Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusmaksun määrä liian iso

Vierailija
17.09.2024 |

Nämä lasketaan nähtävästi niin, että eroava mies ei koskaan toivu taloudellisesti asiasta.

Tämä nyt suututtaa osan ihmisistä, tiedän. Ja suurin osa normaaleista ihmisistä varmasti käyttää rahat lapsiin ja elämiseen, mutta on niitäkin, jotka käyttävät kaikki etuudet ja maksut itseensä, lapset saavat lahjoituksina vaatteet ja syökööt koulussa ja isovanhemmilla.

Exälle ei sovi pienempi summa, hänellä tosin on elatusmaksujen myötä varaa lomailla hotelleissa eikä mene töihin, vaikka nuorin lapsi on 7. Saa asumistuet, lapsilisät korotettuna vaikka seurustelee, elatusmaksut ja työttömyysetuuden. 

Kiva herätä aamulla töihin ja yrittää sopia, koska lapsia saa edes nähdä, kun ovat isovanhemmillaan jatkuvasti.

Ruotsin puolella asiat toimivat hieman kohtuullisemmin. 

Kommentit (308)

Vierailija
241/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elatusmaksut ovat LIIAN PIENET. Sen sijaan lapsilisät ovat LIIAN SUURET! Kyllä sen isän (ja äidin) pitää maksaa lastensa elämä, eikä toisen veronmaksajien! Tosin liian moni äiti käyttää lapsilisiä itseensä eikä lapseen!

T: Ikisinkku mies

Toisaalta ilman niitä lapsia ei kukaan olisi maksamassa aikanaan sinunkaan eläkettäsi, ei pyyhkimässä takapuoltasi, takaamassa turvallisuuttasi, ylipäätään pyörittämässä tätä yhteiskuntaa, joten ehdottomasti lasten tekeminen on arvokas asia myös niiden kannalta, joilla ei ole omia lapsia ja sitä on syytä tukea. 

Tunnistan elatusasiassa piilevän ongelman, vaikka se tuskin onkaan kovin yleinen ilmiö ja koskettaa lähinnä useamman lapsen pienehkötuloisia työssäkäyviä etävanhempia. Heidän osaltaan ero voi todella tarkoittaa taloudelliseen köyhyysloukkuun tip

Mietipä kirjoitetaan yhdellä p:llä, vaikka  puhuessa sanotaan kaksi.

Vierailija
242/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elatusmaksut ovat LIIAN PIENET. Sen sijaan lapsilisät ovat LIIAN SUURET! Kyllä sen isän (ja äidin) pitää maksaa lastensa elämä, eikä toisen veronmaksajien! Tosin liian moni äiti käyttää lapsilisiä itseensä eikä lapseen!

T: Ikisinkku mies

Toisaalta ilman niitä lapsia ei kukaan olisi maksamassa aikanaan sinunkaan eläkettäsi, ei pyyhkimässä takapuoltasi, takaamassa turvallisuuttasi, ylipäätään pyörittämässä tätä yhteiskuntaa, joten ehdottomasti lasten tekeminen on arvokas asia myös niiden kannalta, joilla ei ole omia lapsia ja sitä on syytä tukea. 

Tunnistan elatusasiassa piilevän ongelman, vaikka se tuskin onkaan kovin yleinen ilmiö ja koskettaa lähinnä useamman lapsen pienehkötuloisia työssäkäyviä etävanhempia. Heidän osaltaan ero voi to

Kirjakielinatsit hiljaa. Mää ainakin kirjotan täällä usein puhekielisesti, en kirjakieltä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka lapsi on viikko-viikko, niin kaikkia laskuja ei saa puolitettua. Päivähoito, iltapäiväkerho, vakuutukset, puhelinlasku, harrastusmaksut ja mitä niitä nyt onkaan laskutetaan vain yhdellä laskulla. Itse en suostuisi siihen, että jos lasku tulee vain minun nimellä, niin minä maksaisin siitä puolet ja ex-puoliso maksaisi puolet. Jos se puolikas jää maksamatta, niin seuraamukset tulee minulle.

Ei varmaan saakaan puolitettua, mutta jos ex-miehesi maksaisi noista puolet, niin olisiko se silti sinun mielestäsi vielä reilua, että sinä saat lapsilisät ja elarit?

Elareillahan eksän osuus tuollaisista menoista hoidetaan. Et taida nyt ymmärtää aiheesta mitään.

Vierailija
244/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mun pitäisi olla jotenkin tilivelvollinen exälle, jos vaikka mun vanhemmat hyvää hyvyyttään haluaa lapselle ostaa vaikkapa vaatteita? Ilmottasin isälle, että "hei ei sun tarvii maksaa tän kuun elareita, kun lapsi sai synttärilahjaksi haalarit!"?? 

Ehkä vanhemmat haluaa tukea juurikin siksi, että omalla lapsella olisi varaa myös elää eikä vaan laskea roposiaan. Kaikki vanhemmat ei toki ole tällaisia.......

Vierailija
245/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen isovanhemmat eivät ole elatusvelvollisia lapsenlapsestaan, joten heiltä ei voida vaatia elatusta. Sinä taas olet, joten sinulla on velvollisuus osallistua lapsen elatukseen. 

Vierailija
246/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"... ja yhtäkkiä mies huomaisi, ettei olekaan enää niin elatuskykyinen verrattuna naiseen, joka on voinut tehdä pitkää päivää töissä! :)"

Siis eihän se mies töissä olisi, vaan eläisi elareilla, kuten naisetkin nyt.

Vierailija
247/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"... ja yhtäkkiä mies huomaisi, ettei olekaan enää niin elatuskykyinen verrattuna naiseen, joka on voinut tehdä pitkää päivää töissä! :)"

Siis eihän se mies töissä olisi, vaan eläisi elareilla, kuten naisetkin nyt.

No sittenhän tästä tuli varsinainen muna-kana ilmiö, kun alkuperäinen kommentti liittyi siihen, että miksi lapset eivät sitten muuta sen vanhemman luo, jolla on parempi elatuskyky. :D

Vierailija
248/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mun pitäisi olla jotenkin tilivelvollinen exälle, jos vaikka mun vanhemmat hyvää hyvyyttään haluaa lapselle ostaa vaikkapa vaatteita? Ilmottasin isälle, että "hei ei sun tarvii maksaa tän kuun elareita, kun lapsi sai synttärilahjaksi haalarit!"?? 

Ehkä vanhemmat haluaa tukea juurikin siksi, että omalla lapsella olisi varaa myös elää eikä vaan laskea roposiaan. Kaikki vanhemmat ei toki ole tällaisia.......

Minun ex taas kertoo kun lapsi saanut jotain vaikkapa vaatteita ja myös omat vanhempani ostavat kaikenlaista hänelle. Hyvähän se vain on menoja kyllä piisaa ja rahat menee muuhun tarpeelliseen tai jopa hetkellisesti säästöön. Viimeksi isovanhemmat olivat ostaneet polkupyörän ja ex laittoi heti viestin jo senkin takia että minä olin ostamassa ylimääräisenä asiana. Kävimmekin koko jengi ostamassa lapselle kouluvaatteita säästyneillä rahoilla.

Vierailija
249/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ex taas kertoo kun lapsi saanut jotain vaikkapa vaatteita ja myös omat vanhempani ostavat kaikenlaista hänelle. Hyvähän se vain on menoja kyllä piisaa ja rahat menee muuhun tarpeelliseen tai jopa hetkellisesti säästöön. Viimeksi isovanhemmat olivat ostaneet polkupyörän ja ex laittoi heti viestin jo senkin takia että minä olin ostamassa ylimääräisenä asiana. Kävimmekin koko jengi ostamassa lapselle kouluvaatteita säästyneillä rahoilla.

No tässä tapauksessahan rahat menivät lapsien hyväksi jokatapauksessa, good for you. Kaikilla ei ole näin hyvä tilanne..

Vierailija
250/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko kysyä mutta kirjoititko vakavissasi tämän viestin? 

Vierailija
251/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut miehet kuvittelevat, että äidin kaikkien rahojen pitää mennä lapseen ja he maksavat elatusmaksuja, jos äidin tulot ei riitä. Jos nainen ostaa omalla palkallaan itselleen jotain, se kääntyy miesten mielessä niin,  että nainen käytti elatustukea omiin menoihinsa.

Vierailija
252/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sen uuden miehen ap tarvitse sun tekemiä lapsia elättää.

Ei, mutta ei elatusvelvollisen tarvi kustantaa exän ja uuden miehen kakaroiden vaatteita jne. Jos maksaa elareita omasta lapsesta esim. 300 euroa/kk ja exällä ja sen uudella pa. miehellä ei ole rahaa ostaa heidän yhteiselle kakaralle vaatteita, niin mistähän se raha otetaan?

Vierailija
253/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut miehet kuvittelevat, että äidin kaikkien rahojen pitää mennä lapseen ja he maksavat elatusmaksuja, jos äidin tulot ei riitä. Jos nainen ostaa omalla palkallaan itselleen jotain, se kääntyy miesten mielessä niin,  että nainen käytti elatustukea omiin menoihinsa.

Tämä lienee se asian ydin ja tosiaan todella monen elatusmaksuja maksavan miehen ajatusmalli. Käsittämätöntä kyllä.

Vierailija
254/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistukikin kuuluisi käyttää vuokraan eikä muuhun. Ja sitten jätetään vuokrat maksamatta.

Vierailija
255/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ota itsellesi lapsia, niin silloin saat myös ne yh-korotukset ja exä maksaa elatuksen sulle tai Kela? Problem solved.

Vierailija
256/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistukikin kuuluisi käyttää vuokraan eikä muuhun. Ja sitten jätetään vuokrat maksamatta.

Vuokrien maksamatta jättäminen aiheuttaa häädön ja merkinnän luottotietoihin, joten vain umpihölmö tekee niin.

Vierailija
257/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka lapsi on viikko-viikko, niin kaikkia laskuja ei saa puolitettua. Päivähoito, iltapäiväkerho, vakuutukset, puhelinlasku, harrastusmaksut ja mitä niitä nyt onkaan laskutetaan vain yhdellä laskulla. Itse en suostuisi siihen, että jos lasku tulee vain minun nimellä, niin minä maksaisin siitä puolet ja ex-puoliso maksaisi puolet. Jos se puolikas jää maksamatta, niin seuraamukset tulee minulle.

Ei varmaan saakaan puolitettua, mutta jos ex-miehesi maksaisi noista puolet, niin olisiko se silti sinun mielestäsi vielä reilua, että sinä saat lapsilisät ja elarit?

Elareillahan eksän osuus tuollaisista menoista hoidetaan. Et taida nyt ymmärtää aiheesta mitään.

Ai se käännettiin näin. Voihan sen toki noinkin ajatella, että elareilla maksetaan sitten nuo kaikki, eikä etä osallistu niihin lainkaan.

Miten sitten ne lapsarit? Kun kaikki kustannukset on nyt tasan puolitettu (en vaan ymmärrä, miten saadaan elareilla tasattua kulut paremmin, kuin sillä että ne oikeasti maksetaan puoliksi).

Valitettavasti ymmärrän liiankin hyvin tämän omakohtaisen kokemuksen takia.

Vierailija
258/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä lienee se asian ydin ja tosiaan todella monen elatusmaksuja maksavan miehen ajatusmalli. Käsittämätöntä kyllä.

Juu, miehet saa kyllä ostaa elektroniikkaa, olutta ja uusia autoja. :)

Vierailija
259/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ota itsellesi lapsia, niin silloin saat myös ne yh-korotukset ja exä maksaa elatuksen sulle tai Kela? Problem solved.

Mitenhän ne noin vain otetaan? Oikeuden kautta olisi haettava lähivanhemmuutta, eikä sitä taatusti annettaisi.

Molemmat vanhemmat ihan tavallisia, työssäkäyviä, ei moitittavaa vanhemmuudessa.

Aika paljon saa menemään rahaa pelkkään kokeiluun.

Lisäksi se on aivan toinen tarina, nyt ei ollut siitä puhe.

Vierailija
260/308 |
17.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai se käännettiin näin. Voihan sen toki noinkin ajatella, e

Mä oon ihan lopen kyllästynyt tähän miesten valitukseen jostain lapsilisästä. Mulle ei ole mikään ongelma siirtää siitä 45€ miehelle tai vähentää tätä 45€ vaikka elareista. Loppuisi se kitinä. Lapsilisä ei riitä mihinkään...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän