Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hoikat kuvittelevat, että "ei tee mieli " on yhtä kuin itsehillintä?

Vierailija
23.09.2024 |

Lihavuuskeskusteluissa aina otetaan esiin itsehillintä keinona pysyä normaalipainossa. Käsi sydämellä, kuinka moni normaalipainoisista oikeasti käy kamppailua itsensä kanssa jättääkseen liiat ruoat ja herkut syömättä? Oikeastihan kyse on vain siitä, ettei ole mielitekoa syömiseen. Helppoa!

Kommentit (287)

Vierailija
241/287 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä, miten ihminen voi syödä itsensä lihavaksi. Kuulostaa kokoaikaiselta työltä. Miten on fyysisesti edes mahdollista. Hoikkana ihmisenä olen joskus itsekin käynyt kamppailua muutamasta kilosta, mutta kyse on vain hoikkuuden ja kiinteyden eri asteista. Aina olen kuitenkin hoikka pienestä kamppailusta huolimatta. Mutta että joku pystyy päästämään itsensä rupsahtamaan lihavaksi, ja usein vieläpä nuorena! Käsittämätöntä. Mikä on salaisuutenne? 

Vierailija
242/287 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten pitäisi sanoa, kun ylipainoinen ystävä tyrkyttää sinulle herkkuja? Ei kiitos, en halua päätyä lihavaksi?

Paljon helpompi sanoa "ei tee mieli", kuin alkaa avata muille, että tietoisesti kieltäydyn herkuista pysyäkseni hoikkana.

Jottei sosiaalinen elämä aivan tyrehtyisi, ehdotan ravinnon ja rituaalien erottamista toisistaan. Pidetään kahvikutsut leikkiastiaston ja lelukakkujen kanssa. Voimme olla syövinämme aivan kuinka monta muovimuffinssia tahansa, niin kuin viisivuotiaana. Ei tule kenellekään paha mieli mistään, ei tule ongelmia allergioista, eettisistä tai muistakaan valinnoista. Tai tyrkyttämisestä ja siihen taipumisesta tai taipumattomuudesta. Kulutkin pysyvät matalina. Jokainen kiskaiskoon sitten tykönään itselleen sopivan paketin kaloreita ja ravinteita menemään. Ei selittelyä, ei kritisointia, ei häpeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/287 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä, miten ihminen voi syödä itsensä lihavaksi. Kuulostaa kokoaikaiselta työltä. Miten on fyysisesti edes mahdollista. Hoikkana ihmisenä olen joskus itsekin käynyt kamppailua muutamasta kilosta, mutta kyse on vain hoikkuuden ja kiinteyden eri asteista. Aina olen kuitenkin hoikka pienestä kamppailusta huolimatta. Mutta että joku pystyy päästämään itsensä rupsahtamaan lihavaksi, ja usein vieläpä nuorena! Käsittämätöntä. Mikä on salaisuutenne? 

Ensinnäkin kirjoituksesi on tosi ilkeä. Mikä sinua vaivaa, että hoikkana ihmisenä hyökkäät ylipainoisia kohtaan, mitä he ovat sinulle tehneet? Olet vain onnekas, kun olet perinyt hyvät geenit. Kaikki ylipaino ei johdu syömisestä. Kyseessä voi olla sairaudesta johtuva ylipaino. Monet lääkkeet aiheuttavat ylipainoa. Toivottavasti et auo päätäsi livenä itseäsi tukevammille ihmisille.

Vierailija
244/287 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en käy minkäänlaista kamppailua. Syön mitä haluan ja milloin haluan. Syön joka päivä herkkuja enkä liho.

Vau! Tuo olisikin hienoa. Minkä ikäinen olet?

44v. 

Tästä eteenpäin voikin olla vaikeampaa. Tosin on pienehkö joukko ihmisiä, jotka pysyvät hoikkina vanhoinakin.

Vierailija
245/287 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin kirjoituksesi on tosi ilkeä. Mikä sinua vaivaa, että hoikkana ihmisenä hyökkäät ylipainoisia kohtaan, mitä he ovat sinulle tehneet? Olet vain onnekas, kun olet perinyt hyvät geenit. Kaikki ylipaino ei johdu syömisestä. Kyseessä voi olla sairaudesta johtuva ylipaino. Monet lääkkeet aiheuttavat ylipainoa. Toivottavasti et auo päätäsi livenä itseäsi tukevammille ihmisille.

Höpö höpö...... tekosyitä kaikki. Suomessa joka toinen aikuinen on lihava. Järkyttävää. 

Vierailija
246/287 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi on tarpeen jakaa hoikat ja muodokkaammat eri leiriin? Ihmisiä kaikki ovat. Toinen eri muotoinen kuin toinen. Hyväksykää oma kehonne. 

Itse olen aina ollut hoikka. En halveksi kenenkään minua isomman kehoa. Mutta monesti olen törmännyt tällaiseen ajatteluun. "Siellä se laiha taas menee nokka pystyssä ja halveksii meidän pullan syöntiä". "Saatanan pulkannaru". 

Itse törmäsin hoikkana kiusaamiseen jo koulussa. Minua kiusasi ylipainoinen tyttö. Muistan myös aikuisten naisten tylyn suhtautumisen, kun kävin jumppatunneilla. 

Vierailija
247/287 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin kulman takana olevissa pienissä ruokakaupoissa: toisen valikoimiin ei enää kuulunut kuin sokerikorppuja ja toisessa oli vain yhtä lajia täysjyväkorppuja. Olen hoikka keski-ikäinen enkä todellakaan osta sokeroituja korppuja. Pidin molemmille kassoille tiukan puhuttelun heidän vastuustaan kansan lihomisessa. Kansahan on turvonnut jo ennennäkemättömiin mittoihin. Toinen kassa oli huomattavan ylipainoinen. Lienee selvää, että epäterveellisestä valikoimasta on vastuussa joku pullukka.

Sokeria se sokeroimatonkin korppu on, oli täysjyvää tai ei. Aivan turhaan mesosit kassoille, nolasit vain itsesi tietämättömyydelläsi.

.

Vierailija
248/287 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino johtuu aina syömisistä.

Vierailija
249/287 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin kulman takana olevissa pienissä ruokakaupoissa: toisen valikoimiin ei enää kuulunut kuin sokerikorppuja ja toisessa oli vain yhtä lajia täysjyväkorppuja. Olen hoikka keski-ikäinen enkä todellakaan osta sokeroituja korppuja. Pidin molemmille kassoille tiukan puhuttelun heidän vastuustaan kansan lihomisessa. Kansahan on turvonnut jo ennennäkemättömiin mittoihin. Toinen kassa oli huomattavan ylipainoinen. Lienee selvää, että epäterveellisestä valikoimasta on vastuussa joku pullukka.

Olet tosi outo tai provo. Luuletko tosiaan, että kassat päättävät kaupan valikoimista? Kassahenkilö voi olla esim väliaikainen tuuraaja, joka ei tiedä tuon taivaallista kaupan valikoimista. Sinä olet niitä, joista kassalla työskentelevä tyttäreni puhuu, kun kysyy multa : miksi keski-ikäiset ja vanhat naiset on niin kiukkuisia? Voimia asiakaspalvelijoille, jotka joutuvat kestämään sinua.

Vierailija
250/287 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joku vielä nykyään voi kuvitella, että lihavat söisivät epäterveellisesti? Ei se paino lähde tavallisella terveellisellä syömisellä vaan sitä varten tulee tehdä kunnolla töitä.

No, en mä nyt oikein ymmärrä miten normaali ihminen onnistuu saamaan itsensä tai pysymään ylipainosena tavallisella, terveellisellä syömisellä. Sairaudet ja lääkitykset sitten erikseen.

Terveellistä ruokaa voi myös syödä liian paljon. Annoskoon määrittäminen taas on vaikeaa, jos ei tiedä omaa kulutustasoaan. Pitää vielä tietää lepokulutustaso, jotta tietää, kuinka paljon sen lisäksi pitäisi liikkua suhteessa kalorimäärään. Kalorimäärää puolestaan ei ole helppo aina päätellä edes pakkauksista, joissa ne lasketaan per sata grammaa. Pitäisi olla grammavaaka, jotta tietäisi, kuinka monta grammaa tuli

Paino alkaa nousta helpommin yli 40 v, kun aineenvaihdunta hidastuu. 

Vierailija
251/287 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en käy minkäänlaista kamppailua. Syön mitä haluan ja milloin haluan. Syön joka päivä herkkuja enkä liho.

Tuo on se oikea tapa. Sitten n. 45-v eteenpäin pitää vähän säännöstellä.

Tai liikkkua enemmän...

Vierailija
252/287 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin kirjoituksesi on tosi ilkeä. Mikä sinua vaivaa, että hoikkana ihmisenä hyökkäät ylipainoisia kohtaan, mitä he ovat sinulle tehneet? Olet vain onnekas, kun olet perinyt hyvät geenit. Kaikki ylipaino ei johdu syömisestä. Kyseessä voi olla sairaudesta johtuva ylipaino. Monet lääkkeet aiheuttavat ylipainoa. Toivottavasti et auo päätäsi livenä itseäsi tukeva

Ylipaino johtuu aina syömisistä.

Joskus sairaus tai lääkkeet aiheuttavat ylipainoa. Kyllä, syömisestä/juomisesta sekin teknisesti johtuu, mutta elimistö ei kestä ellei syö juuri mitään.

Vierailija
253/287 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavuutta voi aiheuttaa sekin, että miettii joka suupalaa ja miettii vain mitä voi tai saa syödä. Ruoka on mielessä jatkuvasti. Hoikat eivät mieti joten ruoka ei ole pakkomielle.

Jos kylläisyyshormonien tasapaino on pielessä, on koko ajan nälkä. Silloin joko lihoo tai joutuu koko ajan miettimään ruokaa - koska on jatkuvasti nälkä. Jos taas tasapaino on kunnossa, on helppo pysyä hoikkana. Sellaisten ihmisten ei tarvitse ajatella ruokaa, koska heillä on kylläinen olo.

Kyse ei siis ole mistään mielenterveyden häiriöstä, vaan hormoneista.

No missä nuo kylläisyyshormonit oli ennen sitte? kun ei ollu tätä  ongelmaa .

Miten nuo hormoonit yhtäkkiä menee pieleen puolella kansasta?  Mikä sen aiheuttaa? Siis jokin mitä ei ole  ollut olemassakaan 20-30 vuotta sitten.

Vierailija
254/287 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei se lihavuusgeeni näy 70-luvun valokuvissa? 

No siksi, ettei ollut tarjontaa! Meillä ainakin oli yleensä ruokana ruskea kastike ja peruna, joskus raastetta keralla. Kaupat olivat auki jotain 9-17, että lähinnä eläkeläiset ehtivät siellä edes käymään.

Ihminen on kuitenkin ohjelmoitu syömään silloin, kun ruokaa on tarjolla. Ennen ei ruokaa saanut 24h kuten nykyään. Enää vain kirkoissa ei tarjoilla/myydä elintarvikkeita, ehtoollisen lisäksi. Kaikkialla muualla on vähintään välipala-automaatti.

Siis ilmasta ruokaa nykyään ? vai mitä oikeen selität?  ihan itse minä ainaki joudun hakeen ja maksaan ruokani.

Ennen sai ruokaa myös 24/7 , ihan omista kaapeista.

Ollaanko kaikki nyt päissään aina ku kaupoissa kaljahyllyt kymmeniä metrejä? 

Ennen oli vaan vähä bissee kaapin perällä myynnissä.

Vierailija
255/287 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vau! Tuo olisikin hienoa. Minkä ikäinen olet?

44v. 

Tästä eteenpäin voikin olla vaikeampaa. Tosin on pienehkö joukko ihmisiä, jotka pysyvät hoikkina vanhoinakin.

Tuskinpa on vaikeampaa. Mulla paino putoaa tosi äkkiä jos syön vähemmän tai jätän herkut syömättä. Toivon että saisin kiloja lisää että en näyttäisi pojalta.

Vierailija
256/287 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joku vielä nykyään voi kuvitella, että lihavat söisivät epäterveellisesti? Ei se paino lähde tavallisella terveellisellä syömisellä vaan sitä varten tulee tehdä kunnolla töitä.

No, en mä nyt oikein ymmärrä miten normaali ihminen onnistuu saamaan itsensä tai pysymään ylipainosena tavallisella, terveellisellä syömisellä. Sairaudet ja lääkitykset sitten erikseen.

Terveellistä ruokaa voi myös syödä liian paljon. Annoskoon määrittäminen taas on vaikeaa, jos ei tiedä omaa kulutustasoaan. Pitää vielä tietää lepokulutustaso, jotta tietää, kuinka paljon sen lisäksi pitäisi liikkua suhteessa kalorimäärään. Kalorimäärää puolestaan ei ole helppo aina päätellä edes pakkauksista, joissa ne lasketaan per sata grammaa. Pitäisi olla gram

Paino alkaa nousta helpommin yli 40 v, kun aineenvaihdunta hidastuu. 

Hidastuu vasta yli 60 v.

Vierailija
257/287 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun joka päivä syö yhden 250 kcal juustoleivän yli kulutuksensa, siitä kertyy 365 x 250 kcal = 91250 kcal. Kilossa rasvaa on noin 7500 kcal. Yhdellä ylimääräisellä juustoleivällä siis paino lisääntyy 12,16 kg.

Otin juustoleivän esimerkiksi, koska suurimmalla osalla on käsitys tavallisesta arkijuustoleivästä. Tuon leivän syöminen on harvalle mitään ponnistelua. Osa syö sen nälkäänsä ennen kuin alkaa laittaa ruokaa perheelle tai itselleen töiden jälkeen. Nuo samat kalorit voi saada myös vaikkapa banaaneista tai muusta terveellisenä pidetystä.

Tuo, että kuvitellaan ihmisten syövän kuin sairastaisivat BEDiä, on väärä ennakkoluulo. Terveellä kilot tulevat tuolla tavalla huomaamatta. Osa syö lastensa lautasille jääneen ruoan, koska ei halua ruokahävikkiä. Osa kituuttaa salaatilla tai keitolla ja hedelmällä töissä ja tulee sudennälkäisenä kotiin. Silloin ei auta, vaikka olisi tehnyt porkkanatikut valmiiksi jääkaappiin. Biologia saa aivot huutamaan energian perään.

Kannattaisi katsoa vähemmän TV:n lihavuusohjelmia ja olettaa vähemmän ihmisten tekemisiä. Suomessa harvalla on varaa samanlaiseen mässäilyyn kuin ulkomaisissa sarjoissa pystytään vetämään Suomessa 20€ verran mässyä tuosta noin vain. Aika harva haluaa vesipaastota jonkun mässyhetken vuoksi ennen tilipäivää. Toki varmaan Suomestakin sellaisia masokisteja muutama voi löytyä.

Vierailija
258/287 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi vaikeaa. Voisin ihan mielelläni syödä esimerkiksi suklaalevyn päivässä. 

Vierailija
259/287 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se mielihalujen puute tulee siitä, että itsehillintä riittää laadukkaan ja riittävän kotiruoan valmistamiseen ja hyviin yöuniin, ehkä liikuntaankin. Tällöin on sokeritasapaino kunnossa eikä tule väsymyksen tai nälän takia mielihaluja jatkuvasti herkkuja tai epäterveellistä ruokaa.

Eli kun on itsehillintää laittaa perusasiat kuntoon, ne mielihalut myös katoavat.

Olet oikeassa unen merkityksestä ja onneksi se on nostettu esille yhtenä suomalaisten ylipainon syynä. Ikävä kyllä teknologia tekee karhunpalveluksen kun puhelin on kädessä siinä vaiheessa kun pitäisi nukahtaa. Ruutuvalo estää käpyrauhasen toimintaa ja melatoniinin eritystä. Nykyään on sinivaloa blokkaavia laseja ihan ketjuvaateliikkeiden asustepuolella jos siitä puhelimesta on vaikeaa päästää irti. Niitä laseja olisi hyvä käyttää jo klo 17. 

Kaikista parasta olisi jos opettelisi kuuntelemaan äänikirjaa vaikka puoli tuntia unta odottaessa. Kirjan pitääkin olla tylsä, että uni tulee. 

Somessa maailma pyörii kuten aiemminkin. Mitään fomoa ei kannata potea jos opettelee antamaan itselle hyvät yöunet. Univajeinen syö tieteellisten artikkelien testikuvausten mukaan 300-600 kcal yli kulutuksensa paikatakseen univajettaan. Testihenkilöt ovat ravitsemusterapeutteja, jotka tietävät jo koulutuksensa ja työnsä puolesta eri ruokien kalorisisällöt. 

Se itsehillintä tulee kaupan päälle kun oppii arvostamaan itseään ja unentarvettaan ja voi nukkua rauhassa riittävän pitkät unet. Tässäkin on poikkeustapauksia esimerkiksi pikkulasten vanhemmissa. Jos on pienen vauvan vanhempi tai lapsi nukkuu pätkittäin, tulee aikuisenkin unesta tavallaan hakkelusta ja ei ole mikään ihme jos syö siihen väsymykseensä vaikka leivän kahvin kanssa. Kannattaa muistaa, että maidossakin on kaloreita ja kun juo monta kuppia maitoa päivässä, kertyy maidostakin kaloreita.

Vierailija
260/287 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se mielihalujen puute tulee siitä, että itsehillintä riittää laadukkaan ja riittävän kotiruoan valmistamiseen ja hyviin yöuniin, ehkä liikuntaankin. Tällöin on sokeritasapaino kunnossa eikä tule väsymyksen tai nälän takia mielihaluja jatkuvasti herkkuja tai epäterveellistä ruokaa.

Eli kun on itsehillintää laittaa perusasiat kuntoon, ne mielihalut myös katoavat.

Nykyään Suomessa saa laadukkaita ja hyvin koostettuja valmisruokia. Niissä on sydänmerkki. Kaikki valmisruoka ei todellakaan ole terveellistä. Jos sinällään terveelliset perusainekset pilataan kermalla, voilla ja ruokakermoilla, ei sydän todellakaan kiitä. Kotiruokaa myös suolataan enemmän kuin sydänmerkkiannoksia. Sydänmerkkiannoksessa on juuri oikeassa suhteessa eri ainesosia ja rasvan laatu on hyvä. Yksi annos vastaa yhtä päivän pääaterioista.

Ihminen voi laihtua valmisruokia syömällä jos rahat riittävät siihen. Toki aamupuuro pitää keittää itse mikrossa ja sen päälle laittaa puolen ruokalusikallisen verran ravintorasvaa (osa laittaa rypsiöljyä) ja syövät puuron lisäksi puoli purkkia Arlan raejuustoa vaikkapa desin marjojen tai banaaniviipaleiden kera. Lounaalla sydänmerkkiateria. Iltapäiväkahvin aikaan sokeroimaton Skyr ja hedelmä. Päivällisellä sydänmerkkiateria.

Lounaaseen ja päivälliseen ei ole kiellettyä veistellä mukaan lisää kurkkusiivuja tai tomaattia jne. Myös teelusikallinen siemensekoitusta sopii aterioihin erinomaisesti. Iltapalaksi sokeroimaton Skyr ja lautasellinen puuroa pienen rasvalisän kera. Koska Skyristä ei saa riittävästi kalsiumia, voi vielä käyttää yhden pillimaitopurkin kahvia juodessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi