Kirkko haluaa nostaa kirkkoon kuulumattomien hautauskuluja kaksinkertaisesti
Kuulostaa hyvältä. Onneksi kuolleena ei tarvitse välittää hautauskuluista vaan ne menevät yhteiskunnalle. Fiksut käyttävät omaisuutensa ennen kuolemaa. Ja läheiset kieltäytyvät maksamasta senttiäkään.
Mielestäni jokainen voidaan haudata vaikka kotipihalle tai jättää ruumis metsään/kadulle. Ei se kuollutta haittaa.
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Kannatettavaa! Toinen vaihtoehto olisi toki se, että Kirkkoon kuulumattomat haudattaisiin jonnekin muualle. Voitaisiinko esim. kaatopaikkojen yhteyteen perustaa uskonnottomille omat hautausmaat?
Miksi pitää olla hautausmaa? Kuolleena haluan vain kadota. En halua, että täällä on enää mitään muistuttamassa olemassaolostani. Ei hautapaikkaa eikä laattoja eikä mitään. Jos joku muistaa, niin muistoissa säilyn aikani ja sitten häviän lopullisesti.
Fan vad skönt att igen en gång inte bo i det enda nordiska u-landet.
Vierailija kirjoitti:
Sopii minulle, mutta ei minua sitten tarvitse mihinkään kirkon maalle haudata. Voi heittää vaikka tuhkat mereen.
Mihin tahansa niitä ei saa heittää edes mereen! Vaikka moni tekee mitä tykkää itse tehdä.
minut voi kuoleman jälkeen vaikka kärrätä metsään susien syötäväksi. ei se minua enää siinä vaiheessa kiinnosta. eipähän tarvitse ainakaan rikastuttaa hihhuleita korotetuilla hautamaksuilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästän elämäni aikana noin 25 000 e, kun en maksa kirkollisveroa. Tuskinpa ne niin paljoa pyytää hautauksesta silloinkaan, kun kuolen.
Toivon kyllä että kuolemaani mennessä olisi jo jokin toinen ratkaisu olemassa, kuin haudata kirkkomaalle. Olisi ihanaa, jos hautapaikalleni voitaisiin istuttaa vaikka puu. Oravat sitten kutittelisivat viimeisiä molekyylejäni.
Voihan nykyisin valita tuhkauksen ja tuhkat voi heittää taivaan tuuliin, ei niitä kirkkomaalle tarvitse haudata.
Luuletko että omaisia kiinnostaa mitä vainaja on halunnut.
Pitäisi ainakin kiinnostaa. Oma lähiomaiseni saatettiin hautaan täsmälleen hänen toiveidensa mukaisesti. Jos ihminen on eläessään asian suhteen jotain toiveita esittänyt, miksi niitä ei noudatettaisi? Pääsee paljon helpommallakin, kun ei tarvitse suunnitella itse mitään, lukee vain paperista toisen jättämät toiveet ja tekee niiden mukaan.
Aikamoista rahastusta,kun hautapaikkakin pitää usein maksaa uudestaan,muuten sen menettää.Haudan hoitomaksukin kesälle korkea. Siksi tuhkat muualle.
Meidän mökkirantaan tunkee joka kesä väkeä muistelemaan mummoa, jonka tuhkat on siitä laiturilta viskottu virtaan. Jostain syystä "ei mitään hautapaikkaa" tarkoittaa tuolle suvulle sitä, että muistellaan meidän mökkipihalla, joku yrittää jopa jouluna tuoda kynttilää.
Vierailija kirjoitti:
Säästän elämäni aikana noin 25 000 e, kun en maksa kirkollisveroa. Tuskinpa ne niin paljoa pyytää hautauksesta silloinkaan, kun kuolen.
Toivon kyllä että kuolemaani mennessä olisi jo jokin toinen ratkaisu olemassa, kuin haudata kirkkomaalle. Olisi ihanaa, jos hautapaikalleni voitaisiin istuttaa vaikka puu. Oravat sitten kutittelisivat viimeisiä molekyylejäni.
Maanomistajan luvalla saat perustettua itsellesi hautapaikan.
Kirkko saa osuuden yhteisöverosta sillä perusteella että hoitaa hautaustoinen. jos tuo suunnitelma toteutuu, niin kirkolta lähtee yhteisövero-osuus pois. Kirkolle taloudellisesti aika paha paikka.
Onko näin. Juuri googletin, että omalle maalle saa haudata uurnan. Mutta ei sirotella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maanomistajan luvalla saat perustettua itsellesi hautapaikan.
Et saa perustaa, googletappa.
Ei se nyt oikein onnistu, kun minua ei haudata.
Ei taitaisi tulla kovin halvaksi perustaa uusia hautausmaita, jos kirkon ylläpitämistä luovuttaisiin. Maa, henkilökunta, byrokratia. Mikään ei ole ilmaista.
Valtion tulisi ensin leikata i.lamilaisilta seurakunnista, j.utalasilta yms ja pistää se raha evlutille takaisin. Lisäksi ulkomaalaisille joita haudataan evlut hautausmaille, tulee laittaa korkeammat maksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kirkkoon kuulumattomille eli niille, jotka eivät kirkollisveroja maksa, tulisi antaa samat palvelut kuin veronsa maksavillekin? Selvähän se on, että maksulappua vaan käteen.
Jestas miten tietämättömiä ihmisiä löytyykään! Itseäni korpeaa hirveät maksut, jotka omaiset joutuvat maksamaan, vaikka kuuluisivat kirkkoon. Itse en kuulu enkä todellakaan halua jälkeläisilleni samaa taakkaa, vaan minut tuhkataan ja sirotellaan omalle maalle. Hautajaisina ja muistotilaisuutena ruokailu hyvässä ravintolassa.
Kun jään eläkkeelle minulla tuskin on varaa hoitaa hautoja joita tähän mennessä olen hoitanut ja maksanut hoitamisesta. Jotkut seurakunnat ovat alkaneet kuulemma laskutta myös hautojen ympärystöjen hoitamisesta. Mitä palveluja kirkon jäsen sitten ilmaiseksi saa, vainaja siis? Ei mitään.
Mitä palveluja kirkollisveron maksaja on saanut eläessään, vaikkapa sen 70 vuoden ajan??
70 vuodessa on saanut viikottain ehtoollisviiniä 70x52x5ml=243 pullollista viiniä
Vierailija kirjoitti:
Ei taitaisi tulla kovin halvaksi perustaa uusia hautausmaita, jos kirkon ylläpitämistä luovuttaisiin. Maa, henkilökunta, byrokratia. Mikään ei ole ilmaista.
Suomesta löytyisi tuhansia syrjäseudulla sijaitsevia maatiloja, joiden omistajat ottaisivat mielellään tuon homman. Olisi todella mieluista hommaa itselleni, on maata kaunilla paikalla ja kaivinkonekin olisi valmiina. Hautausmaan hoito on lähinnä nurmikon ajelua, kivien kunnostusta voisi opetella, siitä tulisi uusi leipäpuu ja helppoa omaisille, kun samasta paikasta saisi senkin palvelun.
Terv. Köyhä maanviljelijä
Vierailija kirjoitti:
70 vuodessa on saanut viikottain ehtoollisviiniä 70x52x5ml=243 pullollista viiniä
Minä en käyttänyt mitään palveluja, maksoin yli 700 euroa pelkästään sinä vuonna kun erosin.
Suomessa on jo jonkin verran muitakin kuin seurakuntien ylläpitämiä hautausmaita, mutta näitä on vielä aika vähän. Tuhkaus yleistyy koko ajan, joten niitä arkkupaikkoja ei tarvita enää niin paljoa kuin joskus aikaisemmin. Ja tosiaan tuhkien sirottelu muualle kuin seurakuntien ylläpitämiin paikkoihin on mahdollista, nämä pitää vaan sitten omaisten selvittää, ellei vainaja ole elinaikanaan selvittänyt itse. Joku jo kertoikin tuosta maanomistajan luvasta, mutta se ei tosiaan ole ihan yksiselitteinen. Eli myös sen sirottelupaikan pitää olla sellainen, ettei siitä aiheudu haittaa pohjavesille tai muutenkaan luonnolle.
Mulla on jo omien tuhkieni sirotteluun (metsä) maanomistajan suostumus ja myös hänen perillistensä suostumus siltä varalta, jos maanomistaja sattuu kuolemaan ennen mua. Helsingin Hietaniemen krematorion omistaa ja sitä ylläpitää krematorisäätiö eli se ei ole seurakuntien ylläpitämä. Arkun, uurnan ja kuljetukset hoitaa jo nyt hautaustoimistot eikä seurakunnat. Muistotilaisuuksia varten on ainakin täällä pääkaupunkiseudulla lukuisia eri paikkoja, joten ei tarvita kirkon seurakuntasalia siihenkään tarkoitukseen. Vaikea kuvitella, miksi edes haluaisin tulla haudatuksi kirkollisin menoin kirkon ylläpitämälle hautausmaalle, kun en kuulu kirkkoon. Jos kuitenkin haluaisin, mulle olisi ihan ok, että maksaisin siitä.
"Ei se kuollutta haittaa."
Mistä tiiät?