Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutin Suomeen ja tämä on ihanan halpa maa!

Vierailija
15.09.2024 |

Olen muuttanut melko vasta Espanjasta Suomeen. Porukka päivittelee, että on ollut varmaan kauheaa palata tänne ja miten nyt täällä selvityy, kun kaikki on niin kallista. Voin kertoa, että paljon paremmin kuin Espanjassa. En ymmärrä, miten ihmiset voivat olla niin kujalla nykypäivänä. Minä olen ollut siitä aivan järkyttynyt, kuinka Suomi on halpa maa.

Ensinnäkin työ. Olen asunut Aurinkorannikolla ja siellä on palkkataso todella matala. Keskibrutto palkka on noin 2000e, kun Suomessa on kaksinkertainen palkka. Lisäksi samansuureisesta bruttopalkasta maksetaan Suomessa vähemmmän veroa kuin siitä maksettaisiin siellä. Työtaukoja noudatetaan ja työaikaa. Lisäksi suomalaisilla on järjetön määrä etuja. Nykyinen työnantajani tarjoaa ePassin, jossa ensinnäkin saan ekstraa jo vuodessa 400 euroa tekemättä mitään. Lisäksi saan ostettua lounasseteleitä, joista työnantaja maksaa 25%. Lounasaikaan ravintolassa voin syödä n. 13 eurolla. Eteeni saan notkuvat buffet pöydät täynnä salaattia, montaa eri ruokalajia, päälle vielä jälkiruoat ja kahvin sekä kaikki juomat sisältyy hintaa. Vastaavaae en ikinä saisi Espanjassa!

Asuminen on paljon halvempaa Suomessa. Asuin Aurinkorannikolla ja siellä asuntojen hinnat ovat lähteneet aivan käsistä. Paikalliset eivät itse enää asu missään turistikohteissa, koska ei palkka riitä vuokraan. Pieni yksiö vaikkapa Torremolinoksessa maksaa 650-900 euroa, jos vuokraa paikallselta eikä ihan yhdin "keskustasta". Suomalaiselta saattaa tulla "suomilisä" hintaan mukaan, siksi itse vuokrasin paikallisilta. Tämä ei kuitenkaan vielä riitä. Sähkön hinta on moninkertainen Suomeen verrattuna eikä kaukolämmöstä ole kuullukaan. Kuukautta kohti sähkölasku on siis vähintään 100 euroa ja pelkän veden lämmittämisen vuoksi. Jos teet itse ruokaa paljon, niin helposti tuplat. Sen lisäksi asunnoista pitää maksaa vielä vesilasku ja kaiken lisäksi basura eli jätelasku, mikä ei ole kyllä mikään halpa. Lisäksi aina asunnoissa on joku vika. Kesäisin saa tottua siihen, että torakoita tulee joka reiästä ja myös naapuriasunnoista, ja kerran tai pari vuodessa jonkun paskavedet yläkerran kylppäristä valuu oman katon läpi niskaan. Suomessa on niin uskamattoman halpoja asuntoja kuntoon nähden, ja sähkölaskukin on nyt tehnyt itselläni n. 5 euroa kuukaudessa, mitä olen Suomessa asunut. Ja kun kuukauden ehdin olla työttömänä, niin sain vielä ihan jäätävän kasan asumistukea asuntoon! Tuntui, että rahaa tuli ovista ja ikkunoista, ja kulut putosivat nollaan ku olin Suomessa!

Suomessa ruoka on myös ihanan halpaa. Voi taivas kun pääsin Prismaan, ja näin nuudeleiden maksavat alle vain muutamia kymmeniä senttejä niin oli kärry jo täynnä pelkästään niitä. Espanjassa pienen pieni nuudelipaketti on usein monta eroa. Myös atrian hampurilaiset jotain 0,60e, kun espanjassa yleensä oli 4 euroa! Lisäksi monet maitotuotteet ja pasta (just ruoka, jota rakastan) on aivan taivaallisen halpaa Suomessa. Parasta oli, kun katselin jotain käyttötavaroita kuten aurinkolaseja, niin just samat mallin kuin Espanjassa mutta puoleen hintaan siitä

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvaltoihin verrattuna Suomessa on todella halpaa.

Tuokin on iso valhe!

Vierailija
62/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millähän vuosituhannella kävit Suomessa? Mikään tuosta litaniasta kun ei oikein sovi nyky-Suomeen. 

Sanoin itsekseni aivan samaa, että miltä vuosituhannelta nää vertailut on.  atrian hamppari 60snt?? ehkä 10 vuotta sitten :-D

Oikeassa olet! Se onkin näköjään 33 senttiä. Lähde: https://www.s-kaupat.fi/tuote/hk-burgeri-100-g/6409100077884

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa on tavella tosi kylmä, siis eri tavalla kuin Suomessa. Siis asunnoissa on kalseaa ja märkää. Ikkunoista ja seinistä tuule läpi niin, että tukka heiluu ja sitten lämmitetään sähkölämmittimillä näitä. Sähköä siis kuluu tähän ja myös veden lämmittämiseen, muuten jäätyy.

Vierailija
64/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin tarvitset lämmintä vettä espanjassa,kylvyssä käyntiin talvella? Hellanduudelis...ettet vain jäädy suomessa talvella,ja tiedoksi olen myös ulkomailla mutta mag- asossa

Joku vissiin kuvittelee, että Etelä-Espanjassa on lämmintä 40 astetta ympäri vuoden. Itse asiassa mä olen Suomessa asunnossani aina parvekkeen ovi auki. Jopa talvella. Täällä asunnot ovat niin energiatehokkaita, että ovat suorastaan kuumia, vaikka pattereita pitää kiinni. Jopa talvella.

Totuin espanjassa siihen, että huoneilma oli etenkin iltaisin kosteaa ja sai mennä lähes märkiin lakanoihin nukkumaan. Kaikki lattiat olivat marmoria ja sisällä sai pitää villasukkia, kun oli todella kylmää. Joskus kun oikein paleli kotona, niin ulkona kävi lämmittelemässä. Ei ollut sähköllä vara turhaan lämmittää niillä palkoilla. Nykyasunnossa on parketti, eikä tarvitse pitää sukkia ikinä jalassa, jossei halua. Kerrostalon kaukolämpölin sisältyy vuokraan, niin lämmityksen hinta 0 euroa käytännössä. Vesi lämpeää kerrostalossa myös kaukolämmölllä eikä tarvitse varaajan käytöstä maksaa. Ja jos vettä ei lämmittänyt, niin se oli kyllä todella kylmää.

Miksi itse käytät kotonasi lämmintä vettä? Ei kait sua itseäsi vaan palella jos käyt muutakin kuin kylmässä suihkussa?

Espanjassa oli niin paskoja asunnot ja varaajakin hajosi pari kertaa, että pakko ollikin joskus käydä kylmässä suihkussa. Yhdessä asunnossa oli kaasulämmitteinen ja se pullojen kanssa pelailu oli kanssa niin aikaa vievää ja työlästä hommaa hankkia uusi, että siellä jouduin montakin kertaa käymään kylmässä suihkussa. Suomessa onneksi ei ole ikinä tullut kylmää vettä vaan aina saa lämmintä! Ja lähes ilmaiseksi!

AP

Vierailija
65/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se ihmeellistä, että vaikka millä todisteilla esittää, että Suomessa useat asiat on halvempia kuin monessa Euroopan maassa, niin eivät palstalaiset usko.

Niin, mun Saksassa asuva siskokin totesi, että jotkut asiat on Suomessa halvempia. Toki hyvin paljon riippuu myös kaupan valinnasta, tarjouksista tms. Varmasti jossain turistiseudulla Espanjassa on monet asiat kalliimpia. Paikalliset toki tietää mistä kannattaa ostaa mitäkin.

Luuletko oikeasti, että paikallisten kanssa käytiin missään turistimestoissa!? Siellä vielä 26-vuotiaat asuivat kotona, koska ei ollut varaa muuttaa omilleen. Ja kaverit asuivat kimppakämpissä, koska ei ollut varaa. En tiedä millainen kultalusikka perseessä kaikki täällä on syntyneet, kun valitetaan köyhyydestä Suomessa ja kaikki on niin hyvin! Aivan käsittämätöntä!!

AP

Vierailija
66/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rimpuilen työkyvyttömyyseläkkeellä ja rahaa menee lääkkeisiin. Joka lääkkeestä ei saa Kela-korvausta. Moni terve luulee, että joka lääkkeestä saa reseptillä Kela-korvauksen.

En lähde mihinkään lääkärintarkastukseen vuosittain. Minulle riittää se, että saan nähdä labrakokeideni tulokset ja reseptit uusitaan. En halua hoitajan tai lääkärin soittavan, koska sekin maksaa kuulemma 30€. Odotan kirjepostia. 

Olen kyllä julkisen puolen terveydenhuoltoon tyytyväinen siksi, että akuutissa hädässä saa kyllä apua, vaikka olisi työkyvyttömyyseläkeläinen. Horjahdin vahan laudan päälle ja pohkeesta piti poistaa iso kasa tikkuja jne ja poiston jälkeen käydä haavahoitajalla ja lopussa sairaanhoitajalla hoidattamassa ja näyttämässä haavaa. Maksoin mielelläni nuo laskut, koska amputointi se vasta tulisi kalliiksi seurauksine

En ole ikinä kuullut, että ystäväpalvelussa veisattaisiin virsiä. Mutta jos tuo on asenne ystäväpalvelua kohtaan, niin ei varmaan kannatakaan hakea. Palkkaa kodinhoitaja, joka jaksaa maksusta kuunnella sun vttumaista äitiäsi. Ei tuollaisella asenteella ketään vapaaehtoista voi toisen luo lähettää.

Vierailija
67/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lontoossa kun asuin niin olihan siellä Suomeen verrattuna kallista. Ankeeta oli elämä opiskelijabudjetilla. 

Olen asunut myös Lontoossa. Siellä oli kohtuu kallista Suomeen verrattuna. Tuolloin elin nimittäin Suomesta saamani opintotuen varassa. Ainoa hyvä puoli oli, että palkat olisi ollut paljon paremmat, jos olisin mennyt töihin.

Vierailija
68/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttä fuulaa koko trollol

Vierailija
69/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vertaapa mielenkiinnosta lääkärikuluja ja yleensäkin sitä, pääseekö sinne. Espanjassa suomalaisetkin käyvät hoidattamassa vaivansa, kun täällä ei pysty. 

No verrataanpa

Mehiläinen (Suomi)

Vastaanottokäynti, 10 min, 31,00 €

Vastaanottokäynti, 30min, 66,20 €

Lähde: https://mehilainen.fi/hinnasto

Costaklinikka (Espanja)

Vastaanotto max 30 min, 145,00€ 

Lähde: https://www.costaklinikka.com/hinnasto/

No kumpi oli halvempi? 

Vai meinaatko, että tulee halvemmaksi ottaa lento Espanjaan, etsiä työpaikka, hankkia NIE-numero, saada sosiaaliturvatunnus, hankkia residenssia, sitten palkata tulkki ja käydä Espajassa julkisella puolella? Eipä taida kuule halvemmaksi tulla, jos edes osaavat Espanjassa hoitaa.

Espanjassa asuessa olen muutaman kerran käynyt terveysasemalla, ja oli aivan kauheaa lähteä päiväksi jonottamaan sinne aamu varhain. Nyt kun olen töissä Suomessa, saan samalla päivälle lähes poikkeuksetta lääkäriajan, ja lisäksi vaihtoehtona on etävastaanotto. Työnantaja on hoitanut tämän niin hyvin Suomessa! Eipä toiminut näin minun kohdallani Espanjassa...

AP

Vierailija
70/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa ei ole mikään muu halpaa kuin alkoholi.

Eläkeläiset saavat lääkkeensä ilmaiseksi, tosin vain lääkärin reseptillä.

Ja taas täysin väärää tietoa! Lopettakaa tuo valehtelu!

Ensinnäkään lääkkeitä ei todellakaan saa ilmaiseksi! Niistä saa kyllä alennuksen, jos kuuluu sosiaaliturvan piiriin. Tällöin lääkkeen pitää myös olla julkisen puolen lääkärin määräämä, eikä esim. yksityiset tai kansainvälinen resepti ei kelpaa. Usein myös sama sairas pitää diagnosoida uudestaan, että lääkäri edes uskoo potilaan tarvitsevan lääkettä, vaikka Suomessa se olisi jo diagnosoitu.

Vierailija
71/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä suomessa saa työpaikan. Joka paikkaan parisataa hakijaa. 

Jos olet valmis ottamaan vastaan minkä tahansa työn ja muuttamaan, niin olisit jo huomenna töissä..

Vierailija
72/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0.60 c hampit? Kerro tosiaankin missä niin huomenna ruuhkaa kaupoissa joten älä viitsi..

No täältä löytyy 63 senttiä. Voi tilata sen 0 eurolla noutolokeroon niin ei tarvitse edes jonottaa. Kun senkin saa ilmaiseksi! Osta nyt pakaste täyteen, kun et itse osaa kerran löytä edullisia tuotteita!

Vierailija
73/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuokin on iso valhe!

Ei ole. Ruoka erittäin kallista, samoin sähkö, vesi, vakuutukset, ravintolaruokailu, vuokrat, lainojen korot. 

Vierailija
74/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0.60 c hampit? Kerro tosiaankin missä niin huomenna ruuhkaa kaupoissa joten älä viitsi..

No täältä löytyy 63 senttiä. Voi tilata sen 0 eurolla noutolokeroon niin ei tarvitse edes jonottaa. Kun senkin saa ilmaiseksi! Osta nyt pakaste täyteen, kun et itse osaa kerran löytä edullisia tuotteita!

https://www.s-kaupat.fi/tuote/hk-burgeri-100-g/6409100077884

Vierailija
75/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täyttä fuulaa koko trollol

Täyttä asiaa!

Vierailija
76/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuokin on iso valhe!

Ei ole. Ruoka erittäin kallista, samoin sähkö, vesi, vakuutukset, ravintolaruokailu, vuokrat, lainojen korot. 

Mitä ihmettä selität?

Mulla on kotivakuutus alle 10 euroa kuukaudessa. Euribor on mennyt alle 3 prosentin. Vuokrat ovat Suomessa tosi halvat ja asuntoja on paljon vapaana. Kaupassa pystyy tekemään edullisia valintoja. Esim. viikko sitten tein hernekeittoa 5 litraa. Eihän ne kuivaherneet maksaneet kuin 0,55e, sipuli ja kasvislimiekuutio löytyi kotoa. Muutaman euroin maksoin sitten lihasta kun sitä siihen halusin. Pörssisähkö ollut koko kesän niin halpaa, että elokuun sähkölasku oli 3e. Siirron osuutta en muista, kun se tulee eri laskulla (ja se on oikeesti kallista).

Vierailija
77/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko täällä oikeesti jotkut tosissaan siitä, että Suomessa on muka kallista? Vai onko tämä vaan trolleja täynnä?

Vierailija
78/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä usko menee suomalaisten älykkyyteen, kun lukee kommentteja. Kun alv nousi sen säälittävät 1,5% niin porukka kirjoittaa, kuinka ovat nyt jättäneet kanan koiven ostamatta kaupasta. Olin kuolla nauruun, kun eihän se ALVin korotus edes vaikuttanut ruokaan, kun ruoan alv on 10%.

Mutta tämäpä vain todistaa väitteeni. Suurin osa suomalaisista on tyhjästä valittavia idootteja. Heidän väitteensä eivät perustu minkäänlaisiin realiteetteihin!

Vierailija
79/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiku se alv taitaakin olla 14, mutta enivei.. you get the point

Vierailija
80/126 |
15.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuokin on iso valhe!

Mitä ihmettä selität?

Mulla on kotivakuutus alle 10 euroa kuukaudessa. Euribor on mennyt alle 3 prosentin. Vuokrat ovat Suomessa tosi halvat ja asuntoja on paljon vapaana. Kaupassa pystyy tekemään edullisia valintoja. Esim. viikko sitten tein hernekeittoa 5 litraa. Eihän ne kuivaherneet maksaneet kuin 0,55e, sipuli ja kasvislimiekuutio löytyi kotoa. Muutaman euroin maksoin sitten lihasta kun sitä siihen halusin. Pörssisähkö ollut koko kesän niin halpaa, että elokuun sähkölasku oli 3e. Siirro

Vuokrat on Suomessa hyvin korkeat kun vertaa vuokriin muissa maissa (ja suhteuttaa vuokran maan palkkatasoon) vastaavan kokoisissa kaupungeissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi