Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusmaksun määrä liian iso

Vierailija
17.09.2024 |

Nämä lasketaan nähtävästi niin, että eroava mies ei koskaan toivu taloudellisesti asiasta.

Tämä nyt suututtaa osan ihmisistä, tiedän. Ja suurin osa normaaleista ihmisistä varmasti käyttää rahat lapsiin ja elämiseen, mutta on niitäkin, jotka käyttävät kaikki etuudet ja maksut itseensä, lapset saavat lahjoituksina vaatteet ja syökööt koulussa ja isovanhemmilla.

Exälle ei sovi pienempi summa, hänellä tosin on elatusmaksujen myötä varaa lomailla hotelleissa eikä mene töihin, vaikka nuorin lapsi on 7. Saa asumistuet, lapsilisät korotettuna vaikka seurustelee, elatusmaksut ja työttömyysetuuden. 

Kiva herätä aamulla töihin ja yrittää sopia, koska lapsia saa edes nähdä, kun ovat isovanhemmillaan jatkuvasti.

Ruotsin puolella asiat toimivat hieman kohtuullisemmin. 

Kommentit (308)

Vierailija
261/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka lapsi on viikko-viikko, niin kaikkia laskuja ei saa puolitettua. Päivähoito, iltapäiväkerho, vakuutukset, puhelinlasku, harrastusmaksut ja mitä niitä nyt onkaan laskutetaan vain yhdellä laskulla. Itse en suostuisi siihen, että jos lasku tulee vain minun nimellä, niin minä maksaisin siitä puolet ja ex-puoliso maksaisi puolet. Jos se puolikas jää maksamatta, niin seuraamukset tulee minulle.

Ei varmaan saakaan puolitettua, mutta jos ex-miehesi maksaisi noista puolet, niin olisiko se silti sinun mielestäsi vielä reilua, että sinä saat lapsilisät ja elarit?

Elareillahan eksän osuus tuollaisista menoista hoidetaan. Et taida nyt ymmärtää aiheesta mitään.

Ai se käännettiin näin. Voihan sen toki noinkin ajatella, e

No eikö se ole helpompi, että näiden laskujen summa lasketaan yhteen ja etä maksaa niistä elareina puolet? Vs. Että pelattaisiin niiden laskujen kanssa niin, että kummallekin saataisiin osoitettua yhtä suuren summan edestä laskuja?

Vierailija
262/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli et ymmärtänyt lainkaan, mistä tuossa aiemmin on ollut puhe.

Ei lapsilisän riittävyydestä, vaan siitä, jos molemmat vanhemmat osallistuvat lapsen kustannuksiin yhtä paljon, mutta toinen saa ne puolikkaat elarit ja lapsilisät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsilisän riittävyydestä, vaan siitä, jos molemmat vanhemmat osallistuvat lapsen kustannuksiin yhtä paljon, mutta toinen saa ne puolikkaat elarit ja lapsilisät.

Mä vaan epäilen, että tää joka tästä valittaa, ei nimenomaan ole tajunnut, että sille lähille tulee niitä laskuja postiluukkuun... Jos oikeasti näin on ja molemmat tienaavat suurinpiirtein saman verran, niin ei sitten toisen tietenkään pitäisi mitään extraa maksaa. Epäilen vaan, että käytännössä on vaikea järjestellä KAIKKIA kuluja tasan. Usein kun ne lääkärilaskut yms. Tulee sen lähin postiluukkuun... Voiko sanoa postinkantajalle, että vie joka toinen etän luukkuun?

Vierailija
264/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se ainakaan helpompi ole missään tapauksessa, nuo summathan saattaa vaihdella kuukausittain.

Toki jos ne lasketaan kuukausittain yhteen ja siinä on sen kuun elarit, niin se on ok.

Mutta yleensä elarit vahvistetaan lastenvalvojalla, niin tuo on aika hankalaa tehdä joka kuukausi.

Vierailija
265/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se ainakaan helpompi ole missään tapauksessa, nuo summathan saattaa vaihdella kuukausittain.

Toki jos ne lasketaan kuukausittain yhteen ja siinä on sen kuun elarit, niin se on ok.

Mutta yleensä elarit vahvistetaan lastenvalvojalla, niin tuo on aika hankalaa tehdä joka kuukausi.

Niin eli jonain kuukautena elarit riittää hyvin  laskuihin ja jonakin toisena ei? Eikö se sitten tasaannu pitkässä juoksussa?

