunut kuin sokerikorppuja ja toisessa oli vain yhtä lajia täysjyväkorppuja. Olen hoikka keski-ikäinen enkä todellakaan osta sokeroituja korppuja. Pidin molemmille kassoille tiukan puhuttelun heidän vastuustaan kansan lihomisessa. Kansahan on turvonnut jo ennennäkemättömiin mittoihin. Toinen kassa oli huomattavan ylipainoinen. Lienee selvää, että epäterveellisestä valikoimasta on vastuussa joku pullukka.

Myös sokerittomat korput muuttuvat suolistossa sokeriksi. Toisin sanoen eivät nekään varsinaisesti terveellisiä ole. Niilläkin saa itsensä lihotettua.

Vierailija
236/287 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä ainakin olin 2000-luvun alussa lihava (BMI yli 30) siksi, että mättäsin herkkuja aina kun teki mieli. Laihdutin, ja olen vuodesta 2005 pysynyt normaalipainossa (BMI 20,3).

Ainakin minä rakastan makeaa. Tekisi mieli suklaata ja leivonnaisia ja pystyisin syömään sitä jatkuvasti kuten aikoinaan, mutta haluan nykyään pysyä normaalipainossa. Syön epäterveellisesti ehkä kerran vuodessa (jouluna), jolloin syön herkkuja kunnolla!

Toki monia provosoi se, etten syö makeaa vaikka tekisi mieli, mutta minulle päätös on ollut oikea! Tämä vaatii itsehillintää, mutta koska terveellinen ruokavalio ei alenna elämänlaatuani ei se ole minulle ongelma! Ne jotka kokevat, että "kamppailu itsensä kanssa" alentaa elämänlaatua saattavat tehdä toisen valinnan kuin minä, enkä tuomitse heitä siitä.

Ethän sinä olekaan hoikka vaan entinen lihava. Elimistö ei ole koskaan ennallaan, silloin tarvitaankin itsekuria.

Vierailija
237/287 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos priorisoi tietyssä, luontaista painoaan alhaisemmassa painossa pysymisen kaiken muun edelle, niin onhan se niin hemmetin väärin, ettei kaikki muut ollenkaan vastaavaa kieltäytymystä harrasta. Ihan vain tyytyväisenä olla rehottavat pulskina. On sitten ainakin tilaisuuden tullen muistettava päästä osoittamaan paremmuuttaan. Luonnostaan laihoja ei toisten ihmisten kilot niin kauheasti kiinnosta, koska keskittyvät muihin asioihin elämässään.

Vierailija
238/287 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pidän ylimääräiset poissa ihan täydellisen itsekurin ansiosta. Herkkuja tekee mieli niin valtavasti välillä, mutta en vaan syö kuin tarkkaan määriteltyinä päivinä. Esim. saatan keskiviikkona himoita aivan tuhottomasti suklaata ja hamppariateriaa, mutta yksinkertaisesti päätän että niiden aika on lauantaina. Kyllä se painonhallinta kuulkaa on ihan pelkkää itsehillintää. 

Niin anorektikot selittelee

Missä menee anoreksian raja. Voiko normaalipainoinen olla anorektikko

Ei voi

Anoreksia johtaa alipainoon. Sairas voi ollla, vaikkei vielä olisi alipainoinen. 

Vierailija
239/287 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun syömistäni tai liikkumista ei raamita paino, vaan halu pitää rasva-arvot kohdillaan, minimoida suoni- ja sydänperäiset ongelmat iän karttuessa.  Keski-ikä on äkkiä ja eletty elämä vaikuttaa ikääntymiseen. Hyvää ruokaa silti syön ja viinil- ja shamppanjalasin nautin  hyvällä omallatunnolla tarvittaessa.

Vierailija
240/287 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä hoikkia, joita ei syöminen juuri kiinnosta ja eivät saa siitä sellaista mielihyvää. Voisi verrata ihmisiin, jotka ei saa musiikin kuuntelusta mielihyvää eivätkä siis juuri koskaan sitä kuuntele. Sitten on niitä hoikkia, jotka rakastavat ruokaa ja syömistä mutta tahdonvoimalla pitävät syömisen kurissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan