Elatusmaksun määrä liian iso
Nämä lasketaan nähtävästi niin, että eroava mies ei koskaan toivu taloudellisesti asiasta.
Tämä nyt suututtaa osan ihmisistä, tiedän. Ja suurin osa normaaleista ihmisistä varmasti käyttää rahat lapsiin ja elämiseen, mutta on niitäkin, jotka käyttävät kaikki etuudet ja maksut itseensä, lapset saavat lahjoituksina vaatteet ja syökööt koulussa ja isovanhemmilla.
Exälle ei sovi pienempi summa, hänellä tosin on elatusmaksujen myötä varaa lomailla hotelleissa eikä mene töihin, vaikka nuorin lapsi on 7. Saa asumistuet, lapsilisät korotettuna vaikka seurustelee, elatusmaksut ja työttömyysetuuden.
Kiva herätä aamulla töihin ja yrittää sopia, koska lapsia saa edes nähdä, kun ovat isovanhemmillaan jatkuvasti.
Ruotsin puolella asiat toimivat hieman kohtuullisemmin.
Kommentit (308)
Vierailija kirjoitti:
Ei kai täällä kukaan ole rikastumisesta puhunut, mutta ei se oikein ole, että elatusapu on 150-200% todellisesta elarustarpeesta. Miksi etävanhemman oletetaan maksavan kaiken kummassakin kotona, vaikka lapsi on puolet viikoista vielä mummolassa, eikä lähinvanhemmalla. Työssäkäyvällä etä-isällä ei ole itsellä varaa syödä joka päivä lämmintä ateriaa, mutta työtön YH matkustelee ja käy juhlimassa.
Sinun lapsesi siinä on kyseessä. Se on merkitsevin seikka. Hyvä jos on mummola ja saa siellä varmasti mummolan hyvää ruokaakin ja vaihtelua elämäänsä. Ehkäpä sinulla rahankäytön kanssa ongelmia jos ei lämpimään ruokaan edes varaa. Väite miten maksat kaiken kummassakin kodissa on aivan varmasti paikkansa pitämätön asia. Aikuiselta? mieheltä noloa tekstiä. Toivottavasti et lapsellesi juttujasi kerro koskaan. Hän ansaitsee parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai täällä kukaan ole rikastumisesta puhunut, mutta ei se oikein ole, että elatusapu on 150-200% todellisesta elarustarpeesta. Miksi etävanhemman oletetaan maksavan kaiken kummassakin kotona, vaikka lapsi on puolet viikoista vielä mummolassa, eikä lähinvanhemmalla. Työssäkäyvällä etä-isällä ei ole itsellä varaa syödä joka päivä lämmintä ateriaa, mutta työtön YH matkustelee ja käy juhlimassa.
Maksa vähemmän OnlyFans tyrkyille kuukausimaksuja :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten yleistä nyt sitten on, että työssäkäyvällä etävanhemmalla ei ole varaa lämpimään ateriaan?
En itse usko tähän hetkeäkään. Katkeraa uhriutumista lähinnä ja elämänhallinnan ongelmia. Kyvyttömyyttä esimerkiksi laittaa edes ruokaa jne. Päihteitä kuvioissa jotka vievät rahaa mutta sitä ei nähdä kuviossa.
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö sinä tosissasi, että vajaan 200 euron elatusmaksu on 200 % todellisesta elatustarpeesta? Tiedätkö sinä yhtään, miten paljon lapsiin menee rahaa?
Ja asiasta toiseen. Suomi lähettää velkarahalla aseet tappamiseen Ukrainaan. Mutta kiristetään me vyotä. Tästä ei saa vauvassa keskustella eika ilmastokusetuksesta.
Mitäs jos ex on saanut vaikka lahjakortin hotelliin? 😮
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olet etävanhempi juuri siksi, ettet osaa hoitaa raha-asioitasi?
Silloin kun olin töissä ja tienasi 1800-2200 käteen ja asuin vielä lasten isän kanssa ja vaikka oli kahdet tulot ja vain yksi lapsi, ei mulla silloinkaan ollut varaa syödä joka päivä lämmintä lounasta työpaikalla vaan usein just joku päälle euron mikroruoka. No nykyään nekin jo kalliimpia. Samaan aikaan lasten isä pystyi hyvällä omalla tunnolla syödä joka päivä lounasruokaa ja sama edelleen ja mä edelleen kurjuudesta. Ei mee nallekarkit koskaan tasan. Miehet istuu omien rahojensa päällä tai käy maksullisissa tai ties mihin rahansa tuhlaavat emt. Jostain syystä kaikki lasten kulut yhdessä ollessa ja jopa erotessa on vain äidin osa. Ja sitten vielä hän halusi väkisin viikko viikko systeemin ettei tarvitse maksaa ja lasten jutut vaan kusee. Onhan se kiva kun tämä rahan ahne kakkapää pitää hroraa arvokkaampaa kuin lapsensa. .
Jaa isät ei tajua? Makselin 5kk:tta elatusmaksuja äidille, joka oli hullujenhuoneella. Itse olin töissä ja 100%:sti hoidin lapset. Takautuvastihan näitä elareita ei saanut takaisin, vaikka minusta tehtiin yksinhuoltaja ja jouduin irtisanomaan työni, että pystyin jäämään lasteni kanssa kotiin. Tilanne on lähtökohtaisesti aina se, että naisen etu on ykkönen näissä asioissa ja joka muuta väittää ei ole tutustunut aiheeseen.
Niillä sun maksamilla elareilla tuskin saa kustannettua lapsille muuta kuin osan ruuasta ja asumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla ei porukka tajua, miten epäreilut laskentakaavat näissä on. Isä ei voi mennä naimisiin ja perustaa enää perhettä, kun rahaa ei jåä.
Miksi isä ei taistele huoltajuutta itselleen, jos äiti kerran on kelvoton? Jättää lapsen niihin oloihin?
Ja mikä estää menemästä naimisiin? Ei kannata valita lokkia toista kertaa vaan raha-asiat hallitseva nainen.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos ex on saanut vaikka lahjakortin hotelliin? 😮
Tai seurustelukumppani maksaa.
Miksi täällä itketään jostain 300 euron elatusmaksusta? Itselläni ainakin oltava reilusti isompi asunto ja auto lasten (ja työmatkan) takia, lasten ruokaan, vaatteisiin ja harrastuksiin menee rahaa, jne, kuvitellaan oikeasti että itse käytän nuo rahat joihinkin ripsenpidennyksiin? Eihän tuo 300 edes kata näitä lasten kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et ymmärtänyt lainkaan, mistä tuossa aiemmin on ollut puhe.
Ei lapsilisän riittävyydestä, vaan siitä, jos molemmat vanhemmat osallistuvat lapsen kustannuksiin yhtä paljon, mutta toinen saa ne puolikkaat elarit ja lapsilisät.
Mä vaan epäilen, että tää joka tästä valittaa, ei nimenomaan ole tajunnut, että sille lähille tulee niitä laskuja postiluukkuun... Jos oikeasti näin on ja molemmat tienaavat suurinpiirtein saman verran, niin ei sitten toisen tietenkään pitäisi mitään extraa maksaa. Epäilen vaan, että käytännössä on vaikea järjestellä KAIKKIA kuluja tasan. Usein kun ne lääkärilaskut yms. Tulee sen lähin postiluukkuun... Voiko sanoa postinkantajalle, että vie joka toi
Käsittämätöntä, että tätä on joku alapeukuttanut.