Vierailija
266/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä vaan epäilen, että tää joka tästä valittaa, ei nimenomaan ole tajunnut, että sille lähille tulee niitä laskuja postiluukkuun... Jos oikeasti näin on ja molemmat tienaavat suurinpiirtein saman verran, niin ei sitten toisen tietenkään pitäisi mitään extraa maksaa. Epäilen vaan, että käytännössä on vaikea järjestellä KAIKKIA kuluja tasan. Usein kun ne lääkärilaskut yms. Tulee sen lähin postiluukkuun... Voiko sanoa postinkantajalle, että vie joka toinen etän luukkuun?

Eipä tuo nyt kovin vaikeaa ole ollut ottaa kuvaa tulevasta laskusta ja lähettää se etälle.

Ja viimeistään eräpäivänä puolet siitä siirtyy tilille.

Jotkut vanhemmat nimittäin voivat olla viestittely-yhteydessä eron jälkeen.

Vierailija
267/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo nyt kovin vaikeaa ole ollut ottaa kuvaa tulevasta

Niin tämä nimenomaan toimii silloin, jos toinen osapuoli hoitaa velvollisuutensa. Maksuhäiriömerkintä tulee lähille, jos maksaa laskusta vaan puolet, kun etä ei siirtänyt rahaa ajallaan.

Vierailija
268/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi nimittäin olla niin, että eroon johtanut syy on luottamuksen menetys. Pitäskö sillon luottaa, että etä kyllä kuuliaisesti siirtelee osuutensa ilman pakottamista?

Vierailija
269/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka lapsi on viikko-viikko, niin kaikkia laskuja ei saa puolitettua. Päivähoito, iltapäiväkerho, vakuutukset, puhelinlasku, harrastusmaksut ja mitä niitä nyt onkaan laskutetaan vain yhdellä laskulla. Itse en suostuisi siihen, että jos lasku tulee vain minun nimellä, niin minä maksaisin siitä puolet ja ex-puoliso maksaisi puolet. Jos se puolikas jää maksamatta, niin seuraamukset tulee minulle.

Ei varmaan saakaan puolitettua, mutta jos ex-miehesi maksaisi noista puolet, niin olisiko se silti sinun mielestäsi vielä reilua, että sinä saat lapsilisät ja elarit?

Elareillahan eksän osuus tuollaisista menoista hoidetaan. Et taida nyt ymmärtää aiheesta mitään.

Ai se käännettiin näin. Voihan sen toki noinkin ajatella, e

Mitkä hiton lapsarit? Etkö jaksa kirjoittaa lapsilisät?

Kummankin vanhemman täytyy sitten pitää kirjanpitoa lapseen menevistä kuluista ja säilyttää kuitit. Ei toimi, jos toinen on huolellinen ja toinen ei.

Vierailija
270/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piuhat on poikki ja yhdet maksut on maksettu - lisää ei tule.

Siinähän kuppaajat kärvistelette!! :) :)

Vierailija
271/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piuhat on poikki ja yhdet maksut on maksettu - lisää ei tule.

Siinähän kuppaajat kärvistelette!! :) :)

Meinaatko ihan tosissas, että lapsia tekemällä vois rikastua? :D

Kyllä niistä lapsista on enemmän kuluja, kuin tuloja. :D

Vierailija
272/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä t

Kyllä, mutta nyt menee asian vierestä.

"jos molemmat vanhemmat osallistuvat lapsen kustannuksiin yhtä paljon, mutta toinen saa ne puolikkaat elarit ja lapsilisät."

Millä perusteilla tuossa lähi saa nuo rahat?

Vaikka elatusmaksuja ei maksettaisi lainkaan, niin esimerkiksi kolmesta lapsesta saa jo kohtalaiset lapsilisät. Miksei näitä laitettaisi puoliksi, tai huomioitaisi lapsista koituvissa laskuissa?

Vierailija
273/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuinka paljon maksaa lapsen saaminen? Yle laski vauvalle hintalappuja"

https://yle.fi/a/3-10287583

Tosta vaan lukemaan, kuinka kannattava "business" lapsi on naiselle!

Ps. Hinta on jottain ihan muuta nykyisillä hinnoilla

Vierailija
274/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä vaan epäilen, että tää joka tästä valittaa, ei nimenomaan ole tajunnut, että sille lähille tulee niitä laskuja postiluukkuun... Jos oikeasti näin on ja molemmat tienaavat suurinpiirtein saman verran, niin ei sitten toisen tietenkään pitäisi mitään extraa maksaa. Epäilen vaan, että käytännössä on vaikea järjestellä KAIKKIA kuluja tasan. Usein kun ne lääkärilaskut yms. Tulee sen lähin postiluukkuun... Voiko sanoa postinkantajalle, että vie joka toi

Lapsilisät otetaan huomioon elatusmaksua laskettaessa. 

Vierailija
275/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä vaan epäilen, että tää joka tästä valittaa, ei nimenomaan ole tajunnut, että sille lähille tulee niitä laskuja postiluukkuun... Jos oikeasti näin on ja molemmat tienaavat suurinpiirtein saman verran, niin ei sitten toisen tietenkään pitäisi mitään extraa maksaa. Epäilen vaan, että käytännössä on vaikea järjestellä KAIKKIA kuluja tasan. Usein kun ne lääkärilaskut yms. Tulee sen lähin postiluukkuun... Voiko sanoa postinkantajalle, että vie joka toi

No molemmat pitää sitten tarkkaa kirjaa, miten kulut lapsesta menee. Tottakai lapsilisät voidaan sovitella, jos molemmat maksaa kaiken muuten puoliksi.

Vierailija
276/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai täällä kukaan ole rikastumisesta puhunut, mutta ei se oikein ole, että elatusapu on 150-200% todellisesta elarustarpeesta. Miksi etävanhemman oletetaan maksavan kaiken kummassakin kotona, vaikka lapsi on puolet viikoista vielä mummolassa, eikä lähinvanhemmalla. Työssäkäyvällä etä-isällä ei ole itsellä varaa syödä joka päivä lämmintä ateriaa, mutta työtön YH matkustelee ja käy juhlimassa.

Vierailija
277/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, jonkun koulupöydän ja sängyn hankkiminen kirpparilta/nettikirpparilta on aika marginaalinen kulu verrattuna juokseviin kuluihin ja toistuvasti hankittaviin tarvikkeisiin (vrt. Pieneksi jääneet vaatteet, harrastusvälineet..). Patja nyt ehkä olisi hyvä hankkia uutena.

Sen lisäksi täytyy huomioida, että etävanhempi todennäköisesti säästyy enimmiltä tulonmenetyksiltä, esimerkiksi lasten sairasteluista johtuva poissaolo. 

Vierailija
278/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mun pitäisi olla jotenkin tilivelvollinen exälle, jos vaikka mun vanhemmat hyvää hyvyyttään haluaa lapselle ostaa vaikkapa vaatteita? Ilmottasin isälle, että "hei ei sun tarvii maksaa tän kuun elareita, kun lapsi sai synttärilahjaksi haalarit!"?? 

Ehkä vanhemmat haluaa tukea juurikin siksi, että omalla lapsella olisi varaa myös elää eikä vaan laskea roposiaan. Kaikki vanhemmat ei toki ole tällaisia.......

Minun ex taas kertoo kun lapsi saanut jotain vaikkapa vaatteita ja myös omat vanhempani ostavat kaikenlaista hänelle. Hyvähän se vain on menoja kyllä piisaa ja rahat menee muuhun tarpeelliseen tai jopa hetkellisesti säästöön. Viimeksi isovanhemmat olivat ostaneet polkupyörän ja ex laittoi heti viestin jo senkin takia että minä olin ostamassa ylimääräisenä asiana. Kävimmekin koko jengi ostamassa lapselle kouluvaatteita säästyneillä rahoilla.

Se, että sama raha käytetään eri kohteeseen, on eri asia kuin se että rahaa ei käytetä ollenkaan. 

Vierailija
279/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nainen lähivanhempana ei ole itse elatuskykyinen, niin miksi ratkaisu on nostaa elareita, eikä antaa lähivanhemmuutta isälle, joka on jo lähtökohtaisesti elatuskykyisempi. Miksi vanhentunut perinne elää, jossa vain naisella on oikeus lapseen, eikä lapsen etua tai hyvinvointia arvioida käytännössä.

Kulta: isät eivät yleensä halua lähivanhemmuutta. Osa selviää vaivoin edes viikonloppuisyydestään. Neljännes elatusvelvollisista jättää lapsensa elatuksen maksamatta. Sellaista isyyttä on tarjolla.

Vierailija
280/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai täällä kukaan ole rikastumisesta puhunut, mutta ei se oikein ole, että elatusapu on 150-200% todellisesta elarustarpeesta. Miksi etävanhemman oletetaan maksavan kaiken kummassakin kotona, vaikka lapsi on puolet viikoista vielä mummolassa, eikä lähinvanhemmalla. Työssäkäyvällä etä-isällä ei ole itsellä varaa syödä joka päivä lämmintä ateriaa, mutta työtön YH matkustelee ja käy juhlimassa.

Miten yleistä nyt sitten on, että työssäkäyvällä etävanhemmalla ei ole varaa lämpimään ateriaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän