Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirkko haluaa nostaa kirkkoon kuulumattomien hautauskuluja kaksinkertaisesti

Vierailija
22.09.2024 |

Kuulostaa hyvältä. Onneksi kuolleena ei tarvitse välittää hautauskuluista vaan ne menevät yhteiskunnalle. Fiksut käyttävät omaisuutensa ennen kuolemaa. Ja läheiset kieltäytyvät maksamasta senttiäkään.

Mielestäni jokainen voidaan haudata vaikka kotipihalle tai jättää ruumis metsään/kadulle. Ei se kuollutta haittaa. 

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010708701.html

Kommentit (214)

Vierailija
161/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein. Ja miksi ihmeessä olla vailla kirkon palveluja kuoltuaan, jos ei ole tarvinnut niitä eläessään? Ai niin, nyt mä haluankin kirkon palveluja kun napsahti omalle kohdalle. 

Jaa että kuollut rupeaa haluamaan kirkon palveluja :D  No miksei sitten niinkin kun kerran uskotaan kuolemanjälkeiseen elämään.

Vierailija
162/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatettavaa! Toinen vaihtoehto olisi toki se, että Kirkkoon kuulumattomat haudattaisiin jonnekin muualle. Voitaisiinko esim. kaatopaikkojen yhteyteen perustaa uskonnottomille omat hautausmaat?

Uskovaiset, nuo humanismin esikuvat <3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein. Ja miksi ihmeessä olla vailla kirkon palveluja kuoltuaan, jos ei ole tarvinnut niitä eläessään? Ai niin, nyt mä haluankin kirkon palveluja kun napsahti omalle kohdalle. 

Jaa että kuollut rupeaa haluamaan kirkon palveluja :D  No miksei sitten niinkin kun kerran uskotaan kuolemanjälkeiseen elämään.

Olipa hassua ja nokkelaa. 

Vierailija
164/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästän elämäni aikana noin 25 000 e, kun en maksa kirkollisveroa. Tuskinpa ne niin paljoa pyytää hautauksesta silloinkaan, kun kuolen.

Toivon kyllä että kuolemaani mennessä olisi jo jokin toinen ratkaisu olemassa, kuin haudata kirkkomaalle. Olisi ihanaa, jos hautapaikalleni voitaisiin istuttaa vaikka puu. Oravat sitten kutittelisivat viimeisiä molekyylejäni.

Voihan nykyisin valita tuhkauksen ja tuhkat voi heittää taivaan tuuliin, ei niitä kirkkomaalle tarvitse haudata.

Tuhkia ei valitettavasti luovuteta taivaan tuuliin heitettäväksi. Haluaisin tuhkauksen ja tuhkien sirottelun mereen, mutta Suomen lainsäädäntö estää luovuttamasta tuhkia omaisille.

Vierailija
165/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä argumentti on tosi hyvä siitä eteenpäin, kun kirkko ja valtio on täysin erotettu toisistaan ja kaikki perinteiset kirkon palvelut löytyvät tasavertaisesti kunnan/valtion tuottamina. 

Niinpä, jotenkin outo ajatusvääristymä näillä kirkkoihmisillä, että kuolleet äkillisesti alkaisivat haluta kirkon palveluja :D  Se mitä kirkolta halutaan johtuu siitä, ettei hautauksia voi muualta saada, jos hautauksen haluaa. Eli monopolista. 

Yhtä "järkevää" olisi riemuita miten ihmiset kuitenkin menevät Alkoon ostamaan alkoholia, vaikka Alkoa vastustavat.

Vierailija
166/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan siksi, ettei vaihtoehtoja ole. Kirkko on tehokkaasti monopolisoinut kuoleman, eikä Suomessa heitetä ruumiita ojaan. Itse olen toivonut tuhkausta ja tuhkien sirottelua jonnekin ei kirkolliseen paikkaan, jolloin kirkko saa minulta vain tuhkausmaksun. Lapsia ei olla koskaan kastettu, joten tuskinpa ne pappia paikalle siinä kohtaa raahaa, mutta sama se toki mulle on. 

Vierailija
167/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästän elämäni aikana noin 25 000 e, kun en maksa kirkollisveroa. Tuskinpa ne niin paljoa pyytää hautauksesta silloinkaan, kun kuolen.

Toivon kyllä että kuolemaani mennessä olisi jo jokin toinen ratkaisu olemassa, kuin haudata kirkkomaalle. Olisi ihanaa, jos hautapaikalleni voitaisiin istuttaa vaikka puu. Oravat sitten kutittelisivat viimeisiä molekyylejäni.

Voihan nykyisin valita tuhkauksen ja tuhkat voi heittää taivaan tuuliin, ei niitä kirkkomaalle tarvitse haudata.

Tuhkia ei valitettavasti luovuteta taivaan tuuliin heitettäväksi. Haluaisin tuhkauksen ja tuhkien sirottelun mereen, mutta Suomen lainsäädäntö estää luovuttamasta tuhkia omaisille.

Mitähän ihmettä sinä oikein selität. Päivittäin omaisille luovutetaan tuhkat ja merelle moni haluaa tuhkat levitettävän. Kaksi vuotta sitten ystäväni muistotilaisuus oli tuollaisella laivamatkalla.

Vierailija
168/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä johonkin kuoppaan lopulta eksyn vaikka kukaan ei hautaamistani maksaisi. Voivat minun puolesta heittää ruumini kaatopaikalle kun eihän sillä ole enää siinä vaiheessa mitään väliä. Kyllä siellä rottien ja jätteiden seassa myös mätänee ja maatuu.

Vierailija
169/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppujen lopuksi hautauskulut lankeavat kunnan maksettavaksi jos kukaan muu ei maksa.

Vierailija
170/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä argumentti on tosi hyvä siitä eteenpäin, kun kirkko ja valtio on täysin erotettu toisistaan ja kaikki perinteiset kirkon palvelut löytyvät tasavertaisesti kunnan/valtion tuottamina. 

Niinpä, jotenkin outo ajatusvääristymä näillä kirkkoihmisillä, että kuolleet äkillisesti alkaisivat haluta kirkon palveluja :D  Se mitä kirkolta halutaan johtuu siitä, ettei hautauksia voi muualta saada, jos hautauksen haluaa. Eli monopolista. 

Yhtä "järkevää" olisi riemuita miten ihmiset kuitenkin menevät Alkoon ostamaan alkoholia, vaikka Alkoa vastustavat.

Vielä sekin pointti, että tarvitaan myös uskonnottomia hautausrituaaleja. Mistä omainen löytää seremoniamestarin viemään läpi uskonnottomat hautausmenot? 

Vierailija
171/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan siksi, ettei vaihtoehtoja ole. Kirkko on tehokkaasti monopolisoinut kuoleman, eikä Suomessa heitetä ruumiita ojaan. Itse olen toivonut tuhkausta ja tuhkien sirottelua jonnekin ei kirkolliseen paikkaan, jolloin kirkko saa minulta vain tuhkausmaksun. Lapsia ei olla koskaan kastettu, joten tuskinpa ne pappia paikalle siinä kohtaa raahaa, mutta sama se toki mulle on. 

Eläinten krematoriot pystyvät suoriutumaan myös ihmisten tuhkaamisesta, niitä löytyy ympäri Suomea joten äänestetään kaikki ehdokkaita, jotka kannattavat kirkon monopolin purkamista ja kirkon ja valtion erottamista toisistaan täysin. 

Se olisi oikeudenmukaista sekä meille, jotka emme kirkkoon kuulu että niille, jotka kuuluvat muihin uskontokuntiin. Luonnollisesti kirkko tätä vastustaa, koska hyvin harva enää jäsenmaksua maksaisi eikä kirkko saisi veronmaksajien ja yritysten rahoja senttiäkään. 

Järkyttävä jäänne tämä perinne. Erittäin epäreilu.

Vierailija
172/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eivät kykyne eläinten krematoriot uhkaamaan ihmisiä, jo hautaustoimilaki sen estää. 

Vierailija
173/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannatettavaa! Toinen vaihtoehto olisi toki se, että Kirkkoon kuulumattomat haudattaisiin jonnekin muualle. Voitaisiinko esim. kaatopaikkojen yhteyteen perustaa uskonnottomille omat hautausmaat?

Uskovaiset, nuo humanismin esikuvat <3

Niin, normaaleille ihmisille tietyt universaalit lainalaisuudet ovat sisäsyntyisiä ja luonnollisia käyttäytymismalleja.

Tosin on uskovaisten laita. He tarvitsevat jatkuvasti raamatun tai papin kertomaan mikä on oikein ja mikä väärin. Ilman tätä ulkopuolista ohjausta he taantuisivat varmasti syyntakeettomaksi villieläinlaumaksi, joka tuhoaisi ja tappaisi kaiken minkä kiinni saisi.

Normaalin ihmisen toimintaa ohjaa sisäinen ääni, omatunto, uskovainen taas tarvitsee kirjalliset ohjeet osatakseen elää ihmisiksi. Uskovaiset ovat pölkkypäitä.

Vierailija
174/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vielä sekin pointti, että tarvitaan myös uskonnottomia hautausrituaaleja. Mistä omainen löytää seremoniamestarin viemään läpi uskonnottomat hautausmenot? "

Ei siihen mitään seremoniamestaria tarvita. Ilmeisesti kuvittelet, että uskonnottomat haluavat järjestää seremonian joka muistuttaa hautajaisia. Mutta hyvin harva tahtoo mitään sellaista. Ne missä itse olen käynyt ovat olleet muistotilaisuus ja ruokailu ravintolassa, kynttilä vainajan paikalla (yleisin). Tuhkan sirottelu merelle tai omalle maalle lähiomaisten kesken. 

Itselleni tulee tuhkan sirottelu lähiomaisten kesken ja ruokailu samoin lähiomaisten kesken (lempiruokiani ja juomiani). Ei mitään puheita eikä seremonioita.

Vierailija
175/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eivät kykyne eläinten krematoriot uhkaamaan ihmisiä, jo hautaustoimilaki sen estää. 

Aivan hyvin kykenevät, jos ja kun hautaustoimilakia muutetaan. Ja hinta on halpa, sen voi myös kilpailuttaa.

Vierailija
176/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä toivoisin, että sairaaloissa olisi krematoriot ja tuhka tulisi perheelle postissa ripoteltavaksi minne vain. 

Ihan hirveää säätöä uskonnollisella hapatuksella kuorrutettuna kaikki siirrot, arkkuvaatteet ja kukkalaitteet... 

Nuo ovat hautaustoimistojen rekvisiittaa ja sairaaloissa ei ole koskaan ollut krematorioita. 

Vierailija
177/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkko saa osuuden yhteisöverosta sillä perusteella että hoitaa hautaustoinen. jos tuo suunnitelma toteutuu, niin kirkolta lähtee yhteisövero-osuus pois. Kirkolle taloudellisesti aika paha paikka.

Mitään sellaista suunnitelmaa ei ole. 

Vierailija
178/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautauskulut maksetaan vain yhden kerran. Mitäpä siitä valittamaan.

Vierailija
179/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulle hautaustoimi olisi hieno piristysruiske. Sitoutuminen pitkäksi ajaksi pitää laittaa sopimukseen, rajan voi laittaa samaan kuin kirkoillekin. Kirkot voivat osallistua kilpailuttamiseen.

Omaisille olisi aika vaikea matkustaa maaseudulle hoitamaan hautoja. Helpommaksi tulee kun hauta on lähellä niiden hoitajaa.

Vierailija
180/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut saa kierrättää tai sitten vaan dumpata roskiin. Ei tarvitse säilyttää, kuopata saati pystytellä kiviä.