Ex meni lasten kanssa vuokralle ylimitoitetun suureen asuntoon. Lapset (2) ovat pieniä ja asunnossa on 1 ylimääräinen huone, kun lapset ovat kuitenkin samassa huoneessa vielä. Vuokra 1800 eur/kk. Tämä on laitettu tietenkin elatuslaskuriin, ja kun lasten osuus on 20% vuokrasta, tekee se 680 euroa pelkästään lasten osuudeksi asumisesta. Tulot hänellä on niin pienet, ettei maksa päivähoidosta mitään. Aloitti opiskelun, joten hänen tulonsa tippui entisestään ja minun osuuteni elatuksesta kasvaa. Ei suostu tinkimään mistään kuluista. Lasten vakuutukset 2000 euroa/v. En itsekään ole mikään suurituloinen, mutta koska lapset asuvat äidillään ja hän opiskelee osa-aikaisesti, lankeasi minulle lähes 800 euron elatusmaksut. Kritisoin lastenvalvojalla mm. tuota asunnon kokoa ja vakuutusmaksuja, joita äiti ei anna minun hoidettavakseni niin lv oli sitä mieltä, että äiti tarvitsee väljyyttä asumiseen. Onko tosiaan näin, että elatusvelvollisella ei ole sanomista mihinkään? Lompakko auki ja maksa äidinkin kulut!
Vierailija kirjoitti:
Jaa isät ei tajua? Makselin 5kk:tta elatusmaksuja äidille, joka oli hullujenhuoneella. Itse olin töissä ja 100%:sti hoidin lapset. Takautuvastihan näitä elareita ei saanut takaisin, vaikka minusta tehtiin yksinhuoltaja ja jouduin irtisanomaan työni, että pystyin jäämään lasteni kanssa kotiin. Tilanne on lähtökohtaisesti aina se, että naisen etu on ykkönen näissä asioissa ja joka muuta väittää ei ole tutustunut aiheeseen.
Miksi jouduit irtisanoutumaan töistä? Oliko lapset vammaisia ja ryhdyit omaishoitajaksi?
Suomessa etävanhemmat maksavat oikeasti tosi pieniä elareita.
LouLou kirjoitti:
Suomessa etävanhemmat maksavat oikeasti tosi pieniä elareita.
Suomessa etävanhemmat maksavat oikeasti aivan jäätäviä elareita! On eri asia ne, jotka ovat sopineet minimielareista lähivanhemman kanssa ja sitten ne, joihin on käytetty laskuria. Laskurinkäyttöä onkin kritisoitu ihan asiantuntijoidenkin puolelta, kun se lyö tulokseksi ylisuuret elatusmaksut elatuskykyyn nähden ja siihen nähden, mitä lapsi ihan oikeasti kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä itketään jostain 300 euron elatusmaksusta? Itselläni ainakin oltava reilusti isompi asunto ja auto lasten (ja työmatkan) takia, lasten ruokaan, vaatteisiin ja harrastuksiin menee rahaa, jne, kuvitellaan oikeasti että itse käytän nuo rahat joihinkin ripsenpidennyksiin? Eihän tuo 300 edes kata näitä lasten kuluja.
Eihän sen kuulukaan kattaa kuin vajaa puolet kuluista. Sun kuuluu laittaa toiset 300 € ja sitten siihen tulee vielä lapsilisät päälle. Eikö vieläkään riitä?
Meillä on vuoroviikot. Lapsilisät maksetaan tilille jolle molemmilla on käyttöoikeus. Elatusta ei maksa kumpikaan. Tuolle yhteiselle tilille siirretään sitten lisää rahaa periaatteella kaikki puoliksi, jos lapsilisät ei riitä lasten menoihin. Asumisen ja elämisen tietenkin molemmat hoitavat tahoillaan ilman noita lapsilisärahoja eli mitään ruokia niillä ei ostella.
Mun uudella puolisolla on myös vuoroviikot ja yhteinen tili exän kanssa. He siirtävät sinne saman summan joka kuukausi ja sieltä maksetaan kaikki lapsen kulut. Lapsilisät menee exälle, joka siitä huolimatta jaksaa välillä valittaa että puolisoni pitäisi maksaa enemmän.
On näitä.