Elatusmaksun määrä liian iso
Nämä lasketaan nähtävästi niin, että eroava mies ei koskaan toivu taloudellisesti asiasta.
Tämä nyt suututtaa osan ihmisistä, tiedän. Ja suurin osa normaaleista ihmisistä varmasti käyttää rahat lapsiin ja elämiseen, mutta on niitäkin, jotka käyttävät kaikki etuudet ja maksut itseensä, lapset saavat lahjoituksina vaatteet ja syökööt koulussa ja isovanhemmilla.
Exälle ei sovi pienempi summa, hänellä tosin on elatusmaksujen myötä varaa lomailla hotelleissa eikä mene töihin, vaikka nuorin lapsi on 7. Saa asumistuet, lapsilisät korotettuna vaikka seurustelee, elatusmaksut ja työttömyysetuuden.
Kiva herätä aamulla töihin ja yrittää sopia, koska lapsia saa edes nähdä, kun ovat isovanhemmillaan jatkuvasti.
Ruotsin puolella asiat toimivat hieman kohtuullisemmin.
Kommentit (308)
Olisiko kannattanut miettiä näitä asioita ennen kuin siitit lapsia maailmaan? Lapsi-asiat kannattaa aina miettiä niin että oletko valmis kasvattamaan lapset yksin jos puoliso jättää tai kuolee, oletko valmis erotilanteeseen tai siihen että yhden suunnitellun lapsen lisäksi syntyykin kaksoset tai kolmoset. Jos valtaosa oikeasti miettisi ennen ehkäisyn pois jättämistä, maailma olisi parempi paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elatusmaksut ovat LIIAN PIENET. Sen sijaan lapsilisät ovat LIIAN SUURET! Kyllä sen isän (ja äidin) pitää maksaa lastensa elämä, eikä toisen veronmaksajien! Tosin liian moni äiti käyttää lapsilisiä itseensä eikä lapseen!
T: Ikisinkku mies
Toisaalta ilman niitä lapsia ei kukaan olisi maksamassa aikanaan sinunkaan eläkettäsi, ei pyyhkimässä takapuoltasi, takaamassa turvallisuuttasi, ylipäätään pyörittämässä tätä yhteiskuntaa, joten ehdottomasti lasten tekeminen on arvokas asia myös niiden kannalta, joilla ei ole omia lapsia ja sitä on syytä tukea.
Tunnistan elatusasiassa piilevän ongelman, vaikka se tuskin onkaan kovin yleinen ilmiö ja koskettaa lähinnä useamman lapsen pienehkötuloisia työssäkäyviä etävanhempia. Heidän osaltaan ero voi todella tarkoittaa taloudelliseen köyhyysloukkuun tipahtamista, sellaiseen, jossa eronnut lasten lähivan
"Toisaalta ilman niitä lapsia ei kukaan olisi maksamassa aikanaan sinunkaan eläkettäsi, ei pyyhkimässä takapuoltasi"
Lapsia on tehty jo 70-luvun alusta lähtien liian vähän ja nykyiset eläkeläiset maksoivat ennen 90-lukua liian pieniä TyEL-maksuja ja saavat siihen nähden tähtitieellisiä summia eläkkeitä, itse en tule koskaan eläkettä saamaan, tuo järjestelmä on ponzi. Joutuu maksamaan toisten lapsille veroilla ja rikkaille eläkeläisille 25 % TyELiä kun he itse maksoivat vain 5-10 % nuorina ollessaan. Itse kun aloitin työelämän, oli TyEL jo 21 %. Ja nykyiset eläkeläiset pääsivät 60-65v eläkkeelle, minä ehkä pääsen eläkkeelle 70-vuotiaana huonolla eläkkeellä. Mietippä sitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla ei porukka tajua, miten epäreilut laskentakaavat näissä on. Isä ei voi mennä naimisiin ja perustaa enää perhettä, kun rahaa ei jåä.
Jep. Elareissa ei oteta huomioon sitä, että etävanhemman pitää myös hankkia lasten takia isompi asunto ja sinne lapsille sängyt, huonekalut yms. tavarat, jotka ei lasten mukana kulkeudu. Mutta etän pitää kuitenkin elareissa maksaa osansa lähin asumiskustannuksista sekä näistä hankinnoista lähin luona.
Te 13 alapeukuttajaa: perustelisitteko, miksi ette pidä tästä kommentista tai olette eri mieltä? Tämähän on aivan fakta, jonka jokainen voi tarkistaa ohjeesta elareiden laskemiseksi.
Eihän noista isompi asunto ole mitenkään välttämätön, oikeastaan mikään ei ole. Lehdissä
Niin, jonkun koulupöydän ja sängyn hankkiminen kirpparilta/nettikirpparilta on aika marginaalinen kulu verrattuna juokseviin kuluihin ja toistuvasti hankittaviin tarvikkeisiin (vrt. Pieneksi jääneet vaatteet, harrastusvälineet..). Patja nyt ehkä olisi hyvä hankkia uutena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät todellakaan ole mitään halpoja. Isät ilmeisesti kuvittelevat, että muutama kymppi kuussa pitäisi riittää? Sillä pitäisi sitten maksaa ruoasta, lapsen asumiskuluista (esim. Lämmin vesi), vaatteista, harrastuksista, lääkäreistä yms. Puolet.
Jännä, että se ei ole vaihtoehto, että lapsi olisi isällään. Miksi muuten 50/50 hoidossa kans isä maksaa aina elarit synnyttäjälle?
Toi on aivan totta, eikä siihen puututa lainkaan.
Viikko-viikko systeemillä, miten voi olla, että etä maksaa elatusmaksuja lähivanhemmalle, joka kaiken lisäksi saa vielä lapsilisät yh-korotuksella?
Ihan samalla lailla se etävanhempi tarvitsee lapsille tilaa asuntoon ja ruokaa pöytään.
Kuka maksaa päivähoitokulut, va
Kaikki lapsesta koituvat kulut menee tietenkin puoliksi, jos on viikko-viikko systeemi.
Niin, miksi tällöin siltikin toinen saa lapsarit ja elarit (näissä maksetaan 50% elatuskyvystä)?
Meillä on tilanne että asun lapsen kanssa kaksin ja olen sairastunut ja ollut sen vuoksi työtön 3 vuotta. Olemme lapsen isän kanssa eronneet, hän oli toivuttu lapsi avioliitossa. Nyt elämme lapsen kanssa pienessä vuokra- asunnossa, saamme työmarkkinatukeni, asumistuke, lapsilisää, elatustukea ja toimeentulotukea. Lapsen isä on hyvätuloinen ja elää yksin, osti oman asunnon 2 vuotta sitten. Maksaa elatustukea 220 euroa, kelan minimi olisi se n 190 e. Elämme toimeentulotuella, jää n 800 e kk vuokran jälkeen kun asunto on liian kallis Kelalle haen taas halvempaa. Lapsen isä ei maksa mitään lapselle ei ole lapsella mitään isän luona ei edes sänkyä nukkuu lattialla kun on siellä. Haen järjestöiltä rahaa lapsen harrastuksiin. Kaikki menee lapseen, on esiteini ja haluaa valita itse vaatteensa jne. Käytännössä en osta mitään itselleni koskaan,en käy missään. Edes bussilippuun ei ole rahaa.
Isänsä tienaa nettona n 4500 e kk. Ja lapsi saa toimeentulotukea ruokaan. Saimme juuri ruoka avusta 20 e lahjakortin kauppaan. En jaksa taistella maksua isommaksi kun tunnen exäni. Minusta on vaan väärin yhteiskunta maksaa hyvätuloisen vanhemman osuutta elatuksesta. Lapsi ei ole ymmärtänyt tilannetta täysin vaikka kyselee miksi isänsä ei koskaan hanki edes synttärilahjaa.
En ymmärrä sitä että kun lapsi on yhteinen,, miksi lähin kaikki/ suurin osa rahoista menee lapseen ja etällä vain osa? Kun tällä itketään ettei ole etällä enää rahaa elää elatusmaksut takia. Ei kuulkaa ole sillä lähilläkään. Kun on lapsen pääasiallinen huoltaja antaa kaiken viimeisen ruokansa lapselle jos siitä on puute, miksi etän tilanteen pitäisi olla parempi? Ei toinen vanhempi ole vain joku avustaja joka avustaa vähän lapsen elatuksessa vaan hänen pitäisi olla ihan samalla tavalla vastuussa tulojen mukaan lapsesta kuin toinen vanhempikin.
Meillä lapsen isä suree kun ei riitä sijoituksiin enää rahaa kuten ennen. Meillä tuloerot n 2000 e kk. Ei siinä paljon korotettu lapsilisä auta. Lapsi elää köyhyydessä ja isä ostelee asuntoja ja sijoittaa rahastoihin?
Vierailija kirjoitti:
Isän täytyy myös pystyä elämään muualla kuin itsemurha yksiössä eron jälkeen. Ei suurinta osaa palkkaa exälle ole reilua määrätä! Joku järki elareihin!!!
Terveisin Äiti ja 2 lasta
Me elämme lapsen kanssa 50 neliön kaksiossa harrastukset maksaa avustusjärjestö. Isänsä asuu omistusasunnossa jossa saman verran neliöitä ja lapsi siellä 0 yötä kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät todellakaan ole mitään halpoja. Isät ilmeisesti kuvittelevat, että muutama kymppi kuussa pitäisi riittää? Sillä pitäisi sitten maksaa ruoasta, lapsen asumiskuluista (esim. Lämmin vesi), vaatteista, harrastuksista, lääkäreistä yms. Puolet.
Jännä, että se ei ole vaihtoehto, että lapsi olisi isällään. Miksi muuten 50/50 hoidossa kans isä maksaa aina elarit synnyttäjälle?
Viikko-viikko systeemillä, miten voi olla, että etä maksaa elatusmaksuja lähivanhemmalle, joka kaiken lisäksi saa vielä lapsilisät yh-korotuksella?
Ihan samalla lailla se etävanhempi tarvitsee lapsille tilaa asuntoon ja ruokaa pöytään.
<
Voitte ihan vapaasti valita, mille tilille Kela lapsilisän maksaa. Mä en jaksanu kuunnella ukolta tätä kiukuttelua, että miksi lapsilisät tulee mulle niin ilmotin Kelan sivuilla tiliksi sellaisen tilin, johon miehelläkin on pääsy. Sinne jää tietysti jälki, kuka rahaa on ottanut ja mielellään maksetaan suoraan sieltä, niin ei tarvi selitellä mihin käyttöön on otettu.
Jostain syystä mun tili oli valittu automaattisesti lapsilisien tiliksi Kelassa. Ehkä siksi, ettei oltu naimisissa kun lapsi syntyi, vaan sai automaattisesti myös mun sukunimen synnärillä?
Hupaisia nuo jotkut esimerkit joissa on joku kolme lasta elatuksen määrä joku 1200 ja vanhemmilla ei edes yhdessä ollessa ole ollut tuota määrää lapsiin
Vierailija kirjoitti:
Hupaisia nuo jotkut esimerkit joissa on joku kolme lasta elatuksen määrä joku 1200 ja vanhemmilla ei edes yhdessä ollessa ole ollut tuota määrää lapsiin
No tämäpä juuri. Ja saa kaikki täydet asumistuet, mistä ei ollut tietoakaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei naiset, jotka valittaa liian pienistä elareista, miksette käyttäneet kortsua? Miksi hankitte lapsia jos ette pysty itsenäisenä ja vahvana naisena edes lastanne elättämään, vaan tarvitsette siihenkin MIEHEN hoitamaan asian.
Hei, tämän kommentin voi heittää vain miehelle. Nainen saa käyttää lapsia vallankätön välineenä, ei mies. Hitto mitä misogyniaa.
Mikä tuossa on naisvihaa (misogynia)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Siellä joku itsekäs lähivanhempi alapeukuttaa.
Tietenkin hän on sitä mieltä, että kaikki rahat vaan hänelle, vaikka lapsen kulut menee puoliksi, samoin kuin läsnäolot.
Kyse on sinun ikiomasta lapsestasi.
Häpeä!
Osa miehistä on iljettäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei naiset, jotka valittaa liian pienistä elareista, miksette käyttäneet kortsua? Miksi hankitte lapsia jos ette pysty itsenäisenä ja vahvana naisena edes lastanne elättämään, vaan tarvitsette siihenkin MIEHEN hoitamaan asian.
Hei, tämän kommentin voi heittää vain miehelle. Nainen saa käyttää lapsia vallankätön välineenä, ei mies. Hitto mitä misogyniaa.
Mikä tuossa on naisvihaa (misogynia)?
No tossa ekassa komentissa nyt erona on ainakin se, että tässä ketjussa on vaadittu etää maksamaan osansa lapsen elatuksesta, ei hoitamaan elatustaan yksin. Tossa viestissä lukee ihan selkeästi, että vahvan ja itsenäisen naisen ei pitäisi vaatia mieheltä minkäänlaista osallistumista kuluihin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Niin missä tapauksessa, jos on viikko-viikko systeemi, toinen saa myös elarit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla lailla se etävanhempi tarvitsee
Voi kuule, niitäkin lähivanhempia on, jotka vaativat elarit myös tuossa tapauksessa.
Vaikka lapsi on viikko-viikko, niin kaikkia laskuja ei saa puolitettua. Päivähoito, iltapäiväkerho, vakuutukset, puhelinlasku, harrastusmaksut ja mitä niitä nyt onkaan laskutetaan vain yhdellä laskulla. Itse en suostuisi siihen, että jos lasku tulee vain minun nimellä, niin minä maksaisin siitä puolet ja ex-puoliso maksaisi puolet. Jos se puolikas jää maksamatta, niin seuraamukset tulee minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka lapsi on viikko-viikko, niin kaikkia laskuja ei saa puolitettua. Päivähoito, iltapäiväkerho, vakuutukset, puhelinlasku, harrastusmaksut ja mitä niitä nyt onkaan laskutetaan vain yhdellä laskulla. Itse en suostuisi siihen, että jos lasku tulee vain minun nimellä, niin minä maksaisin siitä puolet ja ex-puoliso maksaisi puolet. Jos se puolikas jää maksamatta, niin seuraamukset tulee minulle.
Ei varmaan saakaan puolitettua, mutta jos ex-miehesi maksaisi noista puolet, niin olisiko se silti sinun mielestäsi vielä reilua, että sinä saat lapsilisät ja elarit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan saakaan puolitettua, mutta jos ex-miehesi maksaisi noista puolet, niin olisiko se silti sinun mielestäsi vielä reilua, että sinä saat lapsilisät ja elarit?
No eikö ex silloin juuri maksa noista laskuista puolet, jos maksaa elareita? (Kun lasku tulee äidin nimellä ja äiti on vastuussa laskun maksamisesta kokonaisuudessaan.)
Laki ei määrittele elatusmaksun ala- eikä ylärajaa. Kyse on sopimusasiasta vanhempien välillä, jonka vahvistaa lastenvalvoja. Jos lastenvalvojan kanssa vanhemmat eivät pääse sopimukseen, voi asian viedä käräjille. Silloin tuomioistuin määrää elatusmaksun suuruuden. Kela maksaa elatustukea, jos elatusvelvollinen ei jostain syystä maksa elatusmaksuja. Elatustuen suuruus on tällä hetkellä 196 e/lapsi.