Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirkko haluaa nostaa kirkkoon kuulumattomien hautauskuluja kaksinkertaisesti

Vierailija
22.09.2024 |

Kuulostaa hyvältä. Onneksi kuolleena ei tarvitse välittää hautauskuluista vaan ne menevät yhteiskunnalle. Fiksut käyttävät omaisuutensa ennen kuolemaa. Ja läheiset kieltäytyvät maksamasta senttiäkään.

Mielestäni jokainen voidaan haudata vaikka kotipihalle tai jättää ruumis metsään/kadulle. Ei se kuollutta haittaa. 

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010708701.html

Kommentit (214)

Vierailija
101/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kirkkoon kuulumattomille eli niille, jotka eivät kirkollisveroja maksa, tulisi antaa samat palvelut kuin veronsa maksavillekin? Selvähän se on, että maksulappua vaan käteen. 

Koska valtio mm kouluttaa papit ja maksaa verotuloista kirkolle juurikin hautauksen järjestämisestä.

Vierailija
102/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Kirkko irti valtiosta ja hautaustoimi valtiolle. Verotusoikeus pois kirkolta. 

Ranskassa ovat osanneet 1700-luvun lopulta asti. Sivistys tännekin ja mörköusko pois valta-asemasta. 

Ja diakonia antaisi apuaan vain seurakunnan jäsenille?

Ei se Jeesus aivan noin tainnut opettaa. 

Vaikka te ulkokultaiset niin taidatte toivoakin. 

eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kirkkoon kuulumattomille eli niille, jotka eivät kirkollisveroja maksa, tulisi antaa samat palvelut kuin veronsa maksavillekin? Selvähän se on, että maksulappua vaan käteen. 

Koska valtio mm kouluttaa papit ja maksaa verotuloista kirkolle juurikin hautauksen järjestämisestä.

Valtio kerää myös kirkollisveron ilmaiseksi. Sehän olisi valtava kustannus, jos kirkko joutuisi itse keräämään jäsenmaksunsa. 

Vierailija
104/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtio kerää myös kirkollisveron ilmaiseksi. Sehän olisi valtava kustannus, jos kirkko joutuisi itse keräämään jäsenmaksunsa. 

Kolehti kiertämään vaan :D

Vierailija
105/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautaustoimi pitäisi ottaa kirkolta pois kokonaan ja siirtää vaikka kuntien vastuulle. Samalla kirkollisveron keruusta ja kaikista tulosiirroista kirkolle tulisi luopua. Kerätköön kirkko itse jäsenmaksunsa. Näin yritysten ei tarvitsisi maksaa kirkolle enää jatkossa mitään.

Vierailija
106/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ratkaisu tähän on yksinkertaisesti se, että kirkko luopuu hautaustoimesta ja järjestää vain siunauksen pyydettäessä.

Vierailija
107/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatettavaa! Toinen vaihtoehto olisi toki se, että Kirkkoon kuulumattomat haudattaisiin jonnekin muualle. Voitaisiinko esim. kaatopaikkojen yhteyteen perustaa uskonnottomille omat hautausmaat?

Jäte kuin jäte.

Vierailija
108/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa minua. Minut krematoidaan ja tuhkat varistetaan synnyinkotini puutarhaan.

Vierailija
109/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkko saa valtiolta niin helvetisti rahaa, että jos hinnat nousevat, alamme vaatia, että kirkko ja valtio erotetaan toisistaan. Kirkkoon kuuluvat idi ootit maksakoon itse veisuupaikkansa ja pappinsa, ja valtio hoitakoon hautaustoimen. 

Mä luulen että kirkot olisi oikein mielissään siitä että hautaustoimi olisi valtion vastuulla.

Eivät olisi. Kirkko nimenomaan halusi hautaustoimen itselleen ja saamisen ehtona oli että kaikkien hautapaikkojen hinnan täytyy olla sama (eli kirkkoon kuuluminen ei saa vaikuttaa hintaan). Vastineeksi kirkko saa osansa yhteisöverosta. Kirkko myös omistaa kaikki krematoriot ja vastustaa ponnekkaasti kaikkea omaa valtaansa vähentävää toimintaa (kuten esim tuhkien sirottelua muualle kuin viralliselle hautausmaalle, jotka lähes kaikki kirkko kätevästi omistaa. Tässä kohtaa kirkko onneksi hävisi). 

Vierailija
110/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannatettavaa! Toinen vaihtoehto olisi toki se, että Kirkkoon kuulumattomat haudattaisiin jonnekin muualle. Voitaisiinko esim. kaatopaikkojen yhteyteen perustaa uskonnottomille omat hautausmaat?

Jäte kuin jäte.

Laitetaan paremmaksi. Rakennetaan kirkot kaatopaikalle muiden jätteiden sekaan.

Vierailija
111/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaa nostaa vaan. Toisaalta korotettua tariffia saavat seurakunnat periä kirkkoon kuulumattomilta vain papin siunauksesta tai kappelin tai seurakuntasalin käytöstä. Haudan kaivamisesta eivät saa periä ylimääräistä koska valtio maksaa ne työt.

Miksi kirkkoon kuulumaton pitäisi siunata tai miksi kirkon pitäisi antaa tilojaan maksutta pakanoille juhlimiseen? Kun valtio ei enää osallistu kirkkoon kuulumattomien hautauskuluihin, niin omaiset pääsevät maksajiksi tai sitten valintana on tuhkaus ja unohdus.

Vai että pakanoita ollaan. Minun mielestä kirkkoon kuuluvat ovat tällä hetkellä niitä pakanoita, kun lähdette minkä tahansa muoti ilmiön perään. Sallitte mitä vaan kirkossa nykyään. Minulla on parempi versio uskostani omassa päässäni. En hyväksy kirkon toimintaa.

Itsekään en hyväksy Kirkon toimintaa, mutta jos kaikki meidän tavallamme ajattelevat eroaisivat Kirkosta, sen valtaisi kokonaan punavihreä syöpä.

Vierailija
112/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäte kuin jäte.

Laitetaan paremmaksi. Rakennetaan kirkot kaatopaikalle muiden jätteiden sekaan.

Punavihreää logiikkaa.

Vierailija
113/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannatan myös.

Hautaus hetkellä on turha alkaa tunteilemaan. Kerran on Kirkko ollut  turha,   sinne ei tartte  haikailla kuoltuaankaan.

Uskonnottomille tuhkien   viskely paikka jonnekin  korpeen, kenellä ei ole  omaa maata mihin  viskellä. 

Uskonnottomat ovat  puolensa valinneet.  Siihen pitää tyytyä myös kuoltuaankin.

Kirkollisverot on  monilla mennyt  muuhun turhuuteen kymmen kertaisesti  elämänsä aikana.

Saat sinä kannattaa mutta ei tule toteutumaan!

Vierailija
114/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa minua. Minut krematoidaan ja tuhkat varistetaan synnyinkotini puutarhaan.

Miksi turhaan. Lapsesi sekoittavat ne aamuteehensä.

Vierailija
115/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä "palveluja" kirrkkoon kuulumaton saa kirkolta ilmaiseksi muka?

Kaikki maksaa, myös vihkiminen.  

Vierailija
116/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkitaan raadot sitten jalkakäytäviltä ojiin, jos jaksetaan. Jos ei viestistä ole käynyt jo selväksi, niin sanotaan se sitten suoraan: ihan vtun sama!

Vierailija
117/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi turhaan. Lapsesi sekoittavat ne aamuteehensä.

Minä ja vaimoni olemme lapsettomia.

Vierailija
118/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii minulle, mutta ei minua sitten tarvitse mihinkään kirkon maalle haudata. Voi heittää vaikka tuhkat mereen.

Vierailija
119/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vaihtoehtoja on jos ei halua maksaa? Miksi hautaus ylipäänsä on vain kirkon homma?

Vierailija
120/214 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolema ei ole kirkollinen sakramentti. Kaikki syntyvät ja kuolevat. Jos sitten siinä välissä haluaa kasteen, konfirmaation tai mennä kirkollisesti naimisiin, ne ovat omia valintoja, mutta kaikki kuolevat ja hautaus ei saa olla sidottu kirkkoon tai kirkolliseen toimintaan